Gå til innhold

Tykkelse på bindetråd - standardisering


Gjest AndreBrun

Anbefalte innlegg

Gjest AndreBrun

Jeg vet det jobbes med en standardisering av bindetråd blant produsentene, der det gamle systemet 8/0, 6/0 osv avløses av

å måle i denier.

 

Det kan jo være greit for alle, men spesielt for nybegynnere må det være litt håpløst å velge trådtykkelse når f.eks.

Benecchi 12/0, UNI 8/0 og Danville 6/0 er like tykke :D

Alle disse trådene er jo rundt 70 denier.

Det samme er Gudebrod sin 8/0, G.Griffith Shear 12/0 og Wapsi UTC 70.

 

Når det gjelder GSP- tråder har både UNI-Cord 12/0 og Benecchi Ultra Strong identisk tykkelse (50 denier), mens Roman Mosers Power Silk 8/0 er litt tykkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gamle klassifieringen x/o systemet, gikk utfra en basis tråd kalt 0 , ble tråden tynnere la man til en 0, 00, 000, 0000 osv, helt til eks 17/0 .Som jeg forstår er Denier vekten i gram av 9000 meter tråd, en tykkere tyngre tråd har høyere denier nr, ekx Gudebrod GX2 er en denier 130 tråd og i motsatt del av skalaen er Uni canis en 20 denier tråd, om denier er enklere å forstå utfra klassifissering, hmm :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Hei, helt riktig som Persa skriver, Flemming!

Lavere nummer betyr tynnere tråd. Det eksisterer også et annet system som tar utgangspunktet i gram per 10.000 meter tråd, men denier- måleenheten er den som har slått an og som er mest kjent og brukt Altså per 9000 meter som Persa skriver. Jeg kjenner godt til UNI, men felles for alle produsentene er bare å ta utgangspunkt i at 70 denier er egnet til de aller fleste ørretfluer. Så skal man binde større, så bruk en UNI 6/0 eller lignende fra andre. Eller 3/0. Mindre, så går man ned i denier.

 

GSP er fin og utrolig sterk (7/0 klarer du nesten ikke å dra av uansett og 12/0 (50 denier) er sterkere enn det meste den også), men jeg har nå sansen for stretchen og følelsen man får med de mer konvensjonelle trådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det jobbes med en standardisering av bindetråd blant produsentene' date=' der det gamle systemet 8/0, 6/0 osv avløses av

å måle i denier.

 

Det kan jo være greit for alle, men spesielt for nybegynnere må det være litt håpløst å velge trådtykkelse når f.eks.

[b']Benecchi 12/0, UNI 8/0 og Danville 6/0 er like tykke[/b] :D

Alle disse trådene er jo rundt 70 denier.

Det samme er Gudebrod sin 8/0, G.Griffith Shear 12/0 og Wapsi UTC 70.

 

Når det gjelder GSP- tråder har både UNI-Cord 12/0 og Benecchi Ultra Strong identisk tykkelse (50 denier), mens Roman Mosers Power Silk 8/0 er litt tykkere.

 

Du skal se at mye av tråden er identisk, og kommer fra samme produsent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Hei, Dagfinn.

Nei, de kommer nok ikke fra samme produsent slik som mye annet.

F.eks. UNI lages i et lite lokale i Canada. Har selv sett bilder av Jean-Guy ved maskinene som spoler på tråd. Benecchi lages i Modena, og Gudebrod har alt i sitt "hus", til og med merkingen på trådsnellene. Og jeg vil tro at Danville og Wapsi i hvert fall ikke lar andre lage sine tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En måte som mange kan kople det med er i nylon produkter som vadere , belly båter osv.

Større denier tall angir en kraftigere ( større dimensjon)tråd i materialet.

Feks. rygsekker og belly båter er ofte laget i 800 - 1000 denier av materialet Cordura som er syntetiske fibere spunnet til en tråd.tallet som Andre sier angir tykkelse , høyt tall tykk tråd lavt tall er tynn tråd.

En slik klassifisering ville nok fjernet mye usikkerhet!! =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være greit for alle, men spesielt for nybegynnere må det være litt håpløst å velge trådtykkelse når f.eks.

