Gå til innhold

Oppstrøms eller nedstrøms og hvilket kast?


Gjest Erik Eikre

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre

I elv selvsagt. Og ørret, harr, røye, sik osv... Når, hvor, hva og hvorfor? ;D

Eksempelvis så kan man godt si at dette er et godt kast, det er det jo, men er det riktig kast i den situasjonen? Er det kastet i seg selv som er grunnen til at den øverste (første) fisken ikke tok, eller er det andre årsaker? Jeg har stor respekt for kasteren og hans godt innøvde teknikk, men hvis jeg skal være virkelig streng så ville den som hadde gjort dette kastet fått seg ei skrape om jeg hadde sett ham/henne gjøre det i samme situasjon i VM. Det kunne endt opp med både skolerett, bæring av søppel og smøring av andres liner, hehe. For i denne situasjonen mener jeg det er riv ruskende galt kast å ta frem dersom man vil øke sjansen for å lure selv den vanskeligste fisken. Og det har ingenting med selve kastet eller utførelsen (som er meget bra) å gjøre, men altså situasjonen.

Jeg studerte en skotte en gang i VM i Frankrike og han var djevelsk god på ett kast. Dette brukte han alle steder og i enhver situasjon. Han var helt sinnsyk god på kastet, men fikk ikke så mye fisk fordi det i halvparten av i tlfellene var et tullete kast å bruke. Økta etter kom en "dårligere" kaster på sona. Han var ikke spesielt rå på noe kast, men helt syk til å tilpasse seg situasjonen. Han endte da også opp med tre ganger så mye fisk. Men nok om det. Nå vil jeg gjerne få igang en tråd som vi forhåpentligvis kan lære litt alle sammen.

Ja, jeg er klar over at det finnes flere "oppstrøms"-tråder. Men de går som regel på prinsipp, tradisjoner eller hva som er BEST og ikke på hva som er mest fornuftig i en gitt situasjon.

Så hva mener du er best egnet i de forskjellige situasjonene? Husk at fluer også er med på å avgjøre hvilke kast som bør brukes. Som dere sikkert skjønner så får jeg mer los av et "riktig" kast enn av et "rått" kast.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spennende betraktninger der Eirik. Mener klart du har et godt poeng her. Dette med og stoppe opp og analysere situasjonen, og legge opp en strategi når du skal fange en vrien fisk er helt langt mer viktig en og mestre alverdens kast.

Hadde med en profilert kaster med meg i en godelv der vi fant en stor fisk oppstrøms som han fikk æren av og fiske på den. fisken sto rett oppstrøms perfekt til for et helt ordinært overhodekast. til min store forskrekkelse drar han i gang med noe jålekasting og lager masse plasking og spetakkel i nærheten av fiske, så flott ut men totalt unødvendig. i tilegg ble de første forsøkene for kort...... men nå er den aktuelle herren meget dyktig på slike kast, så han reddet situasjonen og fikk neste kast perfekt til og fikk storfisken, som forøvrig veide 2,3 kg. Da jeg nok har en mer effektiv tilnærming til fisket holdt jeg på og rive av meg håret, da jeg så han misslyktes med sine første kast.  så store fisker driver ikke jeg og lekekaster på i allefall....

Et annet eksempel kan man se hvis man kikker på litt amatørvideoer fra NZ. de lokale gutta sniker seg helt frem til fisken, slik at de med sikkerhet vet at de kan treffe fisken perfekt på første forsøk. Norboere er uten tvil veldig gode kastere, og står 20 m bak fisken og kaster, og bommer på de 2 -3 første forsøkene og skremmer fisken. jeg gjør det samme hver tur nedover på tross av bedre viten.... ;D

keep it simpel, når du fisker på sære fisker. lek og tren på de små.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Meget bra kast av Andre der :o

Men hadde det vært en stor ørret hadde jeg nok kastet på den fra skrått oppstrøms med et reach kast :D

:)

Da gjenstår et spørsmål dersom vi skal lære av det: Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg faktisk ikke hvordan jeg ville kastet der. Èn grunn til det er at jeg ikke vet hvordan f.eks vegetasjonen bak er. Kan hende bakslengsmuligheter er begrenset, ja til og med umulig akkurat der? Jeg får ikke nok info om dette til å gi noe perfekt svar.

