Gå til innhold

Filming med DSLR


Igor Soldo

Anbefalte innlegg

tenkte vi kune ha en tråd, der vi som ikke kan så mye om DSLR filming kan stille spm til dere som kan dette.

Er så mange her på forumet som er dyktig på dette at det er en skal vi ikke bruker dere mer ;D

mitt spm 1 er: hva er gode innstillinger for filming av fluebinding?

vet at man skal kjøre alt på mauelt, men blender og lukker, er kanskje litt mer virent for å få strøøøøøøøøøkent kvalitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 185
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Oliver

Kan bli en fin tråd, og en plass for oss å lære et triks og to :)

Du filmer med D7000?

Da ville jeg ha valgt følgende:

1080HD med 24FPS.

Satt manuell innstilling.

Lukker på 1/50

Lav ISO og stilt blenderen til du får bildet riktig eksponert. Se på lysmåleren inne i viewfinderen til den er på null eller minus 0.3 for så å slå på liveview etterpå. Blir det gult lys, ville jeg ha tatt manuell WB.

Skal teste dette senere i dag selv, og se hva jeg får til.

Hvilket objektiv jeg skal bruke, må jeg se litt på. Er ikke sikker på om macro er tingen her med den dårlige dybdeskarpheten. Da tror jeg et vanlig objetiv er bedre. Men som sagt, skal kikke litt på dette senere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bli en fin tråd, og en plass for oss å lære et triks og to :)

Du filmer med D7000?

Da ville jeg ha valgt følgende:

1080HD med 24FPS.

Satt manuell innstilling.

Lukker på 1/50

Lav ISO og stilt blenderen til du får bildet riktig eksponert. Se på lysmåleren inne i viewfinderen til den er på null eller minus 0.3 for så å slå på liveview etterpå. Blir det gult lys, ville jeg ha tatt manuell WB.

Skal teste dette senere i dag selv, og se hva jeg får til.

Hvilket objektiv jeg skal bruke, må jeg se litt på. Er ikke sikker på om macro er tingen her med den dårlige dybdeskarpheten. Da tror jeg et vanlig objetiv er bedre. Men som sagt, skal kikke litt på dette senere i dag.

d7000 ja

men hvorfor 24 fps og ikke 25?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Kan bli en fin tråd, og en plass for oss å lære et triks og to :)

Du filmer med D7000?

Da ville jeg ha valgt følgende:

1080HD med 24FPS.

Satt manuell innstilling.

Lukker på 1/50

Lav ISO og stilt blenderen til du får bildet riktig eksponert. Se på lysmåleren inne i viewfinderen til den er på null eller minus 0.3 for så å slå på liveview etterpå. Blir det gult lys, ville jeg ha tatt manuell WB.

Skal teste dette senere i dag selv, og se hva jeg får til.

Hvilket objektiv jeg skal bruke, må jeg se litt på. Er ikke sikker på om macro er tingen her med den dårlige dybdeskarpheten. Da tror jeg et vanlig objetiv er bedre. Men som sagt, skal kikke litt på dette senere i dag.

d7000 ja

men hvorfor 24 fps og ikke 25?

Fordi du ikke har muligheten for 25fps i 1080 HD, men kun 24fps, og det er visst nok 24FPS som er det idielle når det kommer til filming.  Har ikke fått lest meg skikkelig opp enda, men det er 24...eller 23,9 et eller annet som er den "orginale film looken". 60 fps feks, gir en veldig digital look. Men dette kan jeg ikke nok om enda. Skal lese meg litt opp på nettopp dette :) Først er det et redigeringsprogram som ligger for døren her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bli en fin tråd, og en plass for oss å lære et triks og to :)

Du filmer med D7000?

Da ville jeg ha valgt følgende:

1080HD med 24FPS.

Satt manuell innstilling.

Lukker på 1/50

Lav ISO og stilt blenderen til du får bildet riktig eksponert. Se på lysmåleren inne i viewfinderen til den er på null eller minus 0.3 for så å slå på liveview etterpå. Blir det gult lys, ville jeg ha tatt manuell WB.

Skal teste dette senere i dag selv, og se hva jeg får til.

Hvilket objektiv jeg skal bruke, må jeg se litt på. Er ikke sikker på om macro er tingen her med den dårlige dybdeskarpheten. Da tror jeg et vanlig objetiv er bedre. Men som sagt, skal kikke litt på dette senere i dag.

d7000 ja

men hvorfor 24 fps og ikke 25?

Fordi du ikke har muligheten for 25fps i 1080 HD, men kun 24fps, og det er visst nok 24FPS som er det idielle når det kommer til filming.  Har ikke fått lest meg skikkelig opp enda, men det er 24...eller 23,9 et eller annet som er den "orginale film looken". 60 fps feks, gir en veldig digital look. Men dette kan jeg ikke nok om enda. Skal lese meg litt opp på nettopp dette :) Først er det et redigeringsprogram som ligger for døren her.

seff, nå tenkte jeg på 720 ;D

da skal jeg prøve det idag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Spørs hva du er ute etter Claus.

For mange fps gir en veldig digitalisert film.

