Gå til innhold

Skagit-style


Andreas L

Anbefalte innlegg

Gjest Pål Andersen

Denne fiskemetoden til ørret har blitt brukt i årtier uten navn. Vi som har fiska litt litt husker jo godt Teeny T linene... Sinktip liner ble hyppig brukt fra slutten av 80 tallet. Sikker på at eldre fluefiskere kjenner godt til dette fra ennå lenger tilbake. Navn er helt greit(selv om dagens vannkast feilaktig har fått fellesnavnet speycast). Det som er litt snodig er at hvis det IKKE blir introdusert av noen fra over there, slår det liksom ikke an

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne fiskemetoden til ørret har blitt brukt i årtier uten navn. Vi som har fiska litt litt husker jo godt Teeny T linene... Sinktip liner ble hyppig brukt fra slutten av 80 tallet. Sikker på at eldre fluefiskere kjenner godt til dette fra ennå lenger tilbake. Navn er helt greit(selv om dagens vannkast feilaktig har fått fellesnavnet speycast). Det som er litt snodig er at hvis det IKKE blir introdusert av noen fra over there, slår det liksom ikke an

"Vannkast" er vel fellesbetegnelsen, Pål. Før var det "Speykast eller lignende kast som starter fra vannet"-type. Eller underhåndskast  :)

Jeg vet ikke jeg altså, men jeg kaller det generelt for vannkast, og om jeg prater om det i Sverige så skjønner de ikke bæra  ;D så det må vel være et opprinnelig norsk ord. Men en god generell beskrivelse er det. Tror det faktisk (håper jeg ikke tar feil nå) var Staffan som introduserte uttrykket "vannkast" i sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alle bruker speycast ennå.... Underhåndskast er noe HELT annet. Samma pokker; navn er helt topp, og da fortrinnsvis "korrekte" navn

Ja, det er det jeg sier - "vannkast" som fellesbetegnelse, og ulike varianter, om enn svært forskjellige, som underkategorier. Men du har rett i at mange bruker "speycast" som fellesbetegnelse den dag i dag. Ikke noe galt i det  for så vidt, og egentlig samme hva ting heter så lenge det funker i praksis  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har brukt skagitstyle med vanlige scandinaviske klumper de siste årene og synes det fungere helt topp. <<l

Er veldig greit å ha i en bakhånd når man er i vanskelige situasjoner.

Med skagitkasta trenger ikke timinga være 100%. fortommen setter seg mye bedre i vannet så faren for at den "skipper" er nesten 0 , og da blir det lettere å spenne stanga riktig/nok under trange forhold.

Har vel egentlig aldrig vært så opptatt av selve skagit-linene, men var så heldig å få en i gave i fjor og en merke selvfølgelig fordelen med den fremfor vanlige liner. At en line som i utgansgpunktet virker så lite dynamisk allikevel kan "henge/rulle" så langt i lufta er ganske imponerende. :o

Eneste negative jeg har opplevd så langt er at jeg får ikke helt til skagitlina om jeg vader dybt. Muligens bør en også gå for ganske topptøffe stenger om en vil ha full glede av den type liner. :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hallo..

Intresant tråd.. Jeg er ikke den med mest erfaring når det gjelder skagit..

Prøvd endel og ser potensialet i det til sitt bruk..

Trange plasser store fluer som må litt ned..

Er ikke sikker på at det kommer å "ta av" så veldig i norge,men en skal nok

passe seg for å være for bastant i uttalene sine...

Har mere trua på det som blir kallet Skandit... Altså fortsatt synkspisser

men med litt lenger klumper med mer profil og som det går å speye som folk med  :rolleyes:

Det med plasking er i mine øyner måten det blir gjort på (the american way)

Går fint å kaste med mye mindre forstyrrelse MEN da er det i følge eksperter

ikke lenger skagit :o... førtså det den som kan... Det skal med andre ord plaske....

Se selv:

Tls  Micke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har kjøpt meg en #7/8 tohånds på 12,6' , stanga er lett og har medium aksjon. Jeg har tenkt å sette på ei skagit line på rundt 500grains (+/- 10 grains), eller rundt 32 gram om du vil. Hva slags lengde bør man ha på synkespissen egnet til stanga mi? Har funnet et godt tilbud på snøre + synkespiss, men den spissen er på hele 20'!  Noen som har synspunkter på vekt på sykespissen til litt "allround skagit fiske"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kanskje 500 grains høres litt mye ut til en 7/8, men det kommer an på... sjekk Rios tabeller for stangmerket ditt og gå gjerne litt ned i vekt fra dette (amerikanerne laster gjerne på mer enn det vi liker...). Om det ikke er en spesielt tøff 7/8 ville jeg også vurdert 450 grains.

Spisser: Sjekk ut Rios MOW tips. Litt dyre kanskje men veldig praktiske. Finnes i mange vektklasser og typer, også en med halvdelen flyt og halvdelen T8. En spiss på +- 10 fot passer greit på klumper i denne vektklassen. Greit å ha to tre ulike (lengde og synkegrad).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...