Som med mye annet, er mine meninger basert på synsing og svada, men i likhet med sikkert noen andre, så synes jeg å kaste skrått nedstrøms i elv er både behagelig og mer kontrollèrbart. Derav min tilnærming som sikkert kanskje og nogenlunde ville vært litt lenger oppstrøms for fiskeren, om ikke det er møkkajupt der. I helproff indianerstil for å ikke skremme fisken.

Hadde sikkert gjort det uansett.

Hadde sikkert ikke kastet slik, eegentlig, da slike dvd kast ikke ligger mitt hjerte nærmest, skulle jeg mene. Kan det forresten ikke heller..

Så sikkert "jaei". Vet egentlig ikke noe jeg, som sagt som bekreftet, jeg baserer mine meninger på synsing og svada. Men jeg tipper jeg hadde skremt fisken uansett(når gjør man ikke det?).

Rørete? Njoaæiii?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

... fordi at ved en annen tilnærming til fisken enn "fasiten fra de store herrer" så får man buksevann, ørevarmere og søppel kastet etter seg akkopagnert med ristende hoder og buing? :rolleyes:   ;D

Pøh! Fyr på du. Finnes ikke fasiter. Skal "ta meg" av (hehe) eventuelle "bedrevitere". Dette er meningen at skal være en tråd hvor vi kan lære av hverandre, ikke lære andre. De som ikke skjønner forskjellen kan la det være.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Nå vet jeg faktisk ikke hvordan jeg ville kastet der. Èn grunn til det er at jeg ikke vet hvordan f.eks vegetasjonen bak er. Kan hende bakslengsmuligheter er begrenset, ja til og med umulig akkurat der? Jeg får ikke nok info om dette til å gi noe perfekt svar.

Som med mye annet, er mine meninger basert på synsing og svada, men i likhet med sikkert noen andre, så synes jeg å kaste skrått nedstrøms i elv er både behagelig og mer kontrollèrbart. Derav min tilnærming som sikkert kanskje og nogenlunde ville vært litt lenger oppstrøms for fiskeren, om ikke det er møkkajupt der. I helproff indianerstil for å ikke skremme fisken.

Hadde sikkert gjort det uansett.

Hadde sikkert ikke kastet slik, eegentlig, da slike dvd kast ikke ligger mitt hjerte nærmest, skulle jeg mene. Kan det forresten ikke heller..

Så sikkert "jaei". Vet egentlig ikke noe jeg, som sagt som bekreftet, jeg baserer mine meninger på synsing og svada. Men jeg tipper jeg hadde skremt fisken uansett(når gjør man ikke det?).

Rørete? Njoaæiii?

Fint svar det.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke mye om vegitasjonen rudt Andre her, men jeg vet en del andre ting :)

Tilnerming av fisk, og kasteposisjon er nettopp Andres sterke side. Er helt overbevist om, at hadde denne fisken hatt "behov" for en annen kasteposisjon, så hadde den blitt brukt.

Men hadde denne situasjonen vært litt mer generell, med evig baksleng og muligheter for å gå hvor en vil, så hadde jeg uten tvil brukt Staffans metode her.  Både jeg, Andre, Sigve, Bjørn og de andre jeg pleier å fiske med, bruker den.

Kan gjerne snakke om fisk som er rett oppstrøms, rett nedstrøms osv, men denne fisken i Eiriks innlegg står nå der den står, og fisken tar flua. Ergo, alt riktig, på DEN fisken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Så hvorfor ble ikke høyre side benyttet? Dette ville jo, slik jeg ser det, både flyttet "plaskingen" lenger vekk fra fisken, gitt mer mendingskontroll og bedre drift. Jeg mener (behøver altså ikke være riktig) at all plasking, luftbårent snøre og nedlegg alltid bør være så langt unna byttet som situasjonen gir mulighet til uten at det går ut over selve presentasjonen. Og her mener jeg altså høyre side bør benyttes og at "venstrekastet" i dette tilfellet kun er et "filmkast" og ikke særlig strategisk.

