Gå til innhold

Utrolig irriterende


Ruffen

Anbefalte innlegg

Husk alltid på det Ruffen,du kan senke stangtuppen ganske mye etter stoppen og slippen din

for å kompensere for en mulig grisrompe.

Kom på Holmendammen en dag,jeg tar med kameraet,vi filmer deg og prater sammen,tar en kaffe

sammen og ser på filmklippet sammen.

Hvis du ikke vil filme så driter vi i det,da bare kaster vi sammen.

Du kan umulig bli en dårligere kaster av det?

I værste fall så smaker kaffen dritt,vaflene er ikke gode,og reisen er kanskje lang,men

resten tror jeg blir kult....

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på avatar-bildet mitt. Bedre eksempel finner du ikke. Der står jeg høyt og kyler lina over fjell og skau bak meg. Forover runder jeg endel, slår stanga ned mot Oslofjorden, overlina er forbi, så hever jeg og lukker, og den blir det trøkk i, det skal jeg love deg. Jeg har opprettholdt distansen.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

På videoklippet viser Mathias disse trekantbuktene som jeg skrev om, går selvsagt ikke like ekstremt til verks når jeg fisker, men prinsippet er det samme. Trekantbukter er vel egentlig en kastefeil man bruker bevist for å unngå at flua hekter. En annen ting jeg synes er viktig er at siste del av kastebevegelsen (i framslengen) foretas parallelt med vannflata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På videoklippet viser Mathias disse trekantbuktene som jeg skrev om, går selvsagt ikke like ekstremt til verks når jeg fisker, men prinsippet er det samme. Trekantbukter er vel egentlig en kastefeil man bruker bevist for å unngå at flua hekter. En annen ting jeg synes er viktig er at siste del av kastebevegelsen (i framslengen) foretas parallelt med vannflata.

Har han høy baksleng på det klippet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En triangelbukt brukes også helt bevisst, særlig bakover, i større eller mindre grad, for å skape seg bedre tid gjennom kastet. Underlina må opp igjen, vi møter, vi lukker, og det tar tid. Ikke bare kan vi bruke den i mer ekstreme kastesituasjoner som vist, men vi kan for eksempel slå en lett mage gjennom et lett forsiktig slag på hånda når vektdelen er svært kort. Jeg gjør dette ofte når jeg fisker Coastal-lina, eller en løsklump, der all vekten ligger på bare 10 meter eller mindre, de kommer ganske "fort på" selv om en er rolig i kastingen sin, så jeg bare vipper over en liten tanke, såvidt det er, og gir meg og lina tid, ikke minst feilfrihet. En triangel kan også gi et veldig trykk dersom det er formålet. Bare husk å møte igjen.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Enig med Jan her, bruker gjerne dette under fisking med lange fortommer og litt bakvind, en liten trekantbukt i bakslengen og man slipper plagsomme vindknuter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Har sikkert ikke fått med meg - eller forstått alt som er skrevet og forklart foran her - men hvis jeg må kaste høyt bakover så betyr det jo tidlig stopp framover også, kort sektor, trang bukt og hekting slik "alle" har erfart her. En måte jeg bruker er å fuske i faget og føre baklseng og framsleng i litt forskjellig plan for å få åpnere bukt. Gir jo ikke spesielt pene og lange kast, men i nøden funker det for meg..  på et vis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Fasiten har jeg ikke, men med litt trening kan man kaste svært langt med høy baksleng, men på et eller annet punkt begynner man selvfølgelig å tape lengde sammenlignet med spey, men svært lange speykast krever jo også endel plass da.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frode,på tross av at kastet vi snakker om ikke er er det beste for lange kast,

synes jeg allikevel at det er et fint kast å ha trent på. <<l

En fin måte synes jeg,er å sette på en fortom som du vanligvis bruker

(i dette tilfellet ikke sats på den lengste fortommen du ville mene er optimalt

i en tørrfluesituasjon på blikkstille vann. ;D)

Bruk fluer som du kan tåle å miste,for det kommer du til å gjøre,men etterhvert går det bra. :)

Ikke tenk så mye på trekantbukta,men konsentrer deg om å sende snøret i bakslengen

i større og større vinkel bakover.For å få til det må du tenke på at stangtuppen må gjøre denne bevegelsen.

Du må tilte planet for kastingen din,men for at du ikke skal sende snøret rett ned i vannet i fremkastet,

så må du kaste med mindre vinkel enn 180gr.

Vanligvis så ender dette med griserumper,men der må du kompensere ved å senke,eller slå ned stanga

etter stoppen.

Første gangen jeg begynte å tenke på dette kastet var når jeg så videon til Mel Krieger,der

John Goddard viste oss et kast med høy baksleng,jeg tror ikke han hadde noe navn på kastet.

Jeg for min del synes det var en kul ting å tenke over,og ble veldig interessert i å prøve dette. :)

Fint kast når du ikke skal kaste alfor langt,fordi hvis du har på en bitteliten tørrflue som så vidt

flyter så vil et vannkast drukne flua di. ;D

Jeg håper at jeg klarte å forklare meg sånn nogenlunde? ;D

Mye vanskeliger å forklare enn å prøve selv. ;D

På Holmendammen er det en fin skråning som er glimrende for denne type trening,i tillegg er det

noen krakker der.Jeg kastet opp i skråninge og over krakken når jeg prøvde meg frem.

Noen griserumper ble det,og noen fluer ble igjen i krakken,men etterhvert..... ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har litt utstyr å velge blant, så er det lettere å få lengde på overhodekast med hinder bak med lengre stang. Jeg synes også det blir lettere med et snøre med kortere klump. Skal du tøye lengdene, så begynner du uunngåelig å balansere opp mot griserumpene,  og da blir det lettere (for meg i hvert fall) og bruke et snøre som ikke har for lang klump.

Dette er selvfølgelig ikke akkurat det du spør om og er ikke en ekte fiskesituasjon, men i denne testen vi gjorde for noen år siden kastet vi gjennomsnittlig 1,4 meter lengre med 10' #5 enn med 9' #5. Så får hver enkelt vurdere om det er en forskjell som er av betydning.

http://www.fluefiske.net/utstyr/stanglengde-vs-kastelengde/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...