Gå til innhold

Farve på flueline


Thomas Schreiber

Anbefalte innlegg

Jeg får komme med en svar til trådstarter jeg da:

Jeg liker også godt Cortland Classic. Har et DT i peach som jeg bruker mye. Det er jo en dus farge vil jeg si da. Som himmelen en sommerkveld! Tror ikke fargen på det snøret der har noe som helst å si. Jeg tror nok at ørreten er såppas mye mere var på legeme i bevegelse at fargen spiller fint liten rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 161
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg bruker duse/lyse farger på dagen

mens på kvelden bruker jeg orange så ikke flågo fester seg i augo :-[

Hvilke fluer gjør mest vondt å få i øyet? Har fargen på fluen noen innvirkning på nivået av smerte?

Treble rød iris som gir grønn stær. ;D

Denne tråden har jo sklidd  helt ut ..... og jeg har vel bidratt mye til det, beklager trådstarter Thomas.

Men oppsummert er det vel slik at duse farger på lina er er å foretrekke?

Jeg (som den eneste ??) holder en knapp på glassliner på dagtid. I skumring og nDu attfiske er det hvitt eller fluo som funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (som den eneste ??) holder en knapp på glassliner på dagtid.

Glassline blir rett og slett for upraktisk til innlandsfiske for min del. Liker å se lina og ha kontroll på flytet. Men når det gjelder farger osv. så er vi vel rimelig langt ute i spesielle settinger hvor det er av betydning. Det viktigste er at snøret passer stanga, deretter får eventuelt fargen betydning. Men for å være helt ærlig så bryr jeg meg mer om snøen som falt i fjor enn fargen på lina. Men at det har en betydning dersom lina blir synlig for fisken, det er jeg ganske overbevist om. Men for min egen del så er det vel heller presentasjonen som ødelegger oftere enn fargen på lina  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Som vanlig kommer et heidundrende langt innlegg med mange meninger fra som ikke vet det spøtt, men som tror og mener mangt om mye. Det er bare å hoppe over om du ikke liker lange innlegg. Det er nok ikke stort å lære av dette innlegget heller. Men jeg hadde litt tid til overs og liker å taste ned noen meninger og erfaringer. Og kan det hjelpe 1 (én) fisker så er det verdt det.

Det er ofte den som stiller kritiske spørsmål som lærer noe

Den som tror han vet alt lærer aldri noe ;D

Tror neppe det er noen i dette forumet som tror han vet alt. I så fall er det nok mest på kødd. At man lærer ved stille spørsmål er helt klart, men må de være kritiske? Det virker nesten som om at bare man er kritisk så lærer man og forsøker men å være åpen for det meste så lærer man knapt noe. Og det er vel ikke riktig?

Glassline er for meg en synkeline hvor jeg fisker aktivt og holder kontakten med flua/fluene. Dessverre reflekterer ei slik line mer sollys enn f.eks. en intermediate i matt oliven (eller annen farge som passer for vannet). Så i krystallklart vann unngår jeg glasslina om det er strålende sol. Ved overskyet vær derimot er den helt overlegen. Syns jeg. Om jeg ikke skal fiske tørt eller dypt da.

Glassline som flyteline i elv er noe av det mest håpløse jeg noen gang har vært borti. Ikke så jeg hvor jeg hadde flua om den ikke var svært synlig og ikke greide jeg på noen som helst måte å lese hvordan strømmen gikk. Jeg mistet dermed også mye av informasjon som fortalte meg om flua stripa eller ikke. Jeg visste også sjelden om det var min flue fisken tok og ble svært usikker i tilslagene. Enten ble jeg for treig, slo til på fisk som ikke tok flua eller jeg slo til for løst eller hardt fordi jeg ikke visste om jeg hadde bue på lina eller ikke. Bortsett fra der jeg var svært godt kjent med forholdene da selvsagt. Men det ble rene gjetteleken der også. Joda jeg fikk fisk, men det var helt uten kontroll. OG; Jeg slo til på "feil flue" på en av de aller aller største jeg har sett i elva. Fikk aldri sjansen igjen. DA ble det bestemt at det var siste gangen jeg ga ei slik line sjansen. Nok var nok. Og det er det enda.

