Gå til innhold

Klasse 2 og 3 ??


Jostein

Anbefalte innlegg

  • Svar 159
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest fredrik hoffmann

Riktig. Gjerne i kombinasjon med skarpe fisketenner. Og jeg har ingen tro på at rota av en toerstang absorberer det bedre enn en "normalt" stiv femmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er mer svikt i en 2'er, hvorfor har du ikke tro på at den absorberer bedre enn noe som er stivere? Det er jo enkel fysikk. Det er jo det samme som å si at en 5'er ikke absorberer bedre enn en stokk. Selv om det for deg ikke er like store forskjeller mellom en 2'er og en 5'er, så er jo forskjellen der uansett. En myk springfjær er også lettere å tøye enn en stiv springfjær. Når stangemnet svikter lettere på en 2'er, så vil heller ikke belastningen på lina bli den samme ved eventuelle rykk. En kraftigere og stivere stang gir mer motstand.

Riktig. Gjerne i kombinasjon med skarpe fisketenner. Og jeg har ingen tro på at rota av en toerstang absorberer det bedre enn en "normalt" stiv femmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel ann på hvor mye denne "springfjæra" belastes. Overbelaster du en springfjær mister den sin hensikt, og slik er det med stenger også vil jeg tro. Er fisken stor og sterk kan denne overbelaste fjæringsevnen en stang er ment for, og resultatet kan bli å slite ut eller ryke fisk fordi fortommen får økt påkjenning. Bare noe jeg tenker, mulig jeg er på vidda her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er et ok eksempel. Den var langt fra slapp, men heller sprek som bare det. Det ser ut til at det ikke er spesielt mye trøkk i fisken, men det er fordi den ble relativt brutalt kjørt inn og håvet. Videoen fjernes iløpet av kvelden eller i morgen tidlig. Den er bare for å vise til de som er skeptiske, at det faktisk ikke er problematisk med en stang i klasse 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er et ok eksempel. Den var langt fra slapp, men heller sprek som bare det. Det ser ut til at det ikke er spesielt mye trøkk i fisken, men det er fordi den ble relativt brutalt kjørt inn og håvet. Videoen fjernes iløpet av kvelden eller i morgen tidlig. Den er bare for å vise til de som er skeptiske, at det faktisk ikke er problematisk med en stang i klasse 2.

Er knapt flex i stanga, jo . . . Sikker på dette ikke egentlig er ei 7'er-stang som er feilmerket ?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man trenger en trekkraft på f.eks 5 kg. for å bøye en femmerstang 90 grader og kanskje 2 kg. For å gjøre det samme med en toer, sier det seg selv at femmerstanga jobber bedre og sliter ut stor fisk fortere. Ellers kunne man liksågodt kjørt den rett på snella.

Dere som er glad i tester. Ta tak i femmerstanga og bøy den i 180 graders bue. Gjør det samme med 2' er stanga. Hva ble du fortest sliten av??

Det samme gjelder jo hvis du bruker for stivt utstyr for fisken (ref.stokk). Da og kunne du liksågodt kjørt den rett på snella. Da jobber ikke stanga riktig med fisken.

Fisken på min avatar veide mellom 12 og 14 kg (107cm). Denne brukte jeg ca. 15 minutter på å få inn. Presset det jeg orket (0,35 ryker ikke med det første) og stanga på 14 fot jobbet kontinuerlig etter fiskens bevegelser. I følge dere skulle jeg klart å fått inn denne like fort på en femmerstang så lenge fortommen var like tykk  :o En stang som ville stått i konstant maks bue fordi tyngden på fisken ville gjøre at stangen ikke ville hatt sjans til selv å trekke fisken mot seg. Det ville blitt en kamp med fisk mot snelle....

På Kongsvinger klarte en i Raufjøringen å få inn en ørret på 3,5 kilo på 0,18mm sene. På en stang uten uten snelle!! Dette var en stang spesiellt laget for konkurransemeite. Få inn mest mulig småfisk på kortest mulig tid. (11 meter lang). Han meitet laue når ørreten hogg til. Kampen hadde ikke vart lengre enn ca. 5 til 10 minutter. 11 meters arbeidsvei på en stang er aldri feil  8) Prøv det med en 2'er stang!!  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Bare så det er klart. toerstang går fint. Det var ikke mitt poeng at det ikke går fint.

