Gå til innhold

Kjell`s roteverksted


Anbefalte innlegg

Neida Frode, vi tar ingen stor disksjon ut av dette. Og alt slikt arbeid gjør at en må inngå kompromisser. Det er skjelden en kan følge tabeller helt eksakt, men en får en pekepinn. Med en søylebormaskin har du som regel noen gitte hastigheter, om det er 2 - 8 eller noe annet så må en selvfølgelig gjøre et kompromiss da en ikke har andre muligheter.  Bruker en drill er jo mulighetene ennå mindre og en må se, føle og bruke sunn fornuft.

Nå har jeg akkurat begynt i ny jobb på en bedrift hvor det er ca. 50-60 maskiner (fresemaskiner,dreiebenker,boremaskiner osv). Men selv om det er mye lyd i produksjonshallen der kan en etter over 20 år i bransjen høre når en maskin ikke går som den skal. Hører godt  om det er riktige verktøy, riktig oppspenning og til en viss grad hvordan materiale som bearbeides.

Så vi har nok bare forskjellig tilnærming til dette emne utfra de forrutsetniger som kreves til forskjellige arbeidsoppgaver.

Jeg vet selv at jeg er en ordentlig nerd med sære interesser når det gjelder maskinering og mekanikk. Så jeg er nok litt utenfor normale. På mitt nattbord ligger ei bok av Kjell Aukrust, fluefiskelitteratur og brosjyrer og blader med verktøymaskiner, bor, freser osv.

Titta forresten i gamle skolebøker, og den nevnte formel for skjærehastghet står skrevet ned på første side i skriveboka mi, fra første skoledag på Klosterskogen vid.g. skole i faget mekanikk. Det er 23 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det snelleprosjektet blir gjennomført i vinter. Blir 2 stk. som passer ti #5 først som prototyper. Blir samme innmat i begge to, men den ene blir i et classisk utseende (tenkt til en kommende Steimler) og en blir litt mere moderne i utformingen.

De kommer til å bestå av 7075 aluminium, titan og carbon. Regner med å ha alt av materialer og deler i hus og begynne midten av november. Prototypene blir litt til underveis med kladdebok og øyemål. Så får vi lage ordentlige tegninger så det går an å lage en serie på 5-10.

Det eneste som er helt klart på de første er navnet, "Ariane" skal de hete. Kalt opp etter den franske raketten som skyter opp satelitter. Dette fordi vi lager deler til den på min nye arbeidsplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har hatt en lang dødperiode i verkstedet av ulike årsaker og har også begynt i ny jobb som har krevd sitt. Men nå har jeg begynt på en storopprydding og rengjøring, skal ha alt på stell før jeg begynner med diverse prosjekter der i vinter. Mange har spurt meg om bilder fra verkstedet og selve arbeidet jeg gjør. Og nå får jeg begynne litt med å vise litt av det viktigste rommet jeg har i verkstedet, målerommet mitt.

Skal en levere og lage kvalitet og nøyaktighet må en ta vare på måleverktøyet sitt og behandle det med forsiktighet. Derfor har jeg laget et eget rom hvor jeg driver med kontrollmåling og kvalitetsikring. Her har jeg en del verktøy og instrumenter som kun skal være der. Har annet verktøy for bruk ute i verkstedet og i maskinene. Alt verktøy som er her inne er kalibrert etter Iso standarder som brukes innen industri, forsvar og flyindustri.  Dette rommet er temperert til 20 grader, kontrollert luftfuktighet og tilnærmet støvfritt.

Nå må ingen tro at de må ha det sånn for å kunne glede seg med verkstedarbeid, men dette rommet er et resultat av hva jeg har jobbet med opp gjennom årene, og hvem jeg har levert til og hatt som kunder. Nå har også dette med måling og kontroll blitt min nye jobb også, så noe nerdete er jeg nok.

Dette lille rommet er uansett min stolthet i dette verkstedet.

post-4938-13949893548313_thumb.gif

post-4938-13949893585401_thumb.gif

post-4938-13949893585942_thumb.gif

post-4938-13949893586333_thumb.gif

post-4938-13949893586823_thumb.gif

post-4938-13949893587301_thumb.gif

post-4938-13949893587802_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er nok det som er den største opplevelsen  for meg også Kjell jeg vet at selv de flotteste fluesneller er slurvearbeid uansett merke.... du jobber med helt andre marginer i det du gjør, dersom du skal lage fluesneller på dine premisser vil de koste 20 000.- og måtte koste det.... her fra din hjemmeside som jeg laget fra endel år siden.[attachimg=1]

post-0-13949893588632_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det blir dyrt å lage duppeditter på denne måten Staffan. Derfor er det nå flott å ha fått meg en så nerdete jobb som krever denne nøyaktigheten fra havbunnen til verdensrommet. Vi lager deler blant annet til en rakett som heter Ariane 5.