Farge på lina... Min erfaring er at det aller beste er "Zebra-liner". Altså liner med fargebrytninger. Fisken er nemlig ikke redd for alt som kommer på og i overflata dersom det ikke er for uvanlig eller kan gjenkjennes som skrekk og gru. Ellers hadde den jo vært konstant livredd for alle gresstrå, greiner og alt annet som kommer nedover elva. Derimot er det en del av fiskene som blir urolige/redde for hele liner (og fortommer). En fargebrytning for å "late som om" det er flere små strå er altså en mulighet. Jeg har fisket med slike "zebra-liner" og skremte færre fisk, unntatt når fisken sto der det var lys bunn og sola skinte. Da er skyggen der uansett. På mørk gressbunn eller mudderbunn er det ikke akkurat skyggen som skremmer fisken for å si det slik... Jeg fikk også mye fisk fordi jeg lettere så bevegelse på ytre del av lina. Men da fisket jeg ikke "deaddrift" akkurat. For under dødt flyt med døgnfluer er "zebraen" håpløs. Rett og slett fordi jeg mistet kontroll over hvordan strømmen gikk. Altså var heller ikke det optimal løsning under døgnfluefiske i elv. Så back to basic.

Farger på lina under tørrfluefiske? Først så MÅ jeg se lina. Dernest så bør den være lys. Jeg fisker over fisken og da er lys line å foretrekke. Fisken er også vant til at det meste over er lysere enn det som er under den. Også fluer. Jeg liker ikke skarpt orange, rosa, gule eller grønne liner da lysbrytningen i den bøyde vannhinna hvor lina ligger faktisk vil varsle om at her kommer det noe rart. For fluoriserende orange er det neimen ikke mye av der jeg fisker. Så naturlig er det ikke. Og fisken ser farger. Hvordan den bruker informasjonen er dog ikke noe vi kan si med sikkerhet akkurat, men alt som er uvanlig er enten interessant eller skremmende. Som regel det siste. Så hvorfor ta sjansen? Jeg gjør det i alle fall ikke. På natta derimot gir jeg blaffen i hvilken farge lina måtte ha. Uten at det gjør noen forskjell. Jeg bytter ikke akkurat line fordi det er blitt mørkt.

Jeg skriver altså utifra mitt ståsted og mitt fiske. Dette er på ingen måte representativt for alles fiske. Jeg vet bla. at svært mange i NZ foretrekker oliven eller mørk oliven flueline til fisket der nede. Det er altså snakk om prioritering av fordeler og ulemper ved de forskjellige egenskapene som gjør at vi velger ulikt. Om vi har tenkt over det og ikke bare tatt ei line altså. Hvor viktig forskjellene er sikkert også svært ulikt fra sted til sted og fra fisker til fisker. Men hvorfor tøye grensene om man ikke har god grunn til det? Altså fluo orange eller lignende farge? Det gjør meg selvsagt ingenting om andre vil bruke det, men jeg gjør det altså ikke.

Fortom er derimot en helt annen skål...

OI! Jeg klarte faktisk å la være å snakke om all fisken som kan være mellom deg og den du fisker på. Ikke verst til meg å være.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott og informativt innlegg Erik. Kunne ikke vært mer enig med vedrørende dine refleksjoner rundt det å være kritisk. Dessverre synes jeg det virler som om enkelte hever å VITE sannheten om hva som er best og/eller ikke. Det syns jeg handler om mangel på ydmykhet og jeg oppfatter det rett å slett som et uttrykk for kunnskapskøshet. Flott at noen som faktisk fisker (som du) uttaler seg og ikke kun de som baserer all sin kunnskap på forskning, blader og annet uten å ha fnugg av evne til selvstendig tenkning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erik.

Et langt innlegg du hadde ja,men det gjør ingen verdens ting for jeg

synes også som Stinger Streamdance,flott og informativt.

Og det lar seg vel ikke gjøre med en setning eller to. :)

Jeg er enig med deg i en masse her,selv om jeg mener det jeg mener.

For meg har aldri farven gjort at jeg ikke får fisk,så kan man

eventuellt ta utgangspunkt i om jeg får lite fisk eller ikke. ;D

Jeg husker også at Sven og jeg hadde noen intermediat klare

liner som vi mattet ned med smergelpapir,og fettet inn,slik at de

flyter.Det funket det også,men selv likte jeg egenlig aldri lina/taperingen,

så jeg bruker ikke den lengre.Jeg fikk ikke fler fisk heller med lina,men

heller ikke færre,såklart. ;D

Og jeg merket meg at du skrev noe som jeg også synes er svært viktig,hvordan fisken

tolker/bruker informasjonen av farver.Og er det noen som vet det tro?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble også tidligere diskutert om Camo Leader hadde sin funksjon her inne for en stund siden..noen som husker det?