Jeg reagerte på at en toer skulle være bedre enne en femmer for kjøring av stor ørret. Det tror jeg ikke det er mange som støtter..  Men at det går fint med toerstang, selvfølgelig.

Fortommen vil uansett være det klart svakeste leddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier det, så ble jeg faktisk usikker ;)

Denne er et ok eksempel. Den var langt fra slapp, men heller sprek som bare det. Det ser ut til at det ikke er spesielt mye trøkk i fisken, men det er fordi den ble relativt brutalt kjørt inn og håvet. Videoen fjernes iløpet av kvelden eller i morgen tidlig. Den er bare for å vise til de som er skeptiske, at det faktisk ikke er problematisk med en stang i klasse 2.

Er knapt flex i stanga, jo . . . Sikker på dette ikke egentlig er ei 7'er-stang som er feilmerket ?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Her spiller det den en vesentlig rolle hvilken 2'er stang vi snakker om. Vil tro en bløt glassfiber i 8' #2 ville ha store problemer med en 2 kilos ørret i sterk strøm, mens en brøytepinne av en 2'er ville ha hatt null problemer igjen. Har prøvd stenger i klasse 2 som føltes mere ut som en 5'er :o

Skal ikke forundre meg at jeg har både 4'ere og 5'ere som er mykere enn de 2'er stengene det blir henvist til i denne tråden ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo at du ikke skal slite ut fisken. Den skal være minst mulig sliten når du skal sette den ut igjen. Når du kombinerer fluestanga med en tynn fortom som lett kan briste så er det etter min erfaring helt fint å bruke en lett stang. Jeg forsvarer bruken av lette klasser fordi enkelte mente det var uforsvarlig, da fisken ble utslitt pga lang kjøring. En stang som flater fullstendig ut vil selvfølgelig ikke være noe man bruker, men så lenge den fortsatt flekser og har rygg, så er det ingen problemer. Jeg bruker dessverre ikke en 14 foter og 0,35 fortom etter ørret. Synes det kan bli "litt" for kraftig ;)

Når man trenger en trekkraft på f.eks 5 kg. for å bøye en femmerstang 90 grader og kanskje 2 kg. For å gjøre det samme med en toer, sier det seg selv at femmerstanga jobber bedre og sliter ut stor fisk fortere. Ellers kunne man liksågodt kjørt den rett på snella.

Dere som er glad i tester. Ta tak i femmerstanga og bøy den i 180 graders bue. Gjør det samme med 2' er stanga. Hva ble du fortest sliten av??

Det samme gjelder jo hvis du bruker for stivt utstyr for fisken (ref.stokk). Da og kunne du liksågodt kjørt den rett på snella. Da jobber ikke stanga riktig med fisken.

Fisken på min avatar veide mellom 12 og 14 kg (107cm). Denne brukte jeg ca. 15 minutter på å få inn. Presset det jeg orket (0,35 ryker ikke med det første) og stanga på 14 fot jobbet kontinuerlig etter fiskens bevegelser. I følge dere skulle jeg klart å fått inn denne like fort på en femmerstang så lenge fortommen var like tykk  :o En stang som ville stått i konstant maks bue fordi tyngden på fisken ville gjøre at stangen ikke ville hatt sjans til selv å trekke fisken mot seg. Det ville blitt en kamp med fisk mot snelle....

På Kongsvinger klarte en i Raufjøringen å få inn en ørret på 3,5 kilo på 0,18mm sene. På en stang uten uten snelle!! Dette var en stang spesiellt laget for konkurransemeite. Få inn mest mulig småfisk på kortest mulig tid. (11 meter lang). Han meitet laue når ørreten hogg til. Kampen hadde ikke vart lengre enn ca. 5 til 10 minutter. 11 meters arbeidsvei på en stang er aldri feil  8) Prøv det med en 2'er stang!!  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe...da må du prøve den med en 5'er-line da. Blir sikkert bra det. Loop stanga er jo 8,2 fot, men det er nok en 2'er fordi.

