Gå til innhold

Fluemønster og navn - Når er du skaperen?


Sigve

Anbefalte innlegg

Jeg irriterer meg litt over diverse fluebindere. (Ikke her på forumet så slapp av ;) ) Fluebindere som kaller ei flue for sitt mønster når de har bundet ei tradisjonell fallskjermflue. Eneste de har klart å endre er feks blandingsforholdet mellom 2 farger superfine dubbing til kroppen. Jeg syns rett og slett det ikke er nok. Eller som jeg kom over i dag og grunnen til at jeg skriver dette :rolleyes: En kar som har handlet seg ferdigfarget quill, binder ei tradisjonel tørrflue og kaller det sitt mønster. Det værste er at denne karen er litt oppe å går også. Selv har jeg akkuratt samme quillen, Tenkt til samme insekt, men når jeg binder denne så er det plutselig denne karen sin flue ???

Det er jo sykt vanskelig å komme på nye mønster eller fluer som ikke har sett dagens lys men hva mer dere er "Nytt mønster"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man navnsetter flua med sitt eget navn, så syntes jeg flua bør skille seg merkbart fra andre mønstre.

Blir litt teit å sette eget navn på ei helt ordinær flue som andre ikke greier å skille fra lignende fluer, spør du meg.

Har nok bundet noen fluer som andre ikke har klin maken av jeg også, uten at jeg er fristet til å navngi den av den grunn  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man navnsetter flua med sitt eget navn, så syntes jeg flua bør skille seg merkbart fra andre mønstre.

Er veldig enig i den der.

Og er man litt ydmyk så skjønner man at det er umulig og vite hva slags fluer som blir laget rundt i verden, så det er vel greit å la være å navngi så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man navnsetter flua med sitt eget navn, så syntes jeg flua bør skille seg merkbart fra andre mønstre.

Blir litt teit å sette eget navn på ei helt ordinær flue som andre ikke greier å skille fra lignende fluer, spør du meg.

Har nok bundet noen fluer som andre ikke har klin maken av jeg også, uten at jeg er fristet til å navngi den av den grunn  ;)

Helt enig med Lars! Blir litt flau på andres vegne når de slenger på eget navn med "kopiflue"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det jeg mener. Ei fallskjemflue er ei fallskjermflue UANSETT om du har mixet din egen farge.

Godt å høre, Sigve. Uansett, om du har lengre/kortere vinge,hackle eller hva som helst, er en Parachute like fordømt en Parachute.

Jeg har flere fluer i boksen min, som jeg har "egne" kallenavn på, men det er kun mine egne fluer, i den forstand at jeg har bundet dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro en kan binde ei flue som en ikke har sett før, og er i god tro om at nå har jeg jaggu vært genial og klasker til med eget navn, åpner champisen lener seg godt tilbake i godstolen med høye tanker om seg selv,

For så å se en link poppe opp på skjermen med en nesten identisk flue! 

Ville vært veldig forsiktig med å gi navn på ei flue, mye som er laget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro en kan binde ei flue som en ikke har sett før, og er i god tro om at nå har jeg jaggu vært genial og klasker til med eget navn, åpner champisen lener seg godt tilbake i godstolen med høye tanker om seg selv,

For så å se en link poppe opp på skjermen med en nesten identisk flue!   

Ville vært veldig forsiktig med å gi navn på ei flue, mye som er laget!

Det vil jeg og tro. Ffs er nok ikke hele verden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å påstå at ei flue er din egen er tøft gjort. Og det holder ikke å blande noen farger etc...

Det bør være unike materialer som ikke har vært i den kombinasjonen før og aller helst minst en teknikk i flua som ikke har vært gjort før. Eller en teknikk som ikke har vært gjort i denne type fluemønster før.

Å sitte å binde 1400 varianter/farger av parachutes har ikke noe med å være innovatør å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...