Gå til innhold

Vadesko


Olav Haug

Anbefalte innlegg

Hei  :)

Mine godt brukte freestone detter ifra hverandre, så jeg trenger nye sko ganske fort! Del gjerne linken med meg hvis du har kommet over gode tilbud. Tenker først og fremst på merker som Korkers, Simms, Patagonia etc, men alle forslag er av interesse.

What's hot and what's not?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Kjøpte Simms Rivertek BOA etter Freestone, det var som å gå fra fjellstøvler til joggesko.

Boa-systemet er helt suverest også. Det er bare å tråkke rett inn i skoa fra stående stilling, og skru til.

Sjekk ut disse !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De korkers skoene har jeg også. STORfornøyd!! :D

Stabil og god å ha på foten og ikke noe tull med utskiftbare såler som de slet med på tidligere modeller.

Veldig lett, så du kjenner nesten ikke du har dem på deg.

Deilig med BOA systemet som Fredrik nevner lenger oppe også.

Kjør på sier jeg :)

Skyt meg heller hvis du ikke blir fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Når det kommer til vekt så er det ingen, om noen, som kan matche Korkers. Dette gjelder både våte som tørre. Her er de i en klasse for seg. De Korkersene du linker til lenger opp er den gamle modellen, disse er nå utgått og erstattet med Chrome versjonen (toppmodellen). Du har også Metalhead skoene som er samme som Chrome, men med stoff istedenfor skinn. Uansett er dette, i mine øyne, noe av det beste man kan få som vadesko.

Jeg har både Guide og Chrome skoene og kan ikke få lovprist de nok. Boasystemet er gull! Verdt å merke seg er at de gamle skoene (Guide) har andre størrelser og en annen festemekanikk for sålene i forhold til de nye Chrome. De kan ikke brukes om hverandre.

Forøvrig ser det ut til at det tilbudet du linker til kun gjelder skoene i str 9.

Villmark og fritidseffekter i Larvik selger Chrome skoene til 1299,- Veil. er 2399,- Bare så du vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Bruker de samme str. i gamle Guide og nye Chrome JFL? Vet Korkers forandret str. på de nye modellene...

Nei, de har endret. I de gamle Guide skoene så måtte jeg ha EUR46,5 mens i de nye Chrome så måtte jeg ha EUR44. De nye tar tydeligvis vadebuksa i betraktning, det gjør ikke de gamle. Bruker til vanlig 43,5/44 i sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker de samme str. i gamle Guide og nye Chrome JFL? Vet Korkers forandret str. på de nye modellene...

Nei, de har endret. I de gamle Guide skoene så måtte jeg ha EUR46,5 mens i de nye Chrome så måtte jeg ha EUR44. De nye tar tydeligvis vadebuksa i betraktning, det gjør ikke de gamle. Bruker til vanlig 43,5/44 i sko.

Så du gikk fra US12 ned til US10?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Bruker de samme str. i gamle Guide og nye Chrome JFL? Vet Korkers forandret str. på de nye modellene...

Nei, de har endret. I de gamle Guide skoene så måtte jeg ha EUR46,5 mens i de nye Chrome så måtte jeg ha EUR44. De nye tar tydeligvis vadebuksa i betraktning, det gjør ikke de gamle. Bruker til vanlig 43,5/44 i sko.

Så du gikk fra US12 ned til US10?

Nei, fra US13 til US11. Det er det det står i begge modellene.

Det rare er at på de Amerikanske Chrome skoene så står det US12, UK11 og EUR44, mens i de Europeiske står det US12, UK11 og EUR45. Skoene er ellers identiske, også i størrelse.

Kjøpte først ett par fra USA, så kjøpte jeg ett par til når jeg så Villmark og Fritidseffekter i Larvik hadde så godt tilbud. De siste skoene ble gitt til en kamerat som byttet ut sine Simms G4 sko (som han klagde på var veldig tunge).

Forstå det den som kan, men skoene er "top notch"  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Nyttig info, JFL! Takk <<l

Jeg bruker til vanlig 44-44,5 i vanlige sko, er det sånn at us11 vil holde til meg trur du? Eller må jeg opp på 12? Og er det fortsatt slik at villmark og fritid i Larvik ikke har nettbutikk?

De har ikke nettbutikk nei, men en telefon holder lenge. :)

Da bør du ha US12 for å være sikker.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker de samme str. i gamle Guide og nye Chrome JFL? Vet Korkers forandret str. på de nye modellene...

Nei, de har endret. I de gamle Guide skoene så måtte jeg ha EUR46,5 mens i de nye Chrome så måtte jeg ha EUR44. De nye tar tydeligvis vadebuksa i betraktning, det gjør ikke de gamle. Bruker til vanlig 43,5/44 i sko.

Så du gikk fra US12 ned til US10?

Nei, fra US13 til US11. Det er det det står i begge modellene.

Det rare er at på de Amerikanske Chrome skoene så står det US12, UK11 og EUR44, mens i de Europeiske står det US12, UK11 og EUR45. Skoene er ellers identiske, også i størrelse.

