Gå til innhold

Fotoredigeringsprogram/verktøy til vettug pris og greit å lære seg sjæl???


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Pål Andersen

Synd du ikke kan bruke Lightroom,Terje.(Ingen kan foto som Adobe). <<l

Og til dagens pris er det vel få som kan konkurere.

https://www.adobe.com/no/products/photoshop-lightroom.html

Og nå er det billigere å oppdatere LR en Elements. ;)

JO, Apple :) Og Pixar...

Det som er hyggelig med feks. Aperture er prisen...... Lightroom er dobbelt så dyr. Uansett, off topic....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Sikkert en digresjon dette, men Aperture og Lightroom (Adobe) har aldri fått tilgang til algoritmene til Nikon, som de (Nikon - kjipt nok, og litt dustete gjort) holder hemmelig. Folka bak Capture NX2 derimot, har full tilgang til disse algoritmene - resten av gjengen må tippe/regne seg fram til det. Dumt gjort av Nikon, men de gjør det vel for å holde sitt produkt forhåpentlig best, som Nikon/ Nik Software Capture NX2, ikke vet jeg.  :-\

Tipper imidlertid at Adobe-folka har lagt ned en ikke ubetydelig innsats her  <<l Men gjenganger'n har ofte vært at, for å "presse ut" maks av råbildet fra Nikon-hus (om du skyter i .raw), så presterer Capture NX2 virkelig i de dypeste skyggepartiene og de lyseste høylysene, der det står om nyanser. Som sagt; ikke vet jeg  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Sikkert en digresjon dette, men Aperture og Lightroom (Adobe) har aldri fått tilgang til algoritmene til Nikon, som de (Nikon - kjipt nok, og litt dustete gjort) holder hemmelig. Folka bak Capture NX2 derimot, har full tilgang til disse algoritmene - resten av gjengen må tippe/regne seg fram til det. Dumt gjort av Nikon, men de gjør det vel for å holde sitt produkt forhåpentlig best, som Nikon/ Nik Software Capture NX2, ikke vet jeg.  :-\

Tipper imidlertid at Adobe-folka har lagt ned en ikke ubetydelig innsats her  <<l Men gjenganger'n har ofte vært at, for å "presse ut" maks av råbildet fra Nikon-hus (om du skyter i .raw), så presterer Capture NX2 virkelig i de dypeste skyggepartiene og de lyseste høylysene, der det står om nyanser. Som sagt; ikke vet jeg  :P

Digital Camera RAW Compatibility Update er noe vi Apple/Aperture brukere kjenner til. Hvis det er slik du sier om algoritmene, og jeg tviler ikke når det gjelder Nikon, så er i allefall ikke dette noe issue hos de profesjonelle jeg kjenner. Nikon "samarbeider" forøvrig eksemplarisk med Aperture.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det ække rart man blir forvirra når man opererer med Flash, fusion drive og SSD om hverandre :D

På Apple sine sider så nevnes ikke SSD når de beskriver flash og fusion drive...... sikkert for å gjøre forvirringen komplett :D :D

..... men tror jeg begynner å skjønne mer nå......... tror jeg da ;D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda, men da kom "på bekostning av lagringskapasitet/pris" argumentet :) (Helt høl i hue de SSD prisene)

Hehe, akkurat det argumentet er det ikke lett å slå ;D

Er vel også enda vanskeligere nå å bytte ut sjøl, som jeg har forstått.

Skal bli moro å se hva Fusion kan tilby kontra ren ssd.

Satte inn en momentus xt(?) i brutterns gamle bærbare for et år tilbake, og den funket bra. Dette er jo også en hybrid med en liten dært ssd i seg, og når Apple tar det til seg og videreutvikler det(?) så skulle en tro det er snasne saker..

Frister? Ja takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Jatakk jeg å. Har en Pro med plass til 4 av de :)

Men tilbake til diskusjonen: Aperture for Mac og Lightroom for Windows ville vært mine valg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ække rart man blir forvirra når man opererer med Flash, fusion drive og SSD om hverandre :D

På Apple sine sider så nevnes ikke SSD når de beskriver flash og fusion drive...... sikkert for å gjøre forvirringen komplett :D :D

..... men tror jeg begynner å skjønne mer nå......... tror jeg da ;D

Terje

;D Jeg skjønner det egentlig ikke, men det eneste jeg veit er at jeg vil at renderinga av filmfiler skal gå fortere  ;D Sitter med det her idag, og hver gang jeg er innom her (og jeg har stor glede av det) er når jeg har satt hele greia til rendering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Generelt. Var en tidligere som nevnte at Adobe var DE som kunne foto :)

PS. Var deg som nevnte at renderinga kunne gå fortere... Linka til noe som kunne hjelpe. Uansett stopper jeg her, nok off topic...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

http://renderman.pixar.com/products/tools/rps.html  

PS Du visste at Steve Jobs i Apple var "involvert" i Pixar? Var med å dro igang Adobe?

Jeg?  :)

Eneste jeg vet er at Jobs har dratt ut kontakta, Pixar lager supre barnefilmer, og Adobe er store som himmelen når det gjelder software  ;D

Pixar har vel det feteste renderings opplegget i bransjen... Var det jeg sikta til.. Adobe er DYRE som himmelen å...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får åpnet raw filer, via Adobe Camera Raw (fantastisk råfilkonverter det også, altså) som er innebygget i Photoshop, så det er ikke noe styr. Det går automatisk  <<l

Forskjellen på raw og tiff, er at raw er det "uframkalte" bilde. Akkurat som i gamle dager, da negativ film og dias film måtte framkalles før man kunne se det. Derfor blir alltid resultatet forskjellig i ulike raw-framkallere, som Aperture, Lightroom, Capture NX2 og Adobe Camera Raw.

