Gå til innhold

Filming med DSLR


Igor Soldo

Anbefalte innlegg

  • Svar 185
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Oliver

Ikke speilrefleks men APS-C brikke. 60mm macro.

Lys fra taklampe i kjøkken. Blender 5,6 og ISO 3200.

Trygve ;)

bra det, men sykt høy iso. har filma en ny idag, men 1/50 og iso på 500. skal legge ut en liten klipp etterhvert

Filmen til Trygve synest jeg ikke bærer preg av høy ISO. Ser veldig fin ut på min skjerm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke speilrefleks men APS-C brikke. 60mm macro.

Lys fra taklampe i kjøkken. Blender 5,6 og ISO 3200.

Trygve ;)

bra det, men sykt høy iso. har filma en ny idag, men 1/50 og iso på 500. skal legge ut en liten klipp etterhvert

Filmen til Trygve synest jeg ikke bærer preg av høy ISO. Ser veldig fin ut på min skjerm.

Ser fin ut på min og. Litt lys bakgrunn ellers fin

Hilsen Igor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, karer  :) Etter min mening har alle litt rett, for det hele dreier seg om hvilken film-følelse man er ute etter.

Og det er subjektivt. Og det er det som teller for hver enkelt skaper av noe på film.

Min vurdering, og jeg er litt filminspirert i betydningen å få det uttrykket som film gir, er at

24/25p og 1/50 lukker gir en "filmfeeling" som akkurat jeg er ute etter. Andre liker mer looken av 50/60p som går for å være mer dokumentarisk. Det ene er ikke bedre enn det andre på et vis - bare forskjellig. Men uansett om vi ser på en Indy-produksjon fra et østblokk-land, eller en 300 mill produksjon fra Hollywood, så dreier det seg teknisk sett om filmfølelse, og ikke skarphet. Bilde og film som tilsynelatende er så likt på et vis, er allikevel så ulike medier.

- 24p er det klassiske "filmformatet".

- 25p er DVD-formatet (som all 24p konverteres til om det skal på DVD og det er no prob)

- Lukker bør generelt legges dobbelt opp (tallmessig) til fps

- Om man vil lage slowmo så er 50/60 et godt utgangspunkt som Claus er inne på

- Jeg for min del holder alltid lukker på 1/50 ved halvparten i fps, og justerer iso og blender etter dette, etter som hva som vil oppnås. For kort lukkertid, vil som Bjørn Erik sier, gi hakkete bilder om det er noe som glir inn i bildet (som en døgnfluedun på vannet).

- + mange morsomme parametre til, som gjør dette så moro også teknisk sett  :)

Må bare få legge til noe.. ved 50p kan man alltids gå ned til 25 eller 24 i etterkant :)

Litt som å skyte i raw.. man kan alltids komprimere til png, jpg etc.. verre blir det fra jpg til raw, akkurat som å få 50p ut av en 24/25p opptak..

Jaja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...  ;) Ikke alle som er enige i det, men - om du sier det så må det vel være noe i det  :)

Men jeg er ikke helt overbevist. Men uansett - det blir jo litt subjektivt hva man liker av inntrykk bildemessig  :)

Om jeg sier det så må det være noe i det?

Jeg er totalt nybegynner mht video og film, og snakker kun ut fra hva jeg har lest, sett av videoeksempler og erfart med eget utstyr, så hva jeg sier og mener om temaet må du ikke være redd for å rette meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Hvor mye tror du bitraten har og si for sluttkvaliteten?

Hvor høy bitrate kan en ha, før det ikke "lønner" seg å ta mer?.

Holder på å føre over en snutt på 41,32 MB/s nå. Går fantastisk sent med en laptop :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har alt å si.. høyere bitrate, høyere kvalitet

Bitrate

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Gå til: navigasjon, søk

Bitrate er et begrep innen digitale multimedia, og betyr hvor mye informasjon som behandles per tidsenhet. Uttrykkes ofte i kilobit per sekund, kbps. Dette er viktig i blant annet behandling av digital musikk og video; desto høyere bitrate det er på f.eks. en musikkfil, desto høyere kvalitet er det på lyden fordi det overføres mer informasjon per sekund. Hvis man må klare seg men mindre informasjon (lav bitrate) vil det gå ut over kvaliteten på lyden. Det samme gjelder for video; en videosnutt med lav bitrate vil bli kornete og grumsete og få store firkantede blokker i bildet.

Forskjellige kodeker stiller ulike krav til bitrate. Med det populære mp3-formatet kan man velge mellom bitrater mellom 16-320 kbps (kilobit per sekund). De mest vanlige bitratene er 128 kbps (grei kvalitet), 192 kbps (god kvalitet) og 320 kbps (meget høy kvalitet). For mp3-formatet går det en grense ved en bitrate på ca. 200 kbps; over dette er det vanskelig å høre forskjell på forskjellige kvalitetsnivåer.

DVD-filmer har en bitrate på ca. 8000 kbps for video.

Det har med tiden kommet flere moderne kodeker som kan klare seg med lavere bitrate enn gamle formater, og gi samme kvalitet. Et eksempel er H.264/AVC som er cirka dobbelt så effektiv som MPEG-2, som er den vanligste kodeken for video og brukes bla. av DVD-video og digitale TV-signaler. Det har blitt bestemt at det digitale bakkenettet som kommer i Norge i løpet av året skal benytte H.264/AVC-koding av videosignalene.

