Gå til innhold

Vägledning för flugfiske i sandebukta eller andra fiskeställen i Vestfold


enzo

Anbefalte innlegg

Hej,

Mitt namn är Enzo, Jag är en svensk (Italiensk) flugfiskare på 30år som kommer att befinna mig i Norge, närmare sagt Holmestrand under de komande åren.

Min största passion är flugfiske. Jag har varit i Venezuela två gånger för att fiska Bonefish. Jag har fiskat Marmorataöring i Slovenien och Splakes i Italien. Hemma i Sverige fiskar jag Öring och Harr i fjällen, Gös och abborre i sjöar och Havsöring i stockholms skärgård.

Jag skulle bli väldigt glad om någon av er skulle kunna besvara mina nedanstående frågor.

Jag skulle vilja ha info om vilka arter jag kan fiska i fjorden, tex havsöring, havsabborre, makrill, torsk, sej, lyr.

Jag skulle bli ytterst tacksam om någon kunnig skulle kunna hälpa mig på traven att berätta var, när och hur (flugtyp, lintyp, snabbt/långsamt, djupt/grunt mm) jag kan fiska dessa olika arter. Observera att jag har tillgång till bil, vilket göra att jag kan flytta mig långa sträckor om det behövs.

Jag skulle även vilja veta om det finns något fint fjellvatten som håller öring, harr eller röding i närheten, som är värt att läga ner tid på?

Jag kommer att fiska nästan varje kväll efter jobbet så om någon vill följa med på en tur är det bara att du/ni hör av er.

Mvh/

Enzo  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej igen!

Vilka flugor använder ni vid denna tid på året i sandebukkta efter havsöring? Räkor? fiskimitationer? färg? storlek?

Jag kan tippa på att yttempen är kring 10 C.

Mvh/

Enzo

pattegriser i tan og salomon pink str 4-10, teppesild er heller ikke dumt da det finnes en del havabbor i området ellers er det normale SØ fluer! en skulle tro at sande bukten fort ville holdt rundt 14-15 grader nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Paettis:

Det är mycket möjligt att det är upp mot 15 grader.

Om jag ska försöka mig på havsabborren, hur letar jag då upp den? Ska jag fiska djupt eller grunt?

Sight-fiskar man de alltid? Jag har hört att man ska leta upp strömsatta sund, stämmer det?

Vilka flugor ska jag köra med?

Om någon är sugen på att fiska någon dag så är det bara att ni hör av er!

Mvh/

Enzo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Paettis:

Det är mycket möjligt att det är upp mot 15 grader.

Om jag ska försöka mig på havsabborren, hur letar jag då upp den? Ska jag fiska djupt eller grunt?

Sight-fiskar man de alltid? Jag har hört att man ska leta upp strömsatta sund, stämmer det?

Vilka flugor ska jag köra med?

Om någon är sugen på att fiska någon dag så är det bara att ni hör av er!

Mvh/

Enzo

når det gjelder havabbor og sande ville jeg si at en båt er et must. en kompis fisket store områder i natt/morningen uten å se sild, makrell eller sei noe som igjen er en "følge" fiskene til havabboren i området der så mulig det ikke helt har braket løs enda. det en vil ha er silda fra 10-20cm, da blir det action!

han kunne melde om en del sjøørret i det minste hvor en fin fin fisk på 1,5-1,7kg smalt på  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange år siden det var mye havabbor i Sandebukta og videre utover mot øyene. Kan sikkert fortsatt få noe på dorg men ingen mengder. Synd for det var mye av den en stund. Vi får håpe den kommer tilbake..

Friluftsfjorden!

for litt over et år siden ble det DESVERRE fanget mye bass i garn på dypet, om ikke jeg tar feil var dette i april-mai måned. Mye av havabboren var vist opp mot 4,5kg... rett og slett trist når folk ikke bryr seg en tøddel om annet salg av fisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok ha rett Pættis for noe lignende (stenging av alle sund med garn) skjedde for endel år siden. En dorgefisker jeg kjenner tok med 20 fisk på en tur. Ikke ulovlig men veldig dumt hvis man vil ha en bærekraftig bestand.

Har lest på fiskersiden at ganske mye havabbor har blitt tatt på dypt vann med garn lenger inn i fjorden. Dette er bl annet en av grunnene til at jeg ikke gir opp forsøket på å få til en helt annen forvaltning av fjorden (en avsporing men kanskje flere kan begynne å tenke bærekraftig forvaltning)..

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute fra rundt 04-10 i dag som pættis nevnte.ikke mye tegn til HA gitt.Bra med SØ(mye smått men)

Det blir tatt en del på dorg hvert år og en yrkesfisker jeg har snakket litt med har fått noen store på vinteren i torskegarna sine på ca 60-70m dyp.

Fisken er nok her,men lettere å se/komme i kontakt med når silda er her.Det som er synd er at de som dorger ser den og begynner å sirkle,hørte om en som tok mange nok til at den ble satt på menyen til en av resturantene i Holmestrand den sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var ivrige havabborfiskere for noen år siden. Da fikk, og ikke minst så vi fisk på hver tur. De to siste årene har vi nesten ikke prøvd oss. Skyldes det garnfiske vet man i det minste grunnen. Spørsmålet er om noen vil at det skal begrenses/forbys. Jeg er som de fleste nok har fått med seg, ikke i tvil.

Vi har havna langt utenfor det Enzo startet med så jeg gir meg her, og dukker kanskje opp et annet sted for å diskutere havabborfiske og vern rundt det.

Friluftsfjorden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når silda koker med både sei,torsk,ørret og makrell under seg i sandebukta lurker nok bassen innimellom alle de andre også.

Er ikke så urolig for at det ikke skal tikke inn HA rapporter utover denne sommeren også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej igen!

Tänkte ge mig ut på lite havsöringsjakt ikväll.

Vilken tid på dygnet tror ni är hetast?

Bör jag fiska med pålandsvind?

Vilka flugor skulle ni ha andvänt?

Flyt eller sjunk?

Tack på förhand!

/Enzo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

Här kommer det en liten uppdatering från fisket i sandebukkta denna vecka.

Totalt har jag kört två pass och fångat:

3 Makrillar på runt 500-700g

2 små Torskar

1 Sik ca 700-1000g.

Är det vanligt med Sik i sandebukta? vilken är den bästa säsongen för sikfiske?

Mvh/

Enzo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Har nå sett bilde og er ikke i tvil. Sik. I Sande. Utrolig. Grattis Enzo till mycket ovanlig fångst. Har fiskat i området i fyra år och aldrig hört om sik där.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...