Gå til innhold

Oppussingstråden


Hunderørret

Anbefalte innlegg

Driver og pusser opp litt om dagen. Ikke min sterkeste side. Heldigvis har man FFS. Siden hvor en får hjelp med alt. :) Starter en tråd så kan jo alle legge inn spørsmål om de trenger hjelp til noe. Helt sikkert noen som kan svare her inne.

Mine første spørsmål er som følger:

1. Skal legge fliser over kjøkkenbenken min. Har en laminert plate der jeg vil ha flisene fra før av. Virker noe glatt. Vil jeg kunne lime flisene rett på denne eller må denne bort, behandles (pusses, males) eller må jeg ha opp noe annet å feste limet på?  ???:-X

2. Skal bytte benkeplate på kjøkkenet. Skal jeg gå for laminat eller heltre? Må vel behandle heltre platen på en eller annen måte. I så fall med hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

1. Jeg  ville tatt vekk laminatplaten og brukt et eller to lag med gipsplater å limt flisene på. Vis du har bordvegg der du skal ha flisene holder det med et lag gips, vis du kommer helt inn på reisverket ville jeg brukt 2 lag gips. Vitsen er å ha et materiale som er helt dødt som flisene limes på.

2. Jeg la heltre plate som behandles med en spesiell olje, med gjevne mellomrom. Men det er jo smak og behag hva man vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig tråd!

Denne skal jeg få god bruk for fremover  ;D

1. Ved flislegging over kjøkkenbenken så er jeg enig med nils49. Kjør gips så du er sikkert på at materialet er dødt og forhindrer at flisene slipper eller sprekker opp. MEN jeg har tidligere gipset på dårlig underlag (tynn "papp" over panel), men da med mosaikkfliser på ferdige rutenett. Gikk fint i mange år, og har ikke hørt noe fra vedkommende som kjøpte leilighet heller. Men det er vel alt annet enn ideelt. Har du planer om at det skal vare lenge så ville jeg kjørt gips.

2. Smak og behag, men jeg ville hensyntatt hvordan interiøret er ellers. Ville funnet noe som matcher inntrykket og stilen. Laminat fungerer strålende og er tilnærmet vedlikeholdsfritt og tåler dels varme kjeler, enkelt å rengjøre. Treplate må vedlikeholdes, flere bakterier kan kanskje få rotfeste, men kan fremstå penere og løfte standarden. Her er det magefølelsen som bør gjelde i mine øyne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg også kaste meg innpå med et spørsmål eller to.

Av en eller annen merkelig grunn - sannsynlig min egen eller noen andres. Så har mine to håpefulle fått det for seg at musikk er ingen. Da snakker vi mye lyd i form av piano (som er ok), men også her hornmusikk med trompet og skarptromme. JAAAda dette er flott, musikk er fiiint. MEN !!

Jeg ser meg nå nødt til å lage et "øvingsrom" i kjellern hvor man kan isolere lyd - og når man skal kle inn et rom for å isolere lyd til det rommet hvor øvingen skal/bør være - hva bruker man da?

Ro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det bli helt tett må du kjøre flytende gulv og vegger uten lydbroer. Men du kommer nok langt med lydabsorberende elementer á la  skumgummi på vegger og tak, i tillegg til tepper på gulv :)

Totalt lydtett må det nok ikke være - er jo greit å høre at det øves også    ;)

Men at noe av lyden kan dempes i forhold til lydnivået som går i dette `76 mod huset fra før 

Men skumgummi.....???

Lekte ut tak og vegger og legge det....???

