Gå til innhold

Jungle Cock nakker ?


-Lars-

Anbefalte innlegg

En bekjent av meg har arvet et lass med fluebindermateriale etter faren sin, deriblant noen jungle cock nakker.

Hva kan man forvente å få igjen for slike nå om dagen ? Det er brukt noe av fjærene på dem, men etter mitt syn må det være igjen fjær til flere hundre fluer.

Var artig å se over alt dette materialet, da det meste av det er kjøpt inn på 70-80 tallet. Masse fjær (fra sikkert utrydningstruede fugler  ;D) som jeg ikke har sett før.

Grafset selvfølgelig til meg noe av dette selv  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent av meg har arvet et lass med fluebindermateriale etter faren sin, deriblant noen jungle cock nakker.

Hva kan man forvente å få igjen for slike nå om dagen ? Det er brukt noe av fjærene på dem, men etter mitt syn må det være igjen fjær til flere hundre fluer.

Var artig å se over alt dette materialet, da det meste av det er kjøpt inn på 70-80 tallet. Masse fjær (fra sikkert utrydningstruede fugler  ;D) som jeg ikke har sett før.

Grafset selvfølgelig til meg noe av dette selv  :)

Skal du selge en nakke idag i butikk så må den ha et cites (eller et eller annet) reg nummer (godkjent for salg) (whatever) så de koster litt.

Grad a eller 1 osv starter vel på 1899.-veil osv så du kan jo sitte på en gullgruve.

Hvis du har en veldig plukket nakke så er den fin til buzzere, minizonkere(de minste fjærene), behold dem sjøl.

Pris og dokumentasjon er vel strengt tatt ikke nødvendig hvis du selger de privat, vet ikke ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info, Robert  <<l

Det er en bekjent av meg som sitter på dette, men jeg har sett over det . . . Jungel cock nakkene er oppbevart i blanke poser, så noe info om grad eller noe som helst annet finnes ikke.

Eieren er ikke fluefisker selv, men dama hans snakket om at hun kunne tenke seg å lage ørepynt av fjærkreet  :o;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke noe godt råd å gi deg når det gjelder hva de er værdt. Jeg vet bare personlig hva jeg synes er bra i en god nakke. Er man laksebinder så søker man visse kvaliteter(mengder visse fjær, str,fargetoner), binder man tradisjonelle våtfluer så ser man etter noe annet osv osv. Når jeg er usikker, så spør jeg Børge Iversen hos Guideline. Han er flink fluebinder med et åpent sinn og svarer ærlig. Send en mail og bilder til han så får du sikkert et godt svar.

Uten å tråkke noen på tæra så finnes det sikkert andre som åsså vet dette, det første jeg kom på var Børge :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Vil si mye om kvaliteten og demed pris det vettu.... Men nakker av god kvalitet kjennetegnes av lite splitt i øyefjæra, mye fjær i riktig str og farge. Skikkelig gode nakker kan være attraktive for de som binder klassisk, spesielt de som skal ha stasen i glass og ramme! Kan jo hende du fikk ett bud fra en "laksefluenerd" her inne så blir du kvitt dem  ;)

Iom at dette er gammelt (regner med at du ikke har tyvjakta på SriLanka hehe) så er vel dette trygge greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iom at dette er gammelt (regner med at du ikke har tyvjakta på SriLanka hehe) så er vel dette trygge greier.

He-he . . . Nei, uten at jeg kjente opprinnelig eier av disse nakkene så vet jeg at de mest sannsynlig ble kjøpt på 70 tallet en gang.

Anbefalte sønnen, som har arvet alt dette, å ta bilder av det som kan være av interesse for fluebindere, og legge ut en annonse på Finn, evt Fluefiske.net, hvor laksefiskerne stort sett er å finne.

Eieren bandt stort sett fluer til ørret, noe det meste av materialet bærer preg av, og på den tiden brukte man jo jungle cock fjær i mange av ørretfluene, også.

Evt kjøpere må nok finne seg i at det lukter møllkuler av dette  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Iom at dette er gammelt (regner med at du ikke har tyvjakta på SriLanka hehe) så er vel dette trygge greier.

He-he . . . Nei, uten at jeg kjente opprinnelig eier av disse nakkene så vet jeg at de mest sannsynlig ble kjøpt på 70 tallet en gang.

