Gå til innhold

Hva er dette for en skapning ?


Anbefalte innlegg

Nå er ikke dette et byttedyr for ørretten, men fant det best å poste innlegget her..

 

Jeg har jo hørt mye om "Ildfluer" fra mer tropiske strøk, men ante ikke at vi hadde noe lignende her i Norge. Denne fant jeg på bakken utenfor huset sist søndag, ca. kl.01.30 på natten. Den lyste så kraftig opp at jeg så den på flere meters hold..... :shock:

 

Noen som har sett noe lignende, eller vet hva dette er ?

Jeg har en masse bilder hvis noen må se mer.......

post-14-13949845644551_thumb.jpg

post-14-13949845644934_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Kan vel være ei ildflue av en variant, finnes jo enomt mange billearter så hvorfor ikke :)

 

Finnes nok flere arter av lysende biller om jeg ikke husker feil fra skolebenken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

St.hansorm stemmer nok. En bille som heter Lampyris et-eller-annet. (tror jeg)

Om jeg ikke husker helt feil så er det bare en art i norge, og

det er bare hun(?) som lyser. Hun har ikke vinger, mens han har.

Ikke sikkert jeg husker rett, men jeg tror at de lever mesteparten

av tiden som larver, og i likhet med døgnfluene så tar ikke de voksne

indivdene til seg føde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett OleA...

 

Det er en Lampyris noctiluca fra familien Lampyridae, også kalt St.Hansorm i Norge. Familienavnet er oversatt med lysbiller/ildfluer.

 

 

Nerdene der ute kan lese mer her :

 

http://website.lineone.net/~galaxypix/

 

http://www.kendall-bioresearch.co.uk/lamp.htm

 

http://www.gluehwuermchen.ch/lampyris.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest AndreBrun

He-he, tenk dere å binde denne hvis ørreten plutselig hadde tatt slike - snakk om å finne fram fluor lime farge...eller kanskje fosforiserende :-&

 

Lurer på hva som ville vært primær- triggeren her... :D

 

Fint bilde, Flemming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

He-he, kanskje dette er noe å bruke som hot spot på tjekkernymfene våre - MALING :D Eller som overdrevne legger på B. pomonae eller noe - oransje maling :-& Dette ble litt på sidelinjen, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vinter tror jeg jeg vil eksperimentere med diodenymfer. Det må da gå an å binde inn et lite batteri og en lysdiode. Man kan aldri vite. Sankthansormene liker seg jo godt i vannkanten (luftfuktigheten har betydning for om de lyser) og hvis mange faller uti kan jo ørreten bli selektiv. En komplett flueboks (koffert) bør ta høyde for alle muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel ikke akkurat nytt å fiske med selvlysende punkter på flua... ;)

 

Jeg kjøpte en limtube for mange mange år siden, med selvlysende lim som kan trykkes på der man måtte ønske det på flua. Det er vel faktisk isfiskerne som startet med dette på pimpel-krokene sine, og i New Zealand har man fisket med selvlysende fluer etter gytevandrende "Stealhead" fra Lake Taapo i lang tid. Skal visstnok være effektivt også.... ;)

 

Jeg gjorde en gang noen spinkle forsøk med dette limet som øyne på sjøørretfluer/torskefluer under nattfiske i sjøen, men kan ikke si at det ga noe bedre resultat, så jeg laget ikke flere. Burde kanskje ha brukt mer tid til å teste det ut ?? Hvem vet...... :roll:

 

Noen laksefiskere som har prøvd selvlysende laksefluer etter laks på nattfiske..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Helt riktig, Vagn. UNI har en fosforiserende utgave.

Jeg er sponset av UNI og har blant annet noe GloYarn som noen av kuriositetene jeg får. Spennende materiale, selv om jeg nok mest er storforbruker av ting som UNI-Cord, og gode gamle 3/0, 6/0 og 8/0 - sist, men ikke minst.

 

Forresten, for de som liker å binde smått; den tynneste UNI-Corden er herlige 50 Denier (12/0) (sterkere enn hvilken som helst 3/0), og UNI-Caenis er hele mikroskopiske 20 Denier tykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten' date=' for de som liker å binde smått; den tynneste UNI-Corden er herlige 50 Denier (12/0) (sterkere enn hvilken som helst 3/0), og UNI-Caenis er hele mikroskopiske 20 Denier tykk.[/quote']

 

Spennende André! Liker å binde smått.. Hvor får jeg tak i disse UNI-Cordene for å prøve ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vinter tror jeg jeg vil eksperimentere med diodenymfer. Det må da gå an å binde inn et lite batteri og en lysdiode. Man kan aldri vite. Sankthansormene liker seg jo godt i vannkanten (luftfuktigheten har betydning for om de lyser) og hvis mange faller uti kan jo ørreten bli selektiv. En komplett flueboks (koffert) bør ta høyde for alle muligheter.

 

Jeg er helt sikker på at jeg har sett dette for noen år siden. Har saumfart Google og Yahoo uten å finne noe sm lignet. NorSport i Trondheim hadde noen slike greier. Små lysdingser, 2-3 mm lang. Jeg mener ikke slike staver som man knekker. Er nesten sikker å at dette var dioder av noe slag.

 

Har prøvd slike lysrør som man knekker i opphengerflue ved sjøfiske en gang. Stor diger krok, masse selvlysende gummibein og et slik lysrør under til å "lade opp" gummibeina. Sildefilet på kroken, og de lysende beina hengende over. Etter en stund fikk jeg noe vanvittig digert på kroken nede på 90 meter. Jeg greide ikke å få lirket inn så mye som en centimeter dakron tilbake på snella. Bare utras hele tiden, og jeg satte mer og mer brems på. Til slutt var nesten 300meter 30Ibs dakron dratt av snella selv om vi forsøkte å flytte båten etter. Selv når jeg stoppet utraset helt, så fortsatte beistet der ned i samme tempo og det gikk slik det måtte. Løkka til opphengerflua var slitt av, og en ensom pilk ble med opp.

 

Trolig var det en russisk ubåt som hadde forvillet seg inn i Vestfjorden.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

 

Noen laksefiskere som har prøvd selvlysende laksefluer etter laks på nattfiske..??

 

Tja... på en måte. Har hatt som mål blant mange laksefiskekammerater (jeg fisker primært aldri anadrome arter) å bevise at laks tar hva som helst. (egentlig bevise hvor utrolig dum en laks er i forhold til en ørret........ :roll: noe jeg tror ikke stemmer)

I allefall... limte limpistol-lim rundt en 2/0 krok i en form som en gulerot. limte fast 4-5 SVÆRE hacklefjærer som var farget kjempegrønne, og spraylakkerte flua med en signaloransje lakk med reflekterende krystaller. (virker akkurat som en vanlig refleks)

fanget det fisk?

JA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...