Gå til innhold

Sennalandet 2012


Storfosslaks

Anbefalte innlegg

Jomfrutur eeengel med utgangspunkt Sennalandet og kurs mot øvre Stabbursdalen - har skjønt at dette ikke akkurat er unikt, men juli 2012 tilføyes jeg denne lista ppparty. Planlegger en ukes tur med start fra bussholdeplassen v/Okselva, og er forberedt på mange timers gange ;D. Drar innover uten annet følge enn - nødvendig utstyr i sekken 8). Er IKKE først og fremst ute etter trofèfisk (pers på ørret tørt 1,0 kg), men den gode opplevelsen (ville vært blank løgn om jeg sa at fangst - C&R - er underordnet). Hadde vært takknemlig for innspill på fiskeplasser - er ikke mer jomfruelig enn at jeg forstår at du mener jeg burde finne disse sjøl "det er jo en del av gleden at du finner plassen sjøl" ;). Kan nevne at jeg har benyttet vinteren godt med "Norge i Bilder" (ca 50 timer). Har derfor en formening om hvordan jeg tenker meg turen - men et par gode innspill hadde blitt verdsatt meget høyt  ppplease.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sennalandet er det fint fiske 1-2 times gange fra veien(nord). De som har gått inn sydover (Stabburselva) fra Sennalandet har sluttet med det. De fleste går fra Østerelvdalen (Tverrfjellet) Da jeg gikk var det fast pris på taxi kr . 250 (2003) fra Alta flyplass. Taxi stoppet noen minutter på COOP slik at jeg fikk kjøpt gass etc. Går sti til Veivannet "Suohp". Vandret 1 1/2 time sammen med en som hadde hytte ved Langvannet. Han anbefalte meg å gå på nordsiden av suohp, de fleste går på sydsiden. Et fint utgangspunkt for leir er mellom Stabburselva og Suolojavri, der elvene møtes. Er fint å fiske her og oppover (sydover). Litt lengre ned(nord) er 2 kg svingen og enda lengre ned et stilleflytende parti. (litt syd for der Bohkosjohka kommer). Det er korte perioder i døgnet med klekking. Blir mye sitte å se. Anbefales å være 2. En kan stå på høyden å se fisken og diregere den som fisker.

Det er tatt fisk over 5 kg. Wolly B. er fiske etter de store. En kamerat har persa flere ganger (8 turer) på tørt, flere over 2 kg ( pers: 2,4). Traff 4 personer i 2 Ally canoer. De hadde tatt helikopter. Hadde fått en ørret på 5,2 kg i utoset av Stabbursvann. Det var drevne fluefiskere men akkurat den fisken var tatt på spinner etter canoen.

Selv så røyk jeg drømmefisken. Møte var så brutalt at #4 stanga ble nesten dratt ut av hånda. Det var 700 m oppover elva (fra der Suolo- og Ruhkko- johka renner inn), du ser en rund øy i elva hvor elva gjør en sving. Ytterligere 500 m oppover er det en stor stein 5 meter fra land. Traff 2 ungdommer (25 år), han ene var sikker på at han mistet en 5 kg om natta, streamer!!

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker. Meget bra info :D.

Som du ser over har jeg tidligere gått inn til Sørelvvannet (opp Tverrelva). Med ditt forslag er jeg "på kjente trakter". Suolojavri og området rundt er vel noe av det som har fristet under rekognosering på "Norge i Bilder".

Du sier klekkinger i korte perioder...Jeg er der medio juli, hva kan en vente klekker da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker. Meget bra info :D.

Som du ser over har jeg tidligere gått inn til Sørelvvannet (opp Tverrelva). Med ditt forslag er jeg "på kjente trakter". Suolojavri og området rundt er vel noe av det som har fristet under rekognosering på "Norge i Bilder".

Du sier klekkinger i korte perioder...Jeg er der medio juli, hva kan en vente klekker da?

døgnflueklekkere er bra. Jeg var der fra 8 til 18. juli. Mye mygg og veldig varmt. Ta deg god tid over et lite område. Er du uheldig med været, da du kommer inn, kan det gå dager hvor du tror elva er fisketom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor takk til hansjr.

Apropos venting, nå som DNA'ets hemmligheter kartlegges -

det må vel være en som kan forske på og forklare hvor VENTE-genet sitter.....

Noe må det være med oss -for vi veneter med glede :-\.

Regner med å treffe et par ventere i Stabburselva til sommeren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tar meg friheten til å låne tråden din :-) Sitter og planlegger fisketur til porsanger og har funnet et område som kan være aktuelt. Hvis noen har lyst til å komme med noen tips og triks så ta gjerne kontakt på PM og jeg sender over planene ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk inn fra tverrelvdalen til nordre stabbursvannet, fortsatte nedover elva og gikk ut og kom ned til stilla når jeg var 13 år ;)

Husker jeg synes sekken ble tung til tider ja  :rolleyes: 

Ønsker ikke å gi så detaljert info som hansjr, men han vet tydeligvis hav han snakker om ;) Alt fra utløpet av stabbursdalsvannet til bokkos vil du sansyneligvis ha et godt fiske...  Jeg så fisk på godt over 3 kilo, men var ikke dyktig nok til å lure den :P 

Du har snart PM ;)

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

[attach=1]Stabburselva ga ørret!

