Gå til innhold
  • 0

Rhodani


Kim-Arve

Spørsmål

Hei alle sammen.

Jeg begynnte med flue fisking seint i sommer som var og i år er jeg så full av pepp så kan snart ikke vente mere, men mitt spørsmål er: hvor i omeråde rundt enebakk kan jeg finne Rhodani klekking til sommern. eller det vil si hvor har jeg en sjans til og finne en Rhodani klekking?

Mvh Kim-arve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Ja hadde det vært så enkelt, her jeg bor har jeg mange elver i nærheten, men ingen huser Rhodani.  >:( Du må nesten bare prøve elvene dine i nærområdet fra St.Hans og utover. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

korrigerer deg litt Hermann.... dersom innseder bor i et distikt hvor den luftbårene sure nedbøren har hatt inflytelse på vannkvaliteten så er det nok ikke mye baetidae... i de fleste tilfeller så inbefatter det sørlandet. selvom de sikkert finnes noen steder der og. Rhodani er nok en av de mest utbredte døgnfluene i norge[attachimg=1]

ph.tiff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

dersom innseder bor i et distikt hvor den luftbårene sure nedbøren har hatt inflytelse på vannkvaliteten så er det nok ikke mye baetidae... i de fleste tilfeller så inbefatter det sørlandet. selvom de sikkert finnes noen steder der og. Rhodani er nok en av de mest utbredte døgnfluene i Norge.

Typisk der jeg bor, Telemark, men vannkvaliteten har blitt svært mye bedre. Er det mulig at Baetisen kommer tilbake av seg selv, eller må man "sette" den ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

det er nok vanskelig å sette den ut..... for det første tillater ikke lovverket det... og vis man tar neste bøyg så er det nok en en tilpassing av eksakt det samme miljøet de nyutsatte bør ha og den tredje bøygen er nok mengdene som skal til..... overlevelsesprosenten er uhyre lav fra egg til insekt som legger egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tipper du finner noen i Hobølelva, med litt flaks finner du noen som spiser dem også  ;D

tenker du på den innover ekerbergdalen som heter preståa

Nei , da hadde jeg sagt preståa  ;D . Kan hende du finner noen der også oppover mot Børtervann . Jeg tenkte på den lille elva som renner langs 120 utover fra Mjær mot Tomter og videre. Oppi strykene der er det ikke umulig det er litt Rhodani .

Men Bor du uti skauen der er det mere naturlig og sikte seg inn på stillevann. Marginata og Vespertina på våren altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tipper du finner noen i Hobølelva, med litt flaks finner du noen som spiser dem også  ;D

tenker du på den innover ekerbergdalen som heter preståa

Nei , da hadde jeg sagt preståa  ;D . Kan hende du finner noen der også oppover mot Børtervann . Jeg tenkte på den lille elva som renner langs 120 utover fra Mjær mot Tomter og videre. Oppi strykene der er det ikke umulig det er litt Rhodani .

Men Bor du uti skauen der er det mere naturlig og sikte seg inn på stillevann. Marginata og Vespertina på våren altså.

er du herifra eller? bor i ekerbergdalen. fisker litt inni skauen her ja. også er jeg endel i fetsund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tipper du finner noen i Hobølelva, med litt flaks finner du noen som spiser dem også  ;D

tenker du på den innover ekerbergdalen som heter preståa

Nei , da hadde jeg sagt preståa  ;D . Kan hende du finner noen der også oppover mot Børtervann . Jeg tenkte på den lille elva som renner langs 120 utover fra Mjær mot Tomter og videre. Oppi strykene der er det ikke umulig det er litt Rhodani .

Men Bor du uti skauen der er det mere naturlig og sikte seg inn på stillevann. Marginata og Vespertina på våren altså.

