Gå til innhold

Klasse 2 og 3 ??


Jostein

Anbefalte innlegg

Det er jo akkurat det jeg har forsøkt å poengtere hele tiden, Stian. Mens enkelte hevder at lette klasser er ubrukelige når det gjelder å få fisken hurtig nok opp til at den kan settes ut igjen, så hevedr jeg at det kommer mer an på fiskeren. Noen bruker lang tid uansett om de fisker med 2'er eller en 14 fot laksestang. Jeg har alltid ment at fisken skal faen så raskt inn. Og jeg tror også jeg er en av de som får stor fisk raskest inn i håven.

Saken er altså den at jeg ikke finnes forutinntatt og låst i hvordan ting skal være og dermed er helt uten holdninger angående utstyr. Så hvorfor bruker jeg da #4, #5 og kanskje til og med #6 der det er stor fisk? Noen som tror jeg ikke har prøvd noe annet? Jeg søker hele tiden etter det optimale og gir meg aldri før jeg er så nær jeg kan komme. Og #2 og #3 på så stor fisk som f.eks. 2 kilo er ikke i nærheten av å være optimalt. For ikke å snakke om #0-1 som fikk meg til å reagere i denne tråden.

I konkurranse, som altså er basert på effektivitet, vil stor fisk bli kjørt så hardt at om jeg hadde hatt en fisk på 2 kilo på kroken med 0.18 spiss så ville ei #2'er flata fullstendig ut og mistet alt av det jeg er ute etter.

Det har dessverre hendt at jeg har fått så stor fisk på så lett redskap og da må jeg altså bruke mer tid enn nødvendig.

Har tatt meg friheten av å sitere Erik sitt innlegg i litt kortere versjon.

Poenget er å bruke minst mulig tid på fisken. Da er det størst mulighet til at den overlever. Er du enig i det Tya??  Hvis ikke er det skremmende når jeg ser du er guide....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 159
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det er jo akkurat det jeg har forsøkt å poengtere hele tiden, Stian. Mens enkelte hevder at lette klasser er ubrukelige når det gjelder å få fisken hurtig nok opp til at den kan settes ut igjen, så hevedr jeg at det kommer mer an på fiskeren. Noen bruker lang tid uansett om de fisker med 2'er eller en 14 fot laksestang. Jeg har alltid ment at fisken skal faen så raskt inn. Og jeg tror også jeg er en av de som får stor fisk raskest inn i håven.

Jeg betviler ikke dette. Mener bare at du hadde vært raskere med en 5`er  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om få år er #2-3 fullt akseptert av de fleste.   Da vil vi diskutere #0-1 på samme måte.

Ingenting som tyder på det . . . Dette er snøre-klasser som har vært på markedet i mange år, uten at det har blitt noe annet enn hva det er ment å være : Stenger med et smalt bruksområde (#0-1).

Klasse 2 og ihvertfall 3 er det nok mange som har, og benytter, da det er mer aktuellt til nordiske forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Om få år er #2-3 fullt akseptert av de fleste.   Da vil vi diskutere #0-1 på samme måte.

Hemsila, du har jo vært med siden tidenes morgen. Er ikke du enig med meg i at det har vært en trend med spinkelt utstyr og den trenden er på klar retur ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Godt folk!!

Lest igjennom hele tråden nå og må jo komme med en kommentar! Jeg har fisket i gode 20år og de 10 siste årene som ren flufisker.

Min erfaring er den at med en myk stang så tar det lenger tid å få inn stor fisk, enkelt og greit. Når du fisker med en myk stang og har en for stor fisk på så kjenner du godt at stangen gir såpass etter at all vekten du legger på fisken går helt ned til hånden og det er ikke mer kraft igjen. Og da står du der og må bruke unødvendig lang tid på å få inn fisken. Men den 2# stanga til Tye på videoen ser jo ikke ut som en typisk 2`er. Så i det tilfelle som videon viser så er det ikke noe å si på at Tye sin 2`er (hehe.. ikke perverst ment) gjør jobben. Det er rett og slett stor forskjell på stengene avhengig av merke og modell. Det har blitt så "avansert" at en 2-3# er ikke hva det en gang var. Når det er sagt så ble jeg veldig nyskjerrig på den Opti Creek modellen  :P

Flott tråd btw :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser nok ut som en opti creek #2.. Den er ganske kraftig i rota... Tror nok lengden er litt viktig her og, den er jo tross alt 8,2" noe som vel er ganske langt til og være #2.. Er en kanon fin og god stang denne Loopèn her...

Blir litt sentimental og angrer litt på salget :-\

Tror det kommer en ny Winston Wt om et par uker men er redd att den ene foten på lengde har mye og si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte for 15 - 16 år siden en 2" scott G. brukte den fra tid til annen i et par sesonger i småelver fordi det skulle være så "kult" og kjøre fiske på lett utstyr. Et par år senere og noen erfaringer rikere, så ble stanga puttet i skapet, og har stått der siden.  Var ikke så kult likevell, litt strøm i vannet og en sprek harr på kiloen så ble jeg aldri ferdig med og kjøre fisk.  Og ja jeg kjører knallhardt, betraktlig tøffere en hva vi kunne se på stanga til Tya i videoen. I en stille og rolig elv som på filmen er det vel sikkert grei skuring med en 2" men med litt strøm er det fort en annen historie

Mulig at andre stenger har mer og bye på, men dette blir for spett til mitt fiske. Og ja, selvfølgelig vil en 5 stang ryke fortommen raskere en en 2, da du vil være i stand til og legge mye mer press med en 5 stang. trenger ikke å fiske en sofa for å skjønne det ;D Huk på en fiskevekt i  sofan, så vil du faktisk kunne se at fortommen rykker under samme belastning  målt i kilo uansett snøreklasse ;D

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om få år er #2-3 fullt akseptert av de fleste.   Da vil vi diskutere #0-1 på samme måte.

