Gå til innhold

Ny stang og snelle


Håvard-V

Anbefalte innlegg

Heisan godtfolk.

Jeg er fersking på forumet og relativt fersk i fluefiske-gamet. Jeg har viftet med flua et par somrer, men det er mye jeg ennå ikke har peiling på. Jeg tenkte derfor kanskje å høre om det er noen lure tips å få angående ny stang og snelle.

Jeg har fisket med en #7/8 stang i et par år, men fisker stort sett bare innlands. Så jeg tenkte å gå til innkjøp av en #4 eller #5. Det er ikke så veldig spennende å fiske småfisk på en såpass solid pinne jeg bruker nå.

Jeg må og ha meg ny snelle, og har sett en del på Guideline Reelmaster, slik jeg forstår det er dette god snelle for pengene. Det jeg egentlig undrer mest over da, er hvilken størrelse på snelle jeg burde gå for. Jeg har tenkt å begynne å prøve meg litt på Sjøørrettfiske også med den stanga jeg har nå. Vil det være lurt å kjøpe en litt større, eller litt mindre snelle, eller har det ikke så mye å si?

Tar gjerne imot tips om andre rimelige sneller forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Om du skal ha rimelig snelle til innlands fiske har du et godt alternativ i Danielsson Dry Fly 4-6 til rundt 1300kr

Mulig Reelmaster er et bedre valg til sjøen hare selv begge en Reelmaster i 6-8 og den synes jeg er litt drøy til alt under #7.

Personlig er jeg mest fornøyd med Danielsson av disse to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til disse to snellene som er nevnt så er det endel forskjeller.

Reelmastern har brems, danielsson orginal serien har ikke det. Men så trenger man skjeldent brems på en så liten snelle.

Om man er vektbevist veier danielsson snella endel mindre enn reelmaster (ikke viktig i mine øyner)

Holdbarheten vil jeg tru danielsson er sterkest. Men uansett snelle valg så er jo vedlikehold og bruken viktig. Alt varer lenge bare man behandler det riktig.

Skal gi deg ett lite tips siden du er på jakt etter både ny snelle og stang til en rimelig penge. Søk litt på nettbutikkene om komplette pakker. Spesielt Guideline har endel ferdige pakker som gir mye valuta for pengene.

Av nettbutikker kan se her: www.gero.no  www.sportsbutikken.no  www.skittfiske.no  www.nfisk.no  www.agdars.no 

www.mmfiske.no  www.bestfiske.no  www.komplettfritid.no

Sikkert noen jeg har glemt i farten her. Du kan også sende en PM til Rune Stokkebekk og få tips om ferdige pakker fra guideline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom jo guideline med en kjempestang te snaut 2 bananer. Hvis ikke har du jo de to flotte F`ene. Fario og Fluvius. Skiller vel 500,- eller noe. Mye FISKESTANG for penga. Har selv begge å sliter med valget når en skal ut ;) Eller så slenger du ut en ønskes tråd eller følg med på selges da det selges mye pent brukt knall utstyr te en pen penge. Blir hva du vil og kan legge i det. Lykke til med kjøpet å ha en fin fiskesommer :)

Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips. Forresten når jeg først er i gang med å spørre og grave. Tror dere overgangen fra en #7/8 til #4 vil være vanskelig, med tanke på kasting? Jeg føler meg ganske habil etterhvert, men har sjelden prøvd andre stenger.

Om du kun har stang i klasse 7/8 i dag, og vil ha noe lettere, så ville jeg nok gått for ei 5'er stang fremfor klasse 4.

Klasse 5 blir enda litt mer allround, og kan brukes både i sjøen og til alt ørret-fiske innlands. Et 5'er-snøre tåler litt mer vind, også  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du har mulighet så burde du stikke innom villmark i larvik, de selger fremdeles streamstix stenger for 199,- #2-4 og 599,- for #5 og opp. snører til 199,- som er fine og hive med. sneller til 599,-

som lars nevner så støtter jeg også dette med å velge en #5. overgangen fra en 7/8 til #4 er rimelig stor om man er relativt fersk. guideline selger også hele sett som er kanon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

om du har mulighet så burde du stikke innom villmark i larvik, de selger fremdeles streamstix stenger for 199,- #2-4 og 599,- for #5 og opp. snører til 199,- som er fine og hive med. sneller til 599,-

som lars nevner så støtter jeg også dette med å velge en #5. overgangen fra en 7/8 til #4 er rimelig stor om man er relativt fersk. guideline selger også hele sett som er kanon.

Hvilke(t) guideline-sett er det du mener her? sliter litt med å finne noe. har eslv ett Guideline Flystartersett som jeg skal bytte ut i noe bedre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

guideline selger også hele sett som er kanon.

Hvilke(t) guideline-sett er det du mener her? sliter litt med å finne noe. har eslv ett Guideline Flystartersett som jeg skal bytte ut i noe bedre nå.