Svaret er:

Altså liner med fargebrytninger. Fisken er nemlig ikke redd for alt som kommer på og i overflata dersom det ikke er for uvanlig eller kan gjenkjennes som skrekk og gru. Ellers hadde den jo vært konstant livredd for alle gresstrå, greiner og alt annet som kommer nedover elva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Det ble også tidligere diskutert om Camo Leader hadde sin funksjon her inne for en stund siden..noen som husker det?

Svaret er:

Altså liner med fargebrytninger. Fisken er nemlig ikke redd for alt som kommer på og i overflata dersom det ikke er for uvanlig eller kan gjenkjennes som skrekk og gru. Ellers hadde den jo vært konstant livredd for alle gresstrå, greiner og alt annet som kommer nedover elva

Jeg innbiller meg at det er et fluesnøre som plasker ned på vannet som evt skremmer fisken, ikke om det er ferskenfarget eller grønnfarget, og flyter stille over ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Fredrik, ettersom jeg driver med det jeg driver med innimellom, altså fisker konkurranser, så samarbeider jeg med andre og observerer ofte hva som skjer fra et høyt punkt. Jeg har bla. også gjort dette i Bekkedalen (Hemsila) i Hemsedal og har sett at fisken også kan bli skremt av liner som kommer drivende. Men selvsagt er plasking det verste. Men blant de fiskerne jeg har studert slike ting med så er det sjeldent at plasking over fisk er et tema. Men samma det. For de fleste er ikke forskjellen på 4 i stedet for 6 fisk så farlig. Noen klarer seg jo med en oliven nohackle i #16 og ikke noe annet hele sesongen og andre må ha alle varianter av alle typer fluer. Slik er det og slik blir det. Så lenge du trives og er fornøyd så spiller resten null rolle.

De største feilene jeg syns er gjengangerne hos fiskere er blindkast over fisken, nedlegg for nært og for tidlig inntrekk. Selvfølgelig feiler også jeg der, men forsøker å huske på dette. Slikt er selvsagt verre enn linefargen. Men hvorfor ikke gjøre ting så smart som mulig så lenge det ikke er særlig vanskelig eller krevende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Helt sikkert riktig det Erik.

Utrykkte "jeg innbiller meg" som en vekting av  at dette ikke er noe jeg kan godt.

Jeg forsøker også å holde meg til "grunnreglene" som du nevner mht å skremme fisk.

Sier som deg, lærer noe nytt hele tiden ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innbiller meg at det er et fluesnøre som plasker ned på vannet som evt skremmer fisken, ikke om det er ferskenfarget eller grønnfarget, og flyter stille over ...

Enig med deg her Fredrik,at bevegelse skremmer.

En litt artig greie som jeg ved flere anledninger har opplevd er det å sitte

dønn stille helt nede ved vannkanten slik at jeg ,hvis jeg er heldig da,kan se

fisken svømme sagte og rolig forbi.

Første gangen jeg opplevde det var i Femundsmarka og jeg satt dønn stille

på stolsekken min og mer eller mindre bare slappet av og koste meg i det flotte været.

Da kom det en ordentlig fin ørret sakte og behagelig svømmenes forbi.

I det den sakte passerte meg snudde jeg på hodet for å følge den.

Jeg skal jeg love deg at den registrerte det gitt.Den forsvant raskere enn jeg hadde trodd var mulig.

Akkurat denne episoden var litt artig så jeg har i ettertid prøvd samme ting andre steder også.

Noen få ganger har det samme gjentatt seg i Romeriksåsen,men det krever tolmodighet.

(Eller latskap om du vil. ;D)

Kanskje jeg skulle prøve med oransje dress neste gang og sitte dønn stille? ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en norsk fluefiskefilm jeg så(husker ikke navnet :/) kastet de lina gang på gang over fisken, og det så ikke ut til å skremme vettet av fisken  :-\ For den tok en flue ikke så lenge etterpå. Dette var en krystallklar elv, med svært sky fisk ifølge fiskerne ;D Blir aldri ordnetlig klok på dette fluefisket jeg  mmmoose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

I en norsk fluefiskefilm jeg så(husker ikke navnet :/) kastet de lina gang på gang over fisken, og det så ikke ut til å skremme vettet av fisken  :-\ For den tok en flue ikke så lenge etterpå. Dette var en krystallklar elv, med svært sky fisk ifølge fiskerne ;D Blir aldri ordnetlig klok på dette fluefisket jeg   mmmoose