Men det er selvsagt mulig jeg tar feil. I så fall kan jo André forklare hvorfor dette var et nødvendig kast i denne situasjonen slik at vi lærer av det. For hvis tilnærming av fisk, posisjonering og presentasjon er André sin sterke side så er jo dette perfekt å bruke som eksempel for videre læring, ikke sant?

Hvorfor tok forresten ikke den første (øverste) fisken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

[attachimg=1]

Hvordan påvirker dette slepekastet flytet når fortommen blir helt strekt? Vel, du sier jo glatt strøm så det forklarer vel det meste antar jeg, men hva er egentlig fordelene med denne presentasjonen?

Forøvrig er vel ikke dette et kast, men hvordan vi påvirker snøret etter landing. Altså slepedriftet, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det har du rett i Erik....slepekstet er mere en presentasjonsteknikk for å få flue til å drive helt riktig på det første kastet, det viktigste katet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det vises til å ta lærdom i denne tråden, då kan jeg nevne at i denne situasjonen ville kastet litt lenger enn det Staffan sier. Rett etter nedlegg er det her god avstand til fisk og det er lettere HER å rette opp et for langt kast enn et for kort.Matbanen er grei å lese her, og jeg kan også svippe stangtuppen oppstrøms(mende) for å sikre fri flyt foran fisken. Å kaste langt, å strippe kan jeg fint gjøre da jeg binder egne fluer, og de flyter seff helt perfekt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor ble ikke høyre side benyttet? Dette ville jo, slik jeg ser det, både flyttet "plaskingen" lenger vekk fra fisken, gitt mer mendingskontroll og bedre drift. Jeg mener (behøver altså ikke være riktig) at all plasking, luftbårent snøre og nedlegg alltid bør være så langt unna byttet som situasjonen gir mulighet til uten at det går ut over selve presentasjonen. Og her mener jeg altså høyre side bør benyttes og at "venstrekastet" i dette tilfellet kun er et "filmkast" og ikke særlig strategisk.

Men det er selvsagt mulig jeg tar feil. I så fall kan jo André forklare hvorfor dette var et nødvendig kast i denne situasjonen slik at vi lærer av det. For hvis tilnærming av fisk, posisjonering og presentasjon er André sin sterke side så er jo dette perfekt å bruke som eksempel for videre læring, ikke sant?

Hvorfor tok forresten ikke den første (øverste) fisken?

Haha, "filmkast" du  ;D Jeg hadde kommet til å gjort akkurat det samme pånytt, fra samme sted, ut i fra lengde ut til fisken og hvordan vadeforholdene var utenfor, ovenfor og nedenfor meg. Å stå lengre til høyre hadde medført lengre avstand til fisken så det var helt uaktuelt  :)

Videre prat om strategier og slik får vi heller ta om vi møtes langs ei elv til sommeren  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Skal det vises til å ta lærdom i denne tråden, då kan jeg nevne at i denne situasjonen ville kastet litt lenger enn det Staffan sier. Rett etter nedlegg er det her god avstand til fisk og det er lettere HER å rette opp et for langt kast enn et for kort.Matbanen er grei å lese her, og jeg kan også svippe stangtuppen oppstrøms(mende) for å sikre fri flyt foran fisken. Å kaste langt, å strippe kan jeg fint gjøre da jeg binder egne fluer, og de flyter seff helt perfekt :rolleyes:

et perfekt flyt er viktigere enn en perfekt flue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Så hvorfor ble ikke høyre side benyttet? Dette ville jo, slik jeg ser det, både flyttet "plaskingen" lenger vekk fra fisken, gitt mer mendingskontroll og bedre drift. Jeg mener (behøver altså ikke være riktig) at all plasking, luftbårent snøre og nedlegg alltid bør være så langt unna byttet som situasjonen gir mulighet til uten at det går ut over selve presentasjonen. Og her mener jeg altså høyre side bør benyttes og at "venstrekastet" i dette tilfellet kun er et "filmkast" og ikke særlig strategisk.

