Gå til innhold

Trenger hjelp til og holde armen i en rett linje


Fluejoakim

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

du er ikke ensom å være tom for ord når det skal skrives om det.... har ikke lest skrevene ord om temaet som er forstålig for en som er nybegynner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Erik Eikre

Jevn fartsøkning (økt belastning) gir vel få griserumper, uansett starttidspunkt? En bråstart ved "kl.12" er vel ikke det beste det heller? Og hva skal være ved "kl.12"-punktet?

Beklager hvis jeg ikke klarer å uttrykke meg, men hvis du leser hva jeg skriver, og ikke det jeg ikke skriver, så må du gjerne kommentere, og så kan jeg prøve å svare..

Jeg sier bare at en jevn fartsøkning er viktigere enn når man starter. Er det galt? Var heller ingen kritikk eller tanke på hva du ikke skrev. Men f.eks. om hånda er "kl.12" så kan jo fortsatt stanga ligge "flatt", ikke sant? Men jeg uttrykker meg nok ikke så godt jeg heller. Ikke lett dette her.  :)

Det som fikk meg ut av griserumpekjøret (glemmer meg fortsatt bort en gang iblant) var noe Staffan sa til meg: "Ikke stopp dobbelttrekket for tidlig! Fortsett til etter at du har stoppet stanga." Men vi er alle forskjellige og det kan godt hende det bare var ment for meg. Uansett kaster jeg rettest og riktigst når jeg starter dobbelttrekket rolig og avslutter det etter at stanga er stoppet/nedbremset + at jeg unngår "chicken wing" så godt jeg kan. Jeg tror kanskje det funker for flere enn meg.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jevn fartsøkning (økt belastning) gir vel få griserumper, uansett starttidspunkt? En bråstart ved "kl.12" er vel ikke det beste det heller? Og hva skal være ved "kl.12"-punktet?

Beklager hvis jeg ikke klarer å uttrykke meg, men hvis du leser hva jeg skriver, og ikke det jeg ikke skriver, så må du gjerne kommentere, og så kan jeg prøve å svare..

Jeg sier bare at en jevn fartsøkning er viktigere enn når man starter. Er det galt? Var heller ingen kritikk eller tanke på hva du ikke skrev. Men f.eks. om hånda er "kl.12" så kan jo fortsatt stanga ligge "flatt", ikke sant? Men jeg uttrykker meg nok ikke så godt jeg heller. Ikke lett dette her.  :)

Det som fikk meg ut av griserumpekjøret (glemmer meg fortsatt bort en gang iblant) var noe Staffan sa til meg: "Ikke stopp dobbelttrekket for tidlig! Fortsett til etter at du har stoppet stanga." Men vi er alle forskjellige og det kan godt hende det bare var ment for meg. Uansett kaster jeg rettest og riktigst når jeg starter dobbelttrekket rolig og avslutter det etter at stanga er stoppet/nedbremset + at jeg unngår "chicken wing" så godt jeg kan. Jeg tror kanskje det funker for flere enn meg.  :)

Hva er chicken wing? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig smart Erik,det med leken deres. :)

Uten tvil lærerikt å finne bevisste feil hos hverandre.

Også helt enig i det Staffan sa til deg:"Ikke stopp dobbelttrekket

for tidlig!Fortsett til etter at du har stoppet stanga.

Stopper du trekket for tidlig,vil jo stangtuppen/stanga begynne å rette seg

ut for tidlig.

En annen ting jeg synes er smart,er å tenke over hvordan

man holder stanga.En ting som ofte hjelper er å se på snøret,

lese snøret som vi sier,og så lage seg et siktepunkt for hvor

lina må gå,for at den ikke skal dreie av fra en rett linje

frem og tilbake.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hva er chicken wing? :)

Jeg vet ikke hva andre kaller det, men jeg har en tendens til å slippe albuen litt for langt ut til siden fra kroppen og da blir det litt ustabilt. Og bla. i golf kalles en slik albue som er ute av "stilling" for chicken wing. Et av de beste eksemplene i så måte er Jim Furyk (golf). Gøran Andersson, syns i alle fall jeg, er et godt eksempel på det motsatte. Om du skjønner hva jeg mener da. Som det blir påpekt her så er det ikke alltid like lett å sette ord på ting slik at "alle" forstår hva man mener.

