Gå til innhold

Joletur til Bornholm


Gisle Helgesen

Anbefalte innlegg

Halla

Da var gutane på plass i sommerhus på Bornhom. 1 dags julemidagen er fortært  (ferdigpizzaen) ;D, nytt snøre er spolet på snella, og fluene er sortert. I morgen skal kulingkastene få på pnugen ;D ;D ;D

Danske sommerhuseiere har stor humor, i kjølskapet lå det julegave til oss. En pakke med SMØR, selvsagt ;D ;D ;D

Fint hvis noen kan skru av kulingen, trenger ikke mer en en liten bris. ;D kan fort bli mye Gamel Danske med de værmeldingene vi har her....

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til Gisle. Håper du gjør det bra og koser deg. Prates :)

Lykke til ;D

Jo takk ;D

I fjor kom vi ikke frem til Bornholm pga. snøstrom.  denne gangen har vi i allefall kommet oss hit. så får vi se hva stormkastene bringer ;D ;D ;D Men kose oss skal vi nok klare uansett ;D

Rapport følger i morgen.......

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det helt store og rapportere her fra Bornholm. Kort oppsumert kan vi vel si VIND. :-\ fisket østsiden av øya, der var det tilstreklig i le for og få kastet ut en flue i nye og ne. Ingen fisk på land eller etter våre fluer. Halvor og jeg så vær vår fisk som var oppe langt utenfor kastehold. Resten av kvelden går vel med til litt fluebinding, og spaking i sofan. I morgen er det pån igjen. værmeldingene er ikke noe bedre for morgendagen, men kommer aurene inn til land skal de få smake ;D

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det helt store og rapportere her fra Bornholm. Kort oppsumert kan vi vel si VIND. :-\ fisket østsiden av øya, der var det tilstreklig i le for og få kastet ut en flue i nye og ne. Ingen fisk på land eller etter våre fluer. Halvor og jeg så vær vår fisk som var oppe langt utenfor kastehold. Resten av kvelden går vel med til litt fluebinding, og spaking i sofan. I morgen er det pån igjen. værmeldingene er ikke noe bedre for morgendagen, men kommer aurene inn til land skal de få smake ;D

Gisle

Lykke til i morgen, Gisle. Moro å følge rapportene  :)

Og av og til slår været oss et hammerslag i hodet - men sånn er det bare - med oss alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny dag ved havet er over, Biffmidagen er fortært, og Halvor ligger og purker på sofan. ;D

Dagen startet med heftige vindkast, ca 18 sekundmeter gjorde selv kyststrekkene som normalt lå i le ufiskbare. Vi sjekket ut et par steder på østkysten, og tok noen halvhjertede kast i en liten bukt som hetet Ypnestad eller noe slik, uten at det ga noe resultat. I mangel på noe bedre og gjøre vi kjørte så en tur til Rønne og handlet litt, kjøpte bla. Guidebok ;D

[attachimg=1]

I løpet av handleturen hadde vinden løyet en smule, og brått var det fiskbart. Vi stakk så ned til Snogebæk og fisket Revet. Mye vind, men greit fiskbart. Jeg gikk først ut på revet og kom ganske kjapt i kontakt med fisk. Fikk 2 stk.  der den største var ca 8 hg. mista også en brukbar fisk, samt et par hugg. Det var oransje og hvit Clouser som gjorde susen i det lett fargede vannet. Hadde forøvrig flere bra kast på en Kobbe som var på kastehold en lengre periode i skumringen. ;D

Skal være rolige vindforhold i morgen formiddag, så da gjelder det og legge en god strategi..... og skal man legge strategi, må man ha strategipils, sånn er reglene. ;D Nu står storfisken for tur 8) i morgen skal den få....

Som dere ser så har jeg tatt med kvalitetesoptikk hit til Bornholm ;D

[attachimg=2]

post-2382-13949890555824_thumb.jpg

post-2382-13949890556418_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en dag er over, storauren uteble, men vi så dem, og for noen purker......