Hemsila, du har jo vært med siden tidenes morgen. Er ikke du enig med meg i at det har vært en trend med spinkelt utstyr og den trenden er på klar retur ?

Jeg kan ikke se at den trenden er på retur. Det jeg ser, er at det kommer mye brukandes stenger i #2-3.

Man får nå lengre stenger i disse klassene, 8'-9' lengde, anvendelige greier.  Også 10-11" for nymfefiske.

Mange av disse ekstra lange nymfe-stengene er også ypperlige for tørrflue, jeg har prøvd.

For 30-40 år siden ble man betraktet som "gal", hvis man fisket ørret med mindre enn #6-7.

Klasse 6 ble betraktet som ultralett.  Hvis man spurte etter en #5 stang den gang i forretningen, ble man sett rart på.

Jeg tror trenden fortsetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om få år er #2-3 fullt akseptert av de fleste.   Da vil vi diskutere #0-1 på samme måte.

Hemsila, du har jo vært med siden tidenes morgen. Er ikke du enig med meg i at det har vært en trend med spinkelt utstyr og den trenden er på klar retur ?

Jeg kan ikke se at den trenden er på retur. Det jeg ser, er at det kommer mye brukandes stenger i #2-3.

Man får nå lengre stenger i disse klassene, 8'-9' lengde, anvendelige greier.  Også 10-11" for nymfefiske.

Mange av disse ekstra lange nymfe-stengene er også ypperlige for tørrflue, jeg har prøvd.

For 30-40 år siden ble man betraktet som "gal", hvis man fisket ørret med mindre enn #6-7.

Klasse 6 ble betraktet som ultralett.  Hvis man spurte etter en #5 stang den gang i forretningen, ble man sett rart på.

Jeg tror trenden fortsetter.

Jeg skal i hvertfall bruke 2# stenger ei tid fremover :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om mange sier at jeg ikke skal prøve ting så må jeg prøve :D I starten av sesongen er det vel mest i vann med liten fisk :P men når 1 Juni kommer skal jeg ta den med opp på høyfjellet og prøve den etter kilosfisk ;D Bare så jeg har prøvd ( kommer til og ha med 5# stanga mi og men det blir mest artig og prøve 2# stanga :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om mange sier at jeg ikke skal prøve ting så må jeg prøve :D

Denne bør du heller ikke prøve  http://www.jaustinforbes.com/micro.html

Å nei, hva er det jeg sier!? Da må du jo prøve den også da.... :-X

Ja, ja...Det er jo fiskeren som teller og ikke utstyret. Bare legg nok press på dem så kommer de like fort inn som med en vanlig femmer  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om mange sier at jeg ikke skal prøve ting så må jeg prøve :D I starten av sesongen er det vel mest i vann med liten fisk :P men når 1 Juni kommer skal jeg ta den med opp på høyfjellet og prøve den etter kilosfisk ;D Bare så jeg har prøvd ( kommer til og ha med 5# stanga mi og men det blir mest artig og prøve 2# stanga :D

Ja, 2'er-stang på fjellet blir nok fint . . . Der er det jo som regel vindstille og fine forhold for slik redskap  :P

Har inntrykk av at de fleste som kjøper så lett utstyr kvitter seg med det etter kort tid, da de innser hvor lite anvendelig det er  ;)

Slike stenger kan imidlertid være gøyale i små, trange skogselver/bekker, skjermet for vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om mange sier at jeg ikke skal prøve ting så må jeg prøve :D I starten av sesongen er det vel mest i vann med liten fisk :P men når 1 Juni kommer skal jeg ta den med opp på høyfjellet og prøve den etter kilosfisk ;D Bare så jeg har prøvd ( kommer til og ha med 5# stanga mi og men det blir mest artig og prøve 2# stanga :D

Ja, 2'er-stang på fjellet blir nok fint . . . Der er det jo som regel vindstille og fine forhold for slik redskap  :P

Har inntrykk av at de fleste som kjøper så lett utstyr kvitter seg med det etter kort tid, da de innser hvor lite anvendelig det er  ;)

Slike stenger kan imidlertid være gøyale i små, trange skogselver/bekker, skjermet for vind.

Helt topp for Hunnselva  i hvertfall, ikke sant Lars?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det jo fortsatt ikke noe klassfisering for stenger (bortsett fra CCS), så når man snakker om klasse 2 så er dette meningsløst fordi stivhet kan variere mye. En stang for #2 kan være like stiv som en annen stang for #4.

Selv synes jeg stenger med ERN rundt 2,5 som passer for snører #2 er fint til lakse og ørretfiske i mindre elver. De kjører ørret i de størrelsene vi normalt snakker om i Norge og Kola helt greit og kjapt. Men litt tyngre snører og dermed stivere stenger har sine fordeler. Det blir en avveining mellom det å ha det gøy med lett uststyr, og det å ha det gøy med tyngre og i noen tifeller mer funksjonellt utstyr  ;D.

Og i noe tilfeller er det forskjell på å gå med et lett og tungt snøre. Du får flere kast på en ørret med lett snøre. Dette ser jeg godt i sjøen under stille forhold, og i stillevann og rolige elver. Sånn sett er det en større bedrift å få en stor fisk på tungt utstyr som snører i #4 og tyngre  :o.

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike stenger kan imidlertid være gøyale i små, trange skogselver/bekker, skjermet for vind.

Helt topp for Hunnselva  i hvertfall, ikke sant Lars?

Jeg bruker mye 3'er-stang i hunnselva . . . Kjøpte i sin tid ei stang i #2 med tanke på hunnselva også, men syntes det ble for pinglete  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...