Her spiller det den en vesentlig rolle hvilken 2'er stang vi snakker om. Vil tro en bløt glassfiber i 8' #2 ville ha store problemer med en 2 kilos ørret i sterk strøm, mens en brøytepinne av en 2'er ville ha hatt null problemer igjen. Har prøvd stenger i klasse 2 som føltes mere ut som en 5'er :o

Skal ikke forundre meg at jeg har både 4'ere og 5'ere som er mykere enn de 2'er stengene det blir henvist til i denne tråden ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

hehe...da må du prøve den med en 5'er-line da. Blir sikkert bra det. Loop stanga er jo 8,2 fot, men det er nok en 2'er fordi.

Her spiller det den en vesentlig rolle hvilken 2'er stang vi snakker om. Vil tro en bløt glassfiber i 8' #2 ville ha store problemer med en 2 kilos ørret i sterk strøm, mens en brøytepinne av en 2'er ville ha hatt null problemer igjen. Har prøvd stenger i klasse 2 som føltes mere ut som en 5'er :o

Skal ikke forundre meg at jeg har både 4'ere og 5'ere som er mykere enn de 2'er stengene det blir henvist til i denne tråden ;D

Sa ikke at den du bruker ville passe med ei 5'er line :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo at du ikke skal slite ut fisken. Den skal være minst mulig sliten når du skal sette den ut igjen.

Sliter med å få forklart meg så du skjønner.....

Poenget er å slite den ut fortest mulig!! Det gjør man bedre med en 5'er enn en 2'er. For en stor sprek ørret må man ofte få sliten før man klarer å håve den. Mengden melkesyre den opparbeider seg på 5 minutter kontra 10 minutter er den store forskjellen. Og det avgjørende, om den klarer å kvitte seg med den.

Har du løpt maraton? Har du spurtet alt du kan 400 meter? Da vet du at man føler seg like sliten når man kommer i mål. Poenget er at man henter seg fortere etter 400 metern.

Temperatur/oksygennivå i vannet spiller også inn med tanke på om den henter seg inn, men det er en annen historie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Om få år er #2-3 fullt akseptert av de fleste.   Da vil vi diskutere #0-1 på samme måte.

Det er vel ingen her som mener at 2-3 klasene ikke er akseptert. Spørsmålet går på om de er bedre enn en femmer til å kjøre stor fisk effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke nødvendigvis bedre, men det ble hevdet at det var uforsvarlig å bruke så lette klasser på stor fisk, fra opptil flere hold. Staffan mente det til og med var ubrukelige til fisk over 500gram. Min subjektive vurdering er at det ofte er bedre å bruke lette stangklasser....pga bla bla bla... Jeg sier at man bør bruke det man er mest fortrolig med, men det bør ikke resultere i at du har problemer med å få inn fisken effektivt, som igjen fører til at fisken blir utslitt og mer utsatt for sykdommer og død.

Om få år er #2-3 fullt akseptert av de fleste.   Da vil vi diskutere #0-1 på samme måte.

Det er vel ingen her som mener at 2-3 klasene ikke er akseptert. Spørsmålet går på om de er bedre enn en femmer til å kjøre stor fisk effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

eg bare ikke mente, jeg mener at de generelt er ubruklige til fiske på fisk over 500 gram...... det går ann, men.....

Dituasjoner som man må presse fisken vekk fra "urenheter" på elvebunnen.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Opti Creek 8,2" #2 og den er en helt fantastisk tørrfluestang som har blitt mye mer brukt en#4 i sommer fordi den er helt fantastisk og få fisk på. Kaster mer enn langt nok i de fleste anledninger og er meget presis.. På stille vann pressenterer den snøret like pent som en fjermygg, noe som ikke er en ulempe.. Føler jeg skremmer fisken mindre med det her utstyret..

Er det #2 line du bruker på stanga?

