Gå til innhold

Ny Pentax til Rolls Royce pris, men slett ikke noe overbevisende test resultat..


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

dette er et mellomformatkamera, altså et kamera for de store forstørrelse..... dette er brukt som regel til studiofotografering..... de er forholdsvis  dårlig på høy iso, har lite med lyssterk optikk...rett og slett for dette er et kamera for planlagt fotografering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig med Staffan her (selv om jeg også er enig med Terje at det kanskje burde prestert bedre på visse punkter til den prisen kanskje).

Men Staffan har nok et godt poeng:

For hvitbalanseegenskaper - eller mangel på dette, spiller null rolle når studiofotografen allikvel utfører det manuelt i studio. ISO- egenskaper er, som Staffan nevner, nesten helt irrellevant for et studiokamera. At det undereksponerer (svakt punkt for kameraet) spiller heller ingen rolle da det kompenseres lett for under kontrollerte omgivelser. Og at det ikke har bildestabilisator betyr null rolle for studiofotografene  :)

Akam er amatørmessige når de anmelder, og har alltid vært det. De treffer ikke blink til tiltenkt bruk.

Så som et studiokamera? Antagelig helt super denne Pentaxen her  :)

Til bruk langs elva under hektiske forhold? Ville ikke hatt det om jeg fikk det kastet etter meg  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det var et kjempekamera.Ansel Adams ville nok like noe slikt,det ville jeg også.Som Staffan sier,det er for planlagte shoots ,og ikke noe aktions kamera.Bildekvaliteten banker nok det meste av det som er på markedet,bortsett fra Hasselblad. Megapixler er det i allefall nok av.Med den muligheten man har til å croppe her og detaljene man får,så er det svært få "Fullformatkameraer" som har noe å stille opp med.Støy på høy ISO er ikke noe problem,så lenge man kan bruke stativ,og lavere ISO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hæhæ. enig med Andre. de hadde ikke klart å tvinge det ned i fotobaggen min med makt en gang. fysjom  ;D

skulle de først lage ett studio kamera så kunne de tatt seg bryet med å lage noe med søker ovenfra og ned eller noe i den retning. Innføre gode gamle sjaktsøkern f.eks.

ikke en gang en utvippbar LCD skjerm hadde de kosta på seg for å spare fotografen fra å bøye knærne.

grrr

T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

ja, ha....da må det være det eneste mellomformatet som tåler det røffe...... hvilket hos canon eller nikon er vanntette som dette? likevel så stør det ikke høyt på drømmelista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg først jobbet på den måten et mellomformatskamera som det krever, tror jeg jeg hadde gått for film :) For det første hadde jeg hatt råd da, og for det andre er kvaliteten ganske vanskelig å slå.

Men for proffer som trenger den filkvaliteten og robustheten dette kameraet klarer å kombinere, virker det mer enn brukbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...