Gå til innhold

GL Lpxe 9ft 6#


Jiggy

Anbefalte innlegg

Hei. Noen som har noen meninger om stangen? Jeg sliter litt med lange kast med denne stanga.

Jeg syns den er litt stiv i nedre del. Det virker som øvre del gjør mesteparten av jobben.

Snøret jeg bruker er Forty plus i synk 5. Samme klasse line som stang. Har også fast int i Forty plus i samme klasse å dette føles nesten for tungt for stanga men også da føler jeg at nedre del ikke er med.

Det er sikkert teknikken som er for dårlig men har prøvd andre stenger som har føltes bedre.

Noen som har noen formening?

Jeg syns også lengere stenger er bedre for kystfiske. Da 9,6 fot.

Lpxe har fått mye skryt så da er det vel meg det er feil på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Kjøpte Lpxe 9' - #5 som den første stanga,  i  "mitt nye liv som fluefisker". Valget var først og fremst på bakgrunn av testen av #5-stenger i AoF i 2009, der den fikk toppkarakter.

Har vel gjort noe av de samme erfaringene som deg, jeg syns den jobber mest i øvre delen. Regner med at det har mye med teknikk å gjøre. Har prøvd litt forskjellig etter hvert, og har kommet til at dypere og litt roligere stenger passer meg bedre - ikke at jeg kaster spesielt lengre eller kortere med den ene eller andre, men jeg syns sistnevnte er behageligere og lettere å kaste med. Jeg syns at de dypere og roligere stengene gir meg bedre føling og kontakt med lina. Og ikke minst - for meg - bedre på kortdistanse, og raskere å mate ut lina med i starten av kastinga.

Så de stengene jeg har gått for i ettertid er stort sett dypere og roligere enn Lpxe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Som jeg skriver så er det nok meg det er feil med å ikke stangen:)

Kanskje den er for rask for meg. Har fisket med flue i litt over et år nå.

Jeg har ikke prøvd så mange andre stenger men en stang jeg testet var en Streamstix Troutfighter 9ft 6 med Rio outbound line.

Denne syns jeg var meget fin. På denne følte jeg at nedre del jobbet sammen med øvre del.

Det betyr vel at det er en tregere stang?

Kanskje jeg trenger en treg stang en stund til??

I tillegg har jeg også fisket en del med en Competitionstix. Det var en 9,6ft 6#. Denne måtte ha syver liner.

Med denne kastet jeg ut hele syver lina. Ca 30 meter.

Er ikke i nærheten med Lpxe`n. Får ok kast til ca 20 meter +.

Har veldig lyst å prøve andre merker. Les kjøpe ny stang som kanskje passer meg bedre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Å kunne utnytte raske stenger har nok mye med teknikk å gjøre. Men det er heller ikke så sjelden at mer drevne fluefiskere /-kastere går over fra raske stenger til stenger med dypere og litt roligere aksjon. Men da snakker vi nok ikke om konkurranse i lengdekasting. Dette er mye en følelsessak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips til en sjøørret stang med litt dypere aksjon?

Bør være en bra stang.

Jeg vurderer å beholde Lpxe`n til teknikken sitter bedre. Hvis ingen vil kjøpe den da.

Kanskje billigstengene til GL? EXP4 f,eks.

Vurderte Lpxe RS V2 men tør ikke brenne av 3500.- hvis den føles lik som den jeg har.

Fiskeogfriluft.net har en Vision NITE 9,6ft 6# til redusert pris. Satt ned fra 2590.- til 777.-

Jeg kjente på denne stanga i butikken. Eneste med den var at den føltes litt tung.

Kanskje jeg skulle tatt med meg lina mi og testet denne?

De har jo også Seatroutstix som er ny. 9,3ft 6#. ( http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=27044.0 )

Hvis denne føles stiv er den uaktuell.

hmm..

Scierra HM4. Står at den skal ha en litt dypere aksjon. Billig var den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Scott A4 er "ditt" alternativ.  Saltvannsrigget  (iallfall i #7) - om det har noen betydning.

Fornuftig pris også.  Uansett er det jo en fordel om du kan få prøvekastet før du handler..