Ei .tiff-fil derimot, vil alltid se lik ut i alle disse programmene, for det er en ferdigtolket fil, som redigeringsprogrammet ikke har adgang til å "tolke". Tiff er også non-destruktivt, som vil si at det ikke foringer kvaliteten for hver gang du lagrer det på nytt (i motsetning til .jpg-filer som er destruktive). Lagrer du i tillegg tiff som 16 bits, så inneholder det all infoen som ei raw-fil måtte inneholde.

Skikkelig bra forklart Andrè!  <<l

Terje,

Selv bruker jeg Photoshop CS5, ser at CS6 har kommet, men det koster skjorta som du er inne på. CS5 sin RAW konverter er helt genial, veldig mange muligheter som Andrè er inne på. Videre er Adobe raske til å komme med nye RAW .inf filer som legger til nye kameraer. (Det de er mindre gode på er support for CS5 og tildigere versjoner nå som CS6 er kommet. De slipper ikke ny .inf fil for å legge til f.eks Canon G15 slik at RAW konverter 6.7, som er den siste til CS5, kan lese dette kameraets RAW filer.) CS6 bruker RAW konverter 7.1

Men det finnes en løsning for det også, Adobe har ett eget konverteringsprogram for nettopp dette, men det er en annen historie.

Vet at mange også sverger til Photoshop Elements 10 og ikke minst 11 som er kommet nå. Min far som tar ca 50.000 bilder i året (hobby-entusiast) sverger til dette. Både fordi det gjør det skit enkelt å organisere men også blitt ett meget godt verktøy for redigering av bilder.

Her har du en link til det:

Photoshop Elements 11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som allerede har Nikon, capture NX2, photoshop, lightroom.

Ta et RAW bilde. Åpne det i alle program og lagre det som et JPEG uten å gjøre noe annet med bildene.

Dere vil da se at NX2 tar med seg Nikons kamerainnstillinger og gjør bilder forferdelig bra uten å gjøre noe som helst med det. Camera RAW, som en må innom før PS må en gjøre en hel masse, samme med lightroom.

Er du Nikon bruker, og skal ta så gode VANLIGE bilder som mulig uten effekter, så er ingen program bedre en Nikons. Det er det enkleste rett og slett. Om du ikke er ute etter ekstra arbeid da, da kan du velge de andre.

For å demonstrere dette skal jeg gjøre dette med noen bilder i kveld om det er ønskelig.

Hadde NX2 tatt Canons filer, hadde jeg anbefalt dette til alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Husk at nikons egen raw pre sharpener finnes som plugin både til PS og Aperture. Selv om du muligens har rett så er Aperture og Lightroom et MYE mer omfattende program enn en ren raw konverter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at nikons egen raw pre sharpener finnes som plugin både til PS og Aperture. Selv om du muligens har rett så er Aperture og Lightroom et MYE mer omfattende program enn en ren raw konverter.

Capture NX2 er også et avansert program på lik linje med Aperture og Lightroom. Og ingen av dem er vel i dag reine råfil-konvertere. Men min bruk av uttrykket "råfil-konverter" om disse, er egentlig bare for å understreke et poeng.

Jeg tror man blir fornøyd med alle disse, men det viktigste er nok å bli "lommekjent" med akkurat det programmet man bruker  :)

EDIT: Som Henning riktig nevner, så tar Capture NX2 med seg alle kamerainnstillingene, men må for ordens skyld også nevne at man kan også velge å utelate disse eller fin-tune dem. Altså helt fritt valg.

Det som ofte skiller råfil-konvertering, er evnen til å gjenngi skyggepartier uten luminans- eller cromastøy, og evnen til å gjengi de lyseste høylysene med best mulig nyanser, samt hvor gode de er på å "løfte" skyggepartier, samt senke eksponeringen i tilsynelatende utbrente høylys. Og her er nok de "4 store" ganske så like og bra.  :)

Og har dere pixel-peepa på raw-bilder noen gang etter endt dag, og en sjelden gang sett en slik objektiv-feil som skaper ei lilla lita linje rundt enkelte objekter? DET skal også en råfil-konverter kunne ta seg av  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at nikons egen raw pre sharpener finnes som plugin både til PS og Aperture. Selv om du muligens har rett så er Aperture og Lightroom et MYE mer omfattende program enn en ren raw konverter.

Dette er HELT riktig Pål. Så kan vi tenke på hvor omfattende program vi trenger.

Jeg, som jeg nevnte i første innlegg mener det er to kategorier for fotografi. De som vil har bildet likest som de er tatt og devil trikse med bildene.

Er du i siste kategori er det ingen vei utenom photoshop etter mitt syn.

Og det er jaggu ikka mange som kan photoshop inn og ut.

Den andre kategorien, som jeg er i, vil ha best mulig resultat med minst mulig jobb, er nx2 for Nikonbrukere perfekt.

Det er en grunn til at jeg for min del har kasta lightroom, da jeg har nx2 for vanlig foto med best mulig kvalitet, og ps cs6 for de andre bildene. Bruker da alltid tiff filer som har vært innom nx2.

Men for en canon bruket er dette helt uinterresant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...