Gå til innhold

Premiummerker?


Ruffen

Anbefalte innlegg

Gjest fredrik hoffmann

[attachimg=1]

Kanskje enda mere dekadent enn sage scott winston etc, er det å kun ramse opp små garasjeprodusenter  ;)

Har prøvd noen av disse, og noen er virkelig eksempel på lavbudsjett. Noen var også meget bra da...

Får litt Nrk p3 følelse. Man skal bare ikke like det samme som hopen. Staffan du er herved avslørt som stangsnobb over alle stangsnobber 

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest staffan@epost.no

Burde ikke Tom Morgan Rodsmiths også vært plassert i toppetasjen til pyramiden til Staffan?  Leveringstid og pris borger i hvertfall for eksklusivitet.

det er utrolig mange andre og.... det var bare eksempel ikke en perfekt liste... og det er ikke bare i USA..... det finnes "stangrullere" også i frankrike ....Japan som ikke vil markedsføre produktene sine bredt men gå å pusle som kunstnere i garasjen...... det er jo her hos de frie kunsterene utviklingen skjer fordi at det er de som leker og het er ved lek det uventede kommer som gir særegenhet langt vekk fra fra realistenses matematiske utregnelser og teorier. Det er viktig å vite at selve stangrøret har svært liten verdi er der en en enkel konstruksjon som uansett er svært overprisa... på 90 tallet begynnelse var Loomis et svært dyrt merke og selvfølgelig var det endel som vrengte lommeboka og kjøpte en GLX så totalt opphypa, men stengene var gode. tror de kosta ca. 6-7000.- den gang...... jeg kom til til rena med en carbonkano som kosta 16 000.- og ble sett på som en totalt tosk selv av Loomisgutta..... det ble mye spell og morro rundt dette.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

[attachimg=1]

Kanskje enda mere dekadent enn sage scott winston etc, er det å kun ramse opp små garasjeprodusenter  ;)

Har prøvd noen av disse, og noen er virkelig eksempel på lavbudsjett. Noen var også meget bra da...

Får litt Nrk p3 følelse. Man skal bare ikke like det samme som hopen. Staffan du er herved avslørt som stangsnobb over alle stangsnobber   

;D

Fredrik ... jeg er ingen stangsnobb har ingen high end stenger jeg...... de eneste stengene jeg har til disposisjon til enhver tid nå er en Elkhorn 7 delt #5, koreastang og helt grei og en # 8-9 til det nordnorske havet, men bruker dem svært lite etter sykdomstilfelle for 3 år siden og savner det ikke så veldig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Premiummerker er moro å kjøpe, du får anerkjennende nikk fra kameratene første gang de ser den og så er det slutt. Etter det blir den fisket med hvis du liker den, men da kunne det fint vært ett annet merke også. Du glemmer hva du har i hånden av stang allerede på andre fisketuren. Selv har jeg kjøpt og solgt en del stenger opp igjennom. Nettopp av ovennevnte grunn. Sage zxl'en var en drøm den første turen, så ble det en fiskestang. Sage z-axis var kastemaskinen jeg var ute etter, så ble det en fiskestang. Søker så etter nytt....osv..osv...

Så ble det cane. Det har vært "redningen". Nå er dette "finstanga" når man skal unne seg noen fine opplevelser under myggfisket, aurivillifisket ol. Denne stanga ser ikke bare fin ut, den oppleves også helt annerledes. Er som å slikke av sjokoladestrøet på soft-isen, for så å finne ut at det er ett nytt lag med strø under og ikke bare hvitt  :D Karbonstangen er den hvite isen. Passe god, funker og metter. Den hvite softisen min er Fluvius. Funker vel så bra som premiummerkene, bare mye billigere  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Premiummerker er moro å kjøpe, du får anerkjennende nikk fra kameratene første gang de ser den og så er det slutt. Etter det blir den fisket med hvis du liker den, men da kunne det fint vært ett annet merke også. Du glemmer hva du har i hånden av stang allerede på andre fisketuren. Selv har jeg kjøpt og solgt en del stenger opp igjennom. Nettopp av ovennevnte grunn. Sage zxl'en var en drøm den første turen, så ble det en fiskestang. Sage z-axis var kastemaskinen jeg var ute etter, så ble det en fiskestang. Søker så etter nytt....osv..osv...

Så ble det cane. Det har vært "redningen". Nå er dette "finstanga" når man skal unne seg noen fine opplevelser under myggfisket, aurivillifisket ol. Denne stanga ser ikke bare fin ut, den oppleves også helt annerledes. Er som å slikke av sjokoladestrøet på soft-isen, for så å finne ut at det er ett nytt lag med strø under og ikke bare hvitt  :D Karbonstangen er den hvite isen. Passe god, funker og metter. Den hvite softisen min er Fluvius. Funker vel så bra som premiummerkene, bare mye billigere  <<l

Dette med hva som funker er ikke så relevant. Det er så mye bra nå at det å finne en skikkelig dårlig stang nesten er vanskelig. Det går nok mye på dette med å kjøpe seg noe man har lyst på. Eie noe fint som bare er ditt som kjærringa holder seg langt borte i fra. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Premiummerker er moro å kjøpe, du får anerkjennende nikk fra kameratene første gang de ser den og så er det slutt. Etter det blir den fisket med hvis du liker den, men da kunne det fint vært ett annet merke også. Du glemmer hva du har i hånden av stang allerede på andre fisketuren. Selv har jeg kjøpt og solgt en del stenger opp igjennom. Nettopp av ovennevnte grunn. Sage zxl'en var en drøm den første turen, så ble det en fiskestang. Sage z-axis var kastemaskinen jeg var ute etter, så ble det en fiskestang. Søker så etter nytt....osv..osv...

