Gå til innhold

Vårfluefesten som tok det hele ett skritt videre.


Kim W

Anbefalte innlegg

Var en tur i ett av vannene i nærområdet mitt i kveld og opplevde sinnsyk vaking på vårfluer. Hadde tilsvarende opplevelse i går kveld den halvtimen vinden løyet på kveldinga, men i dag var det vindstille de 2 timene jeg var der. Så ikke noen insekter oppå flata og likevel rulla ørretene head’n'tail i skorpa. Skjønte fort at det her dreide seg om vårfluepupper for stadig kom det flyvende vårfluer innover mot land.

Før jeg dro opp til vannet i dag bandt jeg med meg ett par fluer. Det samme gjorde jeg i går og målet var å finne ett mønster som fisker godt under dagens forhold med vårflueklekkinger i akkurat dette vannet. Jeg gidder ikke bruke tradisjonelle caddis’er eller andre fluer man kan finne på nett, det er ikke stimulerende på samme måte som å skape noe selv etter insektsobservasjoner man gjør på stedet. Istedenfor fanger jeg vårfluer med capsen når jeg er ved vannet og prøver å gjenskape på krok det jeg observerer når jeg fisker ute.

I dag blei det en vårflue med polychenille kropp, kapok thorax og cdc vinge med litt hjortehår over. Farge og proposjoner er riktig på denne ift den vårflue arten jeg har sett meg ut, og det fikk jeg også bekreftet da jeg kom opp til vannet og sammenlignet den med en vårflue som kom innover der jeg sto.

Bandt også en puppe, men denne var det værre med å imitere riktig for jeg vet ikke hvordan denne vårfluearten jeg forsker på ser ut som svømmepuppe i farge og størrelse.

Har registrert en del brun/gule vårfluer der oppe så jeg brukte gul og brun kapok som kropp. I thorax partiet spant jeg noen få runder cdc i løkke med farge “rusty brown” og avslutter flua med ett par runder “partridge” i front. Flua ser ut som en mellomting av en svømmepuppe og en “spider” flue.

Knøyt på denne puppesaken og la ut.. kan vel kalle den for en “spiderpupa”.. hehe.. Den fløyt fint men var uinteressant for ørreten. Uinteressant helt til jeg begynte å stipe den som en svømmende puppa. Jaggu da smalt det fort på’n gitt. Herlig rullevak og en fin ørret blei med helt inn til kanten der jeg sto. Den datt av rett før jeg skulle ta frem håven men det gjør ikke noe, gleden lå i at flua funket!

Legger ut flua på nytt og samme sak skjer en gang til. Flua ligger urørt før jeg begynner å stripe. En ørret kommer i full fart men refuserer i siste øyeblikk da fortommen stripa litt foran flua. For ett kick!!

Bytta plass og la ut “spiderpupa” lenger borte ved en liten sivkant. Head’n'tail over flua etter en halvmeter med striping. Fy fander så fett!! Bomma på krokinga på denne men det spilte ingen rolle, fluesuksessen og ny giftig oppskrift overgår alle fisk i nettet i kveld.

Flua ende sin karriere en rot som lå ti cm under vannskorpa. Røyk fortommen og borte var’n. Satte på flueoppskrift nr to, den med chenille jeg nevnte over men denne var ikke interessant i det hele tatt. Stripa og nykka og prøvde det meste men ingen fisk.

Klokka gikk mot halv elve, mørket kom fort og jeg pakka sammen og reiste hjem. For en fantastisk kveld. Skikkelig vårfluefest i marka i disse dager, og en ny giftig flueoppskrift har fått fast plass i vårflueboksen. Konge!!

dsc002301.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, må binde opp noen nye først. ;D

Skal prøve  den ut i Rena denne helga, så får vi se om den duger der også. Med både kapok og cdc så flyter den ihf veldig godt. Om den funker der oppe det gjenstår å se. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...