Gå til innhold

Drammenselva


TrulsR

Anbefalte innlegg

Hvordan er det å fiske etter ørret i Drammenselva i ukene som kommer?

Jeg er ikke veldig kjent i elva, men har forstått at man må et godt stykke opp for å unngå laks og gjedde, men at det til gjengjeld skal være brukbart ørretfiske der. Hvor langt opp snakker man da?

Det er liksom den nærmeste brukbare ørretelva.

Jeg tar gjerne imot tips til ålræjte fiskeplasser i Drammenselva eller andre steder rundt Vestfold på PM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Drammenselva har tapt seg mye siden 90-tallet, synes det er blitt altfor mye smått. Tror elva har problemer med fisketrykket, at Rapala kombinert med utbyggingen av Gravfoss II-kraftverket har desimert den gode bestanden av stor ørret som var der tidligere. Jeg husker vi fikk helt blanke ørreter, nesten som sjøørrret der. Disse var muligens fra den nedstrømsgytende stammen i Tyrifjorden. Disse blanke har jeg ikke sett på snart 20 år. Men så fisker jeg heller ikke så mye der lenger.

Har også en fangstdagbok fra en gammel fluefisker som fisket der på 60-80-tallet. Den er ganske drøy...

Jeg var forøvrig en god bidragsyter når det gjalt å tømme elva med Rapala tidlig på nittitallet. Husker vi tok helgeturer og fikk 8-10 kilo fisk med snitt på rundt kilon. Alt ble selvfølgelig kakket og tatt med hjem i plastposer. Veldig apetittelig etter en helgs fiske...

Stor ørret finnes fortsatt, men mange standplasser som tidligere var bankers har vært "tomme" i årevis. Elva er veeeldig næringsrik, så med litt strengere forvaltning tror jeg den kunne blitt meget bra etter få år. Spørsmålet er om det er ønskelig og gjennomførbart. C&R og Rapala er ikke så veldig forenbart og mange i åmotsområdet bruker elva som rekreasjon/familiefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Godt sagt, med et lite unntak: de store fiskene finnes fortsatt, om enn i lavere antall. Desverre har massedrap og kraftverk herjet i mange år... Uansett; det er ikke snakk om å gi seg ennå:) snittet har minsket dramatisk men jaggu er det mulig med digre koljer ennå. Sett fisk på 3+ vake i år pg nå detter elva sammen med økende vårflueklekkinger. Fram med seksærn og 0.20 spiss til tørrflue... De er der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre Pål.

Har vært en del i elva de siste 3 årene. Det er helt klart mye småfisk men ser en og annen større.

Fisker helst tørt så jeg ser frem til at elven går litt ned igjen og vårfluene starter for fult :) testet litt i forrige uke på høy vannstand men det står jeg over.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips og forklaringer om forhold der! Leste faktisk den artikkelen rett etter jeg la ut tråden <<l

Nå vet ikke jeg hvor grensa mellom småfisk og fisk går for dere, men jeg er fra Vestfold. Her er ørret på 0,5 stort.

Får prøve å ta en tur i Drammenselva ila. de nærmeste ukene. Elvefiske er jo uansett mye gøyere enn den stillevannsklaskinga vi driver med her ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele veien er det gjedde, men ikke ute i strømmen, som er ganske tung de fleste steder. Har fått gjedde i små lommer der tung strøm har passert rett forbi, men mest gjedde har jeg fått i Karihølen, på østsiden av elva. Det er en del år siden da (rapalamisbruktiden på tidlig nittitall) Sik har jeg aldri fått, kompisen min har vel fått det én eller to ganger i løpet av noen og tjue år. Abbor har jeg fått én gang også. Ellers har jeg sett en del niøyer ved bredden der det er sand. Og Ørekyte, naturligvis.

Pål, har du noen formening om forholdene etter at nye Embretsfoss er/blir ferdig? Vil vannspeilet endres på oversiden?

For å understøtte mitt inntrykk av elva: jeg har en kompis som fisker hele forsommeren og litt utover med wobler. Han er der veldig mye (har hytte i området) og det er ikke hvert år han klarer å komme over kiloen lenger. Med rapala! Tidligere var det kilosgaranti med rapala :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hele veien er det gjedde, men ikke ute i strømmen, som er ganske tung de fleste steder. Har fått gjedde i små lommer der tung strøm har passert rett forbi, men mest gjedde har jeg fått i Karihølen, på østsiden av elva. Det er en del år siden da (rapalamisbruktiden på tidlig nittitall) Sik har jeg aldri fått, kompisen min har vel fått det én eller to ganger i løpet av noen og tjue år. Abbor har jeg fått én gang også. Ellers har jeg sett en del niøyer ved bredden der det er sand. Og Ørekyte, naturligvis.

Pål, har du noen formening om forholdene etter at nye Embretsfoss er/blir ferdig? Vil vannspeilet endres på oversiden?

For å understøtte mitt inntrykk av elva: jeg har en kompis som fisker hele forsommeren og litt utover med wobler. Han er der veldig mye (har hytte i området) og det er ikke hvert år han klarer å komme over kiloen lenger. Med rapala! Tidligere var det kilosgaranti med rapala :)

Sik fikk vi tidvis ubegrensa med tidligere (reg; Sikbukta, pers Linderud 1,7) krøkle var det mye av før og det er storfiskmat. Enormt med ål før i tia å. Småål ble ørretmat. Mye mer kreps tidligere også..... Nedgang her skyldes reguleringa i Vikersund og nye Gravefoss. Man antar iflg. Konsesjon at vannspeilet oppstrøms Embretsfoss forblir uforandret. Ingen fri passasje for fiske. Klekkeriet er revet. Dvs. Slutt på spillfor og annet. De siste 20 åra er det mellom Embretsfoss og Døvikfoss den største fisken har/er vært. Det er her du fortsatt kan se 5 kg vake. Redd dette er game over i løpet av få år også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste først 1,7 kg krøkle :o

Hadde vært moro å fange noe ordentlig ørret uten å måtte dra halve landet på langs. Får satse på at vannet synker og at ikke alt er tom før jeg rekker å ta turen. Synd det skal være sånn :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bra stemmer målinga ved Mjøndalen bru i forhold til fiske over og under Embretsfoss, Pål? Og hva vil du si er maksimal vannstand for å kunne forvente godt fiske? Selv har jeg nærmest gitt opp Drammenselva i fjor og i år pga vannstand, men nå ser jeg jo at den er på vei under 400 m3/s, og nedpå 300 kan man vel fint komme til de fleste ålreite fiskeplassene.. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Snitt gjennom døgnet sier mye om vannstanden ved Mjøndalen bro. Noen plasser er fiskbare opp til 500 kubikk, men jeg foretrekker lavere. under 275 er brukbart. Jo lavere vannstand, jo flere plasser. På denne årstiden kunne det vært MYE mindre vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Det er liksom den nærmeste brukbare ørretelva.

Jeg tar gjerne imot tips til ålræjte fiskeplasser i Drammenselva eller andre steder rundt Vestfold på PM :)

Hva med Lier-elva?! Mye brukbar ørret der.

Ikke bland sjøørret fiske i Lierelva med fiske etter elveørret, to vidt forskjellige ting i det tilfellet her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg helt fjern for sjøørretfiske i Lierelva heller, men det blir noe annet med en skikkelig ørret på tørt. Får satse på at Drammenselva ikke tar helt av etter det regnet her, og at det synker utover i neste uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...