Gå til innhold

actionkamera


Stian L

Anbefalte innlegg

vurderer å kjøpe meg et såkalt actionkamera. det er flere av dere videobloggere som lager utrolig kule snutter og lurer på hva slags erfaringer dere har med de diverse kameraene?

GoPro kjenner jeg til og vet hva det er godt for, men det finnes jo billigere alternativer som Contour og andre 'kjente' kameraer.

samtidig er det HD kameraer som koster nærmest ingenting, og litt dyrere opp mot 100€. noen som har erfaring med slike hong kong kameraer? ligg unna eller et greit og billig alternativ?

det finnes 'hus' til Iphone som dette og dette med vidvinkel og det hele til rundt 100$. fristende i og med at det hadde vært digg å slippe å ha med en masse gadgets når man skal ut å fiske, samtidig er det litt risky og senke ned en 5000kr'ers telefon i saltvann..

er det bare GoPro som gjelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg har brukt GoPro og Contour, de to beste i forbrukerklassen IMO.

Av disse to er det Contour jeg har brukt aller mest og den er superenkel i bruk.

Du får nå Contour Roam til en tusenlapp og dette er billig ifht hva du får av bildekvalitet! Den er også vanntett ned til 1m så du trenger ikke annet enn selve kameraet. Eneste jeg anbefaler er et stort minnekort, har 16GB i mitt og det er batteriet som tar kvelden først, 1,5-2,5 t opptakstid avhengig av kvalitet og temperatur.

Eksempler som jeg har laget med Contour - https://vimeo.com/user9171322

GoPro er også knallbra, synes dog Contour er hakket mer strømlinjeformet, foretrekkes ved flyvning som er et av områdene jeg bruker det til.

Anbefaler ikke billige kopier for alle kan lage en HD-brikke men det betyr diddely ifht det faktiske bilde som fanges  :rolleyes:

Mitt råd? GoPro eller Contour - de funker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dive Housing til GoPro burde fungere bra, men har ikke prøvd denne selv  :)

For de som ønsker et bra og billig system er nå Contour ROAM det aller enkleste og beste på pris, kan brukes under vann uten noe ekstra tilbehør (ned til 1m).  Koster tusenlappen på f.eks Komplett.no <<l

Eneste du bør kjøpe i tillegg er et 8-16GB MicroSD-kort  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Contour gir hakket bedre bilder under vann ...

Originallinsen gir helt klart diffuse bilder under vann. Byttet linsen i det utenforliggende huset og kameraet gir nå glassklare bilder  <<l

Som Haldor er inne på så er det ingen tvil om at Contour er mer strømlinjeformet (dersom det er viktig) og gir mer "value for money". Når det gjelder bildekvaliteten så er Gopro Hero 2 her sheriff. Men koster noen kroner  :P Ser enkelte kjører kampanjer ned i rundt 2100,- i disse dager, og da er det straks ikke så ille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Contour så har den en Hi/Low-bryter der du setter de innstillingene du ønsker, så da kan du i alle fall veksle mellom 2 varianter uten PC-tilgang. 

Jeg har mitt som regel satt opp med 1080p/30fps på Hi og 720p/30fps på Low (Versjon Contour 1080HD)

Alternativt 720/30fps og 720/60fps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv to Contour GPS kameraer og er veldig fornøyd med disse.

GoPro er et bra kamera med mange festemuligheter, men jeg synes det blir litt klompete i forhold.

Fordelen med Contour GPS er at man kan bruke androide og iPhone til å til å koble seg opp mot kameraet via bluetooth. Man kan justere innstillinger og se live-view. Som navnet sier (GPS), så er contour sitt program lagt opp slik at man kan spore seg selv i terrenget (kart med merking av hvor du er, høyde, fart osv).