Kjøpte først ett par fra USA, så kjøpte jeg ett par til når jeg så Villmark og Fritidseffekter i Larvik hadde så godt tilbud. De siste skoene ble gitt til en kamerat som byttet ut sine Simms G4 sko (som han klagde på var veldig tunge).

Forstå det den som kan, men skoene er "top notch"  <<l

Altså du gikk fra 13-11 så plutselig begynte å kjøpe 12? :D

13-12 altså?

Forøvrig viktig info du kommer med! Har slitt før med å velge riktig str. på Korkers (den gamle modellen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Bruker de samme str. i gamle Guide og nye Chrome JFL? Vet Korkers forandret str. på de nye modellene...

Nei, de har endret. I de gamle Guide skoene så måtte jeg ha EUR46,5 mens i de nye Chrome så måtte jeg ha EUR44. De nye tar tydeligvis vadebuksa i betraktning, det gjør ikke de gamle. Bruker til vanlig 43,5/44 i sko.

Så du gikk fra US12 ned til US10?

Nei, fra US13 til US11. Det er det det står i begge modellene.

Det rare er at på de Amerikanske Chrome skoene så står det US12, UK11 og EUR44, mens i de Europeiske står det US12, UK11 og EUR45. Skoene er ellers identiske, også i størrelse.

Kjøpte først ett par fra USA, så kjøpte jeg ett par til når jeg så Villmark og Fritidseffekter i Larvik hadde så godt tilbud. De siste skoene ble gitt til en kamerat som byttet ut sine Simms G4 sko (som han klagde på var veldig tunge).

Forstå det den som kan, men skoene er "top notch"  <<l

Altså du gikk fra 13-11 så plutselig begynte å kjøpe 12? :D

13-12 altså?

Forøvrig viktig info du kommer med! Har slitt før med å velge riktig str. på Korkers (den gamle modellen).

Ja det skal ikke være lett!  ;D

Men dagens Korkers Chrome er slik, US12 UK 11 EUR44, og de passer mine 44 føtter, med vadebukse! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fikk en stor flenge i ene Korkers Guide-skoen min etter et møte med en skarp stein under vann forrige helg, så nå blir det garantert nye vadesko til neste sesong...

Villmark og fritidseffekter i Larvik selger Chrome skoene til 1299,- Veil. er 2399,- Bare så du vet det.

Kjører de fortsatt dette tilbudet på Chrome?

Men dagens Korkers Chrome er slik, US12 UK 11 EUR44, og de passer mine 44 føtter, med vadebukse! ;D

Simms med 4mm neopren eller vadere med tynnere neoprenføtter? Hadde også vært fint om du kunne si noe om hvilken type/hvor tykke sokker du bruker.

Krymper forresten de nye Chromeskoa på samme måte som Guidemodellen gjorde, slik at man må ta høyde for dette i valg av størrelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasta mine Korkers Chrome i NZ i vinter, etter bare en halv sesong, da de dessverre datt fra hverandre. Gikk opp i liminga/sømmene. Modellen før, som ble linket til tidligere i tråden holdt vesentlig bedre. Nå blir det å teste Simms Rivertek Boa, evt kjøpe den gamle Korkersmodellen med Boa. Boa-lissene er ihvertfall geniale. Og korkersskoa er utrolig lette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patagonia Riverwalker sticky.  <<l

Lette og fine med bedre gummisåler enn hovedkonkurrenten. Har mitt andre par nå. De første begynte å gå opp i liminga, men verre var det at sålen begynte å bli slitt. Tre og en halv sesong er uansett akseptabelt. Kommer ny utgave til våren, tipper den er rimelig forsterket langs kantene. Ser at mange sliter rundt med diverse tunge lærstøvler med filt. Dem om det.  ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Nå er første sesongen med Korkers Chrome unnagjort, og flere sesonger blir det heller ikke... Helt ok gode sko når dem var nye, men jeg ante fort uråd når feks gummi-sparketuppen blei skrapa av som moden ost etter litt lett kneling og kryping på svaberget. Detta var høsten i fjor, og nå går skoa totalt til helvete når det kommer til alt av lim, sømmer og gummi. Greit, jeg fisker mye, hele året, sjø og ferskvann. Men det hjelper ikke as, holdbarheten er bare dritræva. Tommel opp for BOA-systemet, Korkers chrome derimot, vil jeg ikke anbefale til noen...  :) Nå blir det Simms eller Patagonia igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg Patagonia Ultralight Sticky vadesko i begynnelsen av sesongen, og er storfornøyd med dem. Superlette, selv når de er våte, og så langt er det ingen antydninger til slitasje eller flenger av noe slag, selv etter skuring og skraping mot berg og steiner.

Vanlig snøring av skoene, uten at dette er særlig negativt, ettersom man sjelden har behov for å løsne eller stramme vadeskoene under bruk, eller at det tar særlig lang tid å knytte skoene manuelt :)

Og så er det jo greit at de ikke koster en formue heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...