Er på stranda nå, men skal finne noen linker til deg som forklarer dette Claus min venn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

d7000 kan ikke filme i 50, kun 25 og 24.

uansett, prøvde å ha alt på manuelt, men når jeg setter lukker på 50, så blir bildet altfor mørkt, da jeg ikke kan stille inn blender lavere enn 5 (når jeg har den avstanden jeg vil ha mellom flue/kamera)

kjørte da iso 100 og man WB, tamron 90mm makro 2,8

CLAUS: er det bare å koble dslr og laptop med hdmi kabel for å kunne bruke laptop skjermen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Jeg har testa litt handholdt macrofilming i dag.......... Stativ er et must :D

Skal legge ut en liten snutt her snart, for å se hvor føkka det blir uten stativ på macro :)

Blir huegærn av å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes generelt dslr-filming forutsetter stativ eller andre rigger.

Helt ordinær håndholdt er nødløsning, selv også på D4 og D800.

Det holder til å dokumentere noe som oppstår plutselig... men ting man planlegger å filme bør absolutt gjøres med stativ.

Jeg har uansett et stativ liggende i bilen til enhver tid..

Når det gjelder lukkeren, så er det noen egne "regler" for innendørsfilming. Dvs. all filming hvor kunstig lys kommer inn i bildet. På grunn av at strømmen i Europa kjører på 50hz, vil du fort kunne se flimmer når man filmer på feks. 80-dels-sekund, mens hvis du filmer på 50 eller 100, så går det bra. Derfor man ofte forholder seg til de lukkerverdiene.

Utendørs, med naturlig lys,.. kan man kjøre en lukker som er vesentlig høyere. Reglene her blir de samme som i still-fotografering, desto raskere lukker desto mindre bevegelses-uskarphet får man. Men bevegelsesuskarphet ved feks. 100-dels-sekund ser naturlig og fint ut på film, mens på et stillbilde kunne det sett veldig uskarpt ut.

I tillegg kan du få hardere og kanskje til og med en hakkete opplevelse hvis du filmer med alt for rask lukkertid,.. jeg er så og si aldri over 250-dels..  En fordel med å kjøre rask lukkertid er at man lett kan grabbe stills ut fra filmen som er skarpe.... Men det kan som sagt gå ut over filmkvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Jeg har testa litt handholdt macrofilming i dag.......... Stativ er et must :D

Skal legge ut en liten snutt her snart, for å se hvor føkka det blir uten stativ på macro :)

Blir huegærn av å se på.

det vil jeg tro ;D

Her er en snutt som er klipt sammen full fart fra forskjellige "opptak" i dag.

Rister som pokker og stativ er helt klart viktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testa litt handholdt macrofilming i dag.......... Stativ er et must :D

Skal legge ut en liten snutt her snart, for å se hvor føkka det blir uten stativ på macro :)

Blir huegærn av å se på.

det vil jeg tro ;D

Her er en snutt som er klipt sammen full fart fra forskjellige "opptak" i dag.

Rister som pokker og stativ er helt klart viktig :)

var ikke helt stø fiming det nei.

nå har jeg laget noe klipp med lukker 50, blender 5,6, WB man og iso 1000 for å få nok lys. hva slags lamper jeg skal bruke for å få nok lys til å skru ned iso på 100 vet ikke jeg ;D ;D

legger ut link når den er behandlet og lastet opp på vimeo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Du må seriøst vurdere mer lys, visst du må helt opp i 1000 iso.

Skal se om jeg får tid til å sjekke selv i kveld . Men frykter det må bli i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må seriøst vurdere mer lys, visst du må helt opp i 1000 iso.

Skal se om jeg får tid til å sjekke selv i kveld . Men frykter det må bli i morgen.

hvet ikke hva mer jeg kan bruke... kanskje gå for to lamper til av samme typen jeg har... noen clas greier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidslamper fra biltema,... Koster ingenting... kjøper du en 3-4 stk så får du ganske total belysning. Men husk at baklys er viktig. Det er på mange måter en nøkkelfaktor... så må du bare finne ut hvor WB bør stå i forhold yil lampene du bruker... Jeg snakker da om de arbeidslampene som har relativt varmt lys, ikke de blå-aktige... de har også noen med nesten helt hvitt lys.. altså 5500 kelvin. Husker lite eller ingenting av modeller og slikt nå, for jeg pumper bare opp iso hvis det trengs. Husk at iso 1000 på et stillbilde gir mer støy enn hva det gir på video.

Uansett er det så lite støy på d7000 hvis du eksponerer riktig at det burde ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Ser bra ut det der Igor. Du har lys nok flue nå?

Dybdeskarphet vil alltid være et problem med DSLR og macroobjektiv :)

Holder på å laste opp en minsnutt jeg også :)

Kommer om ikke så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut det der Igor. Du har lys nok flue nå?

Dybdeskarphet vil alltid være et problem med DSLR og macroobjektiv :)

Holder på å laste opp en minsnutt jeg også :)

Kommer om ikke så lenge.

ser lys nok ut ja, har bundet en med svart en og en brun en med samme innstilliger, men den må dere vente på. kan ikke legge ut alle bindefilmer med en gang ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel her er resultatet

blender 5,6

er ikke helt fornøyd med dybdeskarpheten, men kanskje det er bare meg...

Kjør blender 11 eller kanskje 13. Gjerne 22 om du vil.

Mer lys!  :D (Og gjerne mellomringer fra Kina så du kommer ENDA nærmere også  ;D )

440611_L.jpg

Funker fjell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...