Gå til innhold

Bug bond i Norge


Sigve

Anbefalte innlegg

  • Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Når jeg hadde på et tykt lag og herdet limet i fult lys under arbeidslampa, hadde det en tendens til å bli ørlite "gummiaktig" overflate, men på ingen måte seig. Og utseende ble veldig blankt og fint.

Men når jeg slår av arbeidslyset, har litt tynnere på, og i tilegg utfører belysning i en skoeske som jeg har snudd på siden for å skjerme, så synes jeg resultatet er helt topp, og er hverken gummiaktig eller seigt.

I og med at jeg har et mekanisk verksted her, så har jeg planer om å prøve å lage en "skjerm/ reflektor" på lykta. Planen er at den skal konsentrere lyset i en smalere lyskjegle og mer konsentrert. Vet ikke om det funker, men skal prøves.

Kjell Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da skal jeg teste ut denne her 50 ml. for under 6 GBP ikke værst 8) Gratis frakt også.

Er fra Asia da så det tar litt tid før jeg har det i huset.

http://www.ebay.com/itm/Glue-New-Kafuter-Strong-Visible-UV-Light-Cure-Adhesive-/250871522112?_trksid=p5197.m7&_trkparms=algo%3DLVI%26itu%3DUCI%26otn%3D5%26po%3DLVI%26ps%3D63%26clkid%3D4699731522434540699

Må nok avvente testen på dette produktet da det stoppet opp i det internasjonale postvesenet :-[ Selger refunderte pengene med denne grunnen. Skal prøve igjen over nyttår. Har bestilt et par flasker av det Glenn bestilte så da er vi to som tester ut limet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Denne er testet ut og kan bare si det at den herder ikke med uv  lampa mi som er fra clear cure goo :-\

Det skjer ingen verdens ting selv etter 1 minutt med herding :rolleyes:

Kjipern :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er testet ut og kan bare si det at den herder ikke med uv  lampa mi som er fra clear cure goo :-\

Det skjer ingen verdens ting selv etter 1 minutt med herding :rolleyes:

Kjipern :P

Skjedde ikke en dritt med mitt heller,prøvd med forskjellige lamper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er best? Bug bond eller loon uv ? Hva skal man gå for? :)

jeg bruker loon sitt lim samt uv lykt og er meget fornøyd med dette, har fått et par pattegriser av lars vegas her på forumet hvor han har lagd øyne av bug bond og disse er virkelig flotte. tror muligens man kan bygge mer med bug bond en hva man kan med loon sitt lim. (usikker på den da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør du være usikker på  ;D

Du har nemlig fått servert reker på loff laget av clear cure goo toppet med lakk (sistnevnte pga. dårlig herding) :D

Har bug bond, men pga. hormonell frøken, aktiv datter og ørten andre unnskyldningen (les: forme sofan) så har jeg utrolig nok ikke fått fyrt opp bug bond enda. Ligger fortsatt i konvolutten med hyggelig hilsen fra Bjørnar  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg lager øyer til rekene mine benytter jeg meg av loon limet for å bygge større øyne før jeg lakker dem sorte eller rød. Benytter vanlig fluebinde lakk av god kvalitet, men denne sitter ikke. Skal sies at jeg lager øynene mens jeg binder- så lakken får vel ikke mer 10- 20 min. å tørke på.  Dette har kanskje noe med min ad hd utålmodighet og ikke limet? må det tørke lenger?( kan jo bare teste det selv da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dette loon-limet. Jeg kommer sannsynligvis ikke å bruke det så mye - passer ikke til små fluer mener jeg, skikkelig "tjukt" av seg. Dessuten er korken skikkelig dårlig og egentlig ikke på ordentlig.

Har hørt så mye positivt om bugbond at jeg må komme meg innom Stram Line så fort som mulig :)

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg lager øyer til rekene mine benytter jeg meg av loon limet for å bygge større øyne før jeg lakker dem sorte eller rød. Benytter vanlig fluebinde lakk av god kvalitet, men denne sitter ikke. Skal sies at jeg lager øynene mens jeg binder- så lakken får vel ikke mer 10- 20 min. å tørke på.  Dette har kanskje noe med min ad hd utålmodighet og ikke limet? må det tørke lenger?( kan jo bare teste det selv da)

Ikke godt å si ;)

Men jeg bruker vesentlig mindre tid på å la lakken tørke.

1: Brenne mono

2: former "pupillen" (små øyne) med UV lim

3: Lakker med sort (eller den fargen som man finner mest hensiktsmessig)

4: Ny runde med UV lim til øyene får riktig størrelse

5: Avslutter med et tynt lag med klar lakk. Denne tørker på maks 5 minutter før jeg er i gang med å surre dem på fluene. Kan være at de er litt sticky dersom jeg er utålmodig, men fungerer som regel fint. Sitter forøvrig godt.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg lager øyer til rekene mine benytter jeg meg av loon limet for å bygge større øyne før jeg lakker dem sorte eller rød. Benytter vanlig fluebinde lakk av god kvalitet, men denne sitter ikke. Skal sies at jeg lager øynene mens jeg binder- så lakken får vel ikke mer 10- 20 min. å tørke på.  Dette har kanskje noe med min ad hd utålmodighet og ikke limet? må det tørke lenger?( kan jo bare teste det selv da)

Hei Atle.