Et annet eksempel er lydformatet AAC, som særlig Apple har vært aktive med å fremheve som et bedre alternativ enn mp3 for å ha digital musikk i. Dette er riktig; aac gir bedre kvalitet enn mp3 ved lik bitrate, og det høres spesielt tydelig ved lave bitrater.

Les mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Flott. Da lærte jeg noe der gitt :)

Var ute og leka med kamera i går, og har lastet filmen i løpet av natten.

Kjapt kløpt, ingen plan mtp filming, men bare kos.

Skal snart opp på Vimeo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Tja. Er nok antagelig mulig. Kanskje ikke helt macrocloseup, men antagelig godt nok.

Du har 1.5 cropfactor også, så det vil jo tilsvare "75mm".

50mm vil nok bli litt for trsng til å filme fiskesituasjon med ditt kamera. Du må da gå ganske langt bort fra situasjonen for å få et godt "på fisketur" utsnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Jeg har prøvd å laste en diger film opp på Vimeo i dag. 4,2gb. Men får error hver gang den kommer på 99%. Det er ganske irriterende. Skal prøve mer senere i dag. Har ikke tilpassa filmen til Vimeo, og skulle la Vimeo konventere dette selv. Frykter at jeg har valgt litt for høy bitrate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å laste en diger film opp på Vimeo i dag. 4,2gb. Men får error hver gang den kommer på 99%. Det er ganske irriterende. Skal prøve mer senere i dag. Har ikke tilpassa filmen til Vimeo, og skulle la Vimeo konventere dette selv. Frykter at jeg har valgt litt for høy bitrate.

tror det lønner seg me å legge opp til det vimeo anbefaler ja.

Sjekk denne her

http://www.amazon.com/gp/product/B0036NMQ7S?ie=UTF8&tag=dslrvideoshooter-20&linkCode=as2&camp=1789&creative=390957&creativeASIN=B0036NMQ7S

må være noe for fattige lommebøker og for de som ikke har behov for "high end" ting

her er en klipp om den

https://vimeo.com/album/1268626/video/16292333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Måtte kjøre denne kraftig ned, da Vimeo ikke ville gjøre jobben for meg :)

Merker at redigering krever enormt med tid, planlegging og tolmodighet.

Holder ikke å bare klippe sammen i vilden sky slik jeg har gjort her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Jepp, enig :)

Merker at jeg bare durer gjennom for å bli ferdig :)

"Tja, er ikke så nøye" er feil holdning her tror jeg.

Krever en del plan i opptaksøyeblikk også. Er mange klipp en skulle hatt når en kom hjem til PCen gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Fin video Henning.

Er du en eple-mann så burde du prøve Apple "Compressor".

Her er en med fortsatt høy iso men med ennen annen bakgrunn (ny skjorte  ;D )

Trygve

Er ikke eple mann :).....desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei igjen  :D

Har eksperimentert litt med eksportinnstillinger og sammenlignet utfallet :)

Kameraet er et Panasonic SD700 stilt inn til 100% manuell

Først ut er to skjermskudd av to like klipp som er eksportert fra 50p AVCHD til 25p og 50p H.264 med tilnærmet like innstillinger, ingen effekter eller filtre er lagt på, 100% råklipp.

PS.. Dette er lek med kameraet rundt huset så selve filmingen er så som så, ikke noe jeg sender til NRK :-\ ;)

Bilde nr.1 viser hvor mye antall fps har å si for bildet i seg selv. Motion Blur tar helt over på klippet til høyre som er exportert i 25p.

[attachthumb=1]

Bilde nr.2 viser at det er litt fargeforskjell på klippene, hvor jeg personlig mener det til venstre er best. Nå er ikke dette NatGeo-materiale men alikavel. :)

[attachthumb=2]

Legger også ved selve klippene så de som gidder kan se selv og bedømme.. :)

(Hvorfor 25p-klippet er større enn 50p-klippet må gudene vite)

http://dl.dropbox.com/u/93950385/hd_1080p_25fps_H264_default_settings_nosound.mp4

http://dl.dropbox.com/u/93950385/hd_1080p_50fps_H264_Match_Source.mp4

post-4748-13949892869901_thumb.jpg

post-4748-13949892870789_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei  :)

Dette er

1) håndholdt og

2) ikke native 25p, ikke sant?

Akkurat som med bildetaking, så egner ikke 1/50 lukker (som brukes ved native 25p fps) seg heller til macro håndholdt eller håndholdt med lange brennvidder  :D Så det er for så vidt ikke noe oppsiktsvekkende, men helt riktig som du påpeker. Men da bare guffer du opp iso og kjører rask lukkertid, men fortsatt kan du kjøre på 25p. Men da altså som native 25p.

En annen grunn til at jeg liker å bruke 24p er den "filmfeelingen" det gir, men det blir igjen helt subjektivt da  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kameraet er av typen håndholdt ja, men på opptakene ble stativ brukt, selv om det kanskje ikke så slik ut :P

2. Alt ble filmet i native 50p

Jeg er litt interresert i dette med 24p. Kan ikke du vise meg noen eksempler på 24p så jeg kan forstå hvorfor du brenner for det? :)

Filmfeeling kan jo legges til i etterkant på fem minutter i hvilket som helst pro/semi-pro program..(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...