Gå til innhold

Fortom og sjøfiske!


Tony Pedersen

Anbefalte innlegg

  • Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ja, slitestyrken mot sten og tenner ol. er jo suveren. Men knutestyreken er jo omtrent det samme som mono ;) Og jeg med flere, mener at det kanskje vipper litt motsatt vei også. Att mono er sterkere! Du vil jo alltid ha en knute på fortomen ;)

Vebjørn!

spør du meg (ikke det at folk gjør det!  ;D ) så har jeg ryki MYE mindre fisk etter jeg gikk over til FC

muligens fordi jeg ikke fisker med tynnere en 0,24mm spiss... og dette fordi den skal være mindre synlig for fisken. usikker på om det faktisk er hold i det men det funker selv på gin klart lavt vann og loppe fiske.

har testet div typer og flere av de som virkelig skal levere har ikke vært spesielt imponerende men berkley sin FC har fungert glimmrende og er rimelig (69kr eller 79kr for 50 meter) knuta kommer man sjelden unna vebjørn  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, slitestyrken mot sten og tenner ol. er jo suveren. Men knutestyreken er jo omtrent det samme som mono ;) Og jeg med flere, mener at det kanskje vipper litt motsatt vei også. Att mono er sterkere! Du vil jo alltid ha en knute på fortomen ;)

Vebjørn!

spør du meg (ikke det at folk gjør det!  ;D ) så har jeg ryki MYE mindre fisk etter jeg gikk over til FC

muligens fordi jeg ikke fisker med tynnere en 0,24mm spiss... og dette fordi den skal være mindre synlig for fisken. usikker på om det faktisk er hold i det men det funker selv på gin klart lavt vann og loppe fiske.

har testet div typer og flere av de som virkelig skal levere har ikke vært spesielt imponerende men berkley sin FC har fungert glimmrende og er rimelig (69kr eller 79kr for 50 meter) knuta kommer man sjelden unna vebjørn  ;D

Ja, det må jo være det som er poenget! At siden den er mindre synlig så kan man gå opp i tykkelse.

Jeg har rett og slett ikke fisket nok til at jeg kan si om det ene synes mere i vannet en det andre! Berkley sin er den jeg har brukt mest, men jeg kan ikke si det samme om bruddstyrken. Mulig du har fisket mere en meg altså så jeg skal ikke påstå at jeg har rett. 

joda, det er bare å lime flua på det  ;D

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortomsmatriale, og sene generelt er jo ferskvare, så er du uheldig og kjøper ett gammelt produkt vil jo denne ha dårligere kvalitet enn hva som er ment i utgangspunket. Litt synd at noen butikker selger gammel sene uten å nevne dette, for da kan man lett få ett galt inntrykk av produktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en forferdelig opplevelse her om dagen. Fiska e god stund med 0.27 spiss, og da det ikke beit noe gikk jeg ned til 0.21. Var et helvetes vindvær så jeg hadde antageligvis ei vindknute elno da jeg kroka en svær SØ. Kjørte den antageligvis ALTFOR hardt på en loop opti coast #7 som jo er ganske kjepp mener jeg. Kommer aldri til å fiske med så tynn fortom på den stanga igjen... ALDRI. Var ute på mandag og vannet var krystallklart, denga ut med 0.27 spiss, 3 kastet satt det en ca. 8hg SØ på. Tykkelse er nok viktig,meeeeen. ja :)

Greia er at jeg vet selv at jeg ofte kan gjøre fluefiske MYE vanskeligere enn det er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sjøen bruker jeg kun flucarbon.

Fordelen med fluocarbon er bl.a. styrken i materialet og at den ikke reflekterer lys så godt som mono gjør, ergo blir den mindre synlig for fisken. Men den har også høyere tetthet enn vann (synker) og hardere overflate, mens mono absorberer noe vann og kan få redusert bruddstyrke (mener jeg leste inntil 15% redusert bruddstyrke, men ikke arrester meg på det). Mono er også mer fleksibel og strekker seg mer enn den hardere fluocarbonen. På den andre siden vil flucarbon ha mer minne pga. materialtettheten. I tillegg svekkes mono mer av UV lys enn fluocarbon. Er nok bare spørsmål om tid før jeg er over på fluocarbon i innlandet også. Spesielt under kortlinefiske så vil jeg anta at fluocarbon er førstevalget mtp. den følsomme lina. Til tørt med feks. myggklekker vet jeg ikke om fluocarbon kan trekke ned klekkeren, men sikkert andre som har nonen erfaringer med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sjøen bruker jeg kun flucarbon.