Ikke ofte jeg støtter rare ismer, men noe ganger så kan det lønne seg. Jeg gjorde som du før og lagde et par øyne til hver flue jeg lagde. Det tar tid og det blir et opphold i selve bindinga.

Uansett lim foretrukket, så lønner det seg å være skikkelig nasist, og legge av en kveld eller to til å lage øyne.

Det enkleste er å kjøpe, men mere moro å lage selv, eller hat ;D

Slapp av foran tv'n og smelt mono den ene kvelden, og neste kveld tar du for deg tusj og liming.

Bug bond er bra til øyne, feks cdc shrimp osv hvor materiale i flua blir slitt lenge før øye går til helvete.

Fluer av craftfur og andre synt materialer så foretrekker jeg fortsatt epoxy som slutt-finnish. Kroken er rein før de øynene er ødelagt.

Putter du øynene i en isoporbit så kan du lime ganske mange selv med epoxy.(hold oppned selvfølgelig)

Og gleden av å ha en pose full av ferdiglagde øyne bare forsterker lysten til å binde mange fluer.

Ikke le av nasisten, det må man være av og til ;D

[attachimg=1]

post-982-13949890686807_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting du kan prøve som jeg selv ikke har prøvd på rekeøyne er neglelakk over bugbond. Det har jeg brukt på fluer som feks surfcandy og det har vist seg å holde godt. Jeg har åsså brukt det på Runar's cdc reke, dvs bugbond og neglelakk. Det har vært veldig bra på mine siste cdcreker. Holder lenger en cdc'n for å si det sånn.

Neglelakken trenger ikke være dyr, jeg fikk ekspertråd fra løsemiddeldame nr 1 på min lokale "perfumedealer", hun sa, neglelakk er neglelakk ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har laget ryggskjold av uv limet til både ccg og loon og ett par turer i saltvann så er det bare å brette av "skjoldet" selv med all verdens neglakk oppe på :-\ har ikke testet bug da. Når det er sagt så gidder jeg ikke å vente på den fuckings epoxyn ;D Så binder heller en ny en. Naboen trur jeg har fått meg solarium lyser blått fra kjellern hele tida siern  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har laget ryggskjold av uv limet til både ccg og loon og ett par turer i saltvann så er det bare å brette av "skjoldet" selv med all verdens neglakk oppe på :-\ har ikke testet bug da. Når det er sagt så gidder jeg ikke å vente på den fuckings epoxyn ;D Så binder heller en ny en. Naboen trur jeg har fått meg solarium lyser blått fra kjellern hele tida siern  ;)

Har ikke testet de du nevner, har vel brukt loon på knuter en gang, men thats it.

Bugbond er ihvertfall etter mitt syn den beste av de uv-varianter jeg har prøvd, det er veldig bra rett og slett.

Respekt for fuckrelasjoner til epoxy ;D, men synes selv det er et herlig lim når man lærer seg dets luner og egenskaper.

Gulningsfaktoren er seff en negativ ting da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robban er epoxy lenger "levende" en bug osv i UV?

Er livredd for å være uenig med Robban, for han er et grisesvært forbilde når det kommer til fluebinding og fluefiske genrelt (tror jaggu han drar flere damer også  ;D). Men drister meg uansett til å slå et slag for UV lim kontra epoxy da epoxyen gulner i løpet av 6 måneder, mens UV bevarer blankheten lenger. Men siden jeg er utstyrt med korttidshukommelse, er fargeblind og stort sett lar meg distrahere av alt som har med lettkledde kvinner (hvor kom den siste der i fra!? ;D) så skal jeg ikke bevege meg ut på tynnisen og påstå hvilken av dem som har best heftevne mtp. når man treffer en stein i bakslengen, men holder en liten knapp på epoxyen akkurat der ;)

Som utålmodig av natur så funker UV bedre enn fyrverkeri på nyttårsaften for min del, og ser ikke helt de überstore grunnene til å gå tilbake til epoxy. Men nå skal det også nevnes at til sjøfiske så varer neppe de mest brukte fluene i et halvår en gang, så det er jo forsåvidt ikke et stort tema. Bare en ørliten digresjon  ;)

Edit: Svarte grønnsak! Etter å ha skrevet en særoppgave på temaet så ser jeg jaggu Robban har bekreftet det som var hovedpoenget! Nei, dette ble jo helt skandale!  :D;D ja ja.. Får se på gamle opptak av Norge rundt i stedet  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars du må ikke være livredd for meg, jeg er like harmløs som en teletubby ;D

Og jeg drar ikke flere damer, ha det klart, ser ut som Ludvik i flåklypa jo ;)

Jeg liker bugbond'n veldig godt, og trur litt at jeg liker å gnu litt på den til andre fluer en rekeøyne i og med at den koster litt kroner åsså.

Har lagd så mye fluer med epoxy at det kan jo være litt av grunnen til å holde på det gamle og trofaste. Vanskelig å gi slipp på gode kamerater. Liker jo å fikle med ting åsså , det kan jo være noe av grunnen til at jeg klamrer meg til dette forhatte limet ;D

Jeg har bare den vanlige bugbonden, men skal bestille meg den extra tynne utgaven. Den er vist bedre på feks Buzzere osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...