Gå til innhold

Vurderer raskere stang.


Øystein J.

Anbefalte innlegg

Jeg har nå brukt en Harvest Traveler #5 i et par år, og er veldig fornøyd med den. Men etter å ha brukt en litt "raskere/mer toppete?" stang til gjedde fiske, har jeg begynt å tenke tanken om å bytte til noe raskere for ørretfisket også. Jeg fisker 80-90% i halvstore vann, og føler at jeg trenger noe med krutt i. Dessuten synes jeg at jeg får til den raskere stangen bedre.

Jeg har i den sammenheng vurdert en Loop Evotec femmer, og lurer på om  noen her kan si noe om hvordan den er sammenlignet med Harvest`en?

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå brukt en Harvest Traveler #5 i et par år, og er veldig fornøyd med den. Men etter å ha brukt en litt "raskere/mer toppete?" stang til gjedde fiske, har jeg begynt å tenke tanken om å bytte til noe raskere for ørretfisket også. Jeg fisker 80-90% i halvstore vann, og føler at jeg trenger noe med krutt i. Dessuten synes jeg at jeg får til den raskere stangen bedre.

Jeg har i den sammenheng vurdert en Loop Evotec femmer, og lurer på om  noen her kan si noe om hvordan den er sammenlignet med Harvest`en?

Øystein

Synn du ikke har fått svar. Ser på LOOP sin hjemmeside at fast veier 113 gram, og Evotec stengene er 3-delte.

Selv så kjøpte jeg meg Eikre Fluvius #5, for bruk du beskriver. #5 hovedstanga, vann i Nordmarka og elver/rolig vær på fjellet er SAGE ZXL #5.

Andre bra stenger: Guideline LPXe veier 81 gram og LPXe RS V2 veier 102 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en liten prat "bak kulissene" angående dette:-) Jeg endte opp med å bestille en Evotec #5 MF i går kveld. Om den er raskere enn stanga jeg bruker i dag vet jeg ikke, men jeg tar en sjanse. Serien har fått mye skryt fra både menigmann og bransjefolk har jeg sett. Og så kan jeg jo late som om jeg plutselig blir flinkere til å kaste når jeg får ny stang da ;D

Hva vekten på stanga angår så bekymrer ikke det meg nevneverdig. Hvis jeg ikke tar feil ligger vel mye av den ekstra vekten (sammenlignet med andre stenger) i korkmixen, og da vil den vel ikke bli veldig markant vil jeg tro.

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle tippe saa er vel Harvest'en raskere enn Loop'en?

Tror Harvest ble maalt til rundt AA70-72 eller deromkring, som er ganske toppet/raskt. Og 'MF' betegnelsen til Loop betyr vel "Medium/Fast"?

Uansett saa er det liten tvil om at Loop'en er en knallstang uansett. Du far holde oss oppdatert.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Stusset på det jeg også Tore, Harvest'en er rimelig kjapp. MF står for medium fast, så det spørs om ikke trådstarter har kjøpt katta i sekken om ønsket var en raskere stang. Men det er utrolig hva et splitter nytt leketøy i hendene kan gjøre med hjernen ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet som nevnt ikke hvordan den er sammenlignet med Harvesten. Men det finner man ut. Men at harvesten skal være en rask stang synes jeg er merkelig da den bøyer dypt og krever relativt rolige bevegelser. Men nå har ikke jeg all verden med erfaring med forskjellig utstyr heller. :)

Den eneste harvesten jeg greide å finne målinger på i forkant av dette, var på en tredelt og da må de være en Harvest Aquila eller noe, og den vet jeg er raskere enn Traveler som jeg har. Den er forresten firedelt.

Men jeg finner vel alltids ut av det når stanga ankommer.

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kikket akkurat på Rio sine sider, og de sier der at det er en halv klasse tyngre enn standard. Så da skjønner jeg jo litt mer. :-) Vel, vel, man lærer så lenge man har lever osv

Jeg burde vel vurdere et lettere snøre også da muligens :rolleyes: Men det får vente til økonomien tar seg opp :) :)

Håper alle har hatt en fin 17.mai!

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ligger vel mye av grunnen til at stanga spenner langt ned... Rio grande er vel nærmest et 6er snøre med mye tyngde langt fremme.

Grand er ikke et spesielt tungt snoere. Det er kun de foerste 30 fotene som er en halv klasse tyngre (pga profilen). Men klumpvekten er 12,3 gram, som ikke er spesielt tungt. Det samme som f.eks. GPX og Guideline 4-Cast. Og den stanga takler det snoeret helt fint. Med AA paa rundt 72 og ERN paa ca 6,5 saa ville jeg kalt dette en rask stang baade i aksjon og stivhet.  ;)

Vi venter i spenning  <<l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tmags, ikke for å være vanskelig, men at Harvest Traveler er en rask stang synes jeg fremdeles er merkelig. Den omtales hos forhandlere som medium, og de tallene du refererer til stemmer mest over ens med de tallene man finner inne på sexyloops siden. Der står det ikke spesifisert hvilken stang det er snakk om, bare at det er Harvest, og at den er tredelt. Som jman kan se under her så har de en modell som heter Harrier, og den er tredelt og omtalt som `fast`. Traveler modellen kommer bare i firedelt versjon. Slik det ser ut for meg stemmer ikke de tallene du viser til overens med min stang.