Dagen startet på østkysten ved Offergård. Herlig liten bukt med tydelige hotspots, slik gutane liker. Når vi kom ned ca klokke 0900 var det en slukmann på goplassen, så Halvor og jeg fiska ytterkantene. Jeg dro på en aure på ca 1 kg som falt av etter et par hopp og sprett. Slukmannen gikk lei og goplassen ble ledig.... Halvor vadet ut på revet og kastet og kastet.... en liten stund senere rope han på meg og jeg tuslet bortover stranda. Vel fremme så jeg 2 halefinner som stakk opp på grunna. Store halefinner........ og nei, det var ikke torsk. Halvor lada stanga og la utpå en liten reke, men i det samme som snøret tok vannet pilte det 2 digre fisker av gårde i et par digre virvler :o :o Likte dårlig og bli fisket på de gutta der :-\. Kan vel legge til at det var stille og rolige vindforhold i dag, så det var ikke mye bølger og kamuflere kastene i. etter en stund kom aurene tilbake og tailet litt mer. de sto nok med trynet nede i tanga og spisete marflo, syke mengder med marflo inne på grunna. Vi så flere fisker som surra rundt på grunna, men ingen ville ta. bytte fluer, endra intrekk, ingen ting hjalp. hadde flere fisker på kastehold, den største vaka på ca 20 meter, ikke et gram under 4 kg. :o Halvor hadde en tilsvarende som vaka rett bak flua. Utrolig kult og se dem, men sørgelig og ikke få lurt dem når vi hadde sjansen. Halvor fikk til slutt en liten tass som ble med hjem.

Nå har vi akkuratt fortært  en bedre middag med andebryst med rødvinssaus til hovedrett. smake goooodt ;D

Marius: prøvde ikke svart ei med no gult i, men skal seff laga en i kveld så jeg har i boksen. Kongetabbe og reise ut uten....

Tor Arne: Strategipils må man ha, i tilegg til strategirødvin. viktig det også ;D I morgen er det meldt 21 m sek. kan bli myyye strategipils av slikt......

Go kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 sekundmeter ja..... Da hjelper det ikke med strategipils.... da er det nok Trøstepils som er tingen :D

;D Gisle, du får passe på å stå på le-siden, selv om fisket nesten helt sikkert er best der vinden står mot land  ;D

Lykke til, og måtte værmeldingen vise seg å vise feil (om du har sjekket Meteorologisk institutt, så er jo sjansen 50/50 for at de har feil  ;D  )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 sekundmeter ja..... Da hjelper det ikke med strategipils.... da er det nok Trøstepils som er tingen :D

;D Gisle, du får passe på å stå på le-siden, selv om fisket nesten helt sikkert er best der vinden står mot land  ;D

Lykke til, og måtte værmeldingen vise seg å vise feil (om du har sjekket Meteorologisk institutt, så er jo sjansen 50/50 for at de har feil  ;D  )

Le-siden skal bli ;D

tar en trøstepils til jeg ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 sekundmeter ja..... Da hjelper det ikke med strategipils.... da er det nok Trøstepils som er tingen :D

;D Gisle, du får passe på å stå på le-siden, selv om fisket nesten helt sikkert er best der vinden står mot land  ;D

Lykke til, og måtte værmeldingen vise seg å vise feil (om du har sjekket Meteorologisk institutt, så er jo sjansen 50/50 for at de har feil  ;D  )

Le-siden skal bli ;D

tar en trøstepils til jeg ;D

Gjør det, kompis - jeg skal være så solidarisk med deg at jeg skal jekke en bayer jeg også  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent på ryddefiskene, Gisle . . . De bruker å komme inn mot land på torsdager, så i morgen er det muligheter.

Jo mere dere roter, dess flere ryddefisker vil det komme, men dette har dere sikkert kontroll på.

Spent reke på krok 6 skulle være en sikker vinner  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent på ryddefiskene, Gisle . . . De bruker å komme inn mot land på torsdager, så i morgen er det muligheter.

