Gå til innhold

Tur til Island


RuneR

Anbefalte innlegg

Vi er to stykker som skal til Island i sommer for å fiske ørret og kanskje laks . Har ikke hvert på Island tidliger så  det er noen ting jeg luer på.

-Er det lurt å bruke en tur operatør og i tillfellet hvilke? det florerer av dem på interwebben.

-Hvis vi foreksempel skal til Litla River eller Minnivallalaekur hvordan går en fram for å få fiske kort (hvis en ikke bruker tur operatør).

- Finnes det fiskekort som dekker "områder" så det går an å leie en 4WD og bestemme tempoet selv?

Hvis noen har tips og erfaringer å dele settes dette pris på. <<l

mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Litlaa ligger nordøst og Minnivallalaekur ligger på sørvest. Tipper det er 650 Km mellom de på hovedvegen. Men det kan være mulig å kjøre over to fjellveier. Kjølur og Springisandur.

Strengir.is  - Minnivallalaekur

litlaa.is - Litlaa

Prisene: Litlaa med overnatting mellom 1500-2000 NOK per dag / stang

Minnivallalaekur Omtren 1200NOK per dag / stang

Kjøp guide minst 1 dag per elev. Pris 2000-3000NOK

Ikke bestill igjennom norske selskap. De fleste legger mye på prisen for å gjøre en on-line jobb. Bestill direkte- alle snakker meget godt engelsk eller "nordisk"

Bil kan jeg skaffe hvis den er ledig når dere er der.

Når skal dere reise?

Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for info Jarle.

Ja det blir sikkert en av elvene, muligens Litlaa og et par dager i laxa. Men ingenting er spikret enda, godt mulig det blir helt andre plasser.

Men hvis vi bestemmer oss for å fiske i Litlaa, hvor fort går fiske kortene? Bør en bestille flere mnd. i forveien? Er en sånn siste liten type så liker ikke at ting er spikret for lang tid i forveien :rolleyes:

Dato er heller ikke satt enda, ønsker å få med døgnflue klekkinger så en gang i Juli, August......

Og guide kan bli bra, en kutter sikkert ned på "bli kjent med elva" tiden kraftig.

Jeg kan sende PM ang. bil når dato er spikret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par "dårlige  ;D " nyheter...

1) Det finnes ikke døgnfluer på Island. Mygg er det nok av

2) Jeg har allerede bestilt i Litlla. Laxa prøvde jeg å bestille i fjor høst og fikk ikke døgn. Reiser du opp i 2014 skulle det være god mulighet å få døgn. Litlaa er nok enklest siden den ligger lagt borte.

Siste liten er ikke lurt til Island hvis du ikke har noen hemmelige plasser som en bonde leier ut. Restplasser kan førekomme, men jeg hadde ikke tatt den sjansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrfluefiske på Island er risky business. En kan ha flaks med været, men det er ofte vind.

Stalltips er Arnavatsheidi med elva Austerå i slutten av Juni. Billig, lite folk hvis en gidde å gå. Tar en med telt kan en være helt aleine med km etter km med elv. Mye fisk mellom 1 og 2 kilo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Island er helt utrolig flott, mangler døgnfluer, men jeg har stort sett allikevel bare fisket tørt når jeg har vært der. Fisket med vårfluer, i forskjellige stadier, og det har iallefall gitt noen fisker :-) Sikkert litt forskjellig fra elv til elv hva som funker, men i Svartà har tørt fungert greit. Utrolig land, og utrolige fisker !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Austerå og Svarta skal googles grundig i morgen, med fiskefeber i Januar (1,5 mnd for tidlig) blir det ikke gjort mye på jobb uansett.

Ser ut for at en må ta med et godt utvalg av mygg og vårfluer i alle stadier og for alle vannlag, så får invester i tungstein og bly hehe.

Hva med terestials, hvis det blåser mye....

Setter pris på alle tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he har da Ørretboms 3 i DVD hylla vettu, demper ikke akkurat forventingene å se den for ørtende gang.

Og Kaldakvisl, Galtalækur og Veidivatn skal googles i morgen den dag. fffishing

Håper dere får en kanontur dit, Rune  <<l

Island er utrolig flott. Her er bilder fra de 3 turene våre dit om du ikke har sett dem. Sist tur hadde jeg med 6 trivelige norske fluefiskere dit, og det også ble en veldig bra tur på alle måter  :)

http://www.thetroutbum.com/no/fluefiske/artikler/93-island.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galtaleikur er jo ikke akkurat lett å få fisk i ...

Det skal være noe igjen av Kaldakvisl, men har ikke hørt noe om hvordan det er å fiske der nå.

Et av drømmeområdene er Veidivatn men her er det ikke lett å få fiskekort uten de rette kontaktene eller nok peng..

Arnavatsheidi er også ganske populært, men ikke så kommersielt. Og her kan en finne perler uten folk.

Med unntak av Galtaleikur ligger alle områdene "til fjells" og en kan treffe ganske tøffe forhold. Spesielt i slutten av sesongen.

Holder selv på å gjøre meg kjent i et "nytt" område hvor en ikke treffer andre enn lokale. Har en meget god venn som er født og oppvokst i området. Sendte 2 stykk opp der i fjor og de skal tilbake....

Ikke så stor fisk, men mye fra 0.7 kilo og opp i mot 2. Det går jo fiskeskrøner om mye større fisk og.

Island er også et land hvor en kan bomme på fiske. Hadde selv 2 bomturer sist år. Litt fisk ble det men når gjennomsnitt størrelsen ligger på 300g blir det kipt på Island..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der i 98, julebord på vintern, da forelska jeg meg i ei jenta som utførte lapdance ;D

Så støtter Jon Erlend sitt forslag ;D ;D

Var der i fjor høst og forelska meg i landet Island og fisket.

Har ingen konkrete tips, men ingen tvil om at jeg skal tilbake <<l

Billig fiske i et aller annet vann ca, 400.- norske høyt oppi lavaland var kuult ja, og sinnsykt spreke fisker <<l.

[attachimg=1]

post-982-13949894272116_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D Enig med Robert og Jon-Erlend - ei skikkelig rotblaute i Reykjavik, samt ei skikkelig oppblauting i den blå lagune etter mange fiskedager er toppers  <<l;D

Forresten en skikkelig pen fisk, Robert  :)

Fikk ikke oppleve den blå lagune jeg herr Brun selv om det var planen ;D

Jeg satt med ansiktet dypt plantet i et kvinnebryst som drev og bandasjerte mitt knekte håndledd dagen derpå, dæven hu lukta godt <<l.

yes yes mye fine damer der oppe ;D

Og yepp herr brun, det var en meget pen prikkefant. <<l

Tilbake til tråden så kan jeg jo komme med noen tips, men førstereis for meg fiskemessig, og dilta stort sett etter andre.

Hvis du har penger til det så er jo laxa noe å sjekke ut, der var det bare fint, kjempefint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er island visuelt fiske etter svæææær fisk m småååå fluer. Blir derfor galta og minni for meg.

Tilbake til rotblaute. Foreslår at vi tar en samling i den baren robert med svartedaudir og islandsk pupp;)

Ps. Ny tråd: til island, hvor får jeg pupp og bli forelsket

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...