Jeg er ingen byggmester Bob så noe t-skje prinsipp må påregnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du legger det utenpå eksisterende vegg :)

Feks. noe slikt:

sinn7_akustikk_panel_50_mm_pyramider_-829099986_0_2052.jpg

Stifter det rett og slett rett på veggen. Legger du det som "isolasjon" mellom veggplater så forsvinner mye av effekten :) Må ikke lekte ut og kjøre flytende vegg, gulv og himling, selv om det er det er hva som gjøres i studio. Men stifter du dette på vegger og tak så fjerner du det meste av akustikk og forplantning videre i huset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahaaaaaa - DER fikk jeg akkurat et problem med kjærringa merker jeg      :-\

Hmmm, hvordan lure inn disse og klistre dem på veggen samtidig som å overbevise om at dette er det mest estetiske innfor hustingeling om dagen....hehe

Evt å kunne legge noe slikt i taket ville vel kanskje hjulpet en del med lyd oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper definitivt oppover, men ville også vurdert tepper på gulv i samme slengen  ;) Alternativet som ikke synes og som ikke er like bra er å pumpe inn "flytende" rockwool i taket i rommet. Koster sikkert 10 lapper, men da bores det hull i himling og pumpes inn isolasjon. Men å stifte på noen matter bør absolutt hjelpe med tanke på lydforplantning oppover :) MEN er på ingenmåte ekspert på dette, bare så det er nevnt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper definitivt oppover, men ville også vurdert tepper på gulv i samme slengen  ;) Alternativet som ikke synes og som ikke er like bra er å pumpe inn "flytende" rockwool i taket i rommet. Koster sikkert 10 lapper, men da bores det hull i himling og pumpes inn isolasjon. Men å stifte på noen matter bør absolutt hjelpe med tanke på lydforplantning oppover :) MEN er på ingenmåte ekspert på dette, bare så det er nevnt :)

Høres fornuftig ut dette Lars. Hovedpoeng er å dempe lyd fra rom til øvre etasje hvor TV og gammer`n ligger og kviler...hehehehe...

Matter og tepper blir nok cluet her....

SORRY for kapring av en ellers genial tråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver og pusser opp litt om dagen. Ikke min sterkeste side. Heldigvis har man FFS. Siden hvor en får hjelp med alt. :) Starter en tråd så kan jo alle legge inn spørsmål om de trenger hjelp til noe. Helt sikkert noen som kan svare her inne.

Mine første spørsmål er som følger:

1. Skal legge fliser over kjøkkenbenken min. Har en laminert plate der jeg vil ha flisene fra før av. Virker noe glatt. Vil jeg kunne lime flisene rett på denne eller må denne bort, behandles (pusses, males) eller må jeg ha opp noe annet å feste limet på?  ???:-X

2. Skal bytte benkeplate på kjøkkenet. Skal jeg gå for laminat eller heltre? Må vel behandle heltre platen på en eller annen måte. I så fall med hva?

Skal u ikke selge?  ;)

kjøp sånn kjøkkenlaminatplater da vel`(alloc ell hva de heter, eller fiber tresbo) ? som ser ut som fliser , enkelt og sparer deg for masse arbeid , eller er det det du allerede har? http://www.alloc.no/cgi-bin/alloc/imaker?id=32835&visdybde=2&aktiv=32835

skal du ha fliser så er det beste og bruke gips... og da trenger u en fanzy drill da med moment så du ikke skruer gjennom gipsplata....huff hørtes kjett ut...kapppe fliser da og, må du ha fliskutter ... :o hehe

laminat er kurant synes jeg og billigere , tåler muligens mere også , selv om heltreplata er lettere og vedlikeholde seff..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SORRY for kapring av en ellers genial tråd

Ikke noen kapring det der da. Åpen tråd for alle med et par ekstra tommeltotter ;)

Joda Tore. Skal selge. Tenkte jeg skulle ordne litt på kjøkkenet først. Går det raskere å selge og kanskje jeg får litt mer. :)

Link til dette produktet eller Tore? Og har du en dag av så er du hjertlig velkommen til å bli med å fikse ;) Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SORRY for kapring av en ellers genial tråd

Ikke noen kapring det der da. Åpen tråd for alle med et par ekstra tommeltotter ;)

Joda Tore. Skal selge. Tenkte jeg skulle ordne litt på kjøkkenet først. Går det raskere å selge og kanskje jeg får litt mer. :)