Kan faktisk være ganske greie rhodaniforhold i Hobølelva(Staffan da !),men det er ikke engang nødvendig.Elva har et meget variert insektliv,og er kanskje en av få elver i Norge som fisken vaker greit på steinfluer.Og de begynner atskillig tidligere enn noen som helst døgnfluer.Størrelse 12-10,svarte med glans i vingene trekker opp fisken. Fisket i elva kan begynne ved halvannen grad,det eneste du trenger er sol.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja hadde det vært så enkelt, her jeg bor har jeg mange elver i nærheten, men ingen huser Rhodani.  >:( Du må nesten bare prøve elvene dine i nærområdet fra St.Hans og utover. :)

St.Hans og utover må vel være alt for sent for rhodani? Selv I Femundsmarka er det rhodani klekkinger allerede tidlig i juni. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja hadde det vært så enkelt, her jeg bor har jeg mange elver i nærheten, men ingen huser Rhodani.  >:( Du må nesten bare prøve elvene dine i nærområdet fra St.Hans og utover. :)

St.Hans og utover må vel være alt for sent for rhodani? Selv I Femundsmarka er det rhodani klekkinger allerede tidlig i juni. :)

Æh,i fjor klekket det rhodani nesten hele sesongen igjennom der jeg var.(unntatt Rena)Har nok litt med været å gjøre,våt sommer mye rhodani. ;)

Eller: Lange,ikke fullt så intense klekkinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja hadde det vært så enkelt, her jeg bor har jeg mange elver i nærheten, men ingen huser Rhodani.  >:( Du må nesten bare prøve elvene dine i nærområdet fra St.Hans og utover. :)

St.Hans og utover må vel være alt for sent for rhodani? Selv I Femundsmarka er det rhodani klekkinger allerede tidlig i juni. :)

Æh,i fjor klekket det rhodani nesten hele sesongen igjennom der jeg var.(unntatt Rena)Har nok litt med været å gjøre,våt sommer mye rhodani. ;)

Eller: Lange,ikke fullt så intense klekkinger.

Det kan vel klekke hele sesongen, men jeg tenkte på startpunktet - at St.Hans er vel seint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

som staffan sier er rhodanien den døgnflua som er mest vanlig i alle elver, tiogmed i bølgesonen kan man finne rhodani.

Tipper den klekker fra 10juni og utover.

Men dette er styrt av vanntemp som alt annet.

Derfor vil det selvfølgelig variere fra sted til sted.

Rena ja har jo varmt vann, hundselva også som ligger greit til klekker de tidlig ,rundt 17mai eller noe i den duren.

Her begynner rhodanien først og klekke nederste i vassdraget, fra 10juni og utover.

Er faktisk så lokalt att feks bare noen mil er som dag og natt, kan ha teppe klekkinger ett sted, drar man noen mil opp i eva er det ikke en eneste rhodani og se...før lenger ut i juni.

Jo lenger jeg drar opp i elva jo Moh kommer jeg, kaldere vann blir det.

Ser ut til att det klekker der vannet har nøaktig temp de skal ha for og klekke.

Dette vet fisken selvfølgelig og samler seg i god tid før klekkinger, kanskje er det ett drift av nymfer som kommer først, det tenker nok er tilfellet.  <<l

Særlig ser man dette i ei elv oppe på fjelet, da aurivilli. de kommer på elva og sloss om standplasser i god tid før de klekker , når godbitene klekker har alle sin standplass i elva og ting er på stell, bare kose seg med aurivilli i fred på plassen sin  <<l

selvfølgelig pga det glassklare vannet jeg har oppdaget dette som skjer i forkant av klekkinger <<l

Særlig sørlandet tror jeg man kan finne 2generasjons rhodani.

Nå er det er ikke lett og skille batetisene fra hverandre, men ja man ser alltids en rhodani utover sommeren også.

Er verdt og merke seg att dette er ei skikkelig møkkaværsflue.

Den elsker drittvær, regn og skytung himmel, gjerne kaldt som f , da kan man treffe på konge klekkinger av disse.