Ellers så var dette et av de beste blinkskuddene med inv.måling av sylinder med micrometer. Ble et fantastisk lys med det avanserte fotolyset vårt den kvelden. En Mag-Lite gjorde jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har hatt et lite oppdrag med å teste et par fluesneller. Skulle vurdere byggekvalitet på billige sneller fra andre sida av kloden. Og må si at jeg har blitt veldig overasket i positiv forstand. Vil ikke legge ut alle resultat her ennå, ikke før rapport er ferdig skrevet og levert oppdragsgiver, men jeg kan si at det overasker. Har målt opp alle lagerpassninger, tolket gjenger, testet materialer, kjørt i benk og gjort en generell vurdering.

Her er en snelle som har vært i bruk en tid, og apparatet ved siden av måler hardhet i materialer. Ved hjelp av dette og noen tabeller kan en finne ut av hardhet på eloksering, og materialet i snella. En kan da videre gjøre en vurdering av hvilke type materiale det er utfra tekniske verdier.

post-4938-13949893974817_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er et oppdrag for en importør og selger. Det er solgt noen få sneller allerede, men de har for øyeblikket ikke noe navn så vidt jeg vet. Det er ikke noe veldig hemmelig om dette her, men føler at oppdragsgiver skal få resultatene først.

Når jeg legger frem resultatet så er det ikke følelser eller betaling som ligger til grunn her, det er en helt vanlig tredjeparts vurdering som også gis i andre bransjer. I mitt daglige virke er dette noe av det vi driver med. Måletjenester og vurderinger.

Alle resultat i testen jeg har gjort er målbare tester som sier noe om kvaliteten på arbeidet og presisjon. Videre er materialer, overflatebehandling, bremsebelegg osv testet. Brems har forresten blitt testet med veiecelle for å måle gjevnhet og variasjon. Så det er ingen synsing i dette, det er harde fakta og målbare resultater som kan etterprøves. Så vidt jeg vet er det ikke mange som har utført denne type tester på sneller, ihvertfall ikke som jeg vet. Alla snelletester jeg har sett baserer seg på utalelsen til produsent og synsing fra en eller annen testperson. Disse snellene jeg har testet har blitt skrudd fra hverandre til minste skrue og faktisk målt med mikrometer, ruhetsmåler, hardhetsmåler, målemaskin, gjengetolker og klokker for å måle kast og presisjon.. En skrue er ikke bare en skrue, og et hull er ikke bare et hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Waffern

Jeg tror ikke dette er noen "heldig test" når det gjelder disse snellene. Jeg har hatt to stk her. En velbrukt en i klasse 5-6 og en sprell ny til 3-4.  Når en ser på konstruksjon og utførelse så kan et trenet øye se hvordan de er maskinert og frest ut. Dette er utført i i CNC maskiner, og kvaliteten og repeterbarheten på slik produksjon er stort sett på topp uansett hvor du er i verden. Det som skiller dårlig og god produksjon er ofte at du "grovkjører" deler og utelater finkjøring til slutt. Da øker toleranser og finish og vi får et dårligere produkt. Materialene er noe annet som det kan spares på, men disse to jeg har testet og de jeg har sett er av veldig god kvalitet. Løse komponenter som benyttes sier også en del om kvalitet, og det oppdages fort om disse byttes i en serie.

Men det er klart jeg har ikke gjort utplukk fra en serie på foreksempel 1000 stk. Men jeg tror ikke jeg har fått noen sneller som har vært spesielt gode i forhold til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er det jeg visste...at dette var bra.... jeg visste også at det ville bli stilt spørrende spørsmål til kvalitet.... samtidig sitter de og ser på en kinesisk tv, har en kinesisk laptop på fanget og skal de ut å kjøpe fisk starter de opp en bil full av kinesiske komponenter og kjøpe seg norsk fisk rensa i kina...... jeg er amatør på feltet..... men jeg vet at kineseren har maskineri, verktøy som er like godt som det de har f.eks Lamson....... det som er forskjellen er at det er en kineser som sitter og venter på deler som kommer utac cnc maskineriet........ istedenfor en "redneck" som egentlig er en sykkelmonterer til å bygge opp snellene............... jeg tror det er liten forstand på hvorfor disse snellene er så billige i forhold til de østenproduserte snellene solgt i butikk. Ps. har du en Nørrønajakke eller et bergasprodukt.... vit at det er kinesisk eller et annet lavostland produkt det og.

Og det er dette som er opphavet til den økonomiske krisen i verden, vi produserer ingen ting i vesten lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er det jeg visste...at dette var bra.... jeg visste også at det ville bli stilt spørrende spørsmål til kvalitet.... samtidig sitter de og ser på en kinesisk tv, har en kinesisk laptop på fanget og skal de ut å hjøpe fisk starter de opp en bil full av kinesiske komponenter og kjøåere seg norsk fisk rensa i kina...... jeg er amatør på feltet..... men jeg vet at kineseren har maskineri, verktøy som er like godt som det de har f.eks Lamson....... det som er forskjellen er at det er en kineser som sitter og venter på deler som kommer utac cnc maskineriet........ istedenfor en "redneck" som egentlig er en sykkelmonterer til å bygge opp snellene............... jeg tror det er liten forstand på hvorfor disse snellene er så billige i forhold til de østenproduserte snellene solgt i butikk. Ps. har du en Nørronajakke eller et bergasprodukt.... vit at det er kinesisk eller et annet lavostland produkt det og.

Og det er dette som er opphavet til den økonomiske krisen.

Du tøver... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...