Tom har sikkert noen videoeksempler på det med albuen.

PS. Jeg må jo nesten forklare hvorfor jeg har lagt meg til en uvane med chicken wing som kommer og går. Det kommer rett og slett av at jeg ofte står utvadet veldig dypt og dermed må få plass til albuen uten at den smeller i vannet hele tiden. Tror nok ikke jeg er alene om å kompensere på den måten. Problemet er altså at dette har en tendens til å bli gjort når jeg ikke vil det også. Og når jeg var fersk kaster så var en slik albuestilling en naturlig del (for meg altså) av det å få flue® i 100km/t vekk fra ansiktet. Feil! De kom nesten nærmere da. Men det var altså noe jeg trodde. Dermed kastet jeg i D-form, eller nesten 8-talls form. Noen som kjenner seg igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ikke stopp dobbelttrekket for tidlig! Fortsett til etter at du har stoppet stanga." Akkurat det æ gjør sannsynligvis, i sær når æ prøver å kaste langt  >:(  Takker Erik da har noe å jobbe med på neste trening  ;D

Kanskje æ slipper å føle at æ kaster som en kråke etterhvert  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Erik nevner det,så er dette klippet som dere har sett før et eksempel.

Her kan dere se at trekket starter tidlig også,men det viktigste er

at det avsluttes sent.Legg merke til når det starter og stopper.

Jeg vet ikke om det var kanskje akkurat dette klippet du tenkte på Erik,men

fikk en liten mistanke om det? ;D

Uansett,for de som har interesse,sjekk ut You Tube,og dere vil se at det

er svært mange som kaster mer eller mindre med albuen godt ut.

Dette har mye med "stance" å gjøre også.Fotstilling,slik at vi kan se bakslengen

lettere uten altfor stor fare for å vri.

(Ja,ja,vi vrir nok mer eller mindre alle sammen)

Jeg har ikke hørt utrykket i forbindelse med fluekasting før,men skitt au la gå.

Selv om det ikke ser akkurat sånn ut når det gjelder fluekasting,så gjør det iallefall det

når det gjelder Golf. ;D

Her er klippet:

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Æres den som æres bør. Det var Staffan som sa det om å ikke stoppe dobbelttrekket for tidlig til meg. Altså takker vi Staffan! Om det er noen han skal takke for det vet jeg ikke, hehe. :)

Blir nesten litt småredd av den videoen. Han skumle mannen ser ut som han skal kyle snøret i trynet på meg, men så fyker det heldigvis over venstre skuldra mi. Så da er han sikkert ikke så skummel likevel. Litt kylling var han jaggu han også, selv om det knapt er noe å snakke om i forhold til skapningen som skriver dette innlegget. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Siden Erik nevner det,så er dette klippet som dere har sett før et eksempel.

Her kan dere se at trekket starter tidlig også,men det viktigste er

at det avsluttes sent.Legg merke til når det starter og stopper.

Her er klippet:

Tom.

Litt mere synsing;

På denne videosnutten kaster Tom med stanga ut til siden, men selv om stanga holdes godt ut til siden så følger stangtuppen allikevel den rette linja, sånn noenlunde i hvert fall. Man ser også at flua, idet den passerer kasteren, er i høyde med knærne!  ;)

Et slik kast med stanga vertikalt = umulig?

Et langlinekast med stanga helt vertikalt = en umulightet?

Vertikal stangføring = en myte?

???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittet litt på videoene videre nedover der. Sven Kalmar - klarer ikke se at han stopper kastet førvdobbelttrekket..

Ellers enig med med ett par av kommentarene under filmes. Merkelig valg av musikk  ;D

Ikke helt enig med deg, Stian. Vi ser ikke snørehanda idet stanga stoppes i framkastet, men snøret er fortsatt stramt i stoppøyeblikket, og for meg ser det ut til at dobbelttrekk og stangbevegelse stopper samtidig. Ser heller ikke ut til at snøret slippes før stanga har "slått over". Men her er det millisekunder om å gjøre.. vanskelig å se.

