Gå til innhold

Utsetting av byttefisk


Ruffen

Anbefalte innlegg

Noen som vet om prosjekter hvor det har blir testet å sette ut forfisk?

Mange av de beste vannene jeg vet om er det stingsild. Måtte være interessant å satt ut stingsild flere plasser for å se hva som skjedde. Det kommer vi ikke til å gjøre bare så det er sagt. Det er ikke lov heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om stingsild er oppskrift på vannkjemi vet ikke jeg men jeg vet det er veldig godt fiske i flere vann som huser stingsild.

Vi starter ikke noe debatt om man skal gjøre dette uten videre. Det skal man ikke.

Spørsmålet er om noen vet om prosjekter hvor dette er gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er nok forbudt ja.... fant ut at Skinnarvatnet  i iveland har sorten...... er stingsilda kilen på vannkjemi?

Husker tilbake til tiden da vi fanget salamandere, da var det stingsild i flere av de pyttene vi fanget i. Vet ikke hvordan phen var der, men tipper den var langt unna normalkvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er nok forbudt ja.... fant ut at Skinnarvatnet  i iveland har sorten...... er stingsilda kilen på vannkjemi?

Husker tilbake til tiden da vi fanget salamandere, da var det stingsild i flere av de pyttene vi fanget i. Vet ikke hvordan phen var der, men tipper den var langt unna normalkvalitet.

Stingsilda er vel bærer av parasitter, måkemark?  Så det er vel ikke bare + med den arten er nå min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er nok forbudt ja.... fant ut at Skinnarvatnet  i iveland har sorten...... er stingsilda kilen på vannkjemi?

Husker tilbake til tiden da vi fanget salamandere, da var det stingsild i flere av de pyttene vi fanget i. Vet ikke hvordan phen var der, men tipper den var langt unna normalkvalitet.

det spørs jo hvor de pyttene var... i den marine sonen var pH sikkert grei... i avrenningsområdet fra landbruket like så... siden den finnes i et vann i Iveland som på en måte er en "geologisk øy" i det grunnfjellet på sørlandet så antok jeg at det kunne være noe der. En ting forstår jeg iallefall, det er at sørlandsgutta gjerne ville ha mere byttedyr for fisken sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørreten er jo flyttet rundt til hver eneste pytt i Norges land. Så det er ingen som vet noe om dette?

Har ingen planer om å prøve noe slikt så ingen trenger å fortelle meg at dette er ikke bra osv.

Er bare nyskjærrig på om det har vært prøvd. Tenker ikke bare på stingsild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er det jo 3-pigget og 9-pigget stingsild vi har i fersk- /brakkvann og begge disse artenes utbredelse i ferskvann er styrt av saltvannsforbindelse. Altså enten ved at de kan vandre opp fra sjøen (særlig 3-pigget finnes jo også i havet) eller at de har vandret opp etter istiden og blitt innestengt i ferskvann etter landhevingen. Som nevnt over her er den mellomvert for bendelorm både for måker og ørret og bør derfor ikke flyttes til vann den ikke finnes. Viktig matkilde for ørret er den i endel lavereliggende vassdrag og som du er inne på Ruffen er den en medvirkende årsak til fin størrelse på enkelte kystnære ørretstammer (litt samme funksjon som krøkla i de vannene her nede den forekommer i). Det har tidligere vært gjort mislykkede forsøk på å sette ut byttedyr som ikke er normalt forekommende i et vassdrag og det har vel uten unntak vært relativt mislykket. Er nok etter min oppfattning andre kultiveringstiltak man bør sikte seg inn mot.

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om stingsild er oppskrift på vannkjemi vet ikke jeg men jeg vet det er veldig godt fiske i flere vann som huser stingsild.

Vi starter ikke noe debatt om man skal gjøre dette uten videre. Det skal man ikke.

Spørsmålet er om noen vet om prosjekter hvor dette er gjort?

Hei, Frode.