Fordelen med fluocarbon er bl.a. styrken i materialet og at den ikke reflekterer lys så godt som mono gjør, ergo blir den mindre synlig for fisken. Men den har også høyere tetthet enn vann (synker) og hardere overflate, mens mono absorberer noe vann og kan få redusert bruddstyrke (mener jeg leste inntil 15% redusert bruddstyrke, men ikke arrester meg på det). Mono er også mer fleksibel og strekker seg mer enn den hardere fluocarbonen. På den andre siden vil flucarbon ha mer minne pga. materialtettheten. I tillegg svekkes mono mer av UV lys enn fluocarbon. Er nok bare spørsmål om tid før jeg er over på fluocarbon i innladet også. Spesielt under kortlinefiske så vil jeg anta at fluocarbon er førstevalget mtp. den følsomme lina. Til tørt med feks. myggklekker vet jeg ikke om fluocarbon kan trekke ned klekkeren, men sikkert andre som har nonen erfaringer med det :)

Bruker alltid FC på innlandsfiske og klekkern skal ligge veldig lege hvis den skal bli dratt ned. Min erfaring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig lars vegas! :) Hvis det er slik at den synes dårligere under vann så er jo saken biff :) bruker nå bare fluor i sjøen, og jeg vil også fortsette med det ;)

Men til myggfiske bruker jeg ikke fluor :P Det tar riktignok tid før flua blir dratt under, men ikke lang nok tid...

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glassline og en 9fots polyleader med 0,25 spiss på en "favn" fungerer stort sett greit i klart vann. Jeg benytter utelukkende glassline ytterst. Dette gir meg mer fisk og derfor fortsetter jeg med det. Har oppjustert spissen etter at jeg røk ei diger purke i sverige på 0,23 fluorkarbon i løkka og ikke knuten. Så de som mener at knuten er et problem på fluorkarbon så føler jeg ikke at det helt stemmer for meg. Bruker Airflo 3 generation fluokarbon som er meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakker du fluene dine? Lakksøl i krokøyet er som en kniv på fortommen. Jeg har gått helt over til superlim og er nøye på at øyet ikke blir tilgriset :)

Ikke tenkt på det Lars. Ja det går med endel lakk så skal se over det. Blir vel lenge til neste gang jeg møter en sugge lik den :P men bedre føre var en etter snar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker lang fortom da det gjør kastene lenger og selve kastet enklere. Kort fortom er bare litt "feil"

Jeg bruker kort fordi jeg har oppdaget at jeg får migrene og høysnue av lange fortommer.

Dessuten smaker hamburgær'n etterpå mye bedre etter å ha fisket med kort fortom. Min erfaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marbakken,hvor har du vært?? ;D

samme har pokkern meg jeg tenkt!!!  ;D ;D

ja, akkurat det tenkte jeg også!!  ;D

Som Tony og Atle påpeker så er jeg BESTEMT fom den turen med Atle at jeg også skal kun bruke glassline og helsynkende, fortom er alltid en minst 9` poly og spiss bruker jeg maxima, (brukte GL Coastal og fikk havparten så lite fisk som Atle på samme plassen med samme opplegg) har ikke landet eller hatt så stor fisk som Atle hadde på den dagen - fyy faen for en gigaørret forresten - men hatt fisk over kiloen på maximaen samme dagen og brukt 0,22 spiss uten at det var noe problem. har forresten stortsett fisket med 0,25 men etter innlegga her så tenkte jeg skulle prøve å gå ned i tykkelse i klart vann, har tom gått ned helt til 0,20 i noen tilfeller men har ennå til gode å se noen forskjell fangstmessig. lengden har jeg skjønt at det har meget mye å si når man ikke bruker glassline, men har du glassline derimot så kan man bruke så kort spiss som ønskelig (tykkelse er jeg ennå usikker på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det har mer med inntrekket til Atle å gjøre Meti:) 

helt klart, har vært i smiley sine sko på en tur med brutter noen år tilbake. han landet 33-35 sjøørret (noe som er rimelig sykt!) og jeg null...... vi bytta stenger da jeg begynte bitche om at han fisket med glassklar line og jeg ikke. det tok han 2 minutter å lande fisk med min rigg! på stedet jeg hadde stått i 20 min.. så holder en knapp på nox sitt innlegg  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke mye erfaring med sjøørretfiske i sjøen, men fikk høre av andre "i gamle dager" at man da helst skulle fiske rundt flotopp og helst i skumring, litt ut på natta og få med seg lysningen om morgenen.

Tenker ikke dere "sjøørretfiskere" så mye over dette lenger - fisker dere like gjerne på dagtid og uavhengig av flo/fjære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...