Gå til innhold

Klasse 2 og 3 ??


Jostein

Anbefalte innlegg

Det er vel ingen som fisker med 0,10mm etter stor fisk? Så lenge du har ordentlig fortom, så spiller stangklasse liten rolle. Fisker du med så tynne spisser så må jo kjøringa ta lang tid.

Lurer på om det noen gang blir slik at man skryter av hvor tykk fortom man klarer å lure fisken til å ta tørt på og ikke som i dag at det er om å gjøre å presisere at fisken ble tatt på 0.10.

Vanlig:

- "Oi, den var fiiiin!"

- "Jepp, fin denne."

- "Hva tok du den på?"

- "Baetis i 18."

- "Kult! Hvor lang er'n da?"

- "57cm. Ca. 2kg i den k-faktoren der."

- "Dæven! Brukte 0.15 du da?"

- "Nei, 0.10."

- "Å fy f***, godt gjort!!!"

Men burde vært:

- "Oi, den var fiiiin!"

- "Jepp, fin denne."

- "Hva tok du den på?"

- "Baetis i 18."

- "Kult! Hvor lang er'n da?"

- "57cm. Ca. 2kg i den k-faktoren der."

- "Dæven! Brukte 0.15 du da?"

- "Nei, 0.18."

- "Å fy f***, da har du jaggu gjort mye riktig for å lure'n!!!"

Men slik blir det nok aldri.

-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 159
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ja, men da vet du jo at det ikke er spesielt store begrensninger i stanga, men heller i fortommen. Du kan jo ikke vurdere hvor sprek fisken er ut av videoklippet, Eikre. Men den ble presset svært hardt når jeg først fikk kontakt med fisken. Det ser du antakeligvis på stanga. Er ikke ute etter å rakke ned på deg, men når det kommer til stangklasse og hvor effektivt man får kjørt fisken, så er jeg uenig med deg. Stor fisk har du hvertfall fått, det fikk jeg med meg nå;-)

Denne luringen tok det meg nøyaktig ett minutt fra den tok til den lå i håven.

http://vimeo.com/34159877

Syns du denne var sprek?

Hehe...nei den var jo ikke det da, men den fikk jo ikke mulighet til å være det heller ;), men den andre var det, uten at det kunne vises på snutten. Ellers er jo ikke fisken i Hemsil spesielt sprek fra det jeg har hørt, mens den i Tya er veldig sprek. Om jeg kan få en på 4kg i stor elv, så må det jo være mulig for dere å få hemsilørret på1-3kg også. Har du forsøkt å kjøre stor fisk på lett utstyr?

Har fått på 4,5kg og #3  om det er det du lurer på. Dog ikke i Hemsil. Har bare fått småfisk på opptil 2,4 på 3'ern der, bruker den jo nesten aldri i Hemsil. Er fortsatt uenig med deg for det. Og hvis den på bildet er bare litt slapp så er det mange Hemsilørreter som kan være stolte av egne ferdigheter gitt. Til og med de vi kaller slappfisker kan heve hodet.

Og ja, jeg har fått fisk på både #1 og #2. Til og med relativt stor fisk. Til meg å være altså. Og hver gang har jeg følt meg litt uvel etterpå. Og hvis du tror jeg ikke kjører fisk hardt... Nei, jeg er nok ei skikkelig pingle...  :rolleyes: Derfor bruker jeg #4 og helst #5 for å få tatt i skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Er heller ikke ute etter å rakke ned på hverken deg eller andre. Langt ifra. Har bare litt (kanskje for) sterke meninger om hva som passer der jeg fisker. Og får man fisken fort inn og fort ut så er tross alt det det viktigste om man først skal slippe fisken fri igjen.

Når det er sagt, så bruker jeg mye #2 og #3 i konkurranse, men det er noe helt annet og som regel heller ikke snakk om de største fiskene. Jeg kan i alle fall love deg at jeg kjører så hardt som det er forsvarlig. Må jo nesten det om man skal rekke opp mot 90 fisk i løpet av en 3-timers økt. Da er det selvsagt ikke snakk om særlig mange over 300g og er litt på siden av det vi snakker om. Men under slikt fiske hender det jeg bruker #2 og #3 for ikke å miste dem. Bruker bare mothakeløse kroker og litt små fisk da så spreller de fort av med for kraftig utstyr.

Så alt til sin tid. Mener altså jeg.  :)

Men jo, jeg kan se av det videoklippet at det ikke er av den sprekeste typen. Hvor sprek kan jeg selvsagt ikke si helt sikkert.

Back on track: Nå var det visstnok meningen at det skulle brukes #2 og #3 i "kanalene" i Hemsil. Og det mener altså jeg blir feil. #3 kan jeg til nød gå med på i enkelte tilfeller, men #2 eller lettere - nei.

