Gå til innhold

Kaldrøyking av fisk - tips


Trond Kjærstad

Anbefalte innlegg

Junior drar i land en del laks om dagen. Tenkte jeg skulle kaldrøyke en del fileeter og startet med å grave ned en rørgate i en skråning bak hytta. Slet litt med å få fram røyken da jeg hadde dårlig trekk i pipa/røret, så fant jeg denne saken som jeg bestilte i dag:

http://www.polarkraft.no/ovn.htm

Da er det bare å snekre en røykkasse <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si ifra når du har fått testet den da. Er veldig interessert i å bite hva den klare plastslangen er for noe leamikk.

Send gjerne bilder av innmaten også ;)

Den klare plastslangen står i forbindelse med en luftpumpe som bidrar til bedre trekk i "pipa". Regulerbar sådan har jeg oppfattet. Burde være hos meg i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei noe enda enklere er å lage en røykkasse av tre og kjøpe et 30w element fra shopacross.no og du har den enkleste og kanonbra røykovn som fungerer <<l

Leste på den siden at en kloss varte i 1 til 1,5 time. Det er litt kort. Hvis man må bytte å styre så er det andre ting som virker kjekkere.

Hva er din erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Junior drar i land en del laks om dagen. Tenkte jeg skulle kaldrøyke en del fileeter og startet med å grave ned en rørgate i en skråning bak hytta. Slet litt med å få fram røyken da jeg hadde dårlig trekk i pipa/røret, så fant jeg denne saken som jeg bestilte i dag:

http://www.polarkraft.no/ovn.htm

Da er det bare å snekre en røykkasse <<l

Tester denne i dag. Eller det vil si en piratkopi jeg lagde i garasjen. Har stått å ulmet siden kl 1300 i dag. Virker som den funker veldig greit. Har termometer inni kassen så jeg har kontroll på varmen. Den gir kald og fin røyk. Går litt spon men det gjør ikke så mye. Koblet den til kompressoren i stedet for å kjøpe meg pumpe. Funker i grunnen veldig greit. Må bare finne riktig flow. Bruker bare et oljefat til jeg får snekret meg ei røykeby. Jeg vil lage noe som ser bra ut og som kan brukes til både varm og kaldrøyking. Kom gjerne med innspill :)

Har virkelig tro på dette greiene her. Gir tilbakemelding i morgen når det skal smakes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har nå fått testet ut denne saken som fluebanditten tipset om litt ordentlig. Den funker imponerende bra!

Må være den enkleste måten i verden å kaldrøke på. Røyken er kald og fin og det går gjevnt og trutt.

Annbefales på det kaldeste (dårlig :P)

Lurer på om banditten er ferdig med røykekassen og om alle de blå neglene er blitt gode igjen ;D

Takker for tips Trond :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den Frode ;D Røykekassa er ferdig og jeg hadde første produksjon for snart 2 uker siden. Et fullt materør holdt til ca. 10 timers røyking. Litt finjustering på luftpumpen måtte til. Røykovnen funker fjell, men jeg var ikke fornøyd med saltinga og påfølgende tørking. Her må jeg justere noe. Saltlake gir nok bedre og mer jevn salting enn tørrsalting. Påfølgende tørking må nok foregå noe lengre enn jeg gjorde. Etterhvert vil nok erfaringen komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...