Gå til innhold

E.Danica


Gjest Mergus Merganeser

Anbefalte innlegg

Gjest Mergus Merganeser

Hei

Denne klekket nettopp ut av bindestikka, og det midtvinters!! Det skulle være en Danica, men fikk litt fargeproblemer da jeg skulle lage tegninger på bakkroppen.. Fikk bleket litt med en lys sprittusj, så det ble ikke så "gæli".

Litt sært kanskje, men blir litt lei av samme fluene dag ut og dag inn så denne trengte jeg!

Og for de som måtte spørre.... NEI, jeg fisker ikke med disse....  ;D

8458209437_fdf7bd2869_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Du er en dyktig fluebinder Mergus <<l.

Og jaggu har du blitt god på bilder også ;).

Takker Rune  :D

Bare å vente til de ordentlige klekker nå om noen måneder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Sinnsykt bra Mergus <<l

Det er låta i teksten din under bildet åsså  ;D<<l

Hehe - takker  ;D

Ja, den Cooder låta er god trøst i vinterkulda - fluebinding også  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Så kult <<l Hvor lang tid bruker du på en slik kreasjon?

Takk til dere alle  :)

Driver med litt superrealistisk binding etter jeg sluttet med klassiske laksefluer.. Måtte ha nye utfordringer!! Morsomt å smi krok, vaske fjær, parre vinger etc også, men sluttet med laksefiske og da tok fluebindingen en ny retning også.

Tja... På denne tror jeg det gikk med minst 6-7 timer.. Lagde vingene på torsdag, bakkropp og litt av brystparti i går. Føttene ble lagd i dag og da var det bare å motere sammen! Det som tar lengst tid - og det vanskeligste er vingen synes jeg. Denne blir håndtegnet fra en skalert mal på ultratynn plastfolie (Sånn du har over matrester i kjøleskapet). Deretter skal denne tørke 2-3 timer. Så blir denne montert mellom tape, enten klar eller matt. I tilegg må du farge plastfolien på baksiden hvis vingen har evt farge. Så blir denne klipt ut og vips har du en realistisk vinge!

Mao GALSKAP  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Takk til dere, blir nesten litt rørt her nå...  :)

Utrolig morsomt å koble av med slik binding istedet for bare å fylle boksene.. Med litt knot og bannskap er jeg sikker på at flere får til dette! Finner en del sider om "super realistic fly tying" som avslører en del teknikker. Men tålmodighet er stikkordet!! Er ikke det samme som å surre ferdig en red tag dette...

Neste prosjekt er en Bibio Pomonae (russeflue). Utfordringen er den transparente røde delen av føttene på den fluen... Blir sikkert mye feiling og prøving!  Skal se om den går gjennom nåløyet og kan presenteres på forumet?

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den flua er rett og slett vakker.. aaapplaus skulle hatt en slik i monter på skatollet for inspirasjon vinteren igjennom  <<l

Jeg har lest i Flyfishing&Flytying om en måte å lage vinger på som minner om den du snakker om.

Med klingfilm, en litt tykkere variant av gladpack fra kjøleskapet.. Kanskje du har lest om den også.

1. Man tar en god bit Klingfilm (litt tykkelse på) og legger den oppå en glossa bok. Da kan man tusje den hvis man

    ønsker farge.

2. Så bretter man filmen dobbel og stryker ut luft bobler som gir svakhet i vingen. da vil det også dannes bittesmå

  bretter/folder som vil ligne på årene som er i vingene.

3. Deretter legger man filmen mellom to tynne pappskiver. Feks billige skille ark (må være tynne for å overføre varme

    til plasten)

4. Så kjører man pappen med plasten i midten gjennom en lamineringsmaskin. Dette forsegler plastlaget sånn at det

    blir lett, smidig og greit å jobbe med.

Dette blir ett vingematriale som man kan bruke wingburners på og lage døgnfluer til å fiske med.

Men med din kreativitet og kunstneriske ferdigheter kan du sikkert trylle det til de beste vinger.

Du har sikkert prøvd alt mulig med tanke på dyktigheten din, men dette er kanskje ett tips for andre.. med tanke på at dette er en metode som gjør at man kan bruke vingene til fiske. (selv om jeg innbiller meg at det kan sikkert propellere en haug)

-Kurt-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Den flua er rett og slett vakker.. aaapplaus skulle hatt en slik i monter på skatollet for inspirasjon vinteren igjennom  <<l

Jeg har lest i Flyfishing&Flytying om en måte å lage vinger på som minner om den du snakker om.

Med klingfilm, en litt tykkere variant av gladpack fra kjøleskapet.. Kanskje du har lest om den også.

1. Man tar en god bit Klingfilm (litt tykkelse på) og legger den oppå en glossa bok. Da kan man tusje den hvis man

   ønsker farge.

2. Så bretter man filmen dobbel og stryker ut luft bobler som gir svakhet i vingen. da vil det også dannes bittesmå

  bretter/folder som vil ligne på årene som er i vingene.

3. Deretter legger man filmen mellom to tynne pappskiver. Feks billige skille ark (må være tynne for å overføre varme

   til plasten)

4. Så kjører man pappen med plasten i midten gjennom en lamineringsmaskin. Dette forsegler plastlaget sånn at det

   blir lett, smidig og greit å jobbe med.

Dette blir ett vingematriale som man kan bruke wingburners på og lage døgnfluer til å fiske med.

Men med din kreativitet og kunstneriske ferdigheter kan du sikkert trylle det til de beste vinger.

Du har sikkert prøvd alt mulig med tanke på dyktigheten din, men dette er kanskje ett tips for andre.. med tanke på at dette er en metode som gjør at man kan bruke vingene til fiske. (selv om jeg innbiller meg at det kan sikkert propellere en haug)

-Kurt-

Hei Kurt

Det finnes en rekke metoder for å lage vinger. Utfordringen er å få denne gjennomskinnelig, med struktur (bretter) og årenett.. Hvis jeg lager vinger uten markert årenett bruker jeg Swiss Straw og legger denne over en tapebit. Deretter risser / presser jeg struktur inn i vingen. Rissing / pressing må forgå fra annenhver side for å unngå at vingen bare bretter seg rundt..

Sjekk fluene til denne karen! Kroppene er "kopierbare", men fy F... for noen vinger....... :

http://www.grahamowengallery.com/fishing/more_fly_tying.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Henning, det er DU har æren av at jeg endelig har fått litt dreis på bildene.. <<l

Ikke mist motet da Hotflix  ;) Hvis du har lyst til å prøve er det bare å begynne med litt research på teknikker, prøve og feile.. Så kommer det etterhvert! Det finnes mange fine f.eks maurmønstre som bli naturlik hvis man legger litt mer flid i vingen og f.eks lakkerer kroppen.

I denne tråden på Flytyingforum.com finnes MASSE inspirasjon!!

http://www.flytyingforum.com/index.php?showforum=49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Mergus Merganeser

du din snik, vi skjønner alle sammen atte dette ikke er noe som oppstår i stikka :P du er ute å fanger innsekter, trer en krok mellom de og lar de stå til tørk noen mnd :P

mad skills kiiiis  ppparty

Hehe.... Im busted...  ;D

Neida, takker  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...