Det er også stor forskjell på fisken i Hemsil. Noe som har blitt snakket om før. F.eks. tok det meg ca. 5 minutter å få inn en på 4,2 og over timen å få inn en på 4,1. Begge ble forøvrig kakka etterpå. Den første fordi den ikke var noe poeng å ha i elva lenger og den andre fordi det ikke lenger var noe håp. Den er nå utstoppet. At det tok så lang tid, selv med 0.15 og #5, kommer av flere ting. Jeg var fortsatt litt uerfaren, glemt håv og fisken var av de "sinnsyke" slaget. 68cm og kun muskler. Helt flat mage, bred som løssnøski og rygg som en fjellgorilla. Du vet, de der med et lite hode og en knekk rett bak hvor det bare er steinhardt. Den hadde heller ikke et eneste arr eller noe annet som viste at den hadde vært på krok tidligere. #3 eller lettere der så hadde jeg i alle fall aldri fått denne som fortsatt er mitt livs fisk. Og slike kan treffes på hvor som helst. Også i "kanaler".

Slappfiskpers (såkalt krokodille): 2,3kg på 23 sekunder.  ;D Hvilken klasse og fortom? Og hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Det er vel ingen som fisker med 0,10mm etter stor fisk? Så lenge du har ordentlig fortom, så spiller stangklasse liten rolle. Fisker du med så tynne spisser så må jo kjøringa ta lang tid.

Du skulle bare visst hvor mange som bruker 0.10/0.11 i Hemsil... Det er ikke få. Standard er dog 0.12/0.13. Jeg bruker helst 0.15/0.16 og 0.12/0.13 når det ikke er mulighet med noe annet. Må den ha 0.10 => neste fisk.

Og du er inne på noe vesentlig her. Lett stangklasse er ikke alltid synonymt med tynn fortom. Burde ikke være i alle fall.

Huff, skulle aldri blandet meg inn i dette. Best å bare fiske.  :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer bare ikke å se hvilke fordeler ei stang i klasse 2-3 skulle gi meg i elver som hemsil og tya kontra stenger i klasse 4-5 ?

Et lite vindpust er jo nok til å påvirke et 2'er snøre i lufta, så det er ihvertfall ikke noe man benytter for å oppnå presisjon.

Og det er veldig mye mer rygg i ei 5'er stang enn ei stang i klasse 2-3 om det skulle være behov for å presse en fisk av litt størrelse i strømmen.

Bruker selv stang i #3 av og til, men det er ikke dermed sagt at man bør ned på 0.10 fortomspiss, som enkelte syntes å foretrekke her. Bare tull å fiske på fisk over halvkiloen med så tynn spiss . . .  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror det har mye med fiskeren å gjøre. Jeg har vært borti tilfeller der noen har kjørt kilosfisk i opptil en time med klasse 5. Noen er veldig redde for å bruke press på fisken. Jeg bruker alltid å råde folk til å feste fortommen til noe fast og deretter presse med stanga helt til snøret ryker. Mange får seg en kraftig aha-opplevelse. Det skal nemlig svært mye til for å ryke 0,14mm med en stang i klasse 3. 0.10mm er jo nærmest en parodi, med mindre det er STRENGT nødvendig. Men da må man samtidig vurdere å la fisken være i fred, spør du meg. Du skal være rimelig erfaren for å bruke så tynnt materiale. Men generelt vil jeg si at folk bruker alt for lang tid når de kjører fisk. Jeg tror vi har mange av de samme oppfatningene, Erik. Synd du måtte avlive beistet du fikk da. Du har ikke tilfeldigvis bilde av kjempen. Det hadde vært kult å se den. Den på profilbildet mitt var 72cm og 4,2kg. Tatt på #3 selvfølgelig;-), men det gikk raskt og effektivt for seg, så jeg var heldig. Dette er jo ikke vanlige fisker å få på tørrflue i dag, men ørret på rundt 2 kg begynner å bli relativt vanlig, vil jeg tro, og til disse så fungerer #2 og #3 fint bare folk bruker ordentlig fortom.

Det er vel ingen som fisker med 0,10mm etter stor fisk? Så lenge du har ordentlig fortom, så spiller stangklasse liten rolle. Fisker du med så tynne spisser så må jo kjøringa ta lang tid.

Du skulle bare visst hvor mange som bruker 0.10/0.11 i Hemsil... Det er ikke få. Standard er dog 0.12/0.13. Jeg bruker helst 0.15/0.16 og 0.12/0.13 når det ikke er mulighet med noe annet. Må den ha 0.10 => neste fisk.

Og du er inne på noe vesentlig her. Lett stangklasse er ikke alltid synonymt med tynn fortom. Burde ikke være i alle fall.

