Gå til innhold

Storlaks


Morten H

Anbefalte innlegg

Gratulerer med en fin storlaks!

Har lenge vurdert og prøve meg i lokalelva lågen, fisker for det meste i sjøen men der går det laang tid før du i det hele får sett en laks, og når du har sett den er det bare og fiske på i uker til det endelig røsker kraftig i flua. Jeg hadde vell flaks og fikk min første på flue tidligere denne sommeren og den runda 4kg, ikke bare det beste fiskeminnet som er brent fast i hjernebarken men også det mest gøyale jeg har opplevd, denne blei tatt på enhånds og det gikk en evighet før jeg fikk kjørt den nærme land, hopp, sprett og hundre meter rett ut igjen, ja der sto jeg med en scott s4s klasse syv og kjørte laks med pølsemaker grep å nærmest full brems på Hardy'en, heldigvis for meg var ikke dette første gang det hadde jokka på noe stort så jeg var sånn eredt med 0.33 egor og salmon polyleader fra airflow, også denne gangen følte jeg at fisken hadde overtaket men det gikk heldigvis min vei og laksen kom rolig sigende inn i håven, for en følelse :D

Men skulle jeg tatt turen opp til holmfoss eller brufoss så ville vell utstyret mitt hatt problemer med kjøre lågalaks? scott stanga er rigget med en hardy snelle og nærmere 200m backing.

Begklager kapring av tråden, men hører lågen kaller på meg nå i de varme månedene når sjøørreten er gått ut på dypere vann, heldigvis overlever jeg med nattfiske og tidlig morgen fiske men det blir noen lange late dager og det blir fort stusselig å pumpe  makrell på hvert eneste kast, bassen har jeg jaktet lenge men har ikke møtt den enda så har endt opp med og fiske gyltefisk på nesten hver eneste basstur!

Noen gode råd?

- Andreas Hansen Just

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Andreas,

Bare så jeg har sagt det, så er jeg langt fra noen dreven laksefisker. Har fisket "ordentlig" etter laks i tre sesonger, i fjor landa jeg omsider den første suggen. Stort. Så, erfaringer og kunnskap er enn så lenge begrensa, men du verden hva man lærer ved å fiske sammen med drevne laksefiskere.

Det finnes jo dem som, bortsett fra i flomsituasjoner, sverger til enhånds etter laks. Her om dagen ble det tatt en sjukilos på enhånds i Lågen, i fjor ble det tatt iallefall et par laks på enhånds, så det er definitivt mulig. Men jeg mener nå Lågen er en tohåndselv, selv om det sikkert er artig å prøve seg med enhånds innimellom. Både av hensyn til muligheten for å faktisk få fisken på land og hensynet til fisk som evt skal settes tilbake, så er det tohånds jeg bruker iallefall. Har en 15-foter fra Scott jeg håndterer etter beste evne.

Holmfoss ved Kvelde er ikke noen fluestrekning, men i Brufoss finner du diverse muligheter og det samme hos Waterproof. Det er plenty fisk nå, men enn så lenge er vannet litt høyt. Men, det tas da fisk likevel.

Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo dem som, bortsett fra i flomsituasjoner, sverger til enhånds etter laks. Her om dagen ble det tatt en sjukilos på enhånds i Lågen, i fjor ble det tatt iallefall et par laks på enhånds, så det er definitivt mulig. Men jeg mener nå Lågen er en tohåndselv, selv om det sikkert er artig å prøve seg med enhånds innimellom. Både av hensyn til muligheten for å faktisk få fisken på land og hensynet til fisk som evt skal settes tilbake, så er det tohånds jeg bruker iallefall. Har en 15-foter fra Scott jeg håndterer etter beste evne.

Enig i vurderingen. Blir vel til at jeg anskaffer meg tohånds om ikke lenge. Skal gi ørretfiske noen måneder til, men fortsetter vi i dette sporet, så blir det laks fra neste år. Er noe litt classy over det også, og det kler jo meg godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo dem som, bortsett fra i flomsituasjoner, sverger til enhånds etter laks. Her om dagen ble det tatt en sjukilos på enhånds i Lågen, i fjor ble det tatt iallefall et par laks på enhånds, så det er definitivt mulig. Men jeg mener nå Lågen er en tohåndselv, selv om det sikkert er artig å prøve seg med enhånds innimellom. Både av hensyn til muligheten for å faktisk få fisken på land og hensynet til fisk som evt skal settes tilbake, så er det tohånds jeg bruker iallefall. Har en 15-foter fra Scott jeg håndterer etter beste evne.

Enig i vurderingen. Blir vel til at jeg anskaffer meg tohånds om ikke lenge. Skal gi ørretfiske noen måneder til, men fortsetter vi i dette sporet, så blir det laks fra neste år. Er noe litt classy over det også, og det kler jo meg godt.

Du er schweett as   mmmoose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i vurderingen. Blir vel til at jeg anskaffer meg tohånds om ikke lenge. Skal gi ørretfiske noen måneder til, men fortsetter vi i dette sporet, så blir det laks fra neste år. Er noe litt classy over det også, og det kler jo meg godt.

Ha, ha, kjenner meg igjen. Er jo ørretfisker jeg er - men det er et eller annet med den store laksen... Faen og... Blir helt rar i skallen  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har fått med det uanstendig bra laksefiske i Lærdalselva om dagen ?

Ja, har visst ikke vært så mye laks i elva på 30-40 år har jeg hørt.

Ble det ikke rotenon-behandlet der for en liten stund siden? åpnet for laksefiske allerede?

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...