Gå til innhold

Kilosfisken 2012- HARR


Anbefalte innlegg

Der der var den igjen, helt innunder bjørketrærne på den andre sida. Sitter i gresset på motsatt bredd å følger med på fisken i det krystallklare vannet. Forsiktige vak som flytter mye vann, ørret eller harr? Vanskelig å si, men den plukker små døgnfluer som seiler nedover strømmen som i en seilregatta. Jeg roter litt rundt i boksen og finner en Rhodani imitasjon på 16 krok. Knyter den på fortommen mens pulsen stiger. Gjør et par prøvekast for å finne lengden før flua lander 3-4 meter ovenfor den vakende fisken og helt innunder de grønnkledde bjørkene. Flua driver nedover, og akkurat da jeg tror flua er "vraket" forsvinner den i noen vakringer. Tilslaget sitter og stanga skyter rygg. Kjenner med en gang at det er en stor fisk, men ørret er det nok ikke. Etter et par korte utras i den lille elva parkerer fisken midt i elva på 1,5 meters dyp. Den er flott der jeg ser fargespillet i ryggfinnen, og det klare vannet gjør at jeg kan følge alle dens bevegelser. Den er stridig og føles tung når den legger breisida til ute i strømmen, men etterhvert må den følge med inn. En fantastisk flott "gråharr" finner veien inn i håvmaskene, og min debut i ny elv er kronet med en flott opplevelse. Har verken kamera eller vekt, men lengden måles til 56 cm før den igjen får svømme ut i elva.

Skryt av store fisker gjelder vel ikke uten bildebevis og veiing kontrollert av justervesenet på denne sida. Men det var en fantastisk flott fisketur i ny elv sammen med splitcanemester Vidar Steimler og Thomaz Züllich tidligere i sommer.

Kjell

Flott skildring kjell :)

grattis så mye med storharr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ble en liten kvelds-tur i glomma ikveld, selv fisket jeg med L.Vespertina Dun, fisken var svært ivrig mellom kl.17.30 - 19.30. men etter kl. 20.00 var det helt dødt... Ellers hadde jeg og Waffel'n en fin tur med 6 små harr på rundt 100-200g. håpet på harr på over kg lever fortsatt, men mange turer er det igjen før vinteren låser oss inne med angst og trengsel etter første vårflue klekking :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...