Har selv en Scott A4 - 9' #7.

Hvordan er denne i forhold til Lpxe?

Du har jo hatt/har begge.

Har du testet Scierra HM4 som hansjr anbefaler?

hansjr: Har du testet Lpxe eller Scott A4?

Det som er pluss på Scott er lengden. 9,6 ft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Scott A4 er "ditt" alternativ.  Saltvannsrigget  (iallfall i #7) - om det har noen betydning.

Fornuftig pris også.  Uansett er det jo en fordel om du kan få prøvekastet før du handler..

Har selv en Scott A4 - 9' #7.

Hvordan er denne i forhold til Lpxe?

Du har jo hatt/har begge.

Har du testet Scierra HM4 som hansjr anbefaler?

hansjr: Har du testet Lpxe eller Scott A4?

Det som er pluss på Scott er lengden. 9,6 ft.

Jeg har begge, ja, men i ulike klasser.  Hvis en skulle sammenligne, så har Scott A4'n en dypere aksjon som jeg liker, og jeg synes den er behagelig å kaste med. Jeg liker den så godt at det ender vel med at jeg må ha en i #5 også..

Hvis du går opp i lengde til 9'6" vil nok den oppleves som enda litt roligere.

Tror A4 er stenger mange ville like..  Scierra har jeg aldri prøvd, heller ikke Vision eller ....stix-stengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også fast int i Forty plus i samme klasse å dette føles nesten for tungt for stanga men også da føler jeg at nedre del ikke er med.

I en tidligere tråd hevdes det at fast interm. er en klasse tyngre enn det står på esken.

Jeg har erfart det samme.

HM4 koster 1/3 av A4. Har HM2 (i en annen klasse). Mye stang for pengene. Har A2 i #7 9`6". Hadde den med til sjøen men syntes min gamle LOOP bluline #7 9` var bedre til lina jeg hadde. Nå benytter jeg en RS#6 med de samme linene.

Du bør prøve flere stenger før du handler! kanskje du bor nærme LETO hallen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også fast int i Forty plus i samme klasse å dette føles nesten for tungt for stanga men også da føler jeg at nedre del ikke er med.

I en tidligere tråd hevdes det at fast interm. er en klasse tyngre enn det står på esken.

Jeg har erfart det samme.

HM4 koster 1/3 av A4. Har HM2 (i en annen klasse). Mye stang for pengene. Har A2 i #7 9`6". Hadde den med til sjøen men syntes min gamle LOOP bluline #7 9` var bedre til lina jeg hadde. Nå benytter jeg en RS#6 med de samme linene.

Du bør prøve flere stenger før du handler! kanskje du bor nærme LETO hallen?

Jeg er enig i  mye av dette. HM3/4 er et av de beste kjøpene du kan gjøre.

Hva angår 40+, så er nok denne godt tyngre enn hva en tradisjonell anvendelse av AFTM-systemet skulle tilsi. Om noen hadde sagt at det var en hel klasse tyngre, så hadde jeg ikke tvilt på det. 

Jeg ser frem til å prøve40+ Expert-lina. Denne skal ha litt lengre klump. Normalt medfører dette at snøret blir mer stabilt på lengre kast. Det gjelder kanskje særlig her hvor man knapt har noen baktapering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først er ute og annbefaler "billige" stenger til trådstarter som er gode stenger så skal jeg også slenge meg med på den.

Hva med Loop Evotec 696 stanga? Dette er en ubeskrivelig god fiskestang.

Til trådstarter: Jeg kan sende deg min egen stang så du kan prøvekaste før du bestemmer deg for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

........

HM4 koster 1/3 av A4. Har HM2 (i en annen klasse). Mye stang for pengene. Har A2 i #7 9`6". Hadde den med til sjøen men syntes min gamle LOOP bluline #7 9` var bedre til lina jeg hadde. Nå benytter jeg en RS#6 med de samme linene.

Du bør prøve flere stenger før du handler! kanskje du bor nærme LETO hallen?

..vil bare påpeke at A2 - og A3 for den del - er helt andre stenger enn A4, og ikke en relevant sammenligning. 

Mht. din erfaring med A2 - det er vel også et spørsmål hvilken line du brukte den gangen..?

