Gå til innhold

Dårlig coating, eller fisker jeg for mye.


hillern

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette gjelder Guideline presentation. Har brukt denne lina de siste årene, da den fungerer utmerket i både trange og åpne  situasjoner. På en av de siste turene i høst tok jeg på meg brillene, og så at de første meterene var krakkilert, IGJEN!!! Den har vært brukt kun en sesong, det samme som den foregående. Tre presentation liner på fire sesonger er vel litt i overkant. Er vel i bruk ca. 60 dager i året. Smører ofte, men vasker den ikke. Har aldri hatt liner før, som ikke tåler et par sesonger.(Ultra,Foxtail f.eks) Noen som har samme erfaring? Forslag til line med tilsvarende egenskaper, med bedre holdbarhet?

Hilsen Hillern   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv skifter jeg "hovedlinene" mine ca 1 gang pr. år,forlanger ikke mer av dem,og klarer heller ikke se særlig forskjell på om lina er dyr eller billig.

Det er noe forskjell på produsentene,men ikke mer enn at jeg lar smaken avgjøre hva jeg kjøper.

Og,Guideline presentation er en line med gode egenskaper som mange av oss setter stor pris på,og prisen er jo ikke så gal heller,så den fornyer jeg glatt til våren,igjen. ;)

Kjenner ikke til tilsvarende liner,men det er det sikkert noen som gjør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også Presentation krakelerer raskt, min løsning er å ikke studere de så nøye...rett og slett beholde brillene av  :D.  Som nevnt her...lina er billig og til mitt bruk helt perfekt...kompenserer derfor med mengder liner. Har et lite lager av disse etterhvert.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Har ikke Presentation, men har et helgrønt Highwater som har vært hovedlina mi i 2 år nå. Ikke antydning til krakkelering som jeg kan se, blir nok hovedlina denne sesongen også. Må understreke at lina er kokt og farget, kanskje den kan være en årsak til at den holder lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg anser meg selv til å ha rellativt mange fiskedager i løpet av en sesong og jeg har ikke krakkelert et fluesnøre på år og dag.

Er man flink til å rense snøre ofte slik at møkk og dritt ikke blir liggende på snøre så holder et fluesnøre lengre enn man skulle tro.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser meg selv til å ha rellativt mange fiskedager i løpet av en sesong og jeg har ikke krakkelert et fluesnøre på år og dag.

Er man flink til å rense snøre ofte slik at møkk og dritt ikke blir liggende på snøre så holder et fluesnøre lengre enn man skulle tro.

Terje

Jeg fisker også mye, Terje. Vask og rens er en essensiell greie, men det er uansett stor forskjell på liner/coating når det kommer til holdbarhet. Noen kan man bruke i flere år uten at det syns, andre liner så holder det med ei uke i sjøen så er den krakelert og ødelagt.

Hillern: For ordens skyld - du fisker ikke for mye..  :) Kanskje du har en slitt toppring eller snake på stanga di? Eller bare at presentation har litt dårlig holdbarhet. Ikke veit jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg anser meg selv til å ha rellativt mange fiskedager i løpet av en sesong og jeg har ikke krakkelert et fluesnøre på år og dag.

Er man flink til å rense snøre ofte slik at møkk og dritt ikke blir liggende på snøre så holder et fluesnøre lengre enn man skulle tro.

Terje

terje. synes du bytter line ofte, i allefall oftere enn de fleste på kvarven,,,,,,,, 8) 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg anser meg selv til å ha rellativt mange fiskedager i løpet av en sesong og jeg har ikke krakkelert et fluesnøre på år og dag.

Er man flink til å rense snøre ofte slik at møkk og dritt ikke blir liggende på snøre så holder et fluesnøre lengre enn man skulle tro.

Terje

terje. synes du bytter line ofte, i allefall oftere enn de fleste på kvarven,,,,,,,, 8) 8)

Har hatt de samme linene nå i flere sesonger uten krakkelering, men selvfølgelig får jeg noen nye snører i ny og ne :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene. Da konkluderer jeg med at massiv bruk er årsaken, og at jeg investerer i ny presentation hver vår. Har forresten presentation på treer stanga mi. Den brukes ikke like mye, og lina ser like fin ut. Da jeg fisker mye i  stillevann, merker jeg krakkeleringa på at spissen synker,så da slipper jeg å ta brillene på :D. Kjøpte også et highwater for et par år siden. Den er knall å kaste med, men til stillevannsfiske var den ubrukelig. spissen sank som en skiftenøkkel. Fikk byttet den, og den nye var noe bedre, men sank allikevel etter kort tid på flata. Den er nå blitt kun brukt til elvefiske.

Hillern 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har aldri hørt at Guideline sine snører er dårlige i coatingen, så det kommer nok av mye fisketid som du har. Og viktig som de andre kara her nevner; smør snøret med jevne mellomrom.

EDIT: Jeg har et par sesonger nå hatt ca 100 fiskedager etter ørret/ harr per år, men jeg skifter litt mellom klasser fra 2 til 6, og aller mest 5, så det er vanskelig å si hvor fort snører blir utslitt. Jeg bruker et annet snøremerke, men det høres fornuftig ut det andre her sier. Guideline er velprøvd og jeg tror ikke det er noe galt der i gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er vel ikke mye gæli der i gården, som du sier, men sånn er det vel med det meste. Noe tåler mere bruk enn annet. Kommer til å kjøpe en ny presentation line før sesongstart, for den er helt klart favorittlina mi. Jeg har som sagt  hatt liner som  har tålt mer, men de har ikke  hatt de allroundegenskapene. Er artig å høre om andres erfaringer, derfor nevnte jeg også highwater, som line på stille vann. Finnes jo ikke noe mer irriterende enn en spiss som drar ned flua di, når en beiter nærmer seg. Husker jeg banna mye første turene, og  hadde et, i overkant høyt forbruk av gel. Gleder meg til å prøve den nye vpt lina, og da i Rena selvfølgelig.

Hillern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...