Gå til innhold

Kom over denne i dag, noen som vet? (Døgnflue)


Gjest Bishop

Anbefalte innlegg

Er ikke alternatus vanligere da? Og lacustris er vel en del mindre enn alternatus. (har ikke sjekket)

Ikke som jeg har fått med meg, virker som att de er like vanlige. ihvertfall her , men i mange elver her så er de ikke så store, har sett dem i stillevann også, der er de mye større. kanskje de blir større i stillevann. vet ik.

står bare nevnt att alle 3 er store døgnfluer (opp til 17-18mm lange)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sinnsykt bra bilde forresten :D

Tatt med ett hendig lite Nikon Coolpix AW100, det fortsetter å imponere. Det beste er jo at det tar bilder jeg ikke ville tatt med speilrefleksen. Mye grunnet størrelsen.  <<l

Ble imponert og sugen på det kameraet der.... så lite, like vel så bra bilder, og vanntett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinnerfallene av disse er noe av det heftigste jeg har opplevd. Fluene kan være bortimot usynlige langs elva i flere dager mens de sitter i trærne og venter, for så plutselig å dukke opp i titusentall når orgien starter. Helt vilt! Det sies på Wikipedia at hunnen i imago kan leve i 45 dager, mens hannen kun EN. Rart! Skal fange noen hanner en gang og sjekke om dette stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble imponert og sugen på det kameraet der.... så lite, like vel så bra bilder, og vanntett?

Kameraet er tett som bare det. Stakk det under vann og knipset denne her som vilte ut etter kampen.

[attachimg=1]

post-0-13949892984871_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har målt fingeren min og sammenlignet med døgnflua, og den er mellom 18-20mm lang. Da har jeg målt fra begynnelsen av hode og frem til bakkroppen slutter, uten haletråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt bra bilder. vurderer og kvitte meg med speilrefleksen og heller kjøpe ett sånt du har:)

ikke minst til undervanns bilder :)

noen nettside du anbefaler der de selger kameraet ?

ja det er spinnerfallet som ga broren min en ørret på 1,2 har om dagen.

kl 21 klikka fisken og alt av ørret og harr var oppe og vaka på dem, mange satt forøvrig i vanlig stilling på vannet også, men bare i spinnerdrakten sin....:)

post-1778-13949892985254_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kameraet er genialt, vanntett, shockproof, filmer i full HD og er lite og ett nok til å ikke oppta plass i vadejakka eller skjortelomma. Det vil aldri kunne erstatte ett speilkamera, men dette kameraet tar bilder jeg ikke ville tatt med ett speilkamera, og er således verdt sin vekt i gull.

Kjøpte mitt fra komplett.no, de kjører jevnlig kampanje på disse og jeg plukket opp mitt for 1698kr i vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kameraet er genialt, vanntett, shockproof, filmer i full HD og er lite og ett nok til å ikke oppta plass i vadejakka eller skjortelomma. Det vil aldri kunne erstatte ett speilkamera, men dette kameraet tar bilder jeg ikke ville tatt med ett speilkamera, og er således verdt sin vekt i gull.

Kjøpte mitt fra komplett.no, de kjører jevnlig kampanje på disse og jeg plukket opp mitt for 1698kr i vår.

Stemmer, høres bra ut :)

det speilreflekskameraet blir aldri brukt utenom fisketurer uansett.

og da blir det som regel liggende igjen i bilen når jeg skal fiske, siden jeg vader så mye som jeg gjør.

da er det like så greit og ha ett hendigere kamera sånn som detta  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og da blir det som regel liggende igjen i bilen når jeg skal fiske, siden jeg vader så mye som jeg gjør.

da er det like så greit og ha ett hendigere kamera sånn som detta  :D

Det var min grunn til at jeg kjøpte dette også.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå må det spares litt og kanskje ønskes litt til bursdag for å få på plass et slikt kamera, har du turt å prøve det ned i hullet når du trekker fisk på isen?

Isen? Binder fluer om vinteren, fisker ikke da.  ;D

Men det følger med snor så det er nok ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå må det spares litt og kanskje ønskes litt til bursdag for å få på plass et slikt kamera, har du turt å prøve det ned i hullet når du trekker fisk på isen?

Isen? Binder fluer om vinteren, fisker ikke da.  ;D

Men det følger med snor så det er nok ikke noe problem.

du ? i svergie er det visst rimelig hot og pilke med fluestang.

det blir nok det I norge også skal du se ;D

så dårlig som sommeren er her blitt, tipper jeg vi må ta høsttreffet på koppang på isen skal vi få tatt noen harr. innen noen år da vel og merke og da er det best dette blir hot her også :)

skal du få se att det kameraet ditt blir enda mer populært :) hehe

tipper eikre må skaffe seg isbor med motor , blir bare og følge etter han da vettø, han med kortline først og vi etter med langline.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger gladelig mitt isbor til en latterlig pris, hater isfiske etter at min far konstant dro opp 150 ganger så mye som meg og til gjengjeld aldri ble kald mens jeg hutret med blåfrosne fingre.

Har samme problem med speilreflekskameraet, det får ikke være med på fuktige turer og mobilen er egentlig for dyr og virksomhetskritisk, så det blir alt for lite bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger gladelig mitt isbor til en latterlig pris, hater isfiske etter at min far konstant dro opp 150 ganger så mye som meg og til gjengjeld aldri ble kald mens jeg hutret med blåfrosne fingre.

Har samme problem med speilreflekskameraet, det får ikke være med på fuktige turer og mobilen er egentlig for dyr og virksomhetskritisk, så det blir alt for lite bilder.

motordreven?

ta vare på det, vent til dette blir "hot" her i norge blandt alle fluefiskerne.

så stiger det skikkelig i pris.

hvis ikke simms kommer og blander seg inn i dette også, og ser sitt snitt.

simms g3 isbor, det selger so hakkamøkk det da  <<l

Har snart bursdag, ønsker meg ett slikt ett av dama, har allerede vist henne dette kameraet  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra døgnisguiden til Rune:

"S. Aestivalis 15-18mm

S. Lacustris 10-15mm

S. Alternatus 14-17mm"

Jeg ville og tippet aestivalis/alternatus, siden lacustris er litt mindre. Men ifølge boka til Krogvold/Sand er det lacustris som skal ha disse bånda på undersiden, som man kan skimte på det siste bildet. Alternatus er Bandad simslända på svensk. Hmm, forvirrende. Og ikke minst uvesentlig praktisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...