Nå liker nok ikke rhodanien for stri elv da, gjerne litt roligere "tørrflueelv".  ???

Når det gjelder hvordan en døgnfluebestand tar seg opp så ordner naturen dette seg selv som alltid.

De sprer seg ved hjelp av vinden også vil jeg tro, og selvfølgelig i ett vassdrag.

De drifter jo nedover strømmen hele gjengen  <<l

Dette gjør de før klekkinger og har lest att de også gjør dette for og finne andre plasser og slå seg til og finne andre "rhodanifamilier" og hekke sammen med.  :D de lever i kolonier disse også...

men vil nok tro det vil ta en del år før man får mengder hvis de sliter med phen ja.

Spinnerfall: de har ikke slik spinnerfall som de andre døgnfluene.

de kryper fra elvekanten og ned i vannet og legger egg der.

Derfor trenger du ikke kaste bort tid på og venta på spinnerfall av rhodani ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

vi snakker ikke om 2 genrasjoner lengre.. rohndani klekker fra april til okt/november i varierende mengde...... Lågen nedenfor otta er en dårlig referanse på klekketidspunkt for de fleste elver siden elva får mye isvann gjennom hele sommeren.... Sørlandet, dvs agderfylkene har få hepetater med rohndani.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

vi snakker ikke om 2 genrasjoner lengre.. rohndani klekker fra april til okt/november i varierende mengde...... Lågen nedenfor otta er en dårlig referanse på klekketidspunkt for de fleste elver siden elva får mye isvann gjennom hele sommeren.... Sørlandet, dvs agderfylkene har få hepetater med rohndani.

yes vet , ligger på ca samme dato som hemsil vi her.

Men sideelvene så klekker det litt tidligere :)

jo lenger sør jo tidligere klekker de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

som staffan sier er rhodanien den døgnflua som er mest vanlig i alle elver, tiogmed i bølgesonen kan man finne rhodani.

Tipper den klekker fra 10juni og utover.

Men dette er styrt av vanntemp som alt annet.

Derfor vil det selvfølgelig variere fra sted til sted.

Rena ja har jo varmt vann, hundselva også som ligger greit til klekker de tidlig ,rundt 17mai eller noe i den duren.

Her begynner rhodanien først og klekke nederste i vassdraget, fra 10juni og utover.

Er faktisk så lokalt att feks bare noen mil er som dag og natt, kan ha teppe klekkinger ett sted, drar man noen mil opp i eva er det ikke en eneste rhodani og se...før lenger ut i juni.

Jo lenger jeg drar opp i elva jo Moh kommer jeg, kaldere vann blir det.

Ser ut til att det klekker der vannet har nøaktig temp de skal ha for og klekke.

Dette vet fisken selvfølgelig og samler seg i god tid før klekkinger, kanskje er det ett drift av nymfer som kommer først, det tenker nok er tilfellet.  <<l

Særlig ser man dette i ei elv oppe på fjelet, da aurivilli. de kommer på elva og sloss om standplasser i god tid før de klekker , når godbitene klekker har alle sin standplass i elva og ting er på stell, bare kose seg med aurivilli i fred på plassen sin  <<l

selvfølgelig pga det glassklare vannet jeg har oppdaget dette som skjer i forkant av klekkinger <<l

Særlig sørlandet tror jeg man kan finne 2generasjons rhodani.

Nå er det er ikke lett og skille batetisene fra hverandre, men ja man ser alltids en rhodani utover sommeren også.

Er verdt og merke seg att dette er ei skikkelig møkkaværsflue.

Den elsker drittvær, regn og skytung himmel, gjerne kaldt som f , da kan man treffe på konge klekkinger av disse.

Nå liker nok ikke rhodanien for stri elv da, gjerne litt roligere "tørrflueelv".  ???

Når det gjelder hvordan en døgnfluebestand tar seg opp så ordner naturen dette seg selv som alltid.