Så ble det cane. Det har vært "redningen". Nå er dette "finstanga" når man skal unne seg noen fine opplevelser under myggfisket, aurivillifisket ol. Denne stanga ser ikke bare fin ut, den oppleves også helt annerledes. Er som å slikke av sjokoladestrøet på soft-isen, for så å finne ut at det er ett nytt lag med strø under og ikke bare hvitt  :D Karbonstangen er den hvite isen. Passe god, funker og metter. Den hvite softisen min er Fluvius. Funker vel så bra som premiummerkene, bare mye billigere  <<l

Er disse like bra eller bedre enn premiummerkene som du nevner kommet dit av seg selv, eller har de såkalte premiummerkene gått opp sporene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Det dreier seg ganske enkelt om eiergleden for min del . . . Ei Star Baikal hagle gjør samme jobben som ei Perazzi også, men mange ville nok foretrekke Perazzien  :)

Ja, og noen betaler masse for følelsene en Mercedes gir kontra en Hyundai til halve prisen. Hvorfor ? Livet er for kort til bare snusfornuft.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

og eierglede  er et tegn på god økonomi og det er bra vi har god økonomi i norge..... men status jag for å viske over  dårlig selvfølelse og usikkerhet er stusslelige greier.... dette resulterer i de fineste biler.... hytter beligggende på strategiske steder... fluestenger, hagler, fotoutstyr i toppklasse ..... vi driver å tøyser her i landet og den dagen det ramler sammen så er det for svært mange et jævlig langt fall......i norge lever vi et utrolig glansbildeliv som bare er reelt for tiden vi lever nå... vi driver bare å tøyser i huene våres..... ja dette var provokativt men det var sannhet i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og eierglede  er et tegn på god økonomi og det er bra vi har god økonomi i norge..... men status jag for å viske over  dårlig selvfølelse og usikkerhet er stusslelige greier.... dette resulterer i de fineste biler.... hytter beligggende på strategiske steder... fluestenger, hagler, fotoutstyr i toppklasse ..... vi driver å tøyser her i landet og den dagen det ramler sammen så er det for svært mange et jævlig langt fall......i norge lever vi et utrolig glansbildeliv som bare er reelt for tiden vi lever nå... vi driver bare å tøyser i huene våres..... ja dette var provokativt men det var sannhet i det.

Joda, ser man slik på det så er sportsfiske generelt en luksus, uavhengig av hva som står på stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Tenk deg om Lars..... hvordan opplever du møtet med andre fluefiskere.... min opplevelse er stort sett slik: Det første som skjer ar at det gløttes bort på stanga, allerede da har du fått stempelet om hvem man er... jeg har selv vært der i min "Diamondbackrus" var jeg som en stolt hane, jeg var jo en konge i elva........ og siden jeg tilfeldigvis er en rimlig godt koordinert person var jeg også en god fluekaster... og siden jeg også hadde en formidlingsevne og glede samt litt kunstnerisk sans så ble det til at jeg var en person som ble profilert som fluefisker og fikk derav  endel oppmerksomhet..... dette resulterte i NRK program.... i denne forbindelsen bestemte jeg meg for at jeg ville gjøre fluefisket mest mulig tilgjenglig... jeg hadde spesiallaget vadere fra Seatex som var laget i neoprene vadejakke fra John Patridge, før omtalte stang, ATH snelle.... jeg valgte å bruke tilgjenglig utstyr i markedet, helly hansen vadere i pvc, jeg gikk for å bruke en taiwan stang, med merkenavn Kingfisker.... men jeg kunne utstyrt meg med alt det fine utsyret (for den tid) og dermed ekskusivisere meg med kjøpte ting....... jeg har kjempa for å gjøre fluefisket tilgjenglig for de fleste.... men jeg vil innrømme at jeg nyter av å se /prøve en supereksklusiv stang / utstyr, men det er så mye som også er viktig for meg som det å sette seg i en situasjon at jeg har mest mulig tid til å få mye tid ute ved elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye sannhet i det du skriver Staffan . . . Selvfølgelig er vi heldige i dette landet, som kan ta oss råd til ting som ville vært utenkelig for mange andre.

Men tanken på det påvirker ikke meg når jeg kjøper fluefiske-utstyr, da det uansett dreier seg om småpenger i norsk målestokk.

Alle vet at man ikke utretter noe mer med dyre stenger enn med de rimeligste, så det er opp til enhver hva man vil legge i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Nei dette... Tror jeg skal se nærmere på A4-serien fra Scott -  handmade in Montana - fine stenger til gode priser - topp finsih i mine øyne - tror de har en aksjon som passer meg.. Og kastehånda mi merker neppe forskjell på om det står A4 eller M eller G med skjønnskrift foran håndtaket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Nei dette... Tror jeg skal se nærmere på A4-serien fra Scott -  handmade in Montana - fine stenger til gode priser - topp finsih i mine øyne - tror de har en aksjon som passer meg.. Og kastehånda mi merker neppe forskjell på om det står A4 eller M eller G med skjønnskrift foran håndtaket..

Sitter med FFE Magazine. G2 har mykere flex profile og langsommere recovery speed enn M og A4.

M og A4 er helt like. A serien har også fått ferrules.

Har noen prøvd M og A4 i #5 og kan fortelle litt om likhet/forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...