Har du noen liner å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Nei, ikke nødvendigvis bedre, men det ble hevdet at det var uforsvarlig å bruke så lette klasser på stor fisk, fra opptil flere hold. Staffan mente det til og med var ubrukelige til fisk over 500gram. Min subjektive vurdering er at det ofte er bedre å bruke lette stangklasser....pga bla bla bla... Jeg sier at man bør bruke det man er mest fortrolig med, men det bør ikke resultere i at du har problemer med å få inn fisken effektivt, som igjen fører til at fisken blir utslitt og mer utsatt for sykdommer og død.

Om få år er #2-3 fullt akseptert av de fleste.   Da vil vi diskutere #0-1 på samme måte.

Det er vel ingen her som mener at 2-3 klasene ikke er akseptert. Spørsmålet går på om de er bedre enn en femmer til å kjøre stor fisk effektivt.

Som rekreasjonsfluefisker er jeg ikke så forbaska opptatt av hverken det ene eller det andre. Da koser jeg meg bare. Men som konkurranseutøver er jeg kun opptatt av én ting - fisk i håven. Og da går effektivitet fremfor alt annet, bortsett fra fiskens ve og vel om den skal slippes fri. Det siste er numero uno i alle situasjoner. Men poeng skal altså telles og da blåser jeg i hva som står på det ene eller det andre og hva slags normer som ellers gjelder. Det er mest mulig fisk på kortest mulig tid som står stemplet på alt jeg gjør. Jeg kan sikkert til og med virke fullstendig gal, hehe. Eller verre som enkelte i huset sier...

Saken er altså den at jeg ikke finnes forutinntatt og låst i hvordan ting skal være og dermed er helt uten holdninger angående utstyr. Så hvorfor bruker jeg da #4, #5 og kanskje til og med #6 der det er stor fisk? Noen som tror jeg ikke har prøvd noe annet? Jeg søker hele tiden etter det optimale og gir meg aldri før jeg er så nær jeg kan komme. Og #2 og #3 på så stor fisk som f.eks. 2 kilo er ikke i nærheten av å være optimalt. For ikke å snakke om #0-1 som fikk meg til å reagere i denne tråden. I konkurranse, som altså er basert på effektivitet, vil stor fisk bli kjørt så hardt at om jeg hadde hatt en fisk på 2 kilo på kroken med 0.18 spiss så ville ei #2'er flata fullstendig ut og mistet alt av det jeg er ute etter. Det har dessverre hendt at jeg har fått så stor fisk på så lett redskap og da må jeg altså bruke mer tid enn nødvendig. Og det irriterer noe inn i gamperæva for en konkurrerende Eikre. Det har til og med hendt at jeg har røket fisk med vilje fordi jeg ikke har tid og står der med for lett redskap. Men så har jeg heller ingen til å håve for meg...

Men som meg selv utenfor konkurranse og kun som en fluefisker som nyter enhver situasjon hvor det er mulig at det er fisk å få, så blåser jeg en lang marsj i alt sammen og er fornøyd så lenge fisken og vassdraget blir tatt vare på. Hva folk syns er mest effektivt for sitt fiske er deres sak så lenge det altså ikke går for mye utover fisken. Folk må få kose seg som best de kan og på sin måte. Alle har mest rett når det gjelder sitt eget fiske. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen, driver du konkurranse Erik? Det er jo galskap ;) Da skjønner jeg at du vil være mest mulig effektiv. Når du ser bort ifra konkurranser, så vil jeg tro du forsøker å kose deg mest mulig når du fisker, så lenge det ikke skader fisken unødvendig selvfølgelig.

Nei, ikke nødvendigvis bedre, men det ble hevdet at det var uforsvarlig å bruke så lette klasser på stor fisk, fra opptil flere hold. Staffan mente det til og med var ubrukelige til fisk over 500gram. Min subjektive vurdering er at det ofte er bedre å bruke lette stangklasser....pga bla bla bla... Jeg sier at man bør bruke det man er mest fortrolig med, men det bør ikke resultere i at du har problemer med å få inn fisken effektivt, som igjen fører til at fisken blir utslitt og mer utsatt for sykdommer og død.

Om få år er #2-3 fullt akseptert av de fleste.   Da vil vi diskutere #0-1 på samme måte.

Det er vel ingen her som mener at 2-3 klasene ikke er akseptert. Spørsmålet går på om de er bedre enn en femmer til å kjøre stor fisk effektivt.

