Gå til innhold

Kom over denne i dag, noen som vet? (Døgnflue)


Gjest Bishop

Anbefalte innlegg

Kom over denne krabaten i det som så ut som en liten klekking. Ørreten så ikke ut til å ta i det hele tatt, den virket mer opptatt av å supe i seg noen flyvemaur.

Vannet ligger vel på ca 350m, er en blanding av myrvan og fjellvann og huser relativ stor fisk. God Ph er det også.

Døgnflua hadde kropp på ca en tomme, ikke mindre i allefall, og var feit og fin. Mye mat så det ut til.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

post-0-13949892975061_thumb.jpg

post-0-139498929755_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe som klekker i mengder eller kun sporadisk? Skulle tro ørreten ville gå bonanza hvis det begynte å klekke i mengder av disse.

Men er det ikke litt sent på året for sånne da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe som klekker i mengder eller kun sporadisk? Skulle tro ørreten ville gå bonanza hvis det begynte å klekke i mengder av disse.

Men er det ikke litt sent på året for sånne da?

Så vidt jeg veit så er siplo-arter svømmende døgnfluer, så dem svømmer altså til land for å klekke. Det er i hvert fall ikke for seint - mange av dem klekker fra midt juli og godt ut i august-september  :)

Tar sikkert feil, men har alltid kalt de for Aestevalis(skrivleif)

Det kan godt hende. En Siphlonuridae er det iallfall :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse fant jeg midt utpå vannet, var ute i Belly'n. Sikkert 50-60meter til land på hver side da jeg kom over den første. Fant flere midt utpå utover kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel en aestilavlis ja. De klekker i hovedsak på land, men havner ofte på vannet som dun alikevell, da de ikke er alverdens gode til og fly som nyklekte. De klekker ofte på siv, og kvister som stikker opp av vannet. Lever i både stillevann og i elver. Spinnerfall av denne arten har gitt meg mange hyggelige opplevelser, da i elv. Klekker til godt ut i oktober her på østlnaldet. Den har også et lillebror som heter alternatus som er litt mindre. I tilegg fins også en art til som heter lacrustis i samme familie. samme adferd på alle artene. Tipper du finner mer info under døgnfluedelen her på siden.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sinnsykt bra bilde forresten :D

Tatt med ett hendig lite Nikon Coolpix AW100, det fortsetter å imponere. Det beste er jo at det tar bilder jeg ikke ville tatt med speilrefleksen. Mye grunnet størrelsen.  <<l

Mange takk til alle sammen, da slår vi fast etter Staffan sitt overbevisende innlegg, at dette ER en Aestivalis.  ;D

Personlig trodde jeg det bare var Danica og Vulgata som var så store, men heldigvis lærer man så lenge man lever. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel en aestilavlis ja. De klekker i hovedsak på land, men havner ofte på vannet som dun alikevell, da de ikke er alverdens gode til og fly som nyklekte. De klekker ofte på siv, og kvister som stikker opp av vannet. Lever i både stillevann og i elver. Spinnerfall av denne arten har gitt meg mange hyggelige opplevelser, da i elv. Klekker til godt ut i oktober her på østlnaldet. Den har også et lillebror som heter alternatus som er litt mindre. I tilegg fins også en art til som heter lacrustis i samme familie. samme adferd på alle artene. Tipper du finner mer info under døgnfluedelen her på siden.

Gisle

Hvorfor eller hvordan kom du frem til det? Jeg har iallefall problemer å se forskjell på aestivalis og alternatus. Håper å lære noe nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sinnsykt bra bilde forresten :D

Tatt med ett hendig lite Nikon Coolpix AW100, det fortsetter å imponere. Det beste er jo at det tar bilder jeg ikke ville tatt med speilrefleksen. Mye grunnet størrelsen.  <<l

Mange takk til alle sammen, da slår vi fast etter Staffan sitt overbevisende innlegg, at dette ER en Aestivalis.  ;D

Personlig trodde jeg det bare var Danica og Vulgata som var så store, men heldigvis lærer man så lenge man lever. :)

Flott bilde ja!

Aestevalisen er vel den 3. største døgnflua vi har her til lands, om ikke i verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke i verden men i norge ja :)

sigve ; det er enkelt og se om det er den som det snakkes om her, har den ikke mørkt mønster på undersiden av bakkroppen er det denne, hvis den har en form for mønster så er det en av de to andre.

type mønster igjen avgjør hvem som er hvem av de to andre :)

men uansett, så varierer denne i størrelse fra elv til elv.

og best fiske jeg går hatt på dem til nå er spinnerfallet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette var knallskarpe bilder fra et lite kamera! <<l

Stort sett alle Siphlonurus jeg har sett i år har hatt bånd på undersiden av bakkroppen. De jeg alltid har trodd har vært Aestivalis, er i såfall ikke det, om dette stemmer, selv om de har hatt kroppslengde på opp mot 20mm. Aestivalis skal være den største av de tre, bare slått av Danica og Vulgata i Norge.

Siphlonurus er mye vanligere enn jeg har vært klar over, og i år har jeg sett den både høyt og lavt. Men oftest i beskjedne mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette var knallskarpe bilder fra et lite kamera! <<l

Stort sett alle Siphlonurus jeg har sett i år har hatt bånd på undersiden av bakkroppen. De jeg alltid har trodd har vært Aestivalis, er i såfall ikke det, om dette stemmer, selv om de har hatt kroppslengde på opp mot 20mm. Aestivalis skal være den største av de tre, bare slått av Danica og Vulgata i Norge.

Siphlonurus er mye vanligere enn jeg har vært klar over, og i år har jeg sett den både høyt og lavt. Men oftest i beskjedne mengder.

Har de kun ett tydelig mønster av mørke FLEKKER er det en alternatus, mens lacustris har ett U-FORMET mønster på hvert ledd nedover bakkroppen.

så det høres ut som att det er en lacustris du har sett da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra bildene ville i allefall ikke jeg sett forskjell. Kunne ikke lese meg frem til at jfl beskrev mønster under flua eller ei. Det var derfor jeg spurte.

Den var veldig olivengrå, både over og under.

Det var denne jeg la merke til iallefall.  :)

men på bilde så er det ikke mulig og fastslå hvilken,eller eliminere noen av dem.  man kan bare anta hvem av dem det er  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...