Jeg vet i hvert fall at at på Veidivatn på Island der jeg har fisket under tre turer opp dit, så er nipigga stingsild ekstremt attraktiv for ørretene  <<l

Typisk, så patruljerer ørreten langs marbakken i god fart der, så det mest effektive var å kaste noen ytterst få kast, og så forflytte seg noen 10-meter lengre bort (hvis det ikke skjedde noe). Mye mer effektivt det, enn å bli stående på samme plass og hardfiske. Og helst på den siden av vannet som hadde pålandsvind. Mulig noe av forklaringen på det var at døde og døende stingsild da også drev hitover, slik at ørreten ikke bare jaktet på de friske, men også de lettagelige byttefiskene :) Og etter k-faktoren å dømme, så levde ørretene der svært godt. En annen ting, som islendingen sa, var at de største ørretene ofte tok streameren i det den sakte sank nedover i vannlaget. Enda et tegn på at de gjerne foretrakk skadd/døende byttefisk, som det vel ofte er en del av særlig på høsten.

Ble langt dette, men ja stingsild er nok en stor ressurs for ørreten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er det jo 3-pigget og 9-pigget stingsild vi har i fersk- /brakkvann og begge disse artenes utbredelse i ferskvann er styrt av saltvannsforbindelse. Altså enten ved at de kan vandre opp fra sjøen (særlig 3-pigget finnes jo også i havet) eller at de har vandret opp etter istiden og blitt innestengt i ferskvann etter landhevingen. Som nevnt over her er den mellomvert for bendelorm både for måker og ørret og bør derfor ikke flyttes til vann den ikke finnes. Viktig matkilde for ørret er den i endel lavereliggende vassdrag og som du er inne på Ruffen er den en medvirkende årsak til fin størrelse på enkelte kystnære ørretstammer (litt samme funksjon som krøkla i de vannene her nede den forekommer i). Det har tidligere vært gjort mislykkede forsøk på å sette ut byttedyr som ikke er normalt forekommende i et vassdrag og det har vel uten unntak vært relativt mislykket. Er nok etter min oppfattning andre kultiveringstiltak man bør sikte seg inn mot.

Rolf JF

Tviler ikke på at det har vært mislykket. Å forstyrre en balansegang blir ofte mislykket.

Vet du hvor det er blitt prøvd og hva de prøvde med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bandak, som er en del av Vestvanna, har vi 3-pigget stingsild. Den er nok en viktig matkilde for ørreten, særlig i den viktige vekstfasen før ørreten blir stor nok til å gå over på sik diett. Bestanden er nok en naturlig innvandrer fra den tid havet stod høyere for over 10 000 år siden. Således er arten like viktig å bevare som storørretstammen.

3-pigget stingsild trives best på grunne områder. Nedtapping av Bandak har vært medvirkende til at også denne arten har blitt redusert. Nå har vi hatt flere år med "relativ" stabil vannstand i Bandak og ser at arten er på vei tilbake. Hvordan økosystemet utvikler seg i Bandak, med stabil vannstand, etter over 160 år med nedtappinger blir spennende å følge med på.

3-pigget stingsild er som andre arter ikke lov å sette ut i vann den ikke finnes fra før. Etterhvert som en får litt mer kunnskap om økosystemer ser en viktigheten av restriktiv forvaltning. Har blitt veldig skeptisk til utsetting av settefisk med åra. Der hvor det vassdraget er regulert, er det mye bedre at det tilrettelegges for naturlig gyting.

Antagelig så vil utsetting av settefisk bli forbudt mange steder.

Jeg skulle gjerne hatt noen gode harrelver i nærherten..., men det får bli med ønsket. Får heller ta noen fine fisketurer opp i Østerdalen på høsten..

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bandak, som er en del av Vestvanna, har vi 3-pigget stingsild. Den er nok en viktig matkilde for ørreten, særlig i den viktige vekstfasen før ørreten blir stor nok til å gå over på sik diett. Bestanden er nok en naturlig innvandrer fra den tid havet stod høyere for over 10 000 år siden. Således er arten like viktig å bevare som storørretstammen.

3-pigget stingsild trives best på grunne områder. Nedtapping av Bandak har vært medvirkende til at også denne arten har blitt redusert. Nå har vi hatt flere år med "relativ" stabil vannstand i Bandak og ser at arten er på vei tilbake. Hvordan økosystemet utvikler seg i Bandak, med stabil vannstand, etter over 160 år med nedtappinger blir spennende å følge med på.