Det er nok som Stig sier ikke noe absolutt ved fluefiske.  ;)

Men at noe kan gå betyr vel ikke at man bør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en norsk fluefiskefilm jeg så(husker ikke navnet :/) kastet de lina gang på gang over fisken, og det så ikke ut til å skremme vettet av fisken  :-\ For den tok en flue ikke så lenge etterpå. Dette var en krystallklar elv, med svært sky fisk ifølge fiskerne ;D Blir aldri ordnetlig klok på dette fluefisket jeg   mmmoose

Det er nok som Stig sier ikke noe absolutt ved fluefiske.  ;)

Men at noe kan gå betyr vel ikke at man bør?

Man kan overleve et fall på 5000 meter. Men om jeg vil prøve, er en annen sak ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er det med farer ovenfra,altså fugler.

Det første jeg da tenker på er ørn,hvis vi snakker om ørret.

Jeg har sett flere ørret som har blitt tatt av ørn,og jeg har også

fått ørret som har tydlige klomerker på ryggen etter mislykkede

angrep fra ørn.

Sven fortalte meg engang at han hadde sett hvordan fisken hadde

blitt skremt ved angrep av fugl.

Dette skjer jo så fort,så det er nok ikke alle forunt å kunne få se

at det faktisk skjer.Og det er bevegelser så det holder.

Hva har så dette med farven på en flueline å gjøre?

På sett og vis ingen verdens ting egentlig,men la oss tenke oss at jeg kastet ut

to fluesnører på vannet,ikke for å fiske,jeg bare kaste snørene ut på vannet

for å la de ligge der,et er hvitt og det andre er oransje.

Hvor lang tid tar det før fisken tilvenner seg denne forskjellen i og med at det da ikke er

annen bevegelse enn vannet selv skaper.

Ville fisken skygget unna den ene farven kontra den andre?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Mye rart som skrives her ja.

Det er fiskeren som fanger fisken, og ikke fluelina, fortommen eller flua.

Har dere ikke hørt hva gamle Marrayt brukte å si;  "it's not the fly; it's the driver"

3 på topp guruér i fluefiske?

Tror pinadø dere har mista gangsynet!  ;D

Fluefiske er faktisk svært enkelt, dere hiver ut flua og venter til fisken tar.

Kom dere ut å fisk!  :D

Hmm... Høres så enkelt ut at jeg begynner å tro at du er skapslukfisker?

Skapslukfisker?  ;D

Startet faktisk min fiske-karriere som makk og slukfisker, var vel 4-5 år den gangen!

Da jeg var 11-12 år fikk jeg min første fluestang, en Hørgård Lillemor. Trente litt på plen men ble ikke så veldig god til å kaste. Fisket bare i elv og da trenger man ikke all verdens kaste-kunnskaper. Fisket både med sluk og fluestang en stund, men la til slutt bort slukstanga, fordi det var mye enklere å få fisk på flue. ;D

Fluefiske er vanligvis veldig enkelt, men av og til treffer man på ørret som ikke tar flua. Men ville ikke det vært kjedelig hvis man fikk alle fiskene man fisket på? Man blir vel aldri fullt utlært i fluefiske, så når Tom og Erik diskuterer fargen på flueliner så synes jeg det er intressant, og ikke komisk.

Men, hvite flueliner er gode flueliner. Har prøvd disse glasslinene, men det var ikke noe for meg.

Guru? Finnes vel bare en guru, og det er han som gikk på vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guru eller ikke, det er ikke lurt å gå på vannet der man skal fiske...  :-\

Jeg synes det er smått komisk fordi Erik er av typen som har en praktisk erfaring som veldig få andre har. Pål er også en av dem. Han har fisket over hele verden, og konkurrert mot verdens beste fiskere. Og har selv en individuell 3. plass i VM, hvis jeg husker riktig.

Tom, som jeg synes er en særdeles trivelig og underholdende kar ( ;D) er derimot en teoretiker uten like. Han bygger sine teorier på logisk tankegang, naturlig nok, men har etter det jeg tolker sjeldent noe praktisk å henge teoriene på. Samtidig nekter han å høre på andre som har "been there, done that".  ;D

I tillegg prøver han å si at de slutningene noen av oss har trukket på grunnlag av våre ERFARINGER er feil. Fordi de kræsjer med hans TEORIER. Derfor er det komisk...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...