Gå til innhold

Hva klekker i elver på ca 800moh i slutten av juni?


Vegar Haraldset

Anbefalte innlegg

Ikke så enkelt å svare på når du ikke forteller sånn ca hvor i landet du skal fiske? Kom gjerne med kartlink! ;) Kommer med noen tørre tips uansett jeg. Fjærmygg, litt steinfluer og seff døgnfluer burde du ha i boksen. Høres egentlig ut som skikkelig baetis rhodani(oliven#16) tid når du sier elv, 800moh og slutten av juni :) Ta med både klekkere og duns. Maur må også med, i hvert fall hvis det er mye furu og barskog der du skal fiske. Skogsmaur og gjerne et par stokkmaur. Kjekt å ha. Topper du kaka med noen vårfluer fra #10 til #16, noen bibio og et par stankelbein, så skal du nok klare deg godt med tørrfluer iallfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke hva elva heter men den ligger rundt femunden et sted, blir tatt med av en kamerat som heller ikke vet hva som klekker. Hadde jo tippa Rhodani, mygg og steinfluer, men har aldri fiska i elv på denne høyden så måtte bare forhøre meg litt. Aurivillien stopper vel på 600 moh og klekker sikkert litt senere i de høydene. Trodde det var litt tidlig med vårfluer men får prøve. Klekker Ignita på disse høydene tro? Siphlonurus?

PS: Lottorekka blir 8-10-18-26-28-31-33 (4-11-20)

Takker og bukker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke hva elva heter men den ligger rundt femunden et sted, blir tatt med av en kamerat som heller ikke vet hva som klekker. Hadde jo tippa Rhodani, mygg og steinfluer, men har aldri fiska i elv på denne høyden så måtte bare forhøre meg litt. Aurivillien stopper vel på 600 moh og klekker sikkert litt senere i de høydene. Trodde det var litt tidlig med vårfluer men får prøve. Klekker Ignita på disse høydene tro? Siphlonurus?

PS: Lottorekka blir 8-10-18-26-28-31-33 (4-11-20)

Takker og bukker

Det klekker iallefall Aurivillii endel høyere enn 600 m.o.h.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tenke meg at dere finner Fuscogrisea. Antagelig muligheter for aurivilli også. Er elven rolig kan det tenkes at Marginata er å oppdrive.

Igrunn ser jeg ikke helt problemet med å finne rett flue. Uten å vite hvordan du bygger opp din(e) flueboks(er) så har iallefall jeg mange forskjellige arter døgnfluer i samme boks. For tenk om du kommer opp til stedet ditt og har følgt våre "ekspert" råd med 10 døgnfluer i oliven og brun fra størrelse 12 til 18. Og i elven er det teppeklekking av Sulphurea. Hva gjør du da??

Så kort fortalt. I mine 3 døgnfluebokser finner jeg stort sett det som måtte leve i norden av døgnfluer og derfor klarer jeg ALLTID å "match the hatch" Så hadde jeg vært deg ville jeg satt i sammen en komplett samling så har du fluer til alle anledninger uansett høyde over havet, elv eller vann.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta med et minisett med fluebindesaker...... da kan alt fikses underveis!

Et genialt råd!

Merkelig nok et råd ganske så mange "erfarne" fluefiskere trenger. Gudene skal vite at jeg har bundet/lånt bort stikka til mange buddies gjennom tiden... Seks-sju stangkomboer, to vadere, sixpacker m øl, laptop, klesskift som ville gledet Jan Thomas, etc, etc, og så har man ikke plass til ei lita pose med det viktigste bindeutstyret...

Tsssk-tsssk! ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta med et minisett med fluebindesaker...... da kan alt fikses underveis!

Et genialt råd!

Merkelig nok et råd ganske så mange "erfarne" fluefiskere trenger. Gudene skal vite at jeg har bundet/lånt bort stikka til mange buddies gjennom tiden... Seks-sju stangkomboer, to vadere, sixpacker m øl, laptop, klesskift som ville gledet Jan Thomas, etc, etc, og så har man ikke plass til ei lita pose med det viktigste bindeutstyret...

Tsssk-tsssk! ;D ;D ;D

Alle stangkomboene, laptop og klesskift er jeg enig i at bør nedprioriteres.... men ØL ? Ikke faen cccheers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta med et minisett med fluebindesaker...... da kan alt fikses underveis!

Et genialt råd!

Merkelig nok et råd ganske så mange "erfarne" fluefiskere trenger. Gudene skal vite at jeg har bundet/lånt bort stikka til mange buddies gjennom tiden... Seks-sju stangkomboer, to vadere, sixpacker m øl, laptop, klesskift som ville gledet Jan Thomas, etc, etc, og så har man ikke plass til ei lita pose med det viktigste bindeutstyret...

Tsssk-tsssk! ;D ;D ;D

Alle stangkomboene, laptop og klesskift er jeg enig i at bør nedprioriteres.... men ØL ? Ikke faen cccheers

Trodde det var mer hvite dunker med deg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta med et minisett med fluebindesaker...... da kan alt fikses underveis!

Et genialt råd!

Merkelig nok et råd ganske så mange "erfarne" fluefiskere trenger. Gudene skal vite at jeg har bundet/lånt bort stikka til mange buddies gjennom tiden... Seks-sju stangkomboer, to vadere, sixpacker m øl, laptop, klesskift som ville gledet Jan Thomas, etc, etc, og så har man ikke plass til ei lita pose med det viktigste bindeutstyret...

Tsssk-tsssk! ;D ;D ;D

Alle stangkomboene, laptop og klesskift er jeg enig i at bør nedprioriteres.... men ØL ? Ikke faen cccheers

Trodde det var mer hvite dunker med deg....

Ikke langs elva ;D Men det spørs vel om jeg må ha med meg en sånn en på Fluebindertreffet :)

Sikkert bare jeg og Roger som kommer til å drekke av den allikevel, så det er vel ingen vits :)

......tørrpinner! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta med et minisett med fluebindesaker...... da kan alt fikses underveis!

Et genialt råd!

Merkelig nok et råd ganske så mange "erfarne" fluefiskere trenger. Gudene skal vite at jeg har bundet/lånt bort stikka til mange buddies gjennom tiden... Seks-sju stangkomboer, to vadere, sixpacker m øl, laptop, klesskift som ville gledet Jan Thomas, etc, etc, og så har man ikke plass til ei lita pose med det viktigste bindeutstyret...

Tsssk-tsssk! ;D ;D ;D

Alle stangkomboene, laptop og klesskift er jeg enig i at bør nedprioriteres.... men ØL ? Ikke faen cccheers

Har jeg ALDRI påstått heller! -Skulle tatt seg ut! cccheers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det å ikke ha fluene som skulle være aktuelle der jeg fisker er det mange år siden jeg har hatt problem med.

Er jeg på nye steder har jeg alltid med et bredt utvalg, som dekker det som tenkes kan av insekter av interesse for fisken.

Om jeg overnatter i hytte over flere dager blir ofte bindeutstyret med uansett, da det er kos å sitte med i halvfylla på kvelden.

Fluebinding ute i friluft styrer jeg unna . . . Har aldri opplevd at det er så vindstille når jeg har med fluestanga på tur at det lar seg gjøre  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...