Gå til innhold

Alder og stangvalg


Gjest ppp

Anbefalte innlegg

Leser om Nils Färnström (1908-1986) En person jeg trodde hadde få stenger, men i virkelighet "hadde 50" og hele livet var på søk etter den ultimate. Motto: Vegen til et godt fiskevann kan aldri bli for lang.

Under lesing og tankesurr kom tanken: Er valg aldersavhengig?

Eks.

Velger de under 40 år SAGE ONE og de over 50 år Scott G2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det fiskesituasjon som avgjoer. Bruker alt fra myyyykt til kanon avhengig av hvor og hvordan jeg fisker. Det har jeg raad til naa. Men det var en tid jeg hadde kun en stang till innlandsfiske og en til sjoeoerret. Da var det allsidighet som gjaldt.

Alder spiller en rolle i den grad at man blir mer erfaren og smartere for hvert aar som gaar (forhaapentligvis...). Pluss at man har raad til aa kjoepe forskjellige ting, og kanskje finner ut at raskere ikke noedvendigvis er bedre. Og/eller at jobben verktoeyet skal gjoere er viktigere enn statusen av aa ha det siste og "beste". De fleste blir vel mer avslappet i baade kropp og sinn ogsaa, og det gjenspeiles muligens i stangvalget.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Tror at ihvertfall en del av oss har lett for å havne på valg av rask stang i starten. I stedet for å velge et fluefiskesett som passer for nybegynnere (som antakelig hadde vært det riktigste valget) graver vi kanskje litt i materien og studerer stangtester - og lander på ei stang med terningkast 6.. Og som regel er det ei stang av det raske slaget. Og så kroner vi kanskje kjøpet med den "beste" lina - ei longbelly som Highwater, eller noe i den stilen - Her skal det kastes langt! Når vi så smått prøver å komme i gang så ble det ikke så enkelt allikevel. Dårlig linekontakt, prøving og feiling og stadig flere unoter. Hvis vi ikke gir opp hele greia der og da, begynner jakten på den optimale komboen - kjøper dypere stenger og liner med kortere klumper. (Hjelper ikke hva Staffan sier - noe om at du kan lære å kaste med nær sagt ei hvilken som helst fluestang med ei line i riktig vektklasse). Og så opplever vi den etterlengtede linekontakten og begynner å få litt kastefølelse. Og med gode venners bistand og Staffans gode kastetips i bakhodet så går det faktisk framover, smått om senn.

Og jakten fortsetter, vi er da vel ikke i mål enda.. Litt spennende også, dette! Penger koster det også.. vi som følger med litt skjønner fort hva som "gjelder" - det fins jo noe som kalles kremstenger..

For å fortsette å referere til egen erfaring så har jeg altså vært gjennom mye av dette - eller rettere sagt; Er i det minste på vei..

Og så langt har jeg, etter få år som fluefisker, men som en i overkant "godt voksen" mann - kommet til at de dypere /roligere stengene er de jeg liker best og kaster best med. Og den jeg pr. i dag kaster lengst med er skikkelig dyp og ikke i kremklassen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er snart 70 og har Sage, Loomis, Fluvius og Guideline. Solgte Scott'n for et par år siden. Blei det feil, eller  :D

Jens

Hvis det var Scott G2 du solgte og beholdt Loomis gjorde du en skikkelig blemme, med mindre du har IMX :'(

Fra spøk til...

Gary er innom noe vesentlig også tmags. Da man leser om den italienske metoden med kort og stiv stang..hm, mangles en stang i samlinga?

Var ikke nødvendigvis merkene jeg ville fram til. Foruten cane fra orvis og glass fra hardy har jeg ytterligere 6 merker likt fordelt mellom USA  og Asia produsert.

Jeg får bare tulle videre. Akseptere at en har stenger som antagelig ikke får være med på fisketur. Kun litt plenkasting og bli med til vannet.

Tråden starter med Nils F. som var igjennom et utall av stenger i sitt lange fiskeliv. Blir fortalt av forfatter: Da jeg gikk ut om morningen for å p.. stod Nils der i pusj og tøfler og viftet med en stang i hver hånd. på bordet lå ytterligere 2 monterte stenger. Han lurte veldig på hvilken stang han skulle benytte denne dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...