Link til dette produktet eller Tore? Og har du en dag av så er du hjertlig velkommen til å bli med å fikse ;) Hehe

lagt til linken i forrige innlegg  :)

ja tenkte på siden du skal selge så trenger u ikke legge i så mye arbeid og penger i det mente jeg...fliser og benkeplateplate av tre drar ikke opp taksten forferdelig mye sånn sett i forhold til laminat stash ( tror jeg da )

jaja jeg hjelper gjerne til en dag jeg  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jeg sier. Denne tråden er gull  ;D

Var ikke klar over laminatplater mellom overskap og benkeplate. Må da være gull for å "pønte brura" før salg?  8)

Tror jaggu jeg skal vurdere det samme da kjøkkenet her hjemme ikke blir skiftet på noe år, og da er slike "cut n´paste" løsninger geniale for å gjøre det trivelig i mellomtiden. Strålende tips!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jeg sier. Denne tråden er gull  ;D

Var ikke klar over laminatplater mellom overskap og benkeplate. Må da være gull for å "pønte brura" før salg?  8)

Tror jaggu jeg skal vurdere det samme da kjøkkenet her hjemme ikke blir skiftet på noe år, og da er slike "cut n´paste" løsningen geniale for å gjøre det trivelig i mellomtiden. Strålende tips!  :)

Synes det laminat stashet man får til kjøkken og bad er genialt jeg  :D

Lettere og renholde også...fuger suger jo til seg fett og annet smuss også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet supert tips når en skal pusse opp er å gripe telefonen og ta en liten ringerunde til forhandlere. Sa jeg var ringte rundt etter pris på benkplater, både heltre og laminat. Fikk uten å spørre om det veldig bra med rabatter hos de aller fleste forhandlerene selv om det ikke er prat på mer enn 2 plater. Kjøpers marked om dagen tydeligvis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som hunderørret sier lurt å sjekke litt rundt. Dette er hva jeg fikk for 35 000,- da jeg preppet kjøkkenet i Oslo for å selge leiligheten. Da inkludert hvitevarer, elektriker (ca. 50 meter kabel, samt kontakter m.v.), avtrekksvifte, herdet glass over komfyr og rørlegger. IKEA kjøkken og Maxbo benkeplate (laminat). Ikke det råeste kjøkkenet i byen, men godt nok til at det gjorde nytten og vel så det.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

post-3598-13949889293662_thumb.jpg

post-3598-13949889294162_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :)

Som nevnt alt annet enn det råeste kjøkkenet i byen, men i salgsøyemed så fungerte det etter hensikten. Behøver ikke koste skjorta om man bare skal pynte kaka. Men skulle jeg blitt boende i en årrekke så ville jeg nok lagt vesentlig mer i både innredning, benkeplater (stein) og ikke minst hvitevarer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg antakelig ikke å legge for mye jobb og kroner i å pusse opp  bad og kjøkken, for de som kjøper vil gjerne ha sin egen stil. Har  hørt om folk som har satt inn helt nytt kjøkken før de skulle selge. De første de nye eierne gjorde var å hive ut alt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg antakelig ikke å legge for mye jobb og kroner i å pusse opp  bad og kjøkken, for de som kjøper vil gjerne ha sin egen stil. Har  hørt om folk som har satt inn helt nytt kjøkken før de skulle selge. De første de nye eierne gjorde var å hive ut alt sammen.

Det har du rett i nils49.

Det viktigste er å skape et førsteinntrykk som er bra. Derfor kjørte jeg også lavbudsjett på kjøkkenet. Tro meg, det var verdt det. Har jobbet i eiendomsbransjen i 10 år (uten at jeg for all del skal være bastand og bedreviter). Det gamle kjøkkenet så slik ut (kanskje ikke revolusjonerende, men renoverte i praksis hele leiligheten):

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Skal man pusse opp for å selge så må man tenke kostnader og "mest mulig for pengene". Badet pyntet jeg også på med ny servant, noen fliser over servanten, nytt kabinett, malte litt og skiftet belysning etc. Ikke noe "hokus pokkus", men likvel nok til at det fremsto som attraktivt for potensielle kjøpere samtidig som det kostet meg minst mulig.

post-3598-13949889294671_thumb.jpg

post-3598-1394988929514_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...