Ligg langt unna settene, du finner alt du trenger her inne som brukt, eller ute på salg i butikkene som nevnes. Tror de fleste som kjøper pakkene ønsker seg noe bedre ganske snart. Jeg har ikke sett et eneste sett som slår å kjøpe en stang her inne til en 1000-2000, snellle 7-800 og et snøre til 2-300. Fordelen med å kjøpe disse tingene brukt, er at de som regel kan selges lett her inne til nær det samme som du kjøpte det for. Det klarer du IKKE med en pakke med billige deler.

Lykke til og ja, velg 5er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

guideline selger også hele sett som er kanon.

Hvilke(t) guideline-sett er det du mener her? sliter litt med å finne noe. har eslv ett Guideline Flystartersett som jeg skal bytte ut i noe bedre nå.

Ligg langt unna settene, du finner alt du trenger her inne som brukt, eller ute på salg i butikkene som nevnes. Tror de fleste som kjøper pakkene ønsker seg noe bedre ganske snart. Jeg har ikke sett et eneste sett som slår å kjøpe en stang her inne til en 1000-2000, snellle 7-800 og et snøre til 2-300. Fordelen med å kjøpe disse tingene brukt, er at de som regel kan selges lett her inne til nær det samme som du kjøpte det for. Det klarer du IKKE med en pakke med billige deler.

Lykke til og ja, velg 5er!

Har sett litt på Guideline EXP4, samt ett guideline FORCE WF snøre. Snella jeg har nå er en enkel guideline som fulgte med starter-kittet, men tror den duger litt til.

Kanskje du har tips til en bra "selvbyggerpakke"? til en bra pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde sikkert sendt pm, men men;

Snella har jeg nevnt, stang ville jeg sett etter Loop, SAGE, Winston, Thomas & Thomas, scott eller Loomis, finner du en av de til en fordelaktig pris så er det gull. Velger du SA GPX eller SA Aircel schnøre, så har du en god kombo slik jeg ser det. Så er det selvfølgelig avhengig av hva slags stangaksjon du liker, for alle merkene har forskjellige varianter, fra stiv pinne til slaskerajje. Akkurat nå er det ikke så mye stenger ute, men hvis du MÅ ha Guideline så ligger det ute en LPXE 5er som har rykte på seg for å være en god stang.. den kan du sikkert by litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den LPXe'en er desverre solgt, burde vært tatt bort fra forumet... Har fått tips om at dette er en meget bra stang (i allefall siste generasjon som ikke er fullt så stiv som forrige gen). Men NY er denne for dyr for meg.

Får saumfare salgs-forumet littegranne, se om det dukker opp noe stilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nylig kjøpt meg en EXP4 hos Gero, og jeg er godt fornøyd med den. Etter at jeg i alle år jeg har fisket med flue har brukt stive stenger, ble jeg virkelig overrasket. Det er det samme om jeg bruker en hjemmelaget klump i #5, eller et intermediate i #7, så bærer den godt. Som en ekstra opplysning, jeg har aldri kastet intermediaten så langt før som jeg gjorde for et par dager siden.

Grunnen til at jeg gikk til innkjøp av ny stang i min alder er at jeg begynner å tvile på balansen ved vading i elv, så jeg har begynt å prøve meg på vannkast.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nylig kjøpt meg en EXP4 hos Gero, og jeg er godt fornøyd med den. Etter at jeg i alle år jeg har fisket med flue har brukt stive stenger, ble jeg virkelig overrasket. Det er det samme om jeg bruker en hjemmelaget klump i #5, eller et intermediate i #7, så bærer den godt. Som en ekstra opplysning, jeg har aldri kastet intermediaten så langt før som jeg gjorde for et par dager siden.

Grunnen til at jeg gikk til innkjøp av ny stang i min alder er at jeg begynner å tvile på balansen ved vading i elv, så jeg har begynt å prøve meg på vannkast.

Magne Fjellstad.

EXP4 er ikke noe dårlig løsning det Magne,ordna en stang til dattera mi for at hun skulle lære seg flue kasting(uten og bruke mine.. :))kjempe messig stang til den prisen,brukt den på et par turer som test, overaskende bra <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser nok ut til at det blir en EXP4 på meg også, så framst det ikke kommer noen kanontilbud på LPXe (les: 1000,-), snarest! Håper bare at jeg får en bedre stang enn min "Guideline Flystarter #5".

Lurer litt på snøre til denne stanga. Har sett litt på Guideline Force WF (som er til 279,-), Guideline 4Cast og SA WPT, men wpt'en har litt for lang klump, ca 13 meter eller no.

Noen forslag til snøre for denne stanga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjerne sjekke ut den hær linken http://www.nfisk.no/Nettbutikk/tabid/113/CategoryID/390/Category2ID/463/List/1/Level/2/productid/6947/Default.aspx hvis du vil ha et rimelig og bra sett. Eneste som bør skiftes er snøret til et Scierra HMS VT som passe meget godt til denne stanga. Mye for penga.

Ståle, i Hammerfest? Som f.eks har hatt modern til lærer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...