Gå til innhold

Hvem i all verden er dette?


tm

Anbefalte innlegg

Det er meget sannsynlig at dette er en Siphlonuridae.

Den er riktig nok mørk, men det er hanner svært ofte.

Men det kan også være Arthroplea Congener eller en heptagenia (lite trolig).

 

Gidder du å sende meg bildet i full størrelse på mail så jeg kan kikke litt nærmere på den? Spiller ingen rolle om det er stor fil. Send bildet ukomprimert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har 3 haler. Det blir noe uklart på bildet. Den nederste halen blender usannsynlig naturlig inn i hånden min.
Jeg så ikke det på jobben, har litt mørk og dårlig skjerm der. Men da er det ikke så vanskelig da er det en av artene under Leptophlebiidae. Det er neppe marginata eller vespertina. De klekker tidlig og har helt andre kjennetegn. Den du har tatt bilde av her er nok ikke så vanlig som de to.

 

Det er en av de 4 paraleptophlebia artene. Hvilken er nesten håpløst å si men vi kan sannsynligvis utelukke artene: Cincta, werneri og strandii. Disse lever mest i elver og er ganske skjeldne. Da gjenstår arten submarginata som er mest vanlig an disse i stille vann.

 

Det står mer om leptophlebia her: http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=Entomologi&op=viewarticle&artid=23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig ut som submarginata. Veit om et markavann som denne klekker i på våren. Snakker vi om to generasjoner kanskje? Spennende. :) Vannet hvor jeg har observert denne fisker jeg lite i på høsten. Spørs om jeg ikke må legge noen turer dit neste høst og få sjekket det ut. Hvor betydelig var klekkingen, mengde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig ut som submarginata. Veit om et markavann som denne klekker i på våren. Snakker vi om to generasjoner kanskje? Spennende. :) Vannet hvor jeg har observert denne fisker jeg lite i på høsten. Spørs om jeg ikke må legge noen turer dit neste høst og få sjekket det ut. Hvor betydelig var klekkingen' date=' mengde?[/quote']

 

Klekkingen var heftig i 30 minutter så forsvant sola og det kom et iskaldt drag nordavind. De små krabatene bare forsvant. Fisken var ikke kjempeintresert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...