Gå til innhold

Trenger hjelp til og holde armen i en rett linje


Fluejoakim

Anbefalte innlegg

Jeg er fullstendig uenig med deg Andre.Virkelig skuffende dette her.

Sorry sånn er det bare.

Tom.

Trøst deg med at det er ikke første gangen vi er uenige  ;D

Jeg fisker sinnsykt mye, og det gjør sikkert du også.

Ikke fisker jeg sinnsykt mye,og ikke kaster jeg sinnsykt mye,for det alene

gjør deg ikke til en bedre fisker elle kaster.Tror du det?

Mel Krieger var en av de mest fantastiske fluekasterpedagogene som noensinne

har tråkket på denne planeten.

De fleste rekker ham ikke til knærne engang.

Tom.

Sorry, min feil - jeg levde i det inntrykket at du både kastet sinnsykt mye, og fisket sinnsykt mye.

Og jeg skjønner ikke hvorfor du drar fram meg i dette, for jeg har da aldri sagt noe om meg selv i denne tråden med kastehjelp. Jeg har bare dratt fram en veldig god kastelærer, nemlig Staffan. Og han har lært meg en ting og to også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Oki Doki Andre.

Greia er at du rakker litt ned på en fantastisk pedagog som Mel Krieger var.

Å kaste med vannglass vil aldri,jeg sier aldri,gjøre deg til en bedre kaster.

Det er min påstand og du må gjerne motbevise den.

Skal du bli god til å kaste så må du kaste med det vil bli god til å kaste med.

Alle skjønner at linja må være rett,men å få den rett krever trening med det som

skal gå rett.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki Doki Andre.

Greia er at du rakker litt ned på en fantastisk pedagog som Mel Krieger var.

Å kaste med vannglass vil aldri,jeg sier aldri,gjøre deg til en bedre kaster.

Det er min påstand og du må gjerne motbevise den.

Skal du bli god til å kaste så må du kaste med det vil bli god til å kaste med.

Alle skjønner at linja må være rett,men å få den rett krever trening med det som

skal gå rett.

Tom.

Du behøver ikke å Oki-Doki-meg, Tom  :)

Se hva jeg skriver du, og ikke legg så mye mellom linjene av egenprodusert stoff, så går det nok bra.

Joakim: Som jeg sa i førsteinnlegget mitt, Staffan er er sykt god kastepedagog til å luke ut kastefeil. Det finnes sikkert flere, så oppsøk en god kasteinstruktør, så er du kvitt problemet på no time, vil jeg tro - lykke til i hvert fall  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Å ha maga til å kritisere Mel Krieger er stort.

Det er stort.

Tom.

vet ikke helt om Andrè er den som går ut høyest på banen her på siden Syvertsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute nå og kastet da gikk det mye bedere etter noen tips.

Men hvordan får jeg kastet lenger. Når jeg har at en 5-6meter av sena greier jeg ikke og kaste noe lenger har noen ganger flaks og får ut nesten alt.

Sena blir litt bøljete på toppen av bukta og sena strekker seg ikke.

Er det noen triks som kan hjelpe meg

Det neste du må lære er dobbeltrekk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Nei Ruffen vi skal ikke krangle.

Syversen, du ER ekstremt høyt på banen på FFS. Du skal oppdra oss alle intet mindre... 

Og, å stille spørsmål ved Krieger gjorde jeg for mange år siden, på tross av at mannen er en stor pedagog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, fikk du svar fra mesteren selv - det er bra  :)

Selv synes jeg Staffan er en mye bedre kar enn selv Mel Krieger, for sistnevnte bruker seg av dårlige virkemidler som "Joe Schmaskepa" for å framheve seg selv/ det han skal lære bort - altså å rakke ned på andre for å fortelle om egen fortreffelighet. Det gjør aldri Staffan.