Anbefalte sønnen, som har arvet alt dette, å ta bilder av det som kan være av interesse for fluebindere, og legge ut en annonse på Finn, evt Fluefiske.net, hvor laksefiskerne stort sett er å finne.

Evt kjøpere må nok finne seg i at det lukter møllkuler av dette  ;D

Tror ikke det er lurt å legge dette på Finn.no.... Da tror jeg risiko for at du blir rapportert og får besøk av Sherriffen....  :o

Men hadde vært interessant å sett bilder. Selv bandt jeg mye klassisk før og vet at gode fjær ikke er lett å oppdrive! Hadde vært morsomt å se bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta med kamera ved neste anledning, jeg . . . Skal se om jeg får tatt bilder av fjærene fra de andre utryddede fuglene som fantes i utvalget der, også  ;D

.......svarte - jeg telte over gakkgakkene i fugleparken i dag, og der mangla jaggu meg den ene hanan........ LARS ! ! ! ! ! !

Ha-ha, en slik pip-pip ville ikke rukket å bli husvarm i fugleparken på raufoss før den hadde vært fjærløs, men jeg ville neppe stått først i køa  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Det var vel ikke før første halvdel av 90-tallet det ble forbudt å selge Jungle Cock nakker uten sertifikat på de. I hvert fall, den nakken jeg kjøpte hos RS-fluer mens de holt til på Høgda var det i hvert fall ikke noe sertifikat på. Dette var vel i 91 vil jeg anta.

Magne Fjellstad.

JC ble forbudt omsatt over landegrenser på begynnelsen av 70-tallet, og jeg har aldri sett en JC i vill tilstand i skogen her oppe i Trøndelag ihvertfall.... De nakkene som ble omsatt via RS ble solgt under diverse (ymse) coverhistorier  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Så det var derfor at de fikk noe trouble  litt lenger ut på 90-tallet, syntes nok at det var litt forsiktighet med da jeg kjøpte den ja. Var vel i forbindelse med flyttingen ned i Kværnerdalen at det ble noe vel mye surribus.

Magne Fjellstad.

Ja, ble mye styr en stund da Tollmyndigetene fant ut at noen omsatte "gamle" nakker.. Det var vel RS og en viss butikk i Bergen som fikk problemer da det ble satt fokus på dette. Greit å få rydda opp litt!! I dag er det vel bare Fishermans Feather i England som har godkjent CITES sertifikat for hele nakker som omsettes her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det var derfor at de fikk noe trouble  litt lenger ut på 90-tallet, syntes nok at det var litt forsiktighet med da jeg kjøpte den ja. Var vel i forbindelse med flyttingen ned i Kværnerdalen at det ble noe vel mye surribus.

Magne Fjellstad.

Ja, ble mye styr en stund da Tollmyndigetene fant ut at noen omsatte "gamle" nakker.. Det var vel RS og en viss butikk i Bergen som fikk problemer da det ble satt fokus på dette. Greit å få rydda opp litt!! I dag er det vel bare Fishermans Feather i England som har godkjent CITES sertifikat for hele nakker som omsettes her til lands.

Man kjøper jo nakker av Guideline som har dette (cites) . Jeg har selv stemplet noen av dem. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Så det var derfor at de fikk noe trouble  litt lenger ut på 90-tallet, syntes nok at det var litt forsiktighet med da jeg kjøpte den ja. Var vel i forbindelse med flyttingen ned i Kværnerdalen at det ble noe vel mye surribus.

Magne Fjellstad.

Ja, ble mye styr en stund da Tollmyndigetene fant ut at noen omsatte "gamle" nakker.. Det var vel RS og en viss butikk i Bergen som fikk problemer da det ble satt fokus på dette. Greit å få rydda opp litt!! I dag er det vel bare Fishermans Feather i England som har godkjent CITES sertifikat for hele nakker som omsettes her til lands.

Man kjøper jo nakker av Guideline som har dette (cites) . Jeg har selv stemplet noen av dem. :D

Jess, var littr klønete skrevet... Nakkene kommer fra Fishm.Feather, men omsette i Norge av GL. Var selv på lageret til Aktiv Fritid og raska med meg noen engang (Fikk det jeg ville ha hehe)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...