Men hvis infoen du har er bedre enn den jeg selv greier å oppdrive, er jeg ikke for vrang til å innrømme at jeg har tatt feil:-)

Her er noe info fra produsenten selv:

http://www.harvest-tackle.com.tw/traveler4pcs.asp

"So far we have the following series available with us:

Classic Mayfly series 2pcs, medium & fast action

Mayfly series 2pcs, slow, medium & fast action

Harrier series 3pcs, fast action

Traveler series 4pcs, medium action

Osprey series 4pcs for saltwater, fast action"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein, tallene er fra en Streamstix EvoII, som er bygget på samme klinge.

Jeg målte nettopp min Traveler 5'er til AA=68 og ERN=6,1. (Som forøvrig støtter min teori om at snakeringer jevner ut kurven noe...)

Det er fortsatt en rask stang. Men det er flere ting som spiller inn her, frekvens osv. så et kan godt være at Loop'en passer bedre sånn sett. Z-Axis ble nevnt, min er 6,15/71. Uansett er det en ny stang, og det i seg selv er kult!  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, så ble man enda litt klokere:-)

Ja jeg regner ikke med å bli direkte skuffet over loopen uansett. Jeg var faktisk ikke klar over at Harvesten hadde såpass høy ern ??? Men da lærte jeg jo litt om hva min subjektive oppfatning av hva en rask og  stiv stang er:-) : langt stivere enn jeg hadde trodd med andre ord ;D

Rett over helgen har jeg nystanga, og da finner jeg jo ut hva jeg synes om valget. Gleder meg :D

Men nå skal jeg reise bort for helgen.

Ha en fin helg alle sammen!

Mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"og føler at jeg trenger noe med krutt i. Dessuten synes jeg at jeg får til den raskere stangen bedre."

I vind - synes jeg akkurat som deg.

Ellers - så synes jeg at kastingen blir mer behagelig med noe mer "slow-motion" (men er vel blitt tregere med årene  :()

I dag har jeg hatt to økter med et par #3`er stenger - pga. prøving av div. snører.

Fabrikksnører - og egenkappede.

Og tro det eller ei:

Et Hardy DT 3 - samt skytedelen på et Rio Mainstream #3  - var bare "perfect" på begge stengene.

Faktisk bedre enn Presentationsnørene  :o - som er mine favorittsnører  ;).

Stengene var i to helt forskjellige kategorier:

10`eren - slow.

8.6`eren - mer toppet

Og jaggu gikk det på fisk - på den nyanskaffede 8,6 `eren.

Ikke stor - men 300 gram merkes på sånt utstyr.

Og det må være grunn nok for å skaffe noe i # 0 eller #1  <<l

Når det angår "grov skyts" - føler jeg faktisk ikke at en medium vs. fast - betyr noe særlig i vind.

I Karibien - i februar - hadde jeg med div. stenger.

Raske som medium.

Og ingen utmerket seg bedre enn den andre - og det blåste frisk bris hele dagen (og derfor intet behov for myggmiddel  <<l)

Og selvklart:

Det som passer deg - passer ikke meg osv  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet som nevnt ikke hvordan den er sammenlignet med Harvesten. Men det finner man ut. Men at harvesten skal være en rask stang synes jeg er merkelig da den bøyer dypt og krever relativt rolige bevegelser. Men nå har ikke jeg all verden med erfaring med forskjellig utstyr heller. :)

oPPLEVER heller ikke harvest som noen rask stang, det må evt være at den er rask å pakke ut og sette sammen.. <<l

Skulle jeg hatt tak i en rask stang du kan fiske med så ville jeg funnet en Sage xp 590 evt en vxp 590 som JEG subjektivt opplevde som raskere enn harvesten du har.

Lykke til <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er evotec`n i hus, og prøvekastet....fire kast.... man har katter må vite :rolleyes: Men førsteinntrykket er veldig bra :D

Den er ikke så veeeeldig forskjellig fra harvesten i aksjon synes jeg, men den føles mer spenstig. Jeg er en ikke altfor sprek kaster, men med denne fungerte det absolutt bedre. Fikk ut flere meter med snøre lettere enn før. <<l

Og før andre påpeker det: ja, mye av det lille førsteinntrykket jeg sitter med kan sikker forklares med gleden over å eie en ny flott stang osv, men jeg mener absolutt at denne føles betraktelig bedre i hånda mi enn den forrige. Dessuten er stanga langt pener `Live`, enn den ser ut på foto.

Nå bærer det ned til randsfjorden en tur, for å få testet den i vann. Denne sommeren skal jeg forøvrig gjøre en bevisst innsats for å lære vannkast også, så dette kan bli gøy(og sikkert frustrerende) ;D

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det angår "grov skyts" - føler jeg faktisk ikke at en medium vs. fast - betyr noe særlig i vind.

I Karibien - i februar - hadde jeg med div. stenger.

Raske som medium.

Og ingen utmerket seg bedre enn den andre - og det blåste frisk bris hele dagen

Håper noen kan være enig eller uenig med sam. Gjelder dette ev. #8 og oppover?

Hvis det gjelder #8 hvorfor ikke da #6 (5)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...