Gå til innhold

Skagit-style


Andreas L

Anbefalte innlegg

Synes Skagit-kasting ser veldig artig ut.

Hadde mine første fisketurer med 2-hånds mot slutten av forrige sesong, og gleder meg til å lære mer om dette fisket. Har forstått at meningene om Skagit er delte.

Noen mener at dette er for amerikanere som ikke kan kaste med 2-hånds, andre synes som at dette er effektivt og morsomt.

Hva synes dere? Vet det er noen 2-hånds kastere der ute......

En liten snutt til inspirasjon:

https://vimeo.com/36890123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snutten var til inspirasjon, kjente skikkelig suget i noen av de scenene 8)

Bare så synd laksesesongen her nord er utsatt til 15. juni og 1. juli  :-[ Helt idiotisk forvaltning...

Har så lyst å fiske i vårflommen i elvene her nord, men nei ..... Selv om elvene har kvoter som medfører at praktisk talt all laks fanget under et vårfiske ville måtte settes ut, får vi ikke starte tidligere. Forstå det den som kan  ???

Skagit begynte jeg med i fjor, først og fremst Snap - T. Morsomt og nyttig, det gir deg muligheter under forhold som vanlig spey ikke fungerer under. I spesielle vindforhold og spesielt der du har dårlig plass til baksleng.

Og du trenger absolutt ikke Skagit snører for å bruke Skagit kast.

Men feks GL sitt Skagit snøre som kom i fjor gjør det enklere å fiske tungt, dvs med grains spisser.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg er noen stor ekspert m er ikke skagit en litt fancy måte å dobbelt speye. Mao ikke snap t, snap z ol. Er vel mest for amerikanere som ikke fikser det enkle m avanserte enkelt spey. Ja det bråker noe jævelig må jo bety noe. Diskuterte dette m g. Schive em gang og han går for mest mulig stillhet. Når det er sagt, morro m andre kast og bryter opp det monotone

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

vær oppmerksom på at slike kast kan utføres med alle typer liner... men det er klart at redskapsindustrien  vil toppe ting for å få folk til å handle.......  flott å se på disse ulike variantene som er vanlig blandt norske fluefiskere vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg er noen stor ekspert m er ikke skagit en litt fancy måte å dobbelt speye. Mao ikke snap t, snap z ol. Er vel mest for amerikanere som ikke fikser det enkle m avanserte enkelt spey. Ja det bråker noe jævelig må jo bety noe. Diskuterte dette m g. Schive em gang og han går for mest mulig stillhet. Når det er sagt, morro m andre kast og bryter opp det monotone

Njaa, det er også en stil som noen av våre aller ypperste speykaste snakker veldig varmt om til fiske. Både Tommy Aarkvisla og Michael Blomberg har fortalt at de har veldig sansen for mange av de forskjellige Skagit-kastene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg er noen stor ekspert m er ikke skagit en litt fancy måte å dobbelt speye. Mao ikke snap t, snap z ol. Er vel mest for amerikanere som ikke fikser det enkle m avanserte enkelt spey. Ja det bråker noe jævelig må jo bety noe. Diskuterte dette m g. Schive em gang og han går for mest mulig stillhet. Når det er sagt, morro m andre kast og bryter opp det monotone

Njaa, det er også en stil som noen av våre aller ypperste speykaste snakker veldig varmt om til fiske. Både Tommy Aarkvisla og Michael Blomberg har fortalt at de har veldig sansen for mange av de forskjellige Skagit-kastene.

<<l Har også snakket med noen av disse, som synes Skagit er supert til praktisk fiske......