Benecchi 12/0, UNI 8/0 og Danville 6/0 er like tykke

Veldig god info det her Andre.

Hvad med styrken på de forskellige tråde er der lavet nogle målinger på det. Selv om de har samme tykkelse er de jo ikke lige stærke. Jeg har selv en G.Griffith i 14/0 og syntes veldig godt om den da den er meget stærk i forhold til UNI - kan du sige noget om hvilke er de stærkeste i de forskellige tykkelser ??

 

Håber at jeg fik udtrykt mig forståeligt :roll: laugh.png' alt=':lol:'> :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Takk, Vagn. Fint at infoen kommer til nytte.

Angående styrke så kan jeg UNI best, og vet hvor sterke disse er i forhold til hverandre. Har ikke noe statistikk på ulike produsenter opp mot hverandre.

 

Tråden jeg absolutt bruker mest er UNI 8/0 og jeg personlig synes den er mer enn sterk nok, og i og med at den er "flat" (den er jo egentlig ikke helt flat) så kan man tvinne i 2 sekunder når man trenger det, og binde uten å bygge når man vil det. Holder til det meste og er en tråd som stretcher akkurat passe uten å ryke.

Skal man binde veldig smått så er jo UNI- Caenis og UNI 17/0 Trico veldig fine alternativer synes jeg. Griffiths tråd i 14/0 høres jo interessant ut, men jeg har ikke prøvd den.

 

Ser deg i Danmark om 2 år under fluefestivalen, Vagn! Veldig fint opplegg dere har fått til der. Skulle du være i Norge, så kan jeg gjerne guide deg til noen bra plasser. ;)

Vi prates.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke helt klok på det du skriver André.

Hva skal formålet være og hvilken standard er det snakk om? (snakker vi her om ISO- eller amerikanske standarder som det forøvrig finnes opptil flere av).

 

Meg bekjent utgjør fluebindermarkedet kun en svært liten andel av trådmarkedet og majoriteten av trådprodusentene er ikke europeiske.

 

Med dette som utgangspunkt undres jeg litt over opplysningene om at "de" angivelig skal velge en SI enhet (som ikke støttes av f.eks amerikanske standarder) og som kanskje ikke harmonerer med det øvrige markedet?

 

Denier sier forøvrig bare noe om den lineære massen i gram pr. 9000 meter. (kg/m) og ingenting om trådens beskaffenhet.

 

Er forøvrig enig med deg i at f.eks str. 6/0 ikke sier noe om trådene produsentene i mellom (men det har heller aldri vært hensikten!)

Denne nummereringen er bare et uttrykk i variasjon fra utganspunktet der man fra gammelt av hadde suturer (kirurgisk tråd) hvor str. 0 var minst og 1 var større. 2 var størrelsen ennå større og 3 var størst. (jadda det går videre oppover også).

Så kom man til et punkt der det plutselig var mulig å produsere materiale tynnere enn 0, derav 1/0, 2/0 osv.

 

Vi kjenner igjen denne nummereringen fra størrelsen på fiskekrokene våre også (uten at dette sier noe som helst annet enn at den ene kroken er større eller mindre enn den andre/utgangspunktet).

 

-vanskelig tema dette her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun
Blir ikke helt klok på det du skriver André.

Hva skal formålet være og hvilken standard er det snakk om? (snakker vi her om ISO- eller amerikanske standarder som det forøvrig finnes opptil flere av).

 

Denier er en helt vanlig standard i tekstil/ trådindustri så vidt jeg vet. Alt fra på sekker' date=' chest packer, klær, flyteringer, pontoonbåter - og bindetråd. Og alt annet som ikke betyr så mye for oss :D Formålet er jo klart: At bindetrådprodusentene er på utkikk etter noe som kan standardisere trådene deres.

 

Meg bekjent utgjør fluebindermarkedet kun en svært liten andel av trådmarkedet og majoriteten av trådprodusentene er ikke europeiske.

 

Hvilken rolle spiller det for trådprodusentene?

Men uansett så er visstnok dette (denier) en helt vanlig standard å bruke.

 

Med dette som utgangspunkt undres jeg litt over opplysningene om at "de" angivelig skal velge en SI enhet (som ikke støttes av f.eks amerikanske standarder) og som kanskje ikke harmonerer med det øvrige markedet?