Jo mere dere roter, dess flere ryddefisker vil det komme, men dette har dere sikkert kontroll på.

Spent reke på krok 6 skulle være en sikker vinner  :)

Dett har vi selvsagt full kontroll på Lars, rote det kan vi. eller så vil jeg på det stææærkeste tilbakevise Frodes beskyldninger om at vil bare driver og drikker aquavit. vi drikker da øl også

[attachimg=1]

post-2382-13949890568667_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut til å være en særdeles trivelig tur cccheers ,men kan ikke se at dere har hatt besøk av julenissen? Ingen jul uten nisse veit du. Lykke til videre.

Jens

Vi har ikke truffet Nissen personlig, men det lå en pakke med smør i kjøleskapet når vi kom, så nissen hadde vært her og reist videre., antagelig til Slemmestad ;D

Ser ut til og bli fiskefri i dag. kan være vi truer noen kast i vinden litt senere på dagen, skal vist løye til 18 m sek...... ;D

I morgen og lørdag er det meldt 6 m sek. det er pazze, da skal auren få på pnugen. Noen som har vært her tidligere og vet hvor kjapt gromsevannet på vindsiden av øya forsvinner?

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut til å være en særdeles trivelig tur cccheers ,men kan ikke se at dere har hatt besøk av julenissen? Ingen jul uten nisse veit du. Lykke til videre.

Jens

Vi har ikke truffet Nissen personlig, men det lå en pakke med smør i kjøleskapet når vi kom, så nissen hadde vært her og reist videre., antagelig til Slemmestad ;D

Ser ut til og bli fiskefri i dag. kan være vi truer noen kast i vinden litt senere på dagen, skal vist løye til 18 m sek...... ;D

I morgen og lørdag er det meldt 6 m sek. det er pazze, da skal auren få på pnugen. Noen som har vært her tidligere og vet hvor kjapt gromsevannet på vindsiden av øya forsvinner?

Gisle

Ikke noe tvil om den smørpakken kommer i fra nissen. Den kan du selge på det svarte smørmarkedet i norge vet du.

Leste i avisen at folk ga flere hundre kroner for ei pakke.

Lykke til. Håper det løsner for dere så dere slipper å drikke på dere skrumplever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levern har det bare bra Ruffen, er tøffere med tastaturet en jeg er til og drekke ;D

Ble noen kast i dag også, fant et område der vinden ikke var helt krise, men på tross av greie forhold lot ikke auren seg overliste. Vi var på Offergård først, der vi så storfisken i går, men ingen fisk og se i dag. Fisket deretter stranda Nord for Tejn, som også lå rimelig greit i le. Etter en del fisking bortover stranda så jeg en fisk som vaka 2 ganger. Ikke den aller største, emn det var deilig og se fisk. Men utrolig nok ville den ikke spise flua mi :o 10 min senere ser også Halvor fisk. en diger aure som står med halefinnen i været som i går. Hva er det med aurene her nede som må vifte med halefinnen til frustrerte Nordmenn ??? Tror de bare driver og erter oss jeg. Fisken ville ikke ha fluene til Halovor heller. Vi pressa ut over kvelden til det mørkna. I skumringen ble det fast fisk. En fin ørret på 1 kg fant håvmaskene. Den tok en oransje reke. Like etterpå kom det en lokal herre og hoyet inne på land. Han mente vi fisket i en fredningssone. Noe vi slett ikke var enig. Men det viste seg at han hadde rett, det var kommet en ny fredningssone for året knyttet til en liten bekk nord for Tejn. Denne var ikke tegnet inn på fiskekart, eller guidebok. så vi var unnskyldt, men pakket sakene og reiste slukøret hjem

I morgen er det meldt rolige vindforhold så da blir det oppstandelse tidlig på morran og fiske til krampa tar oss. Har akkuratt fortært et par nydelige entrecoter med egnet tilbehør, sammen med en nydelig Amarone, nå skal flueboksen fylles med et par lekre kreasjoner så er vi klare for morgendagen.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...