Huff, skulle aldri blandet meg inn i dette. Best å bare fiske.  :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Veldig svart hvit diskusjon her nå.

Selv har jeg vært gjennom "perioden" der det var om å gjøre å ha ultralight utstyr. (Definitift en "hype" på 90-tallet..)

Jeg utviklet meg sakte men sikkert tilbake til #4 og etterhvert #5 igjen, som hovedstang (Over en 20 års periode)

Erfaringen min: Ultralett har tilnærmet ingen fordeler. Å stå å kline til for å få toerstanga til å levere i stor elv gidder jeg ikke. (Barduelva)

I dag ser jeg på det som en tulleting å stå med en toerstang i er større elv.

Jeg har etter mye eksperimentering null grunnlag for å hevde at jeg får mere fisk med en #2 enn en #4...  (Men 5-6 meter 0,13-0,18 fortom)

Når det er sagt, det går helt greit med #2, men det blir litt som å lage middag på en hybelkomfyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at Tya har et poeng, når han sier at vi må våge å legge press på fisken.  Test fortommene før bruk, så vet dere hva de tåler.   Unngå vindknuter på fortommen.

At #2-3 stenger ofte er korte synes jeg er upraktisk.  Selv har jeg nå bestilt en #2 på 10'

Å bruke høye lineklasser trenger man bare når det må kastes langt eller det blåser mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Må si at Tya har et poeng, når han sier at vi må våge å legge press på fisken.  Test fortommene før bruk, så vet dere hva de tåler.   Unngå vindknuter på fortommen.

At #2-3 stenger ofte er korte synes jeg er upraktisk.  Selv har jeg nå bestilt en #2 på 10'

Å bruke høye lineklasser trenger man bare når det må kastes langt eller det blåser mye.

Og det er jeg enig i.

Mitt poeng går på store elver. I mindre elver er #2 fint å bruke. 

Det er tross alt fortommen som er det svakeste leddet, toerstanga klarer seg.

Men jeg synes personlig at en firer gjør ting mere elegant og enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å knute fast fortommen i en stubbe og stå og dra hjelper fint lite. Fisken har tenner-fortommen har fått en liten skavank-fortommen dras over steiner under kjøring osv. Må gjerne gjøre det men det er ikke til mye hjelp i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Er det stor forskjell fra 4# til 5# ? :) har 5# og syntes den presenterer fint men skal kjøpe en toer og ha med meg :) men med 0.15 eller 0.18 fortom :D

Personlig hadde jeg valgt en treer. Toer er i grenseland sært, og man ser det ikke ofte i elvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Ikke noe problem og holde/få fisken inn i hoven i litt støm med slikt lett utstyr?

Alt blir enklere med en femmer synes jeg 

I tillegg har femmersnøret mye mere vekt og moment til å trekke med seg løssnøre som er "fanget" i strømmen, når man skal "skyte".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig en ganske sunn  diskusjon det her. Kommer frem masse gode poenger og vinklinger. Noe vi alle kan lære litt av. Eller hva?  :)

Jeg lærer veldig mye her :D Det var jo derfor jeg startet tråden og, for og lære :D bra med litt diskusjoner for og få frem forskjellige syns vinkler :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det går ann å avlive elg med .cal 22......... .6x55 er minste tillatte caliber....... or det i en elv som rena kommer til å bli minimumsklasse på utstyret..... det har vært for mye leiking med stor ørret på lette stenger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går ann å avlive elg med .cal 22......... .6x55 er minste tillatte caliber....... or det i en elv som rena kommer til å bli minimumsklasse på utstyret..... det har vært for mye leiking med stor ørret på lette stenger....

Ja, hvis du skal slippe fisken ut igjen er det ikke så lurte og ha kjørt den så hardt at den er halv dau :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går ann å avlive elg med .cal 22......... .6x55 er minste tillatte caliber....... or det i en elv som rena kommer til å bli minimumsklasse på utstyret..... det har vært for mye leiking med stor ørret på lette stenger....

kortest mulig tid på kroken....... dette er rein fysikk.....om hva som er raskest å kjøre den på.

Hjelper jo ikke en dritt med regler hvis folk ikke tør å kjøre fisken hardt nok ..

Har sjøl landa Sjørøye på 1,4 på klasse 00 og da på 2-3 min. Sett folk bruke 20 min på fisk i samme størrelse med 6/7 stang.

Hvem fisker da mest etisk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg og staffan mener :) man skal ikke bruke en halv time på og kjøre en fisk. når den tar så er det om og gjøre og få den kjappest mulig opp og få satt den utigjen ;) (Jeg skreiv inlegget mitt litt feil, mente og kjøre den foriktig ikke hardt) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...