Gå til innhold

Valp på fisketur


mink1

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vurderer å kjøpe meg en hund til vinteren. Det blir isåfall en stående fuglehund som jeg håper kan bli både en trening-, tur-, jakt-, og fiskekamerat. Men jeg leser på forumet om at flere har blandede erfaringer med hund på fisketur, og det skjønner jeg. Men samtidig har jeg tenkt å være på fisketur i 1-1,5 måneder neste sommer og lurer derfor på :

Er det forsvarlig å ha med seg en valp på ca 8 måneder på en så lang tur?

Det blir nok maks 2 uker i felt av gangen før man må tilbake til sivilisasjonen. Fordi jeg har god tid kan jeg ta korte dagsetapper på hundens premisser. Jeg tenker det største problemet blir mygg og knott ( skal nordover ) og selvfølgelig det å lære hunden hvordan fisket skal foregå. Men det må jo også være en kjempefin mulighet for å knytte gode bånd til hunden når man skal være sammen 24/7 i over en måned

Noen som har noen tanker om dette? Kan selvfølgelig vente med hund, men har mye fritid denne vinteren pga studier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne at det skulle by på noe problemer å ha med en 8mnd gammel hvalp på en slik tur.

En fuglehund i den alderen vil jo være særdeles aktiv, men her får den jo være i sitt rette element og vil nok storkose seg  :)

Skulle det bli veldig mye mygg er det greit å beskytte hunden så godt som mulig, om det så innebærer at den må være igjen i teltet/hytta i perioder, eller man kan dekke den til på et vis mens den er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som gull for bikkja spør du meg =D Hvis dere skal i reinland så ikke gi bikkja mulighet til å jage. Veldig viktig å være tålmodig og fokusere på gode opplevelser for valpen og ikke slit den ut. Husk at ingenting er så moro som når bikkja vil ned i vannkanten å drikke eller ta seg en kjapp dukkert rett foran fisken du har venta på skal vake i 20 minutter ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tror dere kommer til å få en knall tur sammen. Jeg har hatt med hunden min inn på Finnmarksvidda flere ganger, og kan anbefale å gjøre følgende for at bikkja de skal overleve knotten.

1. Xspot i nakken en ukes tid før avreise.

2. Få en veterinær til å skrive ut fysiderm, dette smører du på evt betente stikk om kvelden. Pass på at hunden ikke slikker det i seg.

3.litt Euraks kan smøret i skrittet på hunden om morgenen, men viktig at den ikke får det i seg. Min veterinær sa at dette var ok å gjøre en ukes tid av gangen, så hver dag i flere uker kan bli litt mye.

4. Ta med myggnetting til å ha over hode på hunden. Bør ha en med litt lang rundstrikk så du kan feste den rundt forbena.

5. En tynn regndress holder også knotten ute.

6. Slikt middel man har på barns vannkopper er også kløstillende for hund. Tror det heter hvitvask

God tur.

Hilsen

Solbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 måneder? Kjør på!! Pass på å holde den i bånd. Løser den ut på et rypekull og en ikke flygedyktig kylling sitter i kjeften på bikkja, er konsekvensen fort en støkkmaskin på rypejakta. Og det liker vi særdeles dårlig-ikke sant?  ;)

Ps! Forresten har mine bikkjer (fuglehunder) alltid fulgt meg på fisketur. Veldig trivelig selskap. Etterhvert skjønner de at de må vente på land når far vader og fisker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tror dere kommer til å få en knall tur sammen. Jeg har hatt med hunden min inn på Finnmarksvidda flere ganger, og kan anbefale å gjøre følgende for at bikkja de skal overleve knotten.

1. Xspot i nakken en ukes tid før avreise.

2. Få en veterinær til å skrive ut fysiderm, dette smører du på evt betente stikk om kvelden. Pass på at hunden ikke slikker det i seg.

3.litt Euraks kan smøret i skrittet på hunden om morgenen, men viktig at den ikke får det i seg. Min veterinær sa at dette var ok å gjøre en ukes tid av gangen, så hver dag i flere uker kan bli litt mye.

4. Ta med myggnetting til å ha over hode på hunden. Bør ha en med litt lang rundstrikk så du kan feste den rundt forbena.

5. En tynn regndress holder også knotten ute.

6. Slikt middel man har på barns vannkopper er også kløstillende for hund. Tror det heter hvitvask

God tur.

Hilsen

Solbjørn

Er det så ille for hunden? Det visste jeg faktisk ikke. Har aldri hatt med hund i "myggtiden" i finnmark. Bare på høsten. Her nede har jeg aldri tenkt over det i grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok forskjellig fra hund til hund hvor mye de plages av mygg og knott. Min reagerer spesielt på knott. Pelsen hennes er også veldig lett for knotten å komme inn i. Vil f.eks tro at en elghund nok ikke har samme utfordringer som min. Men obs det hender bikkjer dør på vidda pga for mange stikk. Tips for kanoturer i knottbefengte områder er å ta med et stort flak med myggnetting som kan ligge over hunden. I kanoen er de ofte lett bytte for blodsugerne. Litt styr er det jo å ha med hunden til slike områder, men absolutt verdt det.

Her nede i sør har vi ikke noe stort problem med mygg og knott vi heller, men bruker alltid xspot og tar på hvit vask på de stikkene hun får. Kun i Finnmark at ekstreme tiltak har vært nødvendig. Hun er forresten litt av et syn når hun kommer trippende med myggnetting og regndress ;D. Godt man sjelden møter andre folk der oppe  :)

Mvh

Solbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...