Jeg kjøpte mine på tilbud på Elkjøp til 1690 pr stk for ca 6mnd siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt wi-fi combo kit til mitt GoPro. Noen som vet når tid GoPro har ferdig appen som gjør at du kan overføre "live" sending til mobilen? Først annonserte GoPro lansering i august. Nå sier de i løpet av høsten 2012. :-\

wifi, ikke bluetooth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt wi-fi combo kit til mitt GoPro. Noen som vet når tid GoPro har ferdig appen som gjør at du kan overføre "live" sending til mobilen? Først annonserte GoPro lansering i august. Nå sier de i løpet av høsten 2012. :-\

Den skal være oppe og gå, har kjennskap til en som har brukt denne løsningen med suksess. Har ikke prøvd dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt GoPro og Contour, de to beste i forbrukerklassen IMO.

Nope!

Gopro 2 er et dårlig kamera - nå  8)

Møt Sony Action Cam

Carl Zeiss linse. 4x slow motion 120fps. Sony EXMOR sensor. Skarpere enn gopro. Steadyshot teknologi integrert - mye roligere bilde! Mer dynamisk rekkevidde enn gopro. Vesentlig billigere enn gopro. Kommer fra en produsent med profesjonell filmerfaring og lang erfaring på konsumerfilm.

120fps slow motion når du kjører fisk er... rått!  ;D ;D ;D

Launch film:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se testfilmen heller. Hero2 vs. Sony Action cam. Det er ikke noen release video, men en privatperson som har kjørt de to mot hverandre. Sony er latterlig skarpt over det heller duse Hero2 HD :)

Jeg kjøpte mitt fra USA for 1500,- inkl. MVA 200 dollar x 5.8 = 1150 ish

De leverer nå. I Norge må man vente noen mnd. Eneste som kan være verdt det er om man får 25fps utgave i Europa.

Edit: Japanphoto selger HDR-AS15 utgaven. Det er med Wi-fi. Koster en del mer enn AS10 som er uten Wifi. De færreste av oss har nok behov for å stille inn kameraet over wifi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt GoPro og Contour, de to beste i forbrukerklassen IMO.

Nope!

Møt Sony Action Cam - Launch film:

Sonyen ser veldig spennende ut  <<l  Takk for tips og det ser i utgangspunktet ut som GoPro/Contour får tøff  konkurranse her :)  Prisgunstig var den også :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikka litt mer på sammenligningsvideoene og legger merke til et punkt Sony er dårligere på, såkalt "flaring"

I motlys var dette langt mer fremtredende (og forstyrrende) enn på GoPro'en.

Merk - Jeg forventer ikke HD Camcorder/Video-DSLR-kvalitet fra action kamera, det er kompromisser som må gjøres.  :rolleyes: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikka litt mer på sammenligningsvideoene og legger merke til et punkt Sony er dårligere på, såkalt "flaring"

I motlys var dette langt mer fremtredende (og forstyrrende) enn på GoPro'en.

Er det et problem?

https://vimeo.com/29101240

Se denne reklamen :-)

Flare er veldig på moten for tida, og svært mange lager den der "instagram" stilen med utvaskede varme farger, digital støy og utstrakt bruk av motlys/flare.

Så, løp og kjøp  ;D Jeg tåler gjerne litt flare hvis det betyr at elven, ørreten, fluestanga, kastet etc. får vesentlig mer tekstur og skarphet. Jeg kjenner jeg begynner å skjelve litt i kunsternerven når jeg ser hvor mye skarpere Sonyet er enn Gopro Hero 2, og det var jo myyye skarpere enn Hero 1 igjen  :rolleyes: Så det går fort fremover. Håper Gopro møter opp med konkurrerende teknologi nå da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et problem?

Kun hvis effekten er uønsket ;)  Litt flare er pent og vakkert, men det er greit å slike "sideeffekter" i bakhodet :)

Men jeg synes også at det er veldig spennende at GoPro/Contour får konkurranse, de nevnte to er de to første "store" på HD action cam - nå følger de andre etter  :P  Sony ser veldig spennende ut så dette blir bare bedre og bedre  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, Haldor! Spennende.. Var ganske sikker på at jeg skulle ha hero 2, for kvaliteten er jo flott synes jeg. En eksempelvideo hvor en kompis, som er mekaniker, testkjører "jobben" sin - trur du det er konge eller? ;D ps: husk 720p

Men nå er jeg helt sikker på at jeg ville valgt Sony-kamera foran hero2 på flekken
Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...