Skagit-liner er vel ikke noe utstyrsindustrien har funnet på Staffan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel ikke at man kan gjøre disse kastene med andre liner. Da har man ikke skjønnt noen ting. Poenget er vel heller at det er lettere å gjøre slike kast fremfor vanlig spey når man har denne typen liner... Det er ikke kastet i seg selv som er "Skagit", det er heller linene som er greia. Skagit er en elv i BC hvor denne måten å fiske på ble utviklet. Du fisker ikke skagit staffan hvis du kapper en gammel dt til klump ,setter på en flettafortom og en fortynga rakklehane  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel ikke at man kan gjøre disse kastene med andre liner. Da har man ikke skjønnt noen ting. Poenget er vel heller at det er lettere å gjøre slike kast fremfor vanlig spey når man har denne typen liner... Det er ikke kastet i seg selv som er "Skagit", det er heller linene som er greia. Skagit er en elv i BC hvor denne måten å fiske på ble utviklet. Du fisker ikke skagit staffan hvis du kapper en gammel dt til klump ,setter på en flettafortom og en fortynga rakklehane  ;D

Skagit style er skremmende ;) plutselig kan "alle" fiske tungt. Først kom GL 3D og så nå Skagit.  ;)

Kanskje hurtigflyt blir løsningen for å distansere seg fra "røkla"  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Tilsvarende liner var på markedet for 20 år siden å, men slo ikke an.. Ellers enig med Stokkebekks betraktninger her. Mer en metode enn en ren kastestil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

de nyansene i fluefiske idag.... brrr........ det er jo slik kasting/fisking som gøran andersson har brukt i årtiender....

Siden jeg har fisket en del på Vancover island så kjenner jeg elvene der borte.... men jeg har også fiska ved elver med tett vegitasjon bak som gjør at man "krongler" lina ut på andre måter enn over hue, spey eller underhåndskast.

denne kronglina kunne selvsagt blitt gitt et navn... hvilket ikke ble gjort. Men gøy er det... og jeg klarte det greit med kappa DT line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd du ikke satte navn på det da Staffan.......Staffan-Style, litt som Gangnam Style ;D ;D

Så Matthias Drugge snakke om Perry Poke, og at fiskerene i Byskeälven kastet helt likt og kalte det Byskekastet, lenge før Skagit ble "in" (igjen?) :D

Uansett synes jeg det er stilig å se på både Skagit og klassisk britisk lang-line spey. Synes begge er mye kulere enn Henrik Mortensens Steven-Segall-Scandi-Style. Kan jo ikke kaste med 2-hånds selv, så jeg har kanskje ikke rett til å uttale meg ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo klart at skal man prøve å tjene litt penger må man sette navn på ting. Videre fra perry poke er vel wombat;) morro med de forskjellige kastene m det cleaneste m minst støy er vel et godt vinklet enkel spey. Bør vel unngå for mye støy også ved anadromt fiske eller?

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

ser så tydelig  amerikanere og canadieres behov for å sette navn på ting slik at det kan kobles til navn... ja det er mange feil en har gjort.......  8) det er ikke så mye problem med støy når det gjelder laks J-E..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi setter da navn på alt mulig annet rart? Når det gjelder insekter er jo dette svært viktig for mange her, jaggu ikke nok med brun-oliven døgnflue nei ;D

Skjønner ikke helt at det skal være feil å sette navn på et fluekast. Eller så kan vi kjøre indianer-språk: Han-som-danser-med-ulver, Den-brun-gule-fisken-med-svarte-og-røde-prikker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi setter da navn på alt mulig annet rart? Når det gjelder insekter er jo dette svært viktig for mange her, jaggu ikke nok med brun-oliven døgnflue nei ;D

Skjønner ikke helt at det skal være feil å sette navn på et fluekast. Eller så kan vi kjøre indianer-språk: Han-som-danser-med-ulver, Den-brun-gule-fisken-med-svarte-og-røde-prikker osv.

;D

De Skagit-greiene er nok noe vi med fordel kunne ha adoptert til ørretfiske også, særlig når det gjelder streamerfiske i elv. Min lille "hemmelighet" :P når det gjelder dette fiske, er at jeg bruker ei guideline-line med fast sink-tupp for å få streamer'n ned i elv. Til stille vann bruker jeg gjerne ei halvklar intermediate-line, som gjør at flua holder seg i "sona" lengst mulig.

Ellers er vel Rune temmelig spot on i beskrivelsen av Skagit så vidt jeg har skjønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...