Gå til innhold

Vurderer å gi microringer en ny sjanse - har noen knute spørsmål.


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Jeg vurderer å gi microringer en ny sjanse nå i sommer og i den forbindelse lurer jeg på

hva slags knute jeg bør bruke på begge sider av microringen.

Det vil si hva slags knute bør jeg bruke for å feste den ferdig taperte fortommen til microring og

hvilken knute bør jeg bruke for å feste fortomsspissen til microring?

Fint hvis man kunne legge ut noen linker til aktuelle knuter.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Terje Refsahl

Crawford i begge.

Uhyre rask og sterk.

Takker for tipset.

Googla litt for å se knuten, og tror jeg skjønte det :D

Hva med forsterket slukknute som jeg bruker til å feste fluene jeg fisker med til spissmateriale?

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg har brukt enkel slukknute på microringer i flere år. Har ikke hatt problemer med det. Prøver å huske på å gå ned i dimensjon på eventuelle opphengere ut fra en ring. Greit å bare miste en flue, istedenfor tre.

Takker for tipset :D

Ingen fare, da jeg kun bruker en flue :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry Terje, men jeg tillater meg å kidnappe tråden med et spørsmål :D

Snakker vi nå om en slik konstruksjon:

Fluesnøre - ferdig tapert fortom - microring - spiss som kan byttes ved slitasje, bruk etc.

?

Har ikke peiling på microringer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Sorry Terje, men jeg tillater meg å kidnappe tråden med et spørsmål :D

Snakker vi nå om en slik konstruksjon:

Fluesnøre - ferdig tapert fortom - microring - spiss som kan byttes ved slitasje, bruk etc.

?

Har ikke peiling på microringer :D

Jepp, snakker om det oppsettet du beskriver :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

de er laget av metall, metall synker om metallet ikke er formet innhult jamnfør båt.... de er laget for folk som vil ha knutene kjapt gjort, knuter tar tid, tid som kan brukes til kasting på fisk. Sikkert kjekt for den som setter pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

de er laget av metall, metall synker om metallet ikke er formet innhult jamnfør båt.... de er laget for folk som vil ha knutene kjapt gjort, knuter tar tid, tid som kan brukes til kasting på fisk. Sikkert kjekt for den som setter pris på det.

Blodknuten går like fort om man er vant.

Som jeg ser det er ringen bare en annen måte å løse det på.

Demir, de synker selvsagt i seg selv, men de er så små og lette at de blir holdt flytene på overflatefilmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Ser ikke behovet for microringer i det hele tatt, i alle fall ikke om det er for å spare tid.

Fluesnøre, fortom, tippet, flue. Flua fester jeg på 10 sekunder med en Orvis knute. Aldri ryki pga knuten.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker slukknuten både inn og ut fra microringen selv, og har hittil ikke opplevd at den har sviktet.

Crawfordknuten er sikkert like god . . .

Ser ikke behovet for microringer i det hele tatt, i alle fall ikke om det er for å spare tid.

Det er ikke for å spare tid, men for å spare fortom  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet de minste microringene nå i 3 sesonger og må si jeg er fornøyd... Legger ikke merke til den i det hele tatt og er knøtt liten.. Det som jeg kansje setter mest pris på ved denne ringen er : 1 eks. Jeg kan bruke en Tiemco Akron heavybutt 10` 4x fortom , knyter  på ringen , så 1,5 - 2m spiss... Fordelen her er at fortommen vil vare  så mye lenger... man slipper at fortommen i seg selv blir kortere når man bytter spissen og til slutt må bytte til ny fortom..  

Fredrik.. Blodknuten går like fort om man er vant.

Som jeg ser det er ringen bare en annen måte å løse det på

Joda Fredrik blodknuten er kjapp og grei den, helt enig .. Men at ringens eneste hensikt er en annen måte å løse det på synes jeg er litt feil..  Synes ringen har flere hensiktsmessige fordeler , derav at man feks. slipper at fortommen blir kortere for hver gang man bytter spiss , og til slutt må knyte på en ny knytedel evt, sette på en helt ny fortom da den er blitt i korteste laget....   :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker slukknuten både inn og ut fra microringen selv, og har hittil ikke opplevd at den har sviktet.

Crawfordknuten er sikkert like god . . .

Ser ikke behovet for microringer i det hele tatt, i alle fall ikke om det er for å spare tid.

Det er ikke for å spare tid, men for å spare fortom  ;)

<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å belyse bruddstyrke litt mer (med et spørsmål):

Er ikke bruddstyrken til skjøteknuter svakere enn de beste enkeltknutene (ala Crawford o.l.)? Selv om du får to knuter med mikroringer, vil ikke totalstyrken bli bedre uansett? Har sett de beste enkeltknutene kryper helt opp mot 100% bruddstyrke. Si f.eks 98%. Da har man 0.98*0.98 = roughly 0.96. Er det noen skjøteknuter som er så gode?

Skal prøve microringer i år, og mindre slitasje på fortom virker som et godt argument. Har prøvd litt, og merker ikke mye til disse når jeg fisker. Går man ned 1x fra fortom til spiss skal det vel godt gjøres å miste ringen også.

Edit: Jeg ser nå at knute-argumentet var tullete. Totalstyrken blir fortsatt lik bruddstyrken til knuten, gitt at man knyter jevngode knuter. Men dette taler vel bare ennå mer til microringers fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takker for gode råd og tips :D

Den eneste grunnen til at jeg vurderer microringer er for å spare den ferdig taperte fortommen.

Terje

Det er vel også derfor man bruker microringer, samt muligheten til å knyte opphengere  :)

Godt poeng :D :D ..... grunnen til at jeg svarte sånn var at noen trakk inn tidsbesparelse som motiv for å bruke microringer og det er ikke mitt poeng what so ever :D

Må også legge til at jeg er skeptisk til det leddet som oppstår mellom ferdig tapert fortom og spiss når man bruker microring. Forrige gang jeg prøvde microring synes jeg det ble et brudd der ringen kom som gjorde at spissen ikke var så retningsstabil som jeg ønsket. Så får vi se om jeg får samme opplevelse denne gangen :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje

Ja, jeg var også skeptisk til det leddet som oppstår mellom ferdig tapert fortom og spiss

Synes det ble noe knotete greier.

Begynte å bruke perfeksjons løkke i butt-delen for noen år siden for å spare spiss.

Siden dette er en styrende knute synes jeg den fungerer perfekt 

Når jeg strammer til knuten legger jeg inn en 3X senebit for å få løkka så liten som mulig

Da passer alle spisser fra 4X og mindre akkurat inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...