Gå til innhold

Montering av stenger


Joachim Strømsnes

Anbefalte innlegg

Gjest fredrik hoffmann

Jeg og noen kompiser vurdere å kjøpe komplette sett med stenger som skal monteres sammen. Det vi da lurer på er ca hvor lang tid dette tar å montere?

Joachim

Stangbygging er gøy, min første stang tok 2 lange kvelder å bygge sammen.

Bygg gjerne et byggesett, eller kjøp løse komponenter og bygg dette.

Få tak i byggeutstyr for jobben. Cabelas.com har relativt rimelig utstyr for stangbygging.

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Highspeed løsning er å kjøpe  snellefeste og kork derdig tilpasset.....bruke krympestrømper istedenfor tråd til stangsurringer....på denne måten klarte jeg å få 2  to-håndsstenger klar til bruk for en kar som hadde fått stengene sendt de til seg på fiskecampen ved altaelva...... spurte vedkommende hva han i ettertid hadde gjort med stengene..... "Fiska med dem førr hælvete, gulle gode"..... med til historien for dette slurvearbeidet var at vedkommende hadd fått stengene han hadde stjålet og at slike stenger hos imortøren bare var å oppdrive som blanks! Sigve har svaret...det tar den tiden det tar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Spørs hvor nøye du vil ha det, men alt fra 2-3 dager til ei lita uke avhengig av hvor mye tid du bruker pr kveld

Surringa blir du ferdig med på på en kveld, lakkeringa tar som regel 24 timer med 2 strøk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaffer du deg et komplett sett, så Behøver det ikke ta lange tiden. Du vet selv hvor nøye du er.

2-3 timer hver kveld i en uke, så er meeeeeeget mye gjort, ink litt test av fargevalg på tråd+ ev litt "gjøre-på-ny".

Gjør litt forarbeid med surring, ringplassering osv, dvs vite hva du skal gjøre før du begynner så sparer du også mye tid.  Men nå er slikt arbeide mye kos, og  hastverk er lastverk.

Og hvorfor skal din førstefødte se ut som en dass? ;D Kjøp gode komponenter,vis litt stolthet over arbeid, så blir den også brukt da du er ferdig og ikke liggende til skrekk og advarsel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

De fleste fester ringene med tape før de begynner å surre. Jeg har stort sett benyttet en stift med smeltelim som blir nærmest som gummi. Da får du et beskyttende lag mellom klingen og stangringen som jeg mener kan forhindre stangbrudd spesielt på toppdelen.

Varmer opp stiften og dypper ringføttene i den før jeg fester den på emnet. Bruk barberblad eller skalpell for å fjærne uønsket lim slik at det ikke vises på surringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Hvem har best utvalg i snellefester/kork, utover Rec Components og Mudhole ?

Anglers Workshop, definitivt! Dave er en kjempetrivelig fyr, skaffer det du trenger selv om det ikke står oppført på siden. Anbefales på det varmeste :D

www.anglersworkshop.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...