 

Igjen, så tror jeg nok at denier er en helt vanlig standard for hvilket trådtykkelse i stoffet som er brukt.

 

Denier sier forøvrig bare noe om den lineære massen i gram pr. 9000 meter. (kg/m) og ingenting om trådens beskaffenhet.

 

Helt riktig. Den sier ingen ting om tråden er tvunnet litt, mye eller ingen ting - eller om det er polyurethan, polyester, nylon eller annet. Eller hvor sterk den er.

 

Er forøvrig enig med deg i at f.eks str. 6/0 ikke sier noe om trådene produsentene i mellom (men det har heller aldri vært hensikten!)

 

Nei, men nå er hensikten å finne noe som kan si noe om ALLE trådene fra de ulike produsentene, og det er jo en kjempetiltak for alle oss fluebindere.

 

Denne nummereringen er bare et uttrykk i variasjon fra utganspunktet der man fra gammelt av hadde suturer (kirurgisk tråd) hvor str. 0 var minst og 1 var større. 2 var størrelsen ennå større og 3 var størst. (jadda det går videre oppover også).

Så kom man til et punkt der det plutselig var mulig å produsere materiale tynnere enn 0, derav 1/0, 2/0 osv.

 

Vi kjenner igjen denne nummereringen fra størrelsen på fiskekrokene våre også (uten at dette sier noe som helst annet enn at den ene kroken er større eller mindre enn den andre/utgangspunktet).

 

Men nå gjøres det jo til og med noe med dette :D

Mustad med Signature serien er først ute til å virkelig lage en standard som kan sammenlignes med alle krokene i serien, og det er jo en fin start. Før var jo ikke engang f.eks. str 14 og 16 like i utforming innen en og samme serie, så det er et kjempeframskritt.

 

-vanskelig tema dette her!

 

Det dreier seg egentlig bare om at bindetrådprodusentene ønsker en standard seg i mellom. Et bra tiltak og en vinn-vinn situasjon for alle.

Jeg tror ikke vi skal komplisere det mer enn nødvendig.

 

The bottom line her er jo at folk får muligheten til lettere å ta et bedre valg når de skal velge tråd, ved at man i hvert fall vet trådtykkelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Hei igjen, Knud! Hyggelig :D

Er helt enig med deg her. Tråd er noe man blir vant til, og lærer seg å kjenne og får feeling med. I dag er det så mange gode bindetråder at det blir en smakssak.

 

Jeg må igjen takke deg for kjempeservice de dagene jeg besøkte deg i Danmark under fluefestivalen. Håper jeg får komme tilbake neste gang, det var moro å snakke fluefiske med så mange danske fluefiskevenner. Har du forresten husket å sende seks fluer til Hans Weilenmann?

 

Vi prates, Knud.

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Andre. Tak i lige måde det var hyggeligt med nogle dage med dig og Rune.

Ang . Hans Weilenmann så laver Vagn og jeg fluer her hos mig til vinter, Vagn skal til at binde alle fluerne i Europa serien, hvor i dag man næsten kun fender E-12. jeg selv skal binde vårfluer med antenner og et par stykker til.

Tager om 48 timer til Os i Østerdalen i 3 uger. :D

 

Hilsen Knud.

 

Ps: hils hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Dette var nytt, jeg har da gått å innbilt meg i flere år at den betegenlsen som brukes 8/0, 12/0 osv... var standard blandt produsentene.

Styrken blir nevnt her, jeg har brukt Uni, Danvilles og Benecchi. Den som kommer dårligst ut hos meg er UNI, sammen liknet med Benecchi 12/0 så synes jeg den er både sprø, svak og flises lett opp. Noen som forresten vet hvor man får tak i supertynn GSP tråd? Skulle hatt en i halve tykkelsen av superstrong..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rettelse :D hermansen har rett, Uni trico er en polyester tråd,40 denier, neppe en GSP tråd, har samme bruddstyrke som spiderweb, altså svært lav, en sterk tråd tynn tråd er feks Uni-Cord 12/0 GSP, 50 denier, og oppgitt brudd styrke ca x10 av uni trico og ca x4 styrke av benecci 12/0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...