De sprer seg ved hjelp av vinden også vil jeg tro, og selvfølgelig i ett vassdrag.

De drifter jo nedover strømmen hele gjengen  <<l

Dette gjør de før klekkinger og har lest att de også gjør dette for og finne andre plasser og slå seg til og finne andre "rhodanifamilier" og hekke sammen med.  :D de lever i kolonier disse også...

men vil nok tro det vil ta en del år før man får mengder hvis de sliter med phen ja.

Spinnerfall: de har ikke slik spinnerfall som de andre døgnfluene.

de kryper fra elvekanten og ned i vannet og legger egg der.

Derfor trenger du ikke kaste bort tid på og venta på spinnerfall av rhodani ;D

Skal ikke plukke noe særlig i innlegget ditt Tore.

For her var mye bra om vår kjære egentlig viktigste døgnis.

Som Staffan så,så klekker de fra begynnelse til slutt i sessongen.

Størrelsen går gjerne ned utover sommer og mot høst.Så vi binder rhodani fra #14 -22 (jeg stopper gjerne på #19,med noen særdeles tynne eksemplarer).Vi skal jo ha en sjangs til å kroke og. ;)

Driftingen av nymfer kalles driv,og der har den godt selskap.Mange arter gjør dette,fisken røper det ved ganske rolig,men heftig vaking rett før det blir mørkt,men det er ikke sikkert disse små er på seddelen,vårfluelarver og andre døgnfluer forflytter seg seg ofte på denne måten. <<l

.

Spinnerfall: de har ikke slik spinnerfall som de andre døgnfluene.

de kryper fra elvekanten og ned i vannet og legger egg der.

Derfor trenger du ikke kaste bort tid på og venta på spinnerfall av rhodani ;D

Sikker på det med spinnere ?

Trodde det var forskjellige varianter,og innenfor mange arter,noen eggleggere utpå,noen dykkende.

Og,de dykkende kan du like gjerne etterligne med ei lita våtflue med sølvkropp ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

som staffan sier er rhodanien den døgnflua som er mest vanlig i alle elver, tiogmed i bølgesonen kan man finne rhodani.

Tipper den klekker fra 10juni og utover.

Men dette er styrt av vanntemp som alt annet.

Derfor vil det selvfølgelig variere fra sted til sted.

Rena ja har jo varmt vann, hundselva også som ligger greit til klekker de tidlig ,rundt 17mai eller noe i den duren.

Her begynner rhodanien først og klekke nederste i vassdraget, fra 10juni og utover.

Er faktisk så lokalt att feks bare noen mil er som dag og natt, kan ha teppe klekkinger ett sted, drar man noen mil opp i eva er det ikke en eneste rhodani og se...før lenger ut i juni.

Jo lenger jeg drar opp i elva jo Moh kommer jeg, kaldere vann blir det.

Ser ut til att det klekker der vannet har nøaktig temp de skal ha for og klekke.

Dette vet fisken selvfølgelig og samler seg i god tid før klekkinger, kanskje er det ett drift av nymfer som kommer først, det tenker nok er tilfellet.  <<l

Særlig ser man dette i ei elv oppe på fjelet, da aurivilli. de kommer på elva og sloss om standplasser i god tid før de klekker , når godbitene klekker har alle sin standplass i elva og ting er på stell, bare kose seg med aurivilli i fred på plassen sin  <<l

selvfølgelig pga det glassklare vannet jeg har oppdaget dette som skjer i forkant av klekkinger <<l

Særlig sørlandet tror jeg man kan finne 2generasjons rhodani.

Nå er det er ikke lett og skille batetisene fra hverandre, men ja man ser alltids en rhodani utover sommeren også.

Er verdt og merke seg att dette er ei skikkelig møkkaværsflue.

Den elsker drittvær, regn og skytung himmel, gjerne kaldt som f , da kan man treffe på konge klekkinger av disse.