En annen interessant detalj ved Sven Kalmars demonstrasjon av dobbelttrekket her, er tidspunktet, eller i hvilken fase av kastebevegelsen han starter dobbelttrekket. Både i framsleng og baksleng..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Selv synes jeg Staffan er en mye bedre kar enn selv Mel Krieger, for sistnevnte bruker seg av dårlige virkemidler som "Joe Schmaskepa" for å framheve seg selv/ det han skal lære bort - altså å rakke ned på andre for å fortelle om egen fortreffelighet. Det gjør aldri Staffan.

Sikkert dette klippet du tenkte på.

http://www.youtube.com/watch?v=Lq9PYeXtH8I&feature=related

Filmklippet er jo et mesterverk, og jeg kan ikke se at han rakker ned på noen.

Noen sier at Mel Krieger er mesteren, og at alle de andre bare er etterligninger. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert dette klippet du tenkte på.

http://www.youtube.com/watch?v=Lq9PYeXtH8I&feature=related

Filmklippet er jo et mesterverk, og jeg kan ikke se at han rakker ned på noen.

Noen sier at Mel Krieger er mesteren, og at alle de andre bare er etterligninger. ;D

;D Men det er jo morsomt da - omtrent som å komme til Graceland og ymtre frampå at du tror du hørte ei falsk tone på ei Elvis- plate  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Angående rette linjer og god stangføring så er dette et av mine favorittklipp, kastet er på litt over 34 meter.

Sjekk den stangføringa!

http://www.fluefiskeinord.no/downloads/videoklipp/TomLarsenSAED5.wmv

Så et par korte klipp med skikkelig rufset kasting.

http://www.fluefiskeinord.no/downloads/videoklipp/Treningutendors.wmv

http://www.fluefiskeinord.no/downloads/videoklipp/Kastetreningivind.wmv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Sorry..... men jeg takler ikke denna Mel Krieger jeg altså...

Om lista skal legges så lavt som den ellers ligger på dette forumet, rakker han ned på en god dose mennesker i denne videoen.

Angående denne videoen av Mel Krieger, så kan man velge å la seg formærme, eller man kan velge å stoppe stanga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry..... men jeg takler ikke denna Mel Krieger jeg altså...

Om lista skal legges så lavt som den ellers ligger på dette forumet, rakker han ned på en god dose mennesker i denne videoen.

Angående denne videoen av Mel Krieger, så kan man velge å la seg formærme, eller man kan velge å stoppe stanga!

....... eller jeg kan fortsette å få 95% av fiskene mine på 10 meters hold, selv om jeg iallefall klarer å kaste 12-15 meter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert dette klippet du tenkte på.

http://www.youtube.com/watch?v=Lq9PYeXtH8I&feature=related

Filmklippet er jo et mesterverk, og jeg kan ikke se at han rakker ned på noen.

Noen sier at Mel Krieger er mesteren, og at alle de andre bare er etterligninger. ;D

;D Men det er jo morsomt da - omtrent som å komme til Graceland og ymtre frampå at du tror du hørte ei falsk tone på ei Elvis- plate  ;D

Jeg tror ikke det er noen som har bidratt mer enn Mel Krieger når det gjelder å formidle fluekasting. Dessuten var han en særdeles hyggelig og sympatisk kar. Jeg hadde gleden av å treffe ham i 2005. Han døde i 2008.  :'(

Jeg har også veldig sans for Staffan sine kunnskaper og formidlingsevne rundt fluekasting (og fluefiske generelt). Men å sammenligne Mel og Staffan blir vel nesten som å sammenligne Drillo og Alex Ferguson...  ;D

Rett linje, tren ved siden av en vegg. Jeg har en stor hekk rett ved siden av der jeg kaster daglig. Spesielt rett før den skal trimmes er det utfordrende å unngå at snøret slår borti. Og det er kun én meter klaring mellom hekk og garasjen. Etter en del tusen kast går det rimelig rett.

Jeg synes også Mel sin stil, med bruk av skulder i rotasjonen er en bedre still med tanke på rette linjer enn den som predikes av Lefty m.fl. Store bevegelser gir fort sideveis rotasjon i hoftepartiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...