Akkurat det må være det dummeste jeg har har hørt på lenge Andrè.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, fikk du svar fra mesteren selv - det er bra  :)

Selv synes jeg Staffan er en mye bedre kar enn selv Mel Krieger, for sistnevnte bruker seg av dårlige virkemidler som "Joe Schmaskepa" for å framheve seg selv/ det han skal lære bort - altså å rakke ned på andre for å fortelle om egen fortreffelighet. Det gjør aldri Staffan.

Akkurat det må være det dummeste jeg har har hørt på lenge Andrè.

Akkurat,problemet er at han ikke skjønner det selv.

La han få litt tid,,,

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, fikk du svar fra mesteren selv - det er bra  :)

Selv synes jeg Staffan er en mye bedre kar enn selv Mel Krieger, for sistnevnte bruker seg av dårlige virkemidler som "Joe Schmaskepa" for å framheve seg selv/ det han skal lære bort - altså å rakke ned på andre for å fortelle om egen fortreffelighet. Det gjør aldri Staffan.

Akkurat det må være det dummeste jeg har har hørt på lenge Andrè.

Akkurat,problemet er at han ikke skjønner det selv.

La han få litt tid,,,

Tom.

Jeg gir meg ende over  ;D

Uansett, håper trådstarter har fått råd, og at han kommer i land med det han lurer på. Det er det viktigste.

Det er moro og spennende å fiske - akkurat det tror jeg vi alle kan enes om  :) Og det er nå derfor jeg driver med dette. Og om kastinga sitter sånn nogenlunde for oss, så er det toppen for fiskeopplevelsen.

Det er noe som heter at: Å gjøre noe mye, er å gjøre noe mye.

Så får man teoretisere eller være uenig i det. Eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i mye med deg Andrè, og jeg er ofte uenig med Tom. Men vær nå så snill å la denne tråden handle om det den skal.

Vi har en fluefisker som spør om hjelp, tips og råd til å bli en bedre kaster. Og det synes jeg ikke en duskusjon om hva vi liker og ikke liker med Mel Krieger bidrar til.

De beste rådene her synes jeg er rådene til Roger Enger Lie om å trene langs rette linjer og for eks. en vegg. Sjøl strakk jeg ut en taustump i rett linke på plenen som jeg siktet etter i mine yngre år.

Og om du har mulighet til å få hjelp av Staffan, så gjør alt for å få det til. Han bruker ord og bevegelser du skjønner, og han vil altid kunne lære deg noe enten du er erfaren eller nybegynner.

Kjell Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Det å gi tips om kasting uten å ha sett kasteren i aksjon er svært vanskelig, men jeg kan jo synse litt:

Armen i rett linje!?

Er det ikke bedre å konsentrere seg om å føre stangtuppen i en rett linje, og la armen få leve sitt eget liv?

Å stå litt skrått på kasteretninga er også lurt, kanskje 30-45 grader?

Det å stå klistret inntil en vegg å trene er jo en grei måte å få bort vridninger på, men da kaster man med stanga helt vertikalt, eller med andre ord, man kaster snøret rett over stangtuppen. Tror ikke det er så veldig mange som kaster slik, og i hvert fall ikke når man fisker.

Og hvis du ikke kaster med stanga vertikalt, hvorfor i all verden skal du kline deg inntil en vegg?

Selv kaster jeg med stanga litt ut til siden, helningen varierer etter situasjon, alt mellom 10 og 45 grader. Synes det er lettere å kontrollere stangtuppen med stanga litt ut til siden. Og skulle jeg tilfeldigvis stå ved en vegg, så er det stangtuppen som følger veggen og ikke armen.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til og tenke på arbeidsveien.

Hvordan blir arbeidsveien på en langt kast.

Og kan et feil dobbeltrekk ødlege kaste.

Hei, Joakim  :)

Generelt blir arbeidsveien lengre på lange kast. Og ja det er riktig at dobbelttrekk kan ødelegge kast spesielt hvis det settes inn for tidlig. Da ender det opp i kryssende linebukt/ griserumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...