3-pigget stingsild er som andre arter ikke lov å sette ut i vann den ikke finnes fra før. Etterhvert som en får litt mer kunnskap om økosystemer ser en viktigheten av restriktiv forvaltningen. Har blitt veldig skeptisk til utsetting av settefisk med åra. Der hvor det vassdraget er regulert, er det mye bedre at det tilrettelegges for naturlig gyting.

Antagelig så vil utsetting av settefisk bli forbudt mange steder.

Jeg skulle gjerne hatt noen gode harrelver i nærherten..., men det får bli med ønsket. Får heller ta noen fine fisketurer opp i Østerdalen på høsten..

:)

bjorni

<<l Det er gode saker, ja, Bjorni  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Ørreten er jo flyttet rundt til hver eneste pytt i Norges land. Så det er ingen som vet noe om dette?

Har ingen planer om å prøve noe slikt så ingen trenger å fortelle meg at dette er ikke bra osv.

Er bare nyskjærrig på om det har vært prøvd. Tenker ikke bare på stingsild.

Det er satt ut Mysis relicta i et prosjekt på 70 tallet i Selbusjøen som et tiltak for å forbedre fisket for regulerte innsjøer. Resultatet ble at bl.a røyebestanden gikk kraftig tilbake, Selbusjøen var kjent som et eventyrlig bra røyevann før dette. Den har nå spredd seg til Jonsvannet med samme resultat

Ørekyta er også satt ut i Selbusjøen, men er usikker på hvorfor den ble introdusert. På folkemunne sies det at det var svenskene som brukte ørekyte som levende agn og tømte bøtta i vannet når de var ferdig. Den har nå spredd seg nedover hele Nidelva helt ned til laksedelen. Situasjonen er forbi kritisk ifølge forskerne fra Vitenskapsmuseumet som så på problemet for et par år siden

En liten rapport fra NTNU fra 2001, du finner garantert flere om du søker litt

http://www.ntnu.no/c/document_library/get_file?uuid=2b75f177-8742-4720-a805-878afc06406e&groupId=10476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er det jo 3-pigget og 9-pigget stingsild vi har i fersk- /brakkvann og begge disse artenes utbredelse i ferskvann er styrt av saltvannsforbindelse. Altså enten ved at de kan vandre opp fra sjøen (særlig 3-pigget finnes jo også i havet) eller at de har vandret opp etter istiden og blitt innestengt i ferskvann etter landhevingen. Som nevnt over her er den mellomvert for bendelorm både for måker og ørret og bør derfor ikke flyttes til vann den ikke finnes. Viktig matkilde for ørret er den i endel lavereliggende vassdrag og som du er inne på Ruffen er den en medvirkende årsak til fin størrelse på enkelte kystnære ørretstammer (litt samme funksjon som krøkla i de vannene her nede den forekommer i). Det har tidligere vært gjort mislykkede forsøk på å sette ut byttedyr som ikke er normalt forekommende i et vassdrag og det har vel uten unntak vært relativt mislykket. Er nok etter min oppfattning andre kultiveringstiltak man bør sikte seg inn mot.

Rolf JF

Tviler ikke på at det har vært mislykket. Å forstyrre en balansegang blir ofte mislykket.

Vet du hvor det er blitt prøvd og hva de prøvde med?

De ble feks forsøkt med mysis relicta, en istidsrelict som bare finnes naturlig i noen få sjøer, primært på østlandet, der bunnen ligger under den marine grensen. Mysis relicta er et krepsdyr, en pungreke (ikke ulik et av sjøørretens viktige byttedyr) og ble satt ut i flere regulerte sjøer i Trøndelag. Tanken var at dette skulle bli et viktig næringstilskudd for ørret og røye siden insektsproduksjonen i regulerte innsjøer ikke var allverden. Så viste det seg at mysisen var en råtass på å spise dyreplankton og faktisk ble en næringskonkurrent til mindre ørret og røye. Videre var den nattaktiv og gjemte seg på bunnen utenfor rekkevidde på dagtid. Antatt bytte og bytteter befant seg altså aldri på samme sted samtidig. Klassisk eksempel på mislykket inngripen fra mennesker som mener å forstå økosystemenes likevekter og bare skal; "hjelpe litt"  :rolleyes: En interessant men kanskje dyrkjøpt erfaring som etterhvert brakte mysis relicta inn på den norske svartelista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...