Gå til innhold

Filming med DSLR


Igor Soldo

Anbefalte innlegg

  • Svar 185
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Oliver

vel her er resultatet

blender 5,6

er ikke helt fornøyd med dybdeskarpheten, men kanskje det er bare meg...

Kjør blender 11 eller kanskje 13. Gjerne 22 om du vil.

Mer lys!  :D (Og gjerne mellomringer fra Kina så du kommer ENDA nærmere også  ;D )

440611_L.jpg

Funker fjell!

På et macroobjektiv, vil du ikke merke så mye på dybdeskarpheten fra feks F8 til F16. Ikke så mye som med et vanlig objektiv. Da vil du ha mer igjen av å heller trekke objektivet litt bort fra motivet, så vil en få en mye bedre dybde.

Men når det kommer til macro, så er det desverre slik at mangel på DOF er et vident kjent problem, som ikke lar seg løse helt med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

det var bra. er det d7000 du bruker der?

hva slags lysoppsett bruker du?

Jepp, D7000 med de innstillingene jeg skrev mellom klippene inni der.

Her bruker jeg lys fra lysekrona som henger rett over. Er bra lys i den. Men her kan du bare hente inn lamper fra alle rom i huset, plassere de rundt (kanskje dempe de litt med matpapir), og justere WB manuelt til du synest det ser ok ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :) Ser den.

Her er en lynrask demo fra meg :)

Tok bort lyden, da Justin Bieber var i bakgrunn :)

Med bildekvaliteten liker jeg godt.

Sånne.. hvor mange riksdaler hadde du på stativet der? ;D

Nei, jeg plumper utti og påstår at camcorder gjør jobben tilnærmet like bra til en langt lavere pris ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Er filmet med Nikon d7000.

Vet ikke helt hva det koster om dagen, men det er i hvertfall veldig bra.

Camcorder er bra det, har vurdert det en del ganger, men manuelle innnstillinger og vidvinkel er bedre med dslr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er filmet med Nikon d7000.

Vet ikke helt hva det koster om dagen, men det er i hvertfall veldig bra.

Camcorder er bra det, har vurdert det en del ganger, men manuelle innnstillinger og vidvinkel er bedre med dslr.

8599 på japan foto, for huset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Hehehe.. det var ikke noen kit-linse i alle fall ;)

Sylskarpt :D

Takk for det :)

Nei, er nikon 105mm macro. (micro egentlig)

Det jeg har køddet litt med å få det skarpt inn på vimeo o.l men har oppskriften nå.

Prøvd litt forskjellig, og det er mye som blir helt mobilkvalitet.

Tenkte jeg skulle bli norgest beste På skarpe bilder, men var ikke så lett som jeg hadde trodd.

Har jo hatt kamera i snart to uker, og burde være utlært. :)

Igor, jeg er ikke sikker på det med hdmi, men finner du ut av det, så forklar gjerne her inne hva du måtte gjøre.

Har ikke sett på det selv enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Antagelig bedre en det tåkete bildet der :)

Men nå filmer ikke jeg for å ta bilder ut av filmen. Når det. Kommer til bøggsfoto, så klarer jeg meg rimelig greit der.

Film der i mot, har jeg en lang vei å gå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Men nå filmer ikke jeg for å ta bilder ut av filmen.

Det er et skjermskudd av et videoklipp vennen ;).. 1 frame av 50 i sekundet ;)

PP6 = Premiere Pro CS6  :-*

Skjønte det Claus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er oppløsningen bedre pr bilde med 50pfs enn med 25pfs ??

Nei Skarpen.. antall bilder i sekundet har ingenting med oppløsning å gjøre, men hvor mye informasjon som gis over en gitt tid (i dette tilfellet frames/bilder per sekund.)

Oppløsningen er fortsatt 1920x1080 pixler

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, karer  :) Etter min mening har alle litt rett, for det hele dreier seg om hvilken film-følelse man er ute etter.

Og det er subjektivt. Og det er det som teller for hver enkelt skaper av noe på film.

Min vurdering, og jeg er litt filminspirert i betydningen å få det uttrykket som film gir, er at

24/25p og 1/50 lukker gir en "filmfeeling" som akkurat jeg er ute etter. Andre liker mer looken av 50/60p som går for å være mer dokumentarisk. Det ene er ikke bedre enn det andre på et vis - bare forskjellig. Men uansett om vi ser på en Indy-produksjon fra et østblokk-land, eller en 300 mill produksjon fra Hollywood, så dreier det seg teknisk sett om filmfølelse, og ikke skarphet. Bilde og film som tilsynelatende er så likt på et vis, er allikevel så ulike medier.

- 24p er det klassiske "filmformatet".

- 25p er DVD-formatet (som all 24p konverteres til om det skal på DVD og det er no prob)

- Lukker bør generelt legges dobbelt opp (tallmessig) til fps

- Om man vil lage slowmo så er 50/60 et godt utgangspunkt som Claus er inne på

- Jeg for min del holder alltid lukker på 1/50 ved halvparten i fps, og justerer iso og blender etter dette, etter som hva som vil oppnås. For kort lukkertid, vil som Bjørn Erik sier, gi hakkete bilder om det er noe som glir inn i bildet (som en døgnfluedun på vannet).

- + mange morsomme parametre til, som gjør dette så moro også teknisk sett  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er oppløsningen bedre pr bilde med 50pfs enn med 25pfs ??

Nei Skarpen.. antall bilder i sekundet har ingenting med oppløsning å gjøre, men hvor mye informasjon som gis over en gitt tid (i dette tilfellet frames/bilder per sekund.)

Oppløsningen er fortsatt 1920x1080 pixler

:)

Jeg Er er fullstendig klar over det, skjønte bare ikke helt hva du mente med spørsmålet ditt til Henning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...