Nå liker nok ikke rhodanien for stri elv da, gjerne litt roligere "tørrflueelv".  ???

Når det gjelder hvordan en døgnfluebestand tar seg opp så ordner naturen dette seg selv som alltid.

De sprer seg ved hjelp av vinden også vil jeg tro, og selvfølgelig i ett vassdrag.

De drifter jo nedover strømmen hele gjengen  <<l

Dette gjør de før klekkinger og har lest att de også gjør dette for og finne andre plasser og slå seg til og finne andre "rhodanifamilier" og hekke sammen med.  :D de lever i kolonier disse også...

men vil nok tro det vil ta en del år før man får mengder hvis de sliter med phen ja.

Spinnerfall: de har ikke slik spinnerfall som de andre døgnfluene.

de kryper fra elvekanten og ned i vannet og legger egg der.

Derfor trenger du ikke kaste bort tid på og venta på spinnerfall av rhodani ;D

Skal ikke plukke noe særlig i innlegget ditt Tore.

For her var mye bra om vår kjære egentlig viktigste døgnis.

Som Staffan så,så klekker de fra begynnelse til slutt i sessongen.

Størrelsen går gjerne ned utover sommer og mot høst.Så vi binder rhodani fra #14 -22 (jeg stopper gjerne på #19,med noen særdeles tynne eksemplarer).Vi skal jo ha en sjangs til å kroke og. ;)

Driftingen av nymfer kalles driv,og der har den godt selskap.Mange arter gjør dette,fisken røper det ved ganske rolig,men heftig vaking rett før det blir mørkt,men det er ikke sikkert disse små er på seddelen,vårfluelarver og andre døgnfluer forflytter seg seg ofte på denne måten. <<l

.

Spinnerfall: de har ikke slik spinnerfall som de andre døgnfluene.

de kryper fra elvekanten og ned i vannet og legger egg der.

Derfor trenger du ikke kaste bort tid på og venta på spinnerfall av rhodani ;D

Sikker på det med spinnere ?

Trodde det var forskjellige varianter,og innenfor mange arter,noen eggleggere utpå,noen dykkende.

Og,de dykkende kan du like gjerne etterligne med ei lita våtflue med sølvkropp ! :D

Rhodanien er den eneste jeg har lest om som kryper ned på bunnen for og legge egg , men andre baetis arter har "vanlig" spinnerfall. Altså, spinnnerhannene dør jo etter parring, noen av dem kan jo havne på vannet da  <<l

lita våtflue med sølvkropp ja, ha noen sånna ja i boksen  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Mye fin info om rhodani her nå  <<l Og slike ting synes jeg er interessant. Jeg har en del om rhodani i den neste filmen, ØB5 - Del2. Litt fiskepraktiske ting om rhodani, og det er litt moro å observere generelt hvilke type imitasjon som funker bedre under rhodani'n enn f.eks. noen andre døgnis-arter.

En annen mer generell ting, som jeg også synes er moro er hvilke forhold som generelt dikterer klekker framfor dun, om vi snakker om ytre forhold og ikke art-spesifikke ting. Disse forholdene styrer jo ikke ene og alene, for art (og forskjell i klekkingsmønster) kommer også inn.

For eksempel vil disse ytre påvirkningene diktere en imitasjon av klekker

i større grad enn dun - om vi bare tar de ytre forholdene i betraktning:

- Klart rent vann (lite partikler i vannet gjør overflatespenningen vanskeligere å bryte gjennom.)

- Ubrutt glatt elveoverflate (nymfa får ingen hjelp av riffling og bølgeskvulp til å komme gjennom.)

- vindstille (skaper jo ikke noe krusninger som hjelper til å bryte overflatehinna.)

- sol (gjør at dunsene tørker vingene raskere, slik at sjansen for "flaskehals" i klekkinga oppå overflata minsker, og det blir da relativt sett flere nymfer rett under overflatefilmen, enn duns oppå.)

Døgniser er moro  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...