Nå er turen tilbakelagt og det er på tide med en rapport.

Oppstarten med fly til Alta for å møte en kjenning som har hytte ved Suopas (Veivannet) ga en behagligere tur inn til Stabburselva. Vi startet opp fra Alta med bil innover Tverrelvdalen til Veivannet, og hadde en unik kveld der. Bra ørretfiske i Veivannet (på fastboendes vis med oter) og en serdeles smakfull middag/nattmat – Kamskjell og Entrecôte – nyyydelig.

Neste dag var det bare å få sekken (ca 35 kg) på ryggen. Det ble en real tur inn til nordenden av Rukos javre hvor BaseCamp ble organisert, og det var godt for slitne ben og sjelen å hvile ut der - med midnattsol og herlig utsikt utover vannet .

De neste dagene bød på VIND, REGN, VIND, REGN og atter VIND. Selv etter flere turer ned til Stabburselva uteble det vakre synet av vakende ørret.

MEN SÅ en ettermiddag bestemte TOR seg for å slå litt med HAMMAR’N,

og umiddelbart våknet urinstinktet – dette må gi værskifte. Da er det bare en ting som gjelder – VÆR klar med STORE døgnflue duns (Vulgata/Danica)!!! Når sist torden rullet over himmelen var ikke gutten til å holde tilbake. Uti ELVA med deg GUTT!!!

Ganske riktig – vinden og elvevannet la seg - og opp av vannfalten kjempet seg den ene etter den andre bevingede skapningen. Etterhvert klekket det som en hel symfonisk miks av vårfluer og døgnfluer som blandet seg med ubeskrivelg antall med mygg. Dette må være himmel på jord!!!

Der! Steady vakende, men kun små nippe-vak, med tydelige ringer, denne flytter en del vann!

Avgjort - denne skal krokes. Perfekt kast – nydelig flyt over, men tok ikke flua mi nei, det samme skjedde igjen. Et kast til - et lite nippe-tak på min flue. Men det som fulgte var ikke akkurat «lite og nippete» det eksploderte i et utras og den delen av snøret som lå løst i vannet ble «kontrollert» gitt etter før snella fikk kjørt seg. Så ga den etter og ble med innover, men plutselig bråbestemmer den seg for å rase ut igjen. Et lite ubemerksomt øyeblikk og snapp der røk den – RØK DEN? JA ?!?!

Fortvilet øyeblikk – hvor lenge det varte vites ikke. MEN -det var jo ikke bare en ørret i elva.

Der - helt inne ved bredden. Vaker det steady igjen like bortenfor den første. Men først – ny spiss av nytt materiale, ikke ryke en til! Kast etter kast - flyt midt over, for kort, for langt men fisken er like steady i sin fortæring av døgnfluer. Denne lar seg ikke fange og ikke skremme, prøver ulike størrelser på fluene, så en klekker, så en dun, men nei......! Minutter blir til halvtime...  Ny Danica må til pers, den impregneres og så nytt forsøk. Perfekt flyt og der – nydelig skue - på min Danica dun - ørreten av Stabburselva stiger og tar. Kjøring av en annen verden – utras, sveive inn og nytt utras – før den roer seg ned og blir motvillig med inn. Et siste par små sprell når den får se håven, og så – I håven med den.

Veie, men nei vekta krangler. Måle, forsiktig langs stanga, oi sann 50 cm + (og brukbar kondisjon)...... Så forsiktig settes tilbake. Et lite slag med tailen og der siger den stille og rolig tilbake i elva – denne skal bli større!!!!! (sikkert noen som har forslag til vekt på denne fra Stabburselva).

I det jeg løfter blikket fra elva får jeg se et skue som er nesten like vakkert som jeg akkurat har opplevd. Dobbel regnbue over Gaisene (noen fortsatt med litt snø på toppen) i nasjonalparken.

Hadde forøvrig flere fisker i håven og andre ble «long distance release».

Jeg var innover stabbursdalen alene i fire døgn, så ikke en levende sjel forøvrig, MEN jeg la nok igjen en del av min egen sjel der inne.

post-15358-13949892865265_thumb.jpg

post-15358-13949892865667_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig historie, storfosslaks!! Kjenner til det med å legge igjen sjela der, dog har kun vært der vinterstid og i en friluftslivsklasse fra HiFm, men FOR en vakker natur, kjenner lengselen tar meg nå!  ;D Ifjordfjellet neste uke da, tror det kan bli bra.. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...