Som rekreasjonsfluefisker er jeg ikke så forbaska opptatt av hverken det ene eller det andre. Da koser jeg meg bare. Men som konkurranseutøver er jeg kun opptatt av én ting - fisk i håven. Og da går effektivitet fremfor alt annet, bortsett fra fiskens ve og vel om den skal slippes fri. Det siste er numero uno i alle situasjoner. Men poeng skal altså telles og da blåser jeg i hva som står på det ene eller det andre og hva slags normer som ellers gjelder. Det er mest mulig fisk på kortest mulig tid som står stemplet på alt jeg gjør. Jeg kan sikkert til og med virke fullstendig gal, hehe. Eller verre som enkelte i huset sier...

Saken er altså den at jeg ikke finnes forutinntatt og låst i hvordan ting skal være og dermed er helt uten holdninger angående utstyr. Så hvorfor bruker jeg da #4, #5 og kanskje til og med #6 der det er stor fisk? Noen som tror jeg ikke har prøvd noe annet? Jeg søker hele tiden etter det optimale og gir meg aldri før jeg er så nær jeg kan komme. Og #2 og #3 på så stor fisk som f.eks. 2 kilo er ikke i nærheten av å være optimalt. For ikke å snakke om #0-1 som fikk meg til å reagere i denne tråden. I konkurranse, som altså er basert på effektivitet, vil stor fisk bli kjørt så hardt at om jeg hadde hatt en fisk på 2 kilo på kroken med 0.18 spiss så ville ei #2'er flata fullstendig ut og mistet alt av det jeg er ute etter. Det har dessverre hendt at jeg har fått så stor fisk på så lett redskap og da må jeg altså bruke mer tid enn nødvendig. Og det irriterer noe inn i gamperæva for en konkurrerende Eikre. Det har til og med hendt at jeg har røket fisk med vilje fordi jeg ikke har tid og står der med for lett redskap. Men så har jeg heller ingen til å håve for meg...

Men som meg selv utenfor konkurranse og kun som en fluefisker som nyter enhver situasjon hvor det er mulig at det er fisk å få, så blåser jeg en lang marsj i alt sammen og er fornøyd så lenge fisken og vassdraget blir tatt vare på. Hva folk syns er mest effektivt for sitt fiske blåser jeg i så lenge det altså ikke går for mye utover fisken. Folk må få kose seg som best de kan og på sin måte. Alle har mest rett når det gjelder sitt eget fiske. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Faen, driver du konkurranse Erik? Det er jo galskap ;) Da skjønner jeg at du vil være mest mulig effektiv. Når du ser bort ifra konkurranser, så vil jeg tro du forsøker å kose deg mest mulig når du fisker, så lenge det ikke skader fisken unødvendig selvfølgelig.

Sikkert galskap for noen, men jeg lærer også av det og tar med noe av lærdommen videre i mitt vanlige fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er altså den at jeg ikke finnes forutinntatt og låst i hvordan ting skal være og dermed er helt uten holdninger angående utstyr. Så hvorfor bruker jeg da #4, #5 og kanskje til og med #6 der det er stor fisk? Noen som tror jeg ikke har prøvd noe annet? Jeg søker hele tiden etter det optimale og gir meg aldri før jeg er så nær jeg kan komme. Og #2 og #3 på så stor fisk som f.eks. 2 kilo er ikke i nærheten av å være optimalt. For ikke å snakke om #0-1 som fikk meg til å reagere i denne tråden.

I konkurranse, som altså er basert på effektivitet, vil stor fisk bli kjørt så hardt at om jeg hadde hatt en fisk på 2 kilo på kroken med 0.18 spiss så ville ei #2'er flata fullstendig ut og mistet alt av det jeg er ute etter.

Det har dessverre hendt at jeg har fått så stor fisk på så lett redskap og da må jeg altså bruke mer tid enn nødvendig.

Har tatt meg friheten av å sitere Erik sitt innlegg i litt kortere versjon.

Poenget er å bruke minst mulig tid på fisken. Da er det størst mulighet til at den overlever. Er du enig i det Tya??  Hvis ikke er det skremmende når jeg ser du er guide....

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...