Ellers er det selvsagt å anbefale å prøve først..  hvis mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hansjr: Fast int til forty plus er helt klart tyngere en synk 5 lina. Bor ikke nærme Leto hallen.

Bluecharger: Tusen takk for tilbud:) Det må jeg si. Skal ikke benytte meg av tilbudet pga det hadde vært så kjipt om noe skjedde i posten eller på fisketur med stanga. Er den Evotecen stiv? Sånn typisk rask stang eller er den litt seigere? 9,6ft 6# med X-grip hadde sikkert ikke vært feil.

Dere må gjerne diskutere forskjellen på Scott stengene. Det er interessant lesing.

Når det gjelder Scierra HM4 stanga er jeg litt tvilende. Den er helt sikkert bra. Men det er noe med prisen. Hvorfor er den så billig?

Har ingen mulighet for testing av stenger uten å reise langt så hvis jeg kjøper ny stang så er jeg stuck med den.

Så denne tråden hjelper mye for valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ihvertfall tilbudet om du skulle ombestemme deg  <<l

Jeg har den med vanlig rund kork. Stanga oppleves ikke stiv eller altfor rask. Jobber godt ned i holken og rett og slett en fantastisk FISKEstang. Har brukt stanga til lett laksefiske med alt fra flyt liner til flyt/synk 3 klumper og den svelger det meste med glans. Når det gjelder vanlige wf snører så er Evotec 100 og 140 en drøm på denne stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ihvertfall tilbudet om du skulle ombestemme deg  <<l

Jeg har den med vanlig rund kork. Stanga oppleves ikke stiv eller altfor rask. Jobber godt ned i holken og rett og slett en fantastisk FISKEstang. Har brukt stanga til lett laksefiske med alt fra flyt liner til flyt/synk 3 klumper og den svelger det meste med glans. Når det gjelder vanlige wf snører så er Evotec 100 og 140 en drøm på denne stanga.

Takk for pm.

Har alltid lurt litt på Loop stengene. Liker jo Volvo. Har to:)

Kanskje jeg skulle takket ja til tilbudet.

hm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en Scierra HM en gang - den første utgaven trur jeg. Jævlig god stang, som jeg dessverre klarte å tråkke i stykker tuppen på.

Dro på sjappa jeg kjøpte stanga og forklarte hva som hadde skjedd. Scierra hadde desverre ikke den "gamle" tuppen tilgengelig lenger, så de sendte meg like så godt den nyeste toppmodellen dems, "flylite" som plaster på såret.  :) Dessverre var ikke denne stanga i nærheten så god i mine hender, som den eldre HM'n var. Detta er jo noen år siden, men alikavæl, toppservice og topp stang fra Scierra der altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Scierra HM4 stanga er jeg litt tvilende. Den er helt sikkert bra. Men det er noe med prisen. Hvorfor er den så billig?

"salg" er stikkordet. Min HM2 hadde kostet ca. 3.000, betalte 999,-. Streamstix stenger har mange på forumet kjøpt til 199,- = super salg. I en tråd for noen uker siden ble det nevnt at butikken i Larvik hadde igjen 40 stk #6 10`stenger. Etter hva han hadde forstått hadde de kun denne klasse/lengde.

LOOP er Svensk, Guideline Norsk, Vision Finsk, Scierra Dansk. Dansker er gode på SØ-fiske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Scierra HM4 stanga er jeg litt tvilende. Den er helt sikkert bra. Men det er noe med prisen. Hvorfor er den så billig?

"salg" er stikkordet. Min HM2 hadde kostet ca. 3.000, betalte 999,-. Streamstix stenger har mange på forumet kjøpt til 199,- = super salg. I en tråd for noen uker siden ble det nevnt at butikken i Larvik hadde igjen 40 stk #6 10`stenger. Etter hva han hadde forstått hadde de kun denne klasse/lengde.

LOOP er Svensk, Guideline Norsk, Vision Finsk, Scierra Dansk. Dansker er gode på SØ-fiske ;)

Tommel opp for denne:)

Jeg viste ikke at Guideline var Norsk. Viste Loop var svensk da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...