Men det er selvsagt mulig jeg tar feil. I så fall kan jo André forklare hvorfor dette var et nødvendig kast i denne situasjonen slik at vi lærer av det. For hvis tilnærming av fisk, posisjonering og presentasjon er André sin sterke side så er jo dette perfekt å bruke som eksempel for videre læring, ikke sant?

Hvorfor tok forresten ikke den første (øverste) fisken?

Haha, "filmkast" du  ;D Jeg hadde kommet til å gjort akkurat det samme pånytt, fra samme sted, ut i fra lengde ut til fisken og hvordan vadeforholdene var utenfor, ovenfor og nedenfor meg. Å stå lengre til høyre hadde medført lengre avstand til fisken så det var helt uaktuelt  :)

Videre prat om strategier og slik får vi heller ta om vi møtes langs ei elv til sommeren  :)

Det er ikke for å "ta" deg på noen måte André, men et spørsmål om hvorfor du ikke gjorde kastet på høyresiden (ikke vadet mer til høyre). Det mener altså jeg ville vært mer strategisk "riktig". Bedre vinkel (se på filmen hvor mye du må bevege snøret etter nedlegg) og "plasking" lenger unna byttet. Men jeg var altså ikke der. Derfor har du nå muligheten til å forklare hvorfor venstre side var bedre og dermed gi oss en ekstra lærdom i så måte.

Og som jeg allerede har sagt; Kastet i seg selv er strålende utført! Hadde elva gått andre veien og kastet vært vinklet litt mer mot venstre så hadde jeg nevnt navnet ditt i første innlegg og lovprist kastet som et godt eksempel til etterfølgelse. Men ettersom jeg er som jeg er og er så opptatt av effektivitet som jeg er så mener jeg altså at dette kastet i denne situasjonen var "overkill". Og dermed ville jeg heller ikke nevne deg, men bruke kastet som et eksempel for videre diskusjon slik at vi kan lære litt mer. Men jeg understreker igjen at jeg kan ta feil. Ikke første gangen det. Bare forklar hvorfor så jeg skjønner hvor feil jeg tar så skal jeg stille meg i skammekroken tvert.

At jeg hadde "filleristet" en VM-deltaker i samme situasjon kommer av at jeg innprenter til de andre på laget at vi gjør mest mulig utenfor "fare"-området og så enkelt som overhode mulig. En keivhendt ville selvsagt unngått "filleristing". For oss (i VM) gjelder nemlig dette: Begge fiskene skal i håven!

Men dette er heller ingen tråd om dette omtalte kastet, men om hvilket kast, i hvilken situasjon og hvorfor. Generelt kan jeg si at jeg ser det slik:

Kast fra land og ut i strøm = oppstrøms (lettere å unngå striping)

Kast fra strøm og inn mot land = nedstrøms (lettere å unngå striping)

Og så kommer alle variantene...

Og det er her vi alle kan bidra. Ung som gammel, uerfaren som "guru".

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det vises til å ta lærdom i denne tråden, då kan jeg nevne at i denne situasjonen ville kastet litt lenger enn det Staffan sier. Rett etter nedlegg er det her god avstand til fisk og det er lettere HER å rette opp et for langt kast enn et for kort.Matbanen er grei å lese her, og jeg kan også svippe stangtuppen oppstrøms(mende) for å sikre fri flyt foran fisken. Å kaste langt, å strippe kan jeg fint gjøre da jeg binder egne fluer, og de flyter seff helt perfekt :rolleyes:

et perfekt flyt er viktigere enn en perfekt flue.

selvfølgelig. Og forsto du meg rett, så skjønte du at jeg dro et snev av ironi over eget talent.  Da, er det lettere å kaste litt feil, som her: noe for langt. Det kan fort bli for kort om man sksl prikke inn lengdene eksagt, jeg bommer ihvertfall. Dette er da som sagt HER, da det er god tid til fisk, og du ikke skremmer..

Egentlig akkurat som å hoppe på snøbrett: man tar en ørliten brems (litt langt kast) på vei mot hoppet for å sjekke nødvendig fart(lengde)

Egentlig bra sammenligning om jeg forklarte slik at man forstod ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Skal det vises til å ta lærdom i denne tråden, då kan jeg nevne at i denne situasjonen ville kastet litt lenger enn det Staffan sier. Rett etter nedlegg er det her god avstand til fisk og det er lettere HER å rette opp et for langt kast enn et for kort.Matbanen er grei å lese her, og jeg kan også svippe stangtuppen oppstrøms(mende) for å sikre fri flyt foran fisken. Å kaste langt, å strippe kan jeg fint gjøre da jeg binder egne fluer, og de flyter seff helt perfekt :rolleyes:

et perfekt flyt er viktigere enn en perfekt flue.

selvfølgelig. Og forsto du meg rett, så skjønte du at jeg dro et snev av ironi over eget talent.  Da, er det lettere å kaste litt feil, som her: noe for langt. Det kan fort bli for kort om man sksl prikke inn lengdene eksagt, jeg bommer ihvertfall. Dette er da som sagt HER, da det er god tid til fisk, og du ikke skremmer..

Egentlig akkurat som å hoppe på snøbrett: man tar en ørliten brems (litt langt kast) på vei mot hoppet for å sjekke nødvendig fart(lengde)

Egentlig bra sammenligning om jeg forklarte slik at man forstod ;D

Hvordan vil dette fungere mot andre siden ved "jugerbenken" i Hemsil?

For de som ikke er kjent er dette et sted hvor de aller fleste kaster mot fisk helt inn mot land på andre siden og hvor man selv står nesten ut i "hardeste" strømmen (ikke veldig hard). Nesten, for den hardeste strømmen er mellom fisker og fisk. Inn mot land, der de fleste fiskene står, er det mye saktere vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har jeg vært. Attpåtil på høy vannstand. Jeg fikk ikke fisk. Kunne prøvd på hitec curve, men vann opptil naveln gir en annen kasting enn gress under tærne..

Så jeg stiller meg myye oppstrøms, kaster skrått nedover, satser på at den elendige overrullinga er på min side, mender like hardt som flodhesten sprer møkk og venter på st fisken refuserer flua. Kaster så på ny..

Edit mender, ikke mener, men ble vel forstått

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Der har jeg vært. Attpåtil på høy vannstand. Jeg fikk ikke fisk. Kunne prøvd på hitec curve, men vann opptil naveln gir en annen kasting enn gress under tærne..

Så jeg stiller meg myye oppstrøms, kaster skrått nedover, satser på at den elendige overrullinga er på min side, mener like hardt som flodhesten sprer møkk og venter på st fisken refuserer flua. Kaster så på ny..

Hehe, da er vi fort to om den saken. Nå lo jeg godt!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hvordan vil dette fungere mot andre siden ved "jugerbenken" i Hemsil?

For de som ikke er kjent er dette et sted hvor de aller fleste kaster mot fisk helt inn mot land på andre siden og hvor man selv står nesten ut i "hardeste" strømmen (ikke veldig hard). Nesten, for den hardeste strømmen er mellom fisker og fisk. Inn mot land, der de fleste fiskene står, er det mye saktere vann.

Ettersom ingen svarte på den så går jeg ut fra at det ikke funker helt topp med slepekastetdriftet i denne situasjonen. Hvilket kast og drift passer da best mener du?

Jeg syns også det er merkelig stille i denne tråden da jeg (i alle fall jeg) mener dette er mye viktigere enn alskens tekniske finspissinger